Bukefalos 28 år!

Stegrande shettis i boxen, hur göra?

EmmaW

Trådstartare
I april köpte jag ett ettårigt shettisto som då var nästan ohanterad och togs direkt från mamman och flocken till mig. Hon gick i början med min andra häst och det gick superbra, sommaren kom och dom flyttades till annat stall med bete och flera andra hästar. På båda ställena har hon kunnat stå själv i box när jag ridit osv, lite spänd ibland kanske men utan problem. Nu kunde inte min stora gå kvar på betet så dom flyttades till nya stallet dit dom igentligen skulle flyttat först till hösten, problemet är nu att hon numera inte kan stå i boxen lugnt? Hon stegrar och får upp framhovarna över kanten, har vid ett par tillfällen riskerat att fastna i gallret. Det kan fungar en dag, nästa dagen kan hon hux flux göra så utan att bli provocerad. Man kan inte räkna ut när hon gör det, hon kan lugnt äta för att sen sluta, gå fram mot väggen och göra så. :crazy:
I dag när jag öppnade boxen gjorde hon så plötsligt mot mig/dörren??:confused:
Hon är fullt hanterbar nu annars i dagsläget, snäll att pyssla med i alla lägen:love: men detta nya påfund vet jag inte hur jag ska lösa:confused:
och hon gör sig illa när hon skrapar mot kanterna.:crazy:
Har försökt få henne att slappna av alternativt sagt till henne när hon börjar men får det inte att fungera. Hon är lixom inte riktigt kontaktbar när hon gör så här?Ena stunder står hon nästan och sover (avslappnad)och i nästa stegrar hon mot väggen.....

Någon som har ett tips på hur jag ska få min lilla tjej att sluta??
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

En av våra shettisar slutade resa sig när han fick en box där han kunde se ut.
I annat fall kan hästen bara vara orolig över att stå själv/ev. inte se dom andra hästarna och det kan ju ge sig med tiden.
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

Jag har oxå funderat på om det kan vara så att hon vill se ut, tyvärr har dom ingen box där det fungerar så just nu och nya stallet där dom ska dela box är inte klart förrän till hösten. Den nya boxen kommer hon iofs inte heller se ut genom men det har hon ju aldrig kunnat i någon box så att säga heller...:confused:
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

min shettis stegrar sig i boxen när hon tycker att hon varit inne själv tillräckligt länge(fång). funderar om det är att hon vill se ut, för när hon är i min stora hästs box med fönster ut + en bort sparkad bräda i shettis höjd så stegrar hon inte.
vill göra en mindre box dörr till henne, men om hon klättrar på den så är jag rädd att hon kan fastna.
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

Det är väl lätt att tro att det hjälper med en lägre boxdörr, så att hon ser ut.
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

kl, började fundera nu över vad för box dörr man kan ha till shettisen så den kan se ut men inte skada sig på om den stegrar/ klättrar på dörren igen.

jag har eget stall med slag dörrar så det är ju ganska lätt att byta, men vad tror ni blir en bra shettis dörr som inga hovar kan fastna i och som hon inte kan klättra på?
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

Vi har sågat av våra dörrar i lämplig höjd mellan 1-1.10 m för våra shettisar (vi har ínga galler). När vi haft unghästar så har det klättrat på väggarna när de inte har kunnat se ut, nu har vi inte det problemet längre.
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

Det finns ett material som heter Margard, minst 2 cm tjock supersegt akrylglas som används istället för rutor i skogsmaskiner (stoppar flygande kedjor och svängande timmerstockar) som du borde kunna använda istället för skivan i boxdörren. Säljs genom skogsmaskinsbranschen i färdigskurna bitar eller hela skivor och delas med sticksåg.
 
Sv: Stegrande shettis i boxen, hur göra?

Tack för tipset om att göra dörren genomskinlig, ska fixa det till hösten i alla fall till nya boxen och sen göra en tillfällig lösning nu under sommaren:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 163
Senast: EmmaW
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 194
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 474
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp