Stegförbättring!

A

amazingbatman

Har funderat på det där att få bättre gångarter och steg i hästen. Det finns ju en metod att nån går och pekar till hästen med spö på benenoch bogen. Har sett Kyra göra det och de hästarna funkade det på. Men hur ska man börja? :/
 
Sv: Stegförbättring!

Korrekt ridning utvecklar hästen att ge sig på att peta med spö på hästen ger inte bättre gångarter - speciellt inte om man inte vet vad man håller på med.
 
Sv: Stegförbättring!

Ohjo, gångarterna kan bli bättre utav det. Då man triggar igång en reflex hos hästen att lyfta benen mer. Självklart hade jag inte tänkt att göra det själv, utan be någon av mina tränare att hjälpa mig.
 
Sv: Stegförbättring!

Om hästen går i korrekt och bra form, är vältränad stark och lösgjord, och har en ryttare som sitter i perfekt balans - då förbättras också gångarterna.

Om ALLT detta redan fungerar till 100% så är det väl helt enkelt så att hästen inte har bättre förutsättningar.

Att hålla på och knacka på ben och bogar ska man INTE göra om man inte är en extremt rutinerad ryttare/hästmänniska.
Det räcker inte att "ta hjälp" utan du måste själv vara så duktig på att läsa av hästen att du inte ska behöva hjälp!
Tror knappast det handlar om att förbättra några gångarter, utan det handlar om att lyfta fram det bästa i gångarter som redan finns där.
 
Sv: Stegförbättring!

Jaha du måste ju vara en väldigt rutinerad och högt utbildad ryttare eftersom du uttalar dig med sån tvärsäkerhet. Då kanske du kan förklara varför det absolut INTE kan utveckla hästens gångarter om man använder spöhjälp på kors, länd, bogar eller nåt annat. (Min erfarenhet är att ju tvärsäkrare man uttalar sig desto mindre vet man...Jumer man kan och vet om en sak desto mera förstår man också att det finns olika aspekter och ingenting är svart vitt.)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 450
Senast: Fiorano
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 539
Senast: Ramona
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp