Starta enskild firma?

Att du snackar en massa skit om att sälja hästar svart, vad har det med saken att göra? Jag säljer inga djur svart.


Men marknadsvärdet på en viss given häst, är vad marknaden är beredd att betala.

Så är det med andra lantbruksdjur också.

Jag kan ju inte ta och sätta priset högre än vad jag kan sälja för. Eller så får jag avstå från att sälja.

Snackar skit? Det är väl ett rätt välkänt faktum att det sker en massa svartaffärer inom hästnäringen - eller vill du förneka att det ser? Vi pratar inte om dina affärer, vi pratar om TS. Som funderar på att bedriva hästnäring. Då konkurrerar hon inte med köttproducenter utan andra hästsljare. Att då få ut mindre för samma pengar kan kännas surt, och känns surt, för många som inte ser att det blir rätt snedvridet när så stor del inte spelar juste.

Ja, det är värt att ta in när en sitter med sin affärsplan. Jag har hoppat av flera nischer för att jag inte kan konkurrera med ljusskygg verksamhet.
 
Snackar skit? Det är väl ett rätt välkänt faktum att det sker en massa svartaffärer inom hästnäringen - eller vill du förneka att det ser? Vi pratar inte om dina affärer, vi pratar om TS. Som funderar på att bedriva hästnäring. Då konkurrerar hon inte med köttproducenter utan andra hästsljare. Att då få ut mindre för samma pengar kan kännas surt, och känns surt, för många som inte ser att det blir rätt snedvridet när så stor del inte spelar juste.

Ja, det är värt att ta in när en sitter med sin affärsplan. Jag har hoppat av flera nischer för att jag inte kan konkurrera med ljusskygg verksamhet.
Varför drar du upp svarta affärer överhuvudtaget? Varför är det viktigt för dig?


Om du nu har haft otur med din affärsverksamhet, och inte fått den att fungera, så tråkigt för dig.

Men varför ska du köra den skittråkiga jantestilen mot mig för?

Ge dig på TS istället, det är TS som vill skapa ett hästföretag.
 
Masse post: 19272609 skrev:
Nej det är du som tänker fel ihop med alla privatpersoner som säljer hästar.
Titta på vilken annan vara som helst säljs den av privatperson till privatperson är priset lägre än om samma vara köps av näringsidkare. Det är bl a p g a kravet på att näringsidkare ska betala moms plus även skatta för vinsten.
Så när man tänker som du gör med prissättning innebär det att man sparkar undan benen på seriösa näringsidkare som verkligen håller sig till alla lagar och regler t ex garanti och rätt till reklamation. Vilket är kostnader för säljaren.
Du gör det också direkt mer lönsamt att sälja hästar som privatperson och gör köparen mer utsatt för råka illa ut om något är fel på hästen.

Tänk dig att du istället förhästar skulle sälja begagnade bilar. Då hade du inte fått någon köpare att betala lika mycket för bilen om du sålde som privatperson som man gjort på en bilfirma. Mycket för att det är säkrare att köpa av ett företag.
Jag förstår inte ditt inlägg alls.

Det är en massa obegripligt svammel.

Så här tycker jag:

Varor som prissätts för högt kan inte säljas.

Företag som inte får täckning för sina kostnader måste läggas ner, eller går i konkurs.

Svarta affärer och annat fusk ska stoppas.
 
Varför drar du upp svarta affärer överhuvudtaget? Varför är det viktigt för dig?


Om du nu har haft otur med din affärsverksamhet, och inte fått den att fungera, så tråkigt för dig.

Men varför ska du köra den skittråkiga jantestilen mot mig för?

Ge dig på TS istället, det är TS som vill skapa ett hästföretag.

Nu tar vi det från början. Och igen. Det är, som Masse varit inne på, svårt att konkurrera i en bransch där oseriösa aktörer sätter priserna. Det innebär att jag som seriös måste priskonkurrera med något som inte har samma kostnader. Det är så det ser ut idag.

Jag har blomstrande affärsrörelser, jag vet vad jag ska satsa på eftersom jag UTVÄRDERAR marknaden och inte ger mig in i det jag inte kan få vinst i. Varför tror du att jag har haft otur?

Jag kör samma stil mot dig som du körde mot mig, det var du som började pinpointa mig, inte jag dig.

Varför UPPMANAR du mig att ge mig på TS? Jag har lagt in mina reflektioner och du har hoppat igång som en flistugg på flera inlägg. När du får svar på det du skriver går du till personangrepp.
 
Jag förstår inte ditt inlägg alls.

Det är en massa obegripligt svammel.

Så här tycker jag:

Varor som prissätts för högt kan inte säljas.

Företag som inte får täckning för sina kostnader måste läggas ner, eller går i konkurs.

Svarta affärer och annat fusk ska stoppas.


Det är väl fortfarande så att billiga varor omsätter mer. Värmlandsvagnen, burägg, privatsålda bilar.

Om en då säljer bilar på ett juste sätt och måste prissätta dem för att ta höjd för reklamationer, återtagande, garantier etc så kommer en gå i konkurs om en tvingas konkurrera med de som skiter i skatter, garantier och lagliga åtaganden.
 
Senast ändrad:
men har du då lättare att skaffa ett företag för hästarna än jag, bara för att du har jordbruk och inte jag?

Nja, alltså hon har ju redan en näringsverksamhet om gården är klassad som jordbruksfastighet. Frågan i tråden närmast om det kan vara lönande att lägga in hästarna i den verksamheten och därmed få göra avdrag för vissa kostnader i samband med fastigheten och då även momsregistrera verksamheten.

Vitsen med momsregistrering är ju alltid att en ska betala in till SKV, inte att en ska nolla eller få tillbaka moms. Och då måste en ju visa en affärsplan som gör gällande att verksamheten kommer att gå med vinst inom x antal år.
 
Det är väl fortfarande så att billiga varor omsätter mer. Värmlandsvagnen, burägg, privatsålda bilar.

Om en då säljer bilar på ett juste sätt och måste prissätta dem för att ta höjd för reklamationer, återtagande, garantier etc så kommer en gå i konkurs om en tvingas konkurrera med de som skiter i skatter, garantier och lagliga åtaganden.
Billiga varor? Reklamationer?

Är det så att "hästar" enligt din definition har ett likhetstecken med "dyra varmblodiga ridhästar med prestationsstam"?

Är det därför du och @Masse blir så irriterade när jag skriver om att sälja en häst för 50.000 kr?

Jag föder upp hästar, i en ras, där endast ett fåtal hästar per år, kommer ut på marknaden och säljs till summor för överstiger 50.000 kr. Då är det toppenhästar, mycket välutbildade hästar inom jord- och skogsbrukskörning vi talar om.

En nyligen avvand fölunge, brukar kosta kring 20.000 i min ras.

Ja, så våra hästar är riktigt billiga varor.

Är det kanske så att det är den allmänna besvikelsen över att det är svårt att hålla på med affärer med vamblodiga ridhästar som kommer fram?
 
Billiga varor? Reklamationer?

Är det så att "hästar" enligt din definition har ett likhetstecken med "dyra varmblodiga ridhästar med prestationsstam"?

Är det därför du och @Masse blir så irriterade när jag skriver om att sälja en häst för 50.000 kr?

Jag föder upp hästar, i en ras, där endast ett fåtal hästar per år, kommer ut på marknaden och säljs till summor för överstiger 50.000 kr. Då är det toppenhästar, mycket välutbildade hästar inom jord- och skogsbrukskörning vi talar om.

En nyligen avvand fölunge, brukar kosta kring 20.000 i min ras.

Ja, så våra hästar är riktigt billiga varor.

Är det kanske så att det är den allmänna besvikelsen över att det är svårt att hålla på med affärer med vamblodiga ridhästar som kommer fram?

Jag börjar bakifrån. Va? Jag håller inte längre på med hästar ö h t och har inte gjort det annat än på hobbynivå sedan jag slutade som anställd inom hästnäringen. Det var länge sedan. Hint: 20 + år sedan. Däremot har jag köpt hästar, sålt hästar, diskuterat hästar, varit rådgivare för verksamma inom hästnäringen. Jag vet inte varför det känns viktigt för den här tråden att jag är bitter, misslyckad och hemmahörande i varmblodsgenren.

Det är ju jättekul att du har format ditt liv som du vill ha det, men du kanske kan ha respekt för att andra - innan de hoppar i den tunnan - får fakta för att fatta ett väl avvägt beslut hur en vill göra.

En del av det kan vara att höra med andra som är verksamma (gärna med samma marknad), de som håller på med helt andra näringsgrenar (för jämförelse med vinst- och affärsplaner). Mina främsta mentorer är inte alls inom samma bransch som jag, men de har lärt mig oerhört mycket om hur framgångsrik näringsverksamhet bedrivs.
 
Nja, alltså hon har ju redan en näringsverksamhet om gården är klassad som jordbruksfastighet. Frågan i tråden närmast om det kan vara lönande att lägga in hästarna i den verksamheten och därmed få göra avdrag för vissa kostnader i samband med fastigheten och då även momsregistrera verksamheten.

Vitsen med momsregistrering är ju alltid att en ska betala in till SKV, inte att en ska nolla eller få tillbaka moms. Och då måste en ju visa en affärsplan som gör gällande att verksamheten kommer att gå med vinst inom x antal år.
Ja det är redan en näringsverksamhet. Typkod 120. :)
 
Nu har jag inte läst allt dravel som tillkommit så detta kanske redan nämnts.

Värt och tänka på att att du hamnar i en annan (”hårdare”) lagstiftning när du säljer häst som företagare. Viktigt att väga in de risker som detta medför.
 
Nja, alltså hon har ju redan en näringsverksamhet om gården är klassad som jordbruksfastighet. Frågan i tråden närmast om det kan vara lönande att lägga in hästarna i den verksamheten och därmed få göra avdrag för vissa kostnader i samband med fastigheten och då även momsregistrera verksamheten.

Vitsen med momsregistrering är ju alltid att en ska betala in till SKV, inte att en ska nolla eller få tillbaka moms. Och då måste en ju visa en affärsplan som gör gällande att verksamheten kommer att gå med vinst inom x antal år.
Jo men godkänns det automatiskt för hon har jordbruk? När jag ville ha småskalig avel begärde Skatteverket in alla tävlingsresultat, stam osv på stona för att sedan återkomma att mina ston hade inte tillräckliga meriter (det fanns vilka klasser de skulle ha gått, hur mycket en galopphäst skulle ha tjänat osv).
 
Jo men godkänns det automatiskt för hon har jordbruk? När jag ville ha småskalig avel begärde Skatteverket in alla tävlingsresultat, stam osv på stona för att sedan återkomma att mina ston hade inte tillräckliga meriter (det fanns vilka klasser de skulle ha gått, hur mycket en galopphäst skulle ha tjänat osv).

Nej det godkänns inte automatiskt. Såvitt jag vet är det lika höga krav på affärsplan etc.
 
Nu har jag inte läst allt dravel som tillkommit så detta kanske redan nämnts.

Värt och tänka på att att du hamnar i en annan (”hårdare”) lagstiftning när du säljer häst som företagare. Viktigt att väga in de risker som detta medför.

Bra poäng, det är ännu en del av det som en behöver ta höjd för i prissättningen.
 
Frågan är ju vad siktet är inställt på. För en näringsverksamhet ska bli godkänt ska det ju finnas en "fördel SKV", d v s det ska generera skatt till staten (eftersom det ska finnas ett vinstsyfte).

En del i utvärderingen om det är värt att ta en vända för att få det som näringsverksamhet är just att göra en genomlysning och utvärdering av vad det innebär t ex för prissättningen på varorna (momsen går bort, höjd för reklamationer och garantier, försäkring etc) och vad det finns att vinna på att ha det i näringsverksamhet.

Att kunna dra momsen är ju bara godkänt om en levererar mer moms än en drar av, så det blir ju ingen "vinstaffär" i sig.
 
Jo men godkänns det automatiskt för hon har jordbruk? När jag ville ha småskalig avel begärde Skatteverket in alla tävlingsresultat, stam osv på stona för att sedan återkomma att mina ston hade inte tillräckliga meriter (det fanns vilka klasser de skulle ha gått, hur mycket en galopphäst skulle ha tjänat osv).

Nej det gör det inte, det är väldigt hårda krav på bla hästverksamhet och det gäller även om det är en näringsfastighet.
 
Billiga varor? Reklamationer?

Är det så att "hästar" enligt din definition har ett likhetstecken med "dyra varmblodiga ridhästar med prestationsstam"?

Är det därför du och @Masse blir så irriterade när jag skriver om att sälja en häst för 50.000 kr?

Jag föder upp hästar, i en ras, där endast ett fåtal hästar per år, kommer ut på marknaden och säljs till summor för överstiger 50.000 kr. Då är det toppenhästar, mycket välutbildade hästar inom jord- och skogsbrukskörning vi talar om.

En nyligen avvand fölunge, brukar kosta kring 20.000 i min ras.

Ja, så våra hästar är riktigt billiga varor.

Är det kanske så att det är den allmänna besvikelsen över att det är svårt att hålla på med affärer med vamblodiga ridhästar som kommer fram?
Du får sälja till vilket pris du vill. Men om du säljer enligt alla regler och lagar som finns som företagare skall du lägga på momsen på priset, vilket inte en privatperson ska göra.
Säljer du då till samma pris med moms som en privatperson gör utan blir det fel. Spelar ingen roll om det är en häst, bil eller hund.
 
Vill obstruera mot den sista meningen. Det beror på vilket lagstiftning vi rör oss i. Ibland är de lantbruksdjur (mer och mer ofta, faktiskt), ibland inte.
När det gäller skatt, bidrag och veterinärvård är inte hästar lantbruksdjur ännu i alla fall. Även om det hade varit väldigt trevligt för större hästägare om dom hade gjort det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 144
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 859
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp