Stegrar, stegrar och stegrar!!

Oj hjälp! Jag tar inte hennes parti på ngt sätt, jag bara menade att hon kanske behövde lite mer konkreta tips för att bli inspirerad, och det för hästens skull.

Annars, precis som du skriver, kanske hon istället (och verkar redan ha gjort) tar till sig av de metoder där man ser hästen med ngn sorts inneboende ondska eller liknande. T.ex. att hästen bara jävlas.
 
Låter som ett väldigt bra förslag att börja från början!
Allt verkar låst och blokerat från både häst och ryttare så tror för bådas skull att detta skulle bli bäst och ta allt som sagt lungt och sansat, se om man kan komma på god fot med varandra annars är nog det bästa att sälja!

När det gäller att ge sig på andra djur så hade jag faktiskt ett russ som var och är snäll, bra i alla lägen utom om det kommer ett litet djur i närheten typ kanin, kattunge då försöker han ge sig på dom och stampa = döda dom!
 
Jag har nu suttit här en bra stund och läst alla inläggen från allas sida, vissa bra vissa dåliga. Det jag nu tycker är att alla ska glömma de metoderna som den här tjejen använt för att få ner sin ponny på alla 4 igen! De har ju uppenbarligen inte hjälpt och det är därför hon vändrer sig hit för att få HJÄLP!!! Själv så kan jag förstå om man kanske ger sin häst ett rap mellan öronen med spöt om den stegrar sig för man blir RÄDD....Helt ärligt så blir nog alla rädda i den situationen och man gör vad som hällst för att komma ur den. Men det jag tycker är fel i detta är att nät hästen har upprepat beteendet igen så borde man förstå att det räcker inte med ett rap mellan öronen detta var INGEN engångsföreteelse. Det man nu borde göra är att kanske ha med sig någon när man rider ut som kan ta tag i tyglarna och få ner hästen igen. Det är inget som får bort problemet men kanske kan tjejen som äger hästen känna en gnutta trygghet. Sen håller jag med om att ta med en tränare ut och vissa upp situationen för honom/henne och sen börja bygga upp förebyggande övningar för detta. Det som också kan va bra med det är att man kan få tips om hur man ska göra om hästen stegrar sig, utan att skrämma den halvt från vettet eller att göra illa den. Men som sagt första gången hästen stegrar sig så slår man till den för man blir som sagt rädd och vågar inget annat!!! :(

Hoppas det går bra med din ponny och att du inte lyssnar på alla dumma saker folk säger!!!! :bump:
 
min ponny började helt plötsligt med att stegra sig ibland när man red ut men det visade sig att han bara försökte att skrämmas och så, visade sig att ryttaren var lite osäker,men så fort hon blev säkrare så slutade han och stegrar sig. kan ha ont någon stan har du tagit ut vet??
 
"Men som sagt första gången hästen stegrar sig så slår man till den för man blir som sagt rädd och vågar inget annat!!!"

Nä första gången hästen reser sig slår man den garanterat inte mellan öronen för det hinner man liksom inte. Sitter man kvar öht ska man vara glad. Det krävs en hel del kroppskontroll, och sinnesnärvaro, för att utöva denna (idiotiska) metod. Så tala för dig själv...
 
Håller med....ett typiskt munkpeppar sto....
PROVA MUNKPEPPAR....snälla...
eller bry dig inte när hon stegrar....fråga bara om hon är klar snart...brukar hjälpa...
 
Jag tycker att det låter på di gsom om du inte gillar din häst. kan nästna gissa att när hästen stegrar så sitter du å skrker å vifftar för att få ner den å då blir hästen ännu räddare och går om kull.

En häst kan inte tänka ut att nu ska jag vara elak bara för att straffa ryttaren!

Om hästen nu har dödat en kat ts åvarfö ens betäcka den? om den nu har fel i huvudet so du påstår. isåfall ska du inte ens tävla med den då den kan vara till skada för andra ryttare. sen om hästen har kapacietet som su säjer s åvad hjälper de när du inte kan klara av din häst? kolla så att sadeln ligger rätt, att hästen inte har ont i ryggen osv.

eller varför inte sälja/ge bort till någon som klarar av den och tytcker om sin häst mera än en tävlingsmaskin som ska utnyttjas sista året du får tävla ponn? på dina inlägg låter det so mom du inte gillar henne överhuvud taget.

du har aldrig tänkt på att du kasnke är för tung öfr henne? om hästen är en c ponny och du är 17år så kan det ju tänkas att du växt ur hästen?? vad vet jag!
 
Som jag sagt förut, så tror jag inte att hon är född elak,utan att hon antingen har blivit illa behandlad eller rent av blivit mindre bra uppfostrad och inte fattat att människan är den som är ledaren! Därför tror vi inte att det skall vara någon fara att avla på henne.Å som dagt om man själv kan sätta sin prägel från det att fölet är nyfött så blir det nog bra. När hon stegrar så gör jag absolut ingenting annat än att drar i en tygeln för att få ner henne. Funkade jätte bra förut - fast nu har hon kommit på att om man ställer sig alldeles spikrakt upp, då blir man av med det man har på ryggen....Måste bara tala om att det absolut inte är så att hon börjat stegra sedan jag fick henne...hon har tydligen stegran så in i helskotta med tidigare ägare, börjar det komma fram nu, jag blev alltså lurad .. vilket jag inte vill att någon annan skall bli , därför är det väldigt svårt att sälja henne , för det finns ingen som kommer klara av att ha henne som ridhäst , om hon håller på som hon gör nu. Och då kommer det ändå bara att sluta på ett sätt...och inte kan jag behålla henne nästa år heller , har inte plats för 5 hästar.Att jag skulle vara för tung för henne var nog det dummaste jag hört!!! Hon är 140cm+ och har kropp som ett muskelberg och jag väger 50-55kg. Hon har inte heller ont någonstans är undersökt och röntgad..
 
Jag tror det blir svårt för dig att göra något åt hennes olater. Hon kanske har en genetisk defekt som i sin tur kan ärvas av fölet. Även om du präglar fölet så kommer fölet ändå bli mest präglad av sin mor och efter vad du beskrivit så avråder jag dig skarpt att avla på henne. Jag är ledsen och säga det men en häst som utgör fara för andra djur och även människor borde man avliva, det låter inte som om hon mår särskilt bra med tanke på den attityd du har gentemot henne.
 
ha lång lina när du är ute och går och va 2 st en kan gå brevid dig. Så går du där du vet att hästen brukar stegra sig. När hästen rester sig upp så ignorera det när den gått ner på marnek så gå vidare den ska lära sig att oavsett om den går på 2 ben eller 4 ben så SKA den gå frmmåt där DU vill.Och eftersom det är SÅÅÅ mkt jobbigare att gå på 2 ben för en häst än 4 så kommer den att till slut börja gå förbi med 4 ben.
Det är som en hund när den hoppar och skäller på en hund som kommer eller på en plastpåse och vi brusar upp och och skäller på hundne gör vi bara situvationen farligare för hunden och eftersom du med blir arg och upprörd vid farliga saker så uppnuntrar du bara hundne till att detta ÄR ju farligt.SAMMA sak med häst om man börjar att gapa och skrika och rycka i grimskaftet så fort hästen stegrar sig uppmanar du bar hästen till att detta måste ju vara farligt eftersom matte/husse med blir arg.
Men om man iggnorerar situvationen och går som vanligt bevisar du ju för ditt djur att detta är inte farligt eftersom du somledare inte blir rädd behöver inte resterande i flocken bli det heller.
 
Lagom lätt att ignorera en häst som reser sig då risken att åka av är överhängande.

Det spelade liksom ingen roll hur mycket jag ignorerede min, jag åkte av ändå...
 
Som sagt, fölet kommer att präglas av sin mor och av dig i egenskap av matte, och efter vad man hört om stoet och om dig verkar det vara a match made in hell.

Du säger att du känner dig lurad - hur tror du då hästen känner sig..?
 
hejsan... läste inte alla svar, men vattenbalonger tyckte jag var väldigt smart!
Prova det!
Sen att det i grunden handlar om till lit säger sig väl självt.
men du kanske måste börja i fel ordning för att få det bättre.
börja med balongen och träna sedan upp hennes förtroende...
underkastande trix, kanske du kan prova...
som att buga eller ta godis mellan bakbenen??
Kram/Jossan :banana:
 
Vi har också en ponny som går på bakbenen när hon hamnar i stressade situationer och när hon inte riktigt vet vad som krävs av henne. Då måste man kräva något enkelt som hon förstår. Nämligen FRAMÅT. Och då rids hon framåt ända tills hon förstår att framåt är bra uppåt är fel. Sen får man långsamt komma tillbaka till övningen, man hade tänkt, om hon fortfarande inte förstår och reser sig istället så är det FRAMÅT igen. Tillslut så brukar hon "tagga ner" och försöka lyssna på instruktionerna till det som hon stressat upp sig för. Detta funkar ALLTID på denna häst, men man måste vara oerhört tålmodig och helt konsekvent. Reser hon sig så är det Pang på och fram, fram fram som gäller. Jag vet inte vilken filosofi detta kan härröra till. Men på vår ponny fungerar det.
 
Hur kan du se henne utanför när du har skickat iväg henne på betäckning :confused:
 
Svarar på sista inlägget av lathet, svaret är inte riktat till den vars inlägg jag svarar på.

men några saker som DIREKT slår mig.

1. Hästen mår inte bra, det är knas/obalans/ont någonstans. Lite senare framgår det också att hästen brunstar onormalt mycket och är "märrig". En oupphörlig brunst på 100 dagar är tecken på att något är riktigt ordentligt fel! Hon är räntgad i ryggen. men är benen böjda och röntgade? är äggstockar, livmoder och fortplantningsorgan kontrollerade? Är hennes hormonnivåer kontrollerade? har minsta försök med veterinärmedicinskt eller "alternativt" (örter t ex) prepat gjorts för att reglera brunsterna?

Hur kan hon ha blivit bättre med ett foster som inte överlevde och som bara fanns där en kort tid? Hur kan hon övht blivit dräktig med sina brunstproblem?

Kort sagt, gå igenom hästen igen, och fäst särskilt vikt med brunstproblemen.

2. Hästar är smarta djur och den här är inget undantag. Hon försöker med alla tillgångliga medel uttrycka en ståndpunkt, dvs att hon inte orkar/kan/har lust att utföra det som önskas, och uttrycker det med att ställa sig. När hårt sätts mot hårt fasar hon upp och skriker än högre.

Oavsett om hon inte kan eller bara inte vill så VARFÖR kan/vill hon inte? Ytterst få hästar som är smärtfria, friska och mår bra och rids bra tycker att ridning är så tråkigt och hemskt att de ställer sig rakt upp hipp som happ. Så om hon inte har ont/problem, VARFÖR vill hon inte bli riden? Passar sadeln? Passar övriga utrustningen? hur ser det ut i tänderna? hur reagerar hon med annan ryttare, hur har ryttaren det med händer & balans? hur har nuv och tidigare ryttare "bemött" protester?

3. Hon har en tveksam historia. I ena inlägget har hon haft ett hårt liv med hugg och slag, i nästa inlägg KANSKE hon har det. Oavsett vilket så har hästen en historia som skiljer sig markant från en okomplicerad, lugn och trygg tillvaro. Hur har detta påverkat henne? Förstår hon tydligt vilka krav som ställs på henne, ges dubbla kommandon av misstag? ges kommandon som faktiskt SÄGER att hon ska stegra? Sitter ryttaren och FÖRVÄNTAR sig att vid punkt/vägskäl/sten/markering X kommer det bli bråk och omedvetet eller medvetet spänner sig och gör sig "beredd"?

Således, fundera på VARFÖR hon inte VILL, slå inte bara fast att hon inte vill. Kolla även tänder, utrustning, skoning/hovstatus, ryttare etc. och ffa fundera på VARFÖR:

4. Utgångsläget är inte det bästa. Här har du en häst som SKRIKER att något är inte bra. Och redan innan hästen börjat skrika har det bestämt att det är fasoner, märrighet, hästen är knäpp etc. Får hästen verkligen en fair chans då?

och som en röd tråd genom alltihop - VARFÖR gör hästen så? Att den inte vill är inte tillräckligt svar, VARFÖR vill den inte?

Sen ang föl. Dels präglas fölungar på mamma, dels föds fölungar som individer. jag har föl efter ett underbart sto, och kan ju meddela att fölet trots hantering från dag ett, en exemplarisk mamma osv är BETYDLIGT tuffare än sin mamma, och än de flesta andra fölungar.
 
Hästar protesterar på det enda sätt de kan.. visst sto-humör kan ju vara jävligt men. Om ni inte redan gjort det- kolla upp ALLT för att se att hon inte får ont eller så av vissa saker.

Lycka till med din märr.. ;)!!
 
Har ni kollat om hon är frisk? Kan du få kläm om hon jävlas eller om hon har ont?

Jag skulle nog spänna in henne kort i bringan och driva på framåt. Men först kolla upp henne. Man får prova både snälla och hårda vägen. En del vill bara gullas med för att "vilja" och andra måste man diskutera vilt med..

Hur går det nu?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 637
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp