Starta enskild firma?

Utöver det finns det en risk att stallet måste byggas om innan djur får hållas där."

Jag tycker det är dumt att gå ut med att det inte behövs, det finns risk att människor kommer i kläm.

Jag har hela tiden sagt att man bygger vad man vill utan förprövning , det kostar självklart inget- under förutsättning att djur inte stallas in permanent.

Det fanns ett påstående -eller kanske flera- att man var tvungen att ha förprövning innan man får börja bygga, det är helt enkelt inte sant. Däremot kan man inte stalla in djur utan, och skulle man göra det ja då kostar det som reglel om man blir påkommen.

Du kan ju ringa LS och fråga om du kan söka förprövning för ett nybyggt djurstall där inga djur varit och förprövning inte finns. Kan du inte det där du bor så är det väl som @athena skriver olika sätt att arbeta på hos olika LS.
 
Jag har hela tiden sagt att man bygger vad man vill utan förprövning , det kostar självklart inget- under förutsättning att djur inte stallas in permanent.

Det fanns ett påstående -eller kanske flera- att man var tvungen att ha förprövning innan man får börja bygga, det är helt enkelt inte sant. Däremot kan man inte stalla in djur utan, och skulle man göra det ja då kostar det som reglel om man blir påkommen.

Jag håller med om den här biten, och har även fått samma uppgifter från LS där jag bor.
 
Hur vågar man smälla upp ett ridhus och 18 boxar utan att ens veta om man får lov till det? Verkar ju oerhört konstigt. Är väl kanske därför det är till salu.
Verkligen konstigt. Eftersom bygglov nämns så är det antagligen inte en jordbruksfastighet heller? (Edit: eftersom man inte behöver bygglov för att uppföra stall eller ekonomibyggnad då, om hästarna ingår i verksamheten.)
 
Verkligen konstigt. Eftersom bygglov nämns så är det antagligen inte en jordbruksfastighet heller? (Edit: eftersom man inte behöver bygglov för att uppföra stall eller ekonomibyggnad då, om hästarna ingår i verksamheten.)

Jo det står att det är det iallafall. Av någon anledning krävs det ju bygglov iallafall.
 
Enskild firma. Men jag vill att både jag och min man ska stå som "ägare".
Jag kan ju starta upp den på verksamt.se men jag kan bara registera mig själv där. Frågan är ju också om det är rätt väg att gå då vår fastighet egentligen redan är ett företag.
Jag får nog kolla med Skatteverket imorgon
Ja du ska momsregistrera dig i de verksamhetsgrenar som du bedriver verksamhet i. På en jordbruksfastighet kan det ju vara flera olika saker. Har ni skog tex finns det en sni kod för det, hyr ni ut stallplatser har det en annan sni kod. Man kan anmäla så många sni koder man vill och som är inom de verksamheter man skall ha. Att få igenom något med häst som innebär att äga häst kan dock vara lite trixigt och inte alltid helt enkelt att få igenom hos skatteverket. Du måste kunna visa och övertyga skatteverket att du kommer bedriva en vinstdrivande verksamhet. Eftersom ni är gifta och äger fastigheten ihop räcker det med att en av er är redovisningsansvarig och ni behöver alltså inte båda göra var sin bokföring. Båda skall dock deklarera på NE bilagan varje år. Är man sambos krävs gemensamma barn för att det automatiskt skall ses som att ni har del i verksamheten lika mycket och en av er kan vara redovisningsansvarig precis som jag nämnt innan. De första 5 åren kan ni även kvitta minusresultat mot er tjänsteinkomst och på det sättet sänka er inkomstskatt.
 
Senast ändrad:
Intressant tråd. Kan jag bara få slänga in en allmän fråga på nästan samma ämne nu när denna tråd har samlat lite kunniga människor .

Såg en gård till salu en med kod 120 på 18 boxar och ridhus och där står...


Ekonomibyggnad med stall på 18 boxar. Fin takhöjd. Praktiskt förråd och sadelkammare med wc. I anslutning till stallet finns en manege 24 m x 48 m (går att förlänga manegen 12 m så den blir 24x60m). Rast hagar finns. Stallet är ok för att nyttjas privatbruk. Vid uthyrning utav boxplats krävs bygglov, för att ändra från ekonomibyggnad till stall.

Min fråga på ovanstående är varför? Är det för att man drar in hästar i verksamheten eller är det något annat som ligger bakom?
I vissa kommuner krävs bygglov för ridhus om man tänker att hyra ut det till andra som kommer till gården. Har man bara ridhuset för sig själv och ev inhyrningar kan man få det till att man inte behöver bygglov. Just det här med bygglov och när det krävs bedöms så himla olika beroende vilken kommun det gäller. Vid ändrad användning av en byggnad krävs dock i regel bygglov. I detta fallet låter det som att de har ändrat användning på byggnaden men saknar bygglov för det. En teori. :)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: fio
Jo det står att det är det iallafall. Av någon anledning krävs det ju bygglov iallafall.
Vid ändrad användning av en befintlig byggnad krävs i regel bygglov. En jordbruksfastighet är inte per automatik bygglovsbefriad. är en stor myt som många verkar tro. Om ni bara visste vad mycket tillstånd och lov man kan behöva ha för att göra saker på en jordbruksfastighet!! :) Det kan vara allt från ändrad användning av en befintlig byggnad, strandskyddsdispens, kultur och fornlämningar, olika skyddningsklasser på marken som fornåker, nyckelbiotoper, biotopskydd m.m, bygglov för nybyggnation m.m det finns några undantag i bygglovskravet och det är byggnader som är för verksamheter inom jord och skogsbruket eller liknande näring. Har man en jordbruksfastighet med tex inackorderingsverksamhet och tar sitt egna foder dvs brukar mark så kan det räknas som en verksamhet som kan ge bygglovsbefrielse.

Här kan man läsa mer om när det krävs och när det är undantaget bygglov: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/
 
  • Gilla
Reactions: fio
Hej ny användare här då denna tråd kom upp i en Google sökning. Tänkte be om tips. Blev tydligen nya regler i april. Jag har en jordbruksfastighet med f skatt men blir inte beviljad moms trots att jag hyr ut 10 boxar och tar eget hösilage? Antingen har jag en dålig handläggare eller så får jag söka om. Men jag har omsättning på 15 tusen i månaden och nästan inga avdrag. Ska jag ta ut moms från mina inackorderingar eller inte? Skatteverket verkar ju anse att jag har en hobbyverksamhet 🤷‍♀️Hjälp
 
Hej ny användare här då denna tråd kom upp i en Google sökning. Tänkte be om tips. Blev tydligen nya regler i april. Jag har en jordbruksfastighet med f skatt men blir inte beviljad moms trots att jag hyr ut 10 boxar och tar eget hösilage? Antingen har jag en dålig handläggare eller så får jag söka om. Men jag har omsättning på 15 tusen i månaden och nästan inga avdrag. Ska jag ta ut moms från mina inackorderingar eller inte? Skatteverket verkar ju anse att jag har en hobbyverksamhet 🤷‍♀️Hjälp
Låter konstigt! Jag hade tagit hjälp av ett proffs, som hushållningssällskapet eller Ludwig (fd LRF konsulter).

Innan vi hade allt klart satte vi priset på våra varor ut till (privata) kunder där det skulle hamna med moms.
 
Hej ny användare här då denna tråd kom upp i en Google sökning. Tänkte be om tips. Blev tydligen nya regler i april. Jag har en jordbruksfastighet med f skatt men blir inte beviljad moms trots att jag hyr ut 10 boxar och tar eget hösilage? Antingen har jag en dålig handläggare eller så får jag söka om. Men jag har omsättning på 15 tusen i månaden och nästan inga avdrag. Ska jag ta ut moms från mina inackorderingar eller inte? Skatteverket verkar ju anse att jag har en hobbyverksamhet 🤷‍♀️Hjälp

Tyvärr suger skatteverket på just hästverksamhet som inte innefattar trav eller avel. Ägarna till stallet där jag står fick tillslut igenom moms-grejen genom att hävda att två ston var avelsston (de har avlat småskaligt på dessa).

(att det sen egentligen är en anläggning byggd för att hyra ut boxar och hanterar ganska stora summor pengar i månaden är en helt annan grej. Och tydligen en hobby enligt skatteverket)
 
Hej ny användare här då denna tråd kom upp i en Google sökning. Tänkte be om tips. Blev tydligen nya regler i april. Jag har en jordbruksfastighet med f skatt men blir inte beviljad moms trots att jag hyr ut 10 boxar och tar eget hösilage? Antingen har jag en dålig handläggare eller så får jag söka om. Men jag har omsättning på 15 tusen i månaden och nästan inga avdrag. Ska jag ta ut moms från mina inackorderingar eller inte? Skatteverket verkar ju anse att jag har en hobbyverksamhet 🤷‍♀️Hjälp
Har du de tillstånd som krävs för att ha hästarna? De kanske inte beviljar utan det?
 
Tyvärr suger skatteverket på just hästverksamhet som inte innefattar trav eller avel. Ägarna till stallet där jag står fick tillslut igenom moms-grejen genom att hävda att två ston var avelsston (de har avlat småskaligt på dessa).

(att det sen egentligen är en anläggning byggd för att hyra ut boxar och hanterar ganska stora summor pengar i månaden är en helt annan grej. Och tydligen en hobby enligt skatteverket)

Ja det är så alltså. Jag har ju tagit höjd för moms på mina stallplatser men jag fakturerar inte med moms eftersom jag enligt skatteverket är momsbefriad 😏 (ironi) när jag läser på skatteverkets sida så står det att man ska ansöka om moms om man omsätter över 30. 000 det är ju konstigt att dom skriver det när det inte gäller (mig) då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 863
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp