Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Warfang

Trådstartare
Jag behöver lite råd angående start av firma!

Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för att ta ett företagslån behöver man ha säkerhet i form av likvida medel eller byggnader/inventarier etc som är värda pengar. Detta har inte jag, då jag ska hyra anläggningen. (hästförsäljning och utbildning)

Så jag undrar om jag kan ta ett vanligt lån som privatperson och baka in det i firman så att firman betalar av det och inte jag privat? Går det på något sätt?

Jag jobbar deltid som anställd, och ska fortsätta göra det vid sidan om ett till två år framåt. Börjar smått med bara ett fåtal hästar för att sedan succesivt öka. I övrigt kan nämnas att jag inte behöver ta ut någon lön nu i början, då jag klarar mig på det andra jobbet. Och jag kommer inte direkt ha höga utgifter i firman heller.

Jo, en annan fråga!

Kan man låta företaget vila under vintern? Svårt att sälja hästar under de tråkigaste månaderna, och synd att köpa in för att bli stående med dem eller dumpa priserna... I och med mitt andra jobb så är ju detta möjligt, åtminstone de första åren! Det blir ju fortfarande löpande utgifter under dessa månader, men väldigt få då varken foder, hästförsäkringar etc finns.

En till!

Säg att jag ligger 100 000 plus, rent hypotetiskt, i slutet av året, då är alla utgifter betalda. Hur räknar jag ut vilken lön jag ska ta ut och hur mycket jag ska skatta? (Jag förstår att jag förmodligen inte kommer ligga så mycket plus men för att göra det lätt)

Vet att många gör investeringar innan boksluten, för att slippa skatt eller?

Blev väldigt långt och många frågor, blir tacksam för alla svar ni kan ge! Och inga påhopp att det är dumt att handla med hästar osv... ;)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Men nog går det väl att ta ett företagslån utan säkerthet? Om din affärsplan är bra och beloppet inte alltför högt. Har du kollat med Almi också? Går även att ansöka om sk checkkredit beroende på vad man ska ha pengarna till. Själv står jag också i startgroparna för att starta företag och ska hyra lokal. Behöver 300.000 till inventarier etc och kommer försöka lägga upp det så här: egen insats 100.000, banklån 100.000, Almi 100.000. Förhoppningsvis kan jag betala bort Almi-lånet med eu-stöd sedan :P. Har du kollat det här med eu-stöd (investeringsbidrag och microbidrag) hos Länsstyrelsen?
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Tips!

Kolla om din kommun ordnar "Starta eget"-kurser där du kan fråga om och lära dig massor du kommer behöva. Vet att min kommun körde sånt i höstas, det var ett flertal tillfällen där de körde typ föreläsning och sedan frågestund ett par timmar på kvällen. Totalt gick man 2-3 pass (berodde lite på hur mycket förkunskaper man hade då sista passet ägnades åt att fylla i blanketterna man behövde och lite annat sånt medans pass 1 och 2 var mer info-betonade).

Lycka till!
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Hej!

Jag var på en starta eget- träff förra året och den gav ingenting, de hade ingen erfarenhet av hästföretag så de vågade inte uttala sig, och så var jag inte lika långt gången heller, så jag hade inte dessa frågeställningarna än...
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Hej!
Ja, jag har kollat investeringsstöd hos länsstyrelsen, men de gav inget stöd för att köpa in djur till företaget... Bara inventarier och dyl. Då jag frågade var det i och för sig inte ett hästhandelsföretag utan en ridskola. (Ja, har kollat upp olika idéer :) ) Och då sa de så, vilket är underligt då det är hästarna som skulle vara företagets motor liksom... Så jag antar att de skulle säga samma sak om den här idén...?
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

En enskild firmas ekonomi är inte frikopplad från din privata. Så ett lån blir du betalningsansvarig för hur som helst. Alla skulder företaget drar på sig är du som person betalningsansvarig för. Dvs en enskild firma KAN inte gå i konkurs utan att ägaren går i personlig konkurs.

(Säkerhet brukar därför vara typiskt ägarens bostad eller liknande om det behövs.)

Du betalar inte skatt på uttag ur rörelsen i enskild firma. Bara skatt på vinsten som du gör.

I alla företag kan du låta verksamheten vila. Det är bara att låta bli att göra nåt :-)

Jag tycker att du ska gå Skatteverkets/AFs utbildningar för nyföretagare. Av inlägget att döma känns det som att du saknar en hel del kunskap för att kunna ta ett bra beslut om du ska starta eller inte, och hur det ska utformas.
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Jaja, då spelar det ingen roll om jag tar ett privat lån då. Jag ska gå skatteverkets Workshop i början på februari så där kommer jag få en hel del svar hoppas jag, men jag vill ju veta nu! :)

Vet du hur mycket skatt det är man ska räkna bort på vinsten? Så blir min budget lite mer korrekt, vill vara så väl förberedd som möjligt på workshopen.

Tack för svaret :)
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Vinsten läggs på din vanliga inkomst.

Så tjänar du inga andra pengar är skatten runt 30% (kommunalskatten). Tjänar du skapligt på ett annat jobb kan skatten bli nästan hur hög som helst, typ 70%.
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

När det gäller Almis lån skall man vara litet vaksam. Fördelarna är att Almi kan gå in och delfinansiera, ställa sig längre bak än banken vad gäller pantbrev, fördelaktiga villkor vad gäller ränte- och amorteringsfrihet det/de första åren (åtminstone var det så på min tid) MEN

vill man lösa lånet i förtid kostar det pengar, och det kan kosta mycket. Oftast får man betala s k räntekompensation, dvs Du kan betala tillbaka lånet i sin helhet men måste också betala räntan för hela perioden. Något att tänka på.

Någon skrev att de skulle ta Almilån och sedan lösa bort detta med investeringsstöd fr LS, kanske ingen bra idé enligt ovan. Dessutom är jag tveksam till om LS går in när full finansiering redan är gjord. På min tid var det så att Almi i vart fall inte gick in om finansiering redan hade skett med statliga/offentliga medel (men det kan ha ändrats).
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Om du ligger under brytpunkten för statlig inkomstskatt så kan Du räkna bort ca 50% av Din vinst som går till skattekostnader i form av egenavgifter och vanlig inkomstskatt. Så har Du vinst före skatt 100.000:- så går ca 24.000:- till egenavgifter (storleken beror även på antal karensdagar och ålder på Dig), då har Du ca 76.000:- som Du skall betala vanlig inkomstskatt på, dvs 30% ca 23.000:-, kvar blir då 53.000:-.
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

jag ska också starta upp inom försäljning/utbildning och kommer nog starta ett aktiebolag.. det är säkrare än enskild firma.

Det är 50 000 som insats..
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Någon skrev att de skulle ta Almilån och sedan lösa bort detta med investeringsstöd fr LS, kanske ingen bra idé enligt ovan. Dessutom är jag tveksam till om LS går in när full finansiering redan är gjord. På min tid var det så att Almi i vart fall inte gick in om finansiering redan hade skett med statliga/offentliga medel (men det kan ha ändrats).

Det var jag som skrev det. Stöd från Länsstyrelsen får man utbetalt först EFTER byggnationerna är gjorda, och då kan man välja att betala bort en del av lånen med dom pengarna (man måste ju låna pengar under tiden att bygga för). Och då fick jag rekomenderat att betala bort Almi-lånet isf eftersom det har högre ränta än banklån.
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Ordet "häst" ringer i en ilsken varningsklocka hos de flesta personer på Skatteverket så var beredd att kunna visa en affärsidé, affärsplan och finansiering som håller och visar på vinst redan från månad ett.
Annars kan du vackert bli inkallad på ett "möte" med någon på Skatteverket där de ifrågasätter vinstsyftet med ditt företag.
Så var absolut säker på att du har en vattentät affärsplan gärna med fasta kunder som håller upp vinsten i företaget. Annars kan du få stora problem om du handlat inventarier och dragit av moms för dessa och Skatteverket anser att din verksamhet är att betrakta som hobbyverksamhet alternativt att vissa delar i din verksamhet inte är att betrakta som vinstdrivande, långvarig eller självgående verksamhet.

Hästhandel godkänns i regel inte som affärsidé pga den låga sannolikheten att gå med vinst såvida du inte är elitryttare på internationell nivå eller är utbildad med examen och referenser inom området.

Det finns en bok som heter "Hästen och skatten" vilket är en värdefull informationsbok för den som ska starta hästverksamhet.

Lycka till! :)
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Följer upp med lite boktips:
För alla almmäna frågor om hur det här med enskild firma fungerar så skulle jag rekommendera att du köper eller låna denna:Enskild firma
ger en massa svar om moms, egenavgifter, vinst, bokföring och annat som kan vara nyttigt att veta.
När det gäller frågor som är mer hästföretags specifika så kan denna bok vara något:Hästverksamhet


Som Zephira säger så är affärsidé, affärsplan och en kalkyl viktiga att kunna visa upp men också för dig själv har du inte gjort det läxan ordentligt innan du startar så dyker du i okända vatten.

När det gäller affärsidén så formulera den gärna som vad du kan göra anorlunda och bättre än dina konkurenter.
Pröva gärna lite olika scenarion i dina kalkyler så du vet vad för något som påverkar din lönsamhet. Det är tråkigt att år två inse att förra årets låga foderpriser var det som gjorde att firman gick runt till exempel.
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Tack zephira och magnus242! Jättebra med lite boktips, ska genast handla in dessa! Det var smart med olika scenarion i kalkylerna också, mycket kan ju spela in...

Tacktack!
 
Sv: Starta upp ett hästföretag, lite råd?

Nja så enkelt är det väl ändå inte.
För det första så ska du betala in dina soc avgifter grovt räknat ca 30% av bruttoinkomsten
Sedan kommer skatten ytterligare 30%

Naturligtvis kan du låna men ammorteringarna är inte skattefria. amorterar du 20 000 om året måste denna summa beskattas som inkomst.
Eftersom du ökar ditt egna kapital med dessa pengar. Tillgångar - skulder = eget kapital

Så för att ta ut en månadsinkomst på 15 000 efter skatter hamnar du på en bruttoinkomst per månad på ca 45000:-
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 284
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 419
Senast: MJLee
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 528
Senast: Imna
·
Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
2 939
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp