Starta enskild firma?

Men i just jord- och skogsbruk, så slår det rätt olika, olika år.

En lite större avverkning, kan generera flera hundratusen i inkomster, ett enskilt år. Sedan kan det dröja ett flertal år innan det dyker upp nya inkomster från skogen. Men under tiden kan man ha kostnader för markberedning, plantering, röjning etc.

Likadant så styr världsekonomin och vädret inkomsterna.

2018 var för vårt jordbruk uruselt, medan 2019 var ett rekordår.

Så jordbruk har mycket varierande inkomster, och perioder med stora investeringar.

I det här fallet kommer TS inte att bedriva någon näringsverksamhet förutom att sälja någon häst per år. Det innebär att inkomsterna inte kommer variera på samma sätt som för någon med skogs- eller lantbruk.

Även om man äger en näringsfastigheter så behöver man kunna visa att man kommer ha en ekonomisk verksamhet för att bli godkänd för moms och frågan är om att sälja någon häst per år är en ekonomisk verksamhet. Om inte så kommer man inte bli godkänd för moms.
 
Senast ändrad:
Nej du kan dra moms på de delar som hört till verksamheten. Har du en ridhäst som är din hobby kommer du inte kunna dra moms för kostnader kopplat till detta alt får du betala hyra till ditt företag för denna häst.
Förutsättningen i TS ursprungsfråga, var att bedriva verksamhet på gården. Inte att diskutera gränsdragningen mellan eventuella hästar som ingår i verksamheten eller ej.

Anledningen till att jag rekommenderar TS att diskutera sin tänkta verksamhet, med en kunnig konsult avseende verksamhet på en jordbruksfastighet, är bl.a. att för att skapa ett korrekt upplägg, och korrekta förväntningar.

Dessutom är det svårt att definiera vilken häst som är "hobbyhäst" respektive "verksamhetshäst", om t.ex. träning som inridning, inkörning eller tillridning samt tävling ingår i verksamheten.
 
Det är svårt ändå.
Jag har fått revision på det där med momsen.
2 år i rad.
Jag har revision flera gånger jag med. Jag försöker inte ens deklarera själv längre.

I synnerhet som verksamheten har blivit både större och mer komplex med åren.

Vi pysslar med odling av jrdbruksgrödor, föder upp får, föder upp och kör in brukshästar, har skog som sköts, skogsvägar som vårdas, en massa diken, säljer produkter från fåren, har ett flertal jordbruksmaskiner och såklart ekonomibyggnader som behöver skötsel....
Och ytterst varierande inkomster och utgifter.
 
I det här fallet kommer TS inte att bedriva någon näringsverksamhet förutom att sälja någon häst per år. Det innebär att inkomsterna inte kommer variera på samma sätt som för någon med skogs- eller lantbruk.

Även om man äger en näringsfastigheter så behöver man kunna visa att man kommer ha en ekonomisk verksamhet för att bli godkänd för moms och frågan är om att sälja någon häst per år är en ekonomisk verksamhet. Om inte så kommer man inte bli godkänd för moms.
Hur vet du exakt vad TS ska göra? Om TS ska odla eget grovfoder t.ex.? Skaffa en flock med höns och sälja matägg och avelsägg? eller skaffa ett par hushållskor? Eller kanske ha en mindre trädgårdsodling och sälja grönsaker via REKO-ringar? Eller kanske ha en mindre flock får för växelbete?

Det finns gott om småskaliga bönder, som inte har så stor verksamhet. Även de som har t.ex. ett par grisar, några får, slår ett hhektar för hö, har ett par bikupor och försäljning av produkter från detta, och som bor på en jordbruksfastighet, är momsregistrerade.

Låt TS ta sitt affärsupplägg till en kunnig konsult.

Är det avundsjuka som spökar?

Varje gård, som det bedrivs verksamhet på, så att markerna hålls öppna, och där vi på ett enkelt sätt kan utöka vår livsmedelsproduktion, är viktig för vår beredskap vid den nuvarande krisen, eller framtida kriser.

Det är å så onödigt att försöka stoppa folk som vill bedriva verksamhet inom de gröna näringarna.
Det är många bönder (som det finns många olika former av), som börjat med små pytteföretag, och som senare utökat och växt, och blivit viktiga i vår försörjning.

Jag själv började med fyra stycken hobbyfår på gården, för att växelbeta med hästarna.

Idag slaktar jag ungefär ett ton lammkött per år, och säljer 40-50 skinn samt ull.
Dessutom producerar vi ett överskott grovfoder som säljs, och några hästar.
 
I det här fallet kommer TS inte att bedriva någon näringsverksamhet förutom att sälja någon häst per år. Det innebär att inkomsterna inte kommer variera på samma sätt som för någon med skogs- eller lantbruk.
Hur vet du exakt vad TS ska göra? Om TS ska odla eget grovfoder t.ex.? Skaffa en flock med höns och sälja matägg och avelsägg? eller skaffa ett par hushållskor? Eller kanske ha en mindre trädgårdsodling och sälja grönsaker via REKO-ringar? Eller kanske ha en mindre flock får för växelbete?

Det finns gott om småskaliga bönder, som inte har så stor verksamhet. Även de som har t.ex. ett par grisar, några får, slår ett hhektar för hö, har ett par bikupor och försäljning av produkter från detta, och som bor på en jordbruksfastighet, är momsregistrerade.

Låt TS ta sitt affärsupplägg till en kunnig konsult.

Är det avundsjuka som spökar?

Varje gård, som det bedrivs verksamhet på, så att markerna hålls öppna, och där vi på ett enkelt sätt kan utöka vår livsmedelsproduktion, är viktig för vår beredskap vid den nuvarande krisen, eller framtida kriser.

Det är å så onödigt att försöka stoppa folk som vill bedriva verksamhet inom de gröna näringarna.
Det är många bönder (som det finns många olika former av), som börjat med små pytteföretag, och som senare utökat och växt, och blivit viktiga i vår försörjning.

Jag själv började med fyra stycken hobbyfår på gården, för att växelbeta med hästarna.

Idag slaktar jag ungefär ett ton lammkött per år, och säljer 40-50 skinn samt ull.

Jag jobbar med skatter så det är svårt att låta bli att ha åsikter när när jag ser att det som skrivs inte stämmer med sanningen. Jag förstår inte varför du skulle tro att det handlar om avundsjuka?

Nu har @Narcissa lagt till att det handlar om uppfödning på ett antal hästar vilket innebär att det är större sannolikhet att Skatteverket ser det som ekonomisk verksamhet än när det handlade om att sälja någon häst per år. Ang om @Narcissa har tänkt ha höns eller annat på gården så har hon bara nämnt försäljning av hästar som inkomstkälla.

Skatteverkets bedömning av huruvida något är en ekonomisk verksamhet beror på flera faktorer, en verksamhet med hästar har mycket närmare till att vara en hobbyverksamhet jämfört med verksamhet med får eller kor och är därför svårare att få godkänt för moms. Det är en viss skillnad från den verksamhet du beskriver att du började med.

Om du är intresserad av att lära dit mer om hur Skatteverket bedömer hästverksamhet kan du läsa mer i sista delen av detta ställningstagande:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/341523.html?date=2015-08-31&q=Beskattningsbar+person+–+gränsdragning+mellan+ekonomisk+verksamhet+och+privat+verksamhet;
 
Jag försöker inte ens deklarera själv längre.
Vi sköter vårt själva.
Det är flera enskilda företag och tills helt nyligen även ett dödsbo. Sambon är fena på det där sedan barndomen på lantbruk.
Vi har litet jämnare inkomster med uthyrning av bostäder, arrenden och turism som bas.
Men utgifterna är ju redigt varierande beroende på vad som råkar gå sönder just nu.
 
Jag jobbar med skatter så det är svårt att låta bli att ha åsikter när när jag ser att det som skrivs inte stämmer med sanningen. Jag förstår inte varför du skulle tro att det handlar om avundsjuka?

Nu har @Narcissa lagt till att det handlar om uppfödning på ett antal hästar vilket innebär att det är större sannolikhet att Skatteverket ser det som ekonomisk verksamhet än när det handlade om att sälja någon häst per år. Ang om @Narcissa har tänkt ha höns eller annat på gården så har hon bara nämnt försäljning av hästar som inkomstkälla.

Skatteverkets bedömning av huruvida något är en ekonomisk verksamhet beror på flera faktorer, en verksamhet med hästar har mycket närmare till att vara en hobbyverksamhet jämfört med verksamhet med får eller kor och är därför svårare att få godkänt för moms. Det är en viss skillnad från den verksamhet du beskriver att du började med.

Om du är intresserad av att lära dit mer om hur Skatteverket bedömer hästverksamhet kan du läsa mer i sista delen av detta ställningstagande:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/341523.html?date=2015-08-31&q=Beskattningsbar+person+–+gränsdragning+mellan+ekonomisk+verksamhet+och+privat+verksamhet;
I din länk, så stor ordet "jordbruksfastighet" inte nämnd.

Det är en stor skilnad, på att äga en häst (eller flera) som man t.ex. tävlar med, och därför vilja bedriva verksamheten som "ett företag", jämfört med att på en gård (typkod 120, möjligtvis 110) som är en jordbruksfastighet , ta emot hästar för inhysning och bete, odla foder till hästar, föda upp hästar, ta emot hästar för utbildning.

Det är många som försökt sig på att ha en hobbyhäst (eller två), som inte finns på den egna jordbruksfastigheten, och göra företag av det, vilket inte går något vidare, om det inte är tillräcklig omfattning.

Men det var aldrig frågan.

Jag antar att du inte jobbar så mycket med skatter på jordbruk.
 
I din länk, så stor ordet "jordbruksfastighet" inte nämnd.

Det är en stor skilnad, på att äga en häst (eller flera) som man t.ex. tävlar med, och därför vilja bedriva verksamheten som "ett företag", jämfört med att på en gård (typkod 120, möjligtvis 110) som är en jordbruksfastighet , ta emot hästar för inhysning och bete, odla foder till hästar, föda upp hästar, ta emot hästar för utbildning.

Det är många som försökt sig på att ha en hobbyhäst (eller två), som inte finns på den egna jordbruksfastigheten, och göra företag av det, vilket inte går något vidare, om det inte är tillräcklig omfattning.

Men det var aldrig frågan.

Jag antar att du inte jobbar så mycket med skatter på jordbruk.

Jag jobbar med skatter och näringsfastigheter en hel del. Hur mycket jobbar du med det?

Jag är dessutom uppvuxen på ett lantbruk om det spelar någon roll 🙂

Om du läser vad jag har skrivit så ser du att mina svar baseras på vad TS har skrivit medan dina verkar handla om en helt annat typ av verksamhet. Jag förstår inte riktigt varför du svarar på något helt annat? TS skriver först om att sälja någon häst per år och har sedan ändrat det till avel på några hästar, hon har inte nämnt något om att hyra ut boxar eller ta och sälja foder.

Angående ställningstagandet jag länkade till så avser det vilken typ av verksamhet som ska anses vara ekonomiskverksamhet, om den bedrivs på egen näringsfastighet eller genom att hästarna hyrs in hos någon annan är icke relevant.

Jag har inget behov av att försöka övertala dig om att du har fel men jag vill gärna svara så att eventuella läsare av tråden inte får för sig att det funkar att köpa ett par ston och ta ett par föl per år på sin egen näringsfastighet för att få dra av moms på alla inköp man gör till fastigheten, för det gör det inte.
 
Jag jobbar med skatter och näringsfastigheter en hel del. Hur mycket jobbar du med det?

Jag är dessutom uppvuxen på ett lantbruk om det spelar någon roll 🙂

Om du läser vad jag har skrivit så ser du att mina svar baseras på vad TS har skrivit medan dina verkar handla om en helt annat typ av verksamhet. Jag förstår inte riktigt varför du svarar på något helt annat? TS skriver först om att sälja någon häst per år och har sedan ändrat det till avel på några hästar, hon har inte nämnt något om att hyra ut boxar eller ta och sälja foder.

Angående ställningstagandet jag länkade till så avser det vilken typ av verksamhet som ska anses vara ekonomiskverksamhet, om den bedrivs på egen näringsfastighet eller genom att hästarna hyrs in hos någon annan är icke relevant.

Jag har inget behov av att försöka övertala dig om att du har fel men jag vill gärna svara så att eventuella läsare av tråden inte får för sig att det funkar att köpa ett par ston och ta ett par föl per år på sin egen näringsfastighet för att få dra av moms på alla inköp man gör till fastigheten, för det gör det inte.
????

Avel på "ett par ston", alltså ett-tre föl, kan lätt omsätta betydligt mer pengar, om det är "rätt" sorts hästar, än vad man gör på 32 får (medelbesättning i Sverige), eller 12 köttraskor (medelbesättning i Sverige), eller för den delen vad min granne, som odlar grönsaker på ca 1 hektar, har några bikupor, och föder upp en kull Linderödsgrisar per år.

Det är ingen som i normalfallet ifrågasätter om dessa små jordbruksföretag, ska få existera.

De där medelbesättningarna, och bekantingen som odlar grönsakernår inte ens upp till lågbetald lön i vinster. Även om omsättningen uppgår till rätt rimliga belopp. Vissa år går det desutom på näbben, t.ex. torkan 2018 innebar att väldigt många fick skaffa fram kapital för att köpa foder, och rätt mycket djur slaktades ut, vilket lett till brist på bl.a. lammkött under 2019.

Du tolkar alltså regelverken som att samtliga små jordbruksföretag ska läggas ner p.g.a. bristande lönsamhet, och för att man kan äta av egen potatis?
Varför det?

Alltså något måste man ju sälja, men att bygga upp en grönsaksodling, spannmålsodling, fruktodling, eller en fungerande djurbesättning (inklusive hästar), inklusive en kundkrets för att sälja sina produkter i sådan omfattning att det ger t.ex. en heltidslön, att görs inte på en säsong, eller ens två-tre.

Det finns en uppsjö av deltidslantbruk, där hästar spelar en central roll. Allt från avel, till utbildning av hästar och människor, eller som grön omsorg.

Vilka krav vill du att det ska ställas på dessa företag? När ska de nå lönsamhet? Vilken nivå på lönsamhet?

Man brukar få ett antal år på sig.
 
Men snälla nån. Nu tänker du helt fel.

Om marknadsvärdet på en häst är 50.000, så är det 50.000.

Då får man som säljare betala in (eller kvitta) momsen. Inkomsten i företaget blir alltså 50.000 minus 25% moms.

Man höjer ju inte priset, och står med en osåld häst.

Jag säljer regelbundet egna uppfödningar, och vill naturligtvis ah så mycket betalt som möjligt.

Men jag kan ju inte ta mer betalt än vad marknaden vill betala.

Är det då så att jag tycker att jag får för lite betalt, så får jag avstå från att sälja, och kanske från att betäcka.

Men snälla någon. Nu är det inte jag som tänker. Mina egna företag sköter jag på ett helt annat sätt, det är dessutom främst B2B.

Det här handlar om en bransch som är väldigt oproffesionell och de flesta jag träffat har tänkt precis så. Att det är bättre att sälja svart, eftersom privatpersoner inte vill betala momsen som bara är ett onödigt ont.

Det kommer som en överraksning för många att det helt plötsligt är ett påslag på 25 %.

Och - kära hjärtanes! - i räkneexemplet är det 50 000 kr minus 20 % moms. 40 000 kr plus moms.
 
Men snälla nån. Nu tänker du helt fel.

Om marknadsvärdet på en häst är 50.000, så är det 50.000.

Då får man som säljare betala in (eller kvitta) momsen. Inkomsten i företaget blir alltså 50.000 minus 25% moms.

Man höjer ju inte priset, och står med en osåld häst.

Jag säljer regelbundet egna uppfödningar, och vill naturligtvis ah så mycket betalt som möjligt.

Men jag kan ju inte ta mer betalt än vad marknaden vill betala.

Är det då så att jag tycker att jag får för lite betalt, så får jag avstå från att sälja, och kanske från att betäcka.
Nej det är du som tänker fel ihop med alla privatpersoner som säljer hästar.
Titta på vilken annan vara som helst säljs den av privatperson till privatperson är priset lägre än om samma vara köps av näringsidkare. Det är bl a p g a kravet på att näringsidkare ska betala moms plus även skatta för vinsten.
Så när man tänker som du gör med prissättning innebär det att man sparkar undan benen på seriösa näringsidkare som verkligen håller sig till alla lagar och regler t ex garanti och rätt till reklamation. Vilket är kostnader för säljaren.
Du gör det också direkt mer lönsamt att sälja hästar som privatperson och gör köparen mer utsatt för råka illa ut om något är fel på hästen.

Tänk dig att du istället förhästar skulle sälja begagnade bilar. Då hade du inte fått någon köpare att betala lika mycket för bilen om du sålde som privatperson som man gjort på en bilfirma. Mycket för att det är säkrare att köpa av ett företag.
 
Jag vill bara göra ett tillägg om att föda upp hästar inte alls säkert godkänns av Skatteverket som del av lantbruket. Jag har en bekant som fött upp hästar som tävlar i världseliten d v s fått in mycket pengar på sin uppfödning. Men har inte fått det godkänt för att ingå i lantbruket. Däremot har inackorderade hästar och mottagna beteshästar ingått mycket noga utrett av myndigheterna.
Så att sälja en enstaka häst eller föda upp några föl varje år är långt ifrån självklart att det ingår i ett lantbruk. Hästar räknas inte som lantbruksdjur i Sverige, juridiskt är mer lika att föda upp hundar eller katter än kor och får.
 
Men snälla någon. Nu är det inte jag som tänker. Mina egna företag sköter jag på ett helt annat sätt, det är dessutom främst B2B.

Det här handlar om en bransch som är väldigt oproffesionell och de flesta jag träffat har tänkt precis så. Att det är bättre att sälja svart, eftersom privatpersoner inte vill betala momsen som bara är ett onödigt ont.

Det kommer som en överraksning för många att det helt plötsligt är ett påslag på 25 %.

Och - kära hjärtanes! - i räkneexemplet är det 50 000 kr minus 20 % moms. 40 000 kr plus moms.
Du blandar ihop beräkningsformler med momssats.

Momssatsen är 25 %.

Vi har ingen momssats om 20 procent i Sverige.

När man räknar ut hur mycket moms esom ingick i ett visst belopp, så använder man 20 % vid beräkningen.
 
Jag vill bara göra ett tillägg om att föda upp hästar inte alls säkert godkänns av Skatteverket som del av lantbruket. Jag har en bekant som fött upp hästar som tävlar i världseliten d v s fått in mycket pengar på sin uppfödning. Men har inte fått det godkänt för att ingå i lantbruket. Däremot har inackorderade hästar och mottagna beteshästar ingått mycket noga utrett av myndigheterna.
Så att sälja en enstaka häst eller föda upp några föl varje år är långt ifrån självklart att det ingår i ett lantbruk. Hästar räknas inte som lantbruksdjur i Sverige, juridiskt är mer lika att föda upp hundar eller katter än kor och får.

Vill obstruera mot den sista meningen. Det beror på vilket lagstiftning vi rör oss i. Ibland är de lantbruksdjur (mer och mer ofta, faktiskt), ibland inte.
 
Men snälla någon. Nu är det inte jag som tänker. Mina egna företag sköter jag på ett helt annat sätt, det är dessutom främst B2B.

Det här handlar om en bransch som är väldigt oproffesionell och de flesta jag träffat har tänkt precis så. Att det är bättre att sälja svart, eftersom privatpersoner inte vill betala momsen som bara är ett onödigt ont.

Det kommer som en överraksning för många att det helt plötsligt är ett påslag på 25 %.

Och - kära hjärtanes! - i räkneexemplet är det 50 000 kr minus 20 % moms. 40 000 kr plus moms.
Att du snackar en massa skit om att sälja hästar svart, vad har det med saken att göra? Jag säljer inga djur svart.


Men marknadsvärdet på en viss given häst, är vad marknaden är beredd att betala.

Så är det med andra lantbruksdjur också.

Jag kan ju inte ta och sätta priset högre än vad jag kan sälja för. Eller så får jag avstå från att sälja.
 
Du blandar ihop beräkningsformler med momssats.

Momssatsen är 25 %.

Vi har ingen momssats om 20 procent i Sverige.

När man räknar ut hur mycket moms esom ingick i ett visst belopp, så använder man 20 % vid beräkningen.

Det var du som gav räkneexemplet. Inte jag. Jag har - som du ser - koll på både fram- och baklänges.
 
Jag vill bara göra ett tillägg om att föda upp hästar inte alls säkert godkänns av Skatteverket som del av lantbruket. Jag har en bekant som fött upp hästar som tävlar i världseliten d v s fått in mycket pengar på sin uppfödning. Men har inte fått det godkänt för att ingå i lantbruket. Däremot har inackorderade hästar och mottagna beteshästar ingått mycket noga utrett av myndigheterna.
Så att sälja en enstaka häst eller föda upp några föl varje år är långt ifrån självklart att det ingår i ett lantbruk. Hästar räknas inte som lantbruksdjur i Sverige, juridiskt är mer lika att föda upp hundar eller katter än kor och får.
Hästar är både lantbruksdjur, och inte lantbruksdjur i Sverige.

Det är därför jag hela tiden gett TS rådet att prata med en konsult inom branschen, om sitt affärsupplägg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 277
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp