Stegrar, stegrar och stegrar!!

Hej!

Jag har inget konkret förslag som löser ditt problem mer än att göra dig av med hästen. Ditt ordval, t ex "så blir man av med henne för ett tag i alla fall", "så får vi se om nån vill ha henne" tolkar jag som att du inte tycker om din häst. Jag förstår inte varför man ska behålla en häst man inte tycker om, även om den nu råkar vara en bra tävlingshäst. :confused:

Annars kan jag hålla med om att en hormonkoll inte kan vara helt fel med tanke på den utdragna brunsten.

MVH Cim
 
Så du tänkte hålla fram och driva bak? Skrika "bakåt/stå still" till huvudet (i och med att det är fastlåst) och sedan skänkla på? Hur just är det? Vad bevisar du för hästen? Att du är en människa som löser sina problem genom fysiskt tvång, och det ser hästen ner på.
Det kanske fungerar, men jag tror inte någon tjänar på detta.
 
håller med dig cim som jg sa redan innan. gör dig av med hästen. du tycks inte uppskatta den särskillt mycket. kan gissa att du sitter å skriker å rycker i häste nnär den stegrar...

gör även en helkolla på hästen på klinik.. du kan ju ändå inte tävla en häst som stegrar sig.

en sak till jag tycker låter mysko som inte stämmer in i den berättelse. du säjer att du vill utnyttja hästen sista året. det ka ndu ju inte nu när du skickat iväg den på betäckning .då kan du ju inte rida alls!! å du ka nju inte se de nutanför fönstret när du har skickat iväg den!

om det nu stämmer allt du sagt om din häst så tycker jag för hästens bästa att du ska sälja den till någon som klarar av den och uppskattar den mera än vad du verkar göra!
 
Jag har läst i stora drag alla inlägg här i denna diskusion och jag vill gärna bidra med mina erfarenheter och skriva mina tankar om problemet.

Som många andra här var inne på så gäller det att komma på vad som orsakar stegringarna.
Man slår inte bort ett problem och det går inte heller att välta omkring sin häst!

Ägaren skriver själv att hon är brunstig och märrig. Då hade jag själv annammat tipset om munkpeppar.

Vidare så verkar det som om hästen är grundligt vet. undersökt så det föreligger inga fysiska problem...

Men vad som slog mig är hur hästen är byggd? Dvs är framdel och bakdel ungefär lika musklade?
Arbetar hästen i en bra arbetsform?
Är hon avslappnad i arbetet?
Råder harmoni i ridningen (då hon inte stegrar)?

Viket bett rids hon på?

Hjälptyglar finns dem? Vilka och varför i såfall?

Vad begär ryttaren i förhållande till hästens fysik och möjligheter?

Är tänderna kontrollerade av hästtandläkare? Alltså inte bara raspade, utan en ordentlig munstatus är känd?

Detta är en del av frågor som jag skulle vilja ha svar på för att komma vidare med utbeningen av problemet.

Det finns ingen häst som är född elak. Det är bara ren självbevarelsedrift från hästens sida. Människan ser inte hästens signaler den sänder ut och hästen gör sedan allt den kan för att överleva! Då kallar vi hästen "galen".

Våra tamhästar är precis likadana inuti som vildhästen, vissa lite med än andra individer.

Mvh Sofia
 
:mad:Varför verkar alla tro att hästen är envis och motsträvig så fort den säger ifrån?? Är det inte ganska uppenbart att något ät fel?? Hästar har ingen ond sida. Jag slår vad om att innan hon började stegra sig (någon gång måste vara den första) gav hon dig en annan sorts signaler. Ta som exempel att hon har ont i ryggen. Den första signalen kan då vara att hon går undan när du ska sitta upp därför att det gör ont!! När du inte tar hänsyn till detta ger hästen en ännu tydligare signal. Det kan vara att protestera varje gång du kommer med sadeln genom att nafsa, blåsa upp sig eller liknande. När denna signal inte heller går in i huvudet på ryttaren ser hästen ingen annan utväg än att helt enkelt resa sig så att du åker av, även om det innebär att hon går omkull! Ursäkta mig nu, men fattar du inte att något är väldigt fel?! Inga hästar reser sig utan anledning! Särskilt inte om de vet att de kommer att gå omkull!Om hon kände förtroende för dig, om hon tyckte att det var kul att jobba med dig på ryggen och om du uppfattade hennes signaler skulle hon aldrig göra så här.
Att komma ut på tävlingsbanan kan du bara fantisera om! skulle du låta någon du inte litade på för 5 öre rida dig mot hinder när du inte kan lita på någon annan än dig själv? Och du vet ju hur mycket hästar litar på sig själva utan dess ledares stöd!
 
Har nu inte läst alla inläggen i denna tråd, så jag upprepar säkert något som någon annan sagt...

Om det nu stämmer att hon är trevlig att hantera vid marken så respekterar hon dig säkert, men det kan ju vara så att hon har ont någonstans, i ett ben, i ryggen, av sadeln, i munnen eller liknande och att stegra är ett sätt för henne att säga att något är fel?
 
Detta med respekt

Respekt förtjänar man.
En häst kan lyda minsta lilla vink för att den vet att det är bekvämast, utan att respektera människan ifråga. Respekt är ett ord som jag även vill kalla "ledarskap", och en häst respekterar en inte fullt ut förräns man öppnar ögonen och lyssnar på vad den har att säga. Så, om ägaren inte lyssnar, hästen skriker, så finns där ingen respekt, oavsett hur fint hon lyder övningar på marken.
Respekt förtjänar man. Det är lite därför jag är emot metoder som t.ex. join-up, där man lär ut hur man får underkastelse, men INTE hur man faktiskt är en BRA ledare sedan när man väl fått den där underkastelsen. Ibland leder blinda sina hästar. Det är inte att bara gå och vifta med rep och göra lite övningar, om du runtom i all annan hantering inte förstår och tar hjälp av hästspråk.
 
Om du och din häst har ett sånt fruktansvärt förhållande som du skriver, och du inte kan ha kvar henne nästa år pga platsbrist (då har jag ändå inte ställt frågan hur du kan ha plats med en fölunge!) och du kan inte sälja henne för ingen annan klarar av henne då finns det bara en lösning som är absolut bäst för ALLA inblandade men framförallt bäst för din stackars häst; Ta bort henne!
 
Det finns faktiskt andra orsaker till att en häst reser sig. Det är inte alltid det fysiska som är problemet.

Vår ponny som också reser sig har INTE ont någonstans. Hon är undersökt från topp till tå. Däremot bedömer vi det som en stressreaktion när man kräver för mycket av henne, eller hon helt enkelt inte förstår instruktionerna och även när hon blir ivrig - tex på hoppträning och ekipagen rider iväg en och en...då kan hon dessutom bli lite istadig när hon inte får rusa iväg som hon vill.
 
Jag tog ryggont som ett exempel för att göra det lättare för den stackars hästens ägare att fatta vad det handlar om. Du skriver att din häst är fullt frisk fysiskt men lite osadig psykiskt. En sådan häst behöver massor av tid och kärlek och framför allt en ägare som är allt annat än hysterisk och stressad. hur ska hon annars kunna känna sig lugn? Nu vet inte jag om du är hysterisk och stressad när du pysslar med henne, men jag hoppas det för hennes skull.
Hoppas att hon blir bättre. Du kanske kan få tips från en NH-tränare om hur du ska få henne att slappna av och hålla sig lugn när ni är ute och tävlar mm. :)
 
VARFÖR HAR DU HÄST ÖVERHUVUDTAGET????? DU SÄGER HELA TIDEN ATT HON ÄR EN BITCH OCH EN JÄVUL. SÄGER MAN SÅ OM SITT DJUR OM MAN VILLE HA DET???? DET ÄR JU SAMMA SAK SOM ATT SKAFFA EN HUND OCH SEN BÖRJA KALLA DEN HUNDJÄVUL OCH ALLT MÖJLIG DUMT. JAG SKULLE AVLIVA DEN HÄSTEN ISTÄLLET FÖR ATT UTSÄTTA DEN FÖR ATT VARA OÄLSKAD OCH OÖNSKAD. DEN ÄR VÄL OÖNSKAD EFTER VAD JAG FÖRSTÅTT. BETÄCKER DU HENNE FÖR ATT HON SKA BLI SNÄLL??? HON KOMMER JU ATT BRUNSTA 300 DAGAR OM ÅRET SEN JU ...... SLUTA TJAFSA OCH SÄTT ER NER OCH DISKUTERA IGENOM DET (DU OCH DIN SYSTER)DET ÄR INGEN HÄST FÖR EN 12-ÅRING,INTE ENS FÖR EN MINDRE ERFAREN VUXEN. GUD VAD JAG RETAR MIG PÅ IMPULSKÖP AV DJUR !!!!!
 
Har du kollat om hon har ont nånstans? d flesta hästar jag har känt bråkade pga smärtor i ben, rygg lr nån annanstans. d blev helt underbara efter behandlingen! Jag tror att ATG-klikiken gör en grundlig undersökning av hästen och om man inte genast hittar felet på hästen så kommer man tillbaka efter ett tag. Det är iaf vad jag har fått höra.
 
har inte läst igenom alla svar. Men först och främst anser jag att man bör kolla upp om hon har ont någonstans. Här finns också ett sto som gjorde som din häst, hon stegrade ofta och högt. Hade mycket folk här, som tydligen skulle vara duktiga, många rådde att avliva då hästen skulle vara schizofren (rättstavat??), jag vet inte alla förklaringar.
Men hästägaren körde och röntgade igenom hela hästen, duktiga vet kolla igenom henne. Det visade sig att hon hade väldigt ont i ryggen, hovledsinflammation på båda framhovarna och sadeln satt inte bra. Detta var ca 1 år sen, då kunde man knappt hantera hästen, idag efter behandlingar, laser, massage mm är hon jättesnäll. Aldrig några tendenser att stegra...

Så tänk efter lite innan ni börjar bestraffa henne, hon kan ha ont!
 
Svara inte till dig, orkar bara inte rulla upp igen *lat* :smirk:

Jag har läst igenom dom flesta inlägg och håller med vissa personer, men vissa inlägg är ju helt......vet inte vad jag kan säga.

Med brunst kan jag bara säga att munkpeppar funkar utmärkt! Använder det just nu på min häst då hon rider på andra hästar, speciellt ston. Så börja med det så har du kommit en bit på vägen.

Cirkushäst i polen? Har du försökt att få fram info om henne när hon var där. Något har ju hänt och som nån annan har sagt att du kanske ger kommando utan att du vet om det?

Sedan har jag sett i dina inlägg att du kallar henne bitch, jävul och skulle gå in för att döda.
Hade jag haft plats så hade jag tagit hästen ifrån dig omedelbart! Hur kan man säga så till en som man älskar och vill skydda? Jag fattar inte! Självklart kan jag oxå bli arg på min häst men aldrig säga sådana saker.

Sälj hästen till någon som vill ha henne och att hon blir älskad för just nu så gör inte du det. Du ser bara nackdelar med henne, vad jag kan tyda i dina inlägg. Hon har kapacitet, men hur vet du det om hon bara stegrar hela tiden? Och att utnyttja henne för att du skall få en sista ponnyår......där finner jag inga ord!

Jag säger att jag kan ingenting om NH, så där kommer jag inte utrycka mig, för jag vill inte ge fel info. Så det överlåter jag åt dom som kan, men en sak vet jag. En häst som varit utsatt för våld (som du beskriver med alla ärr) ta reda på vad som hänt sök info, gör vad du kan istället för att dra omkull henne, vattenballonger med blod eller vatten mm. Det kanske sitter psykiskt.

Jag är inte elak och försöker inte vara det, jag vill bara förstå hur du tänker och att en häst förtjänar att bli älskad men man kan inte ta förgivet att man bllir det tillbaka!

Kram Favina :bump:
 
Du Tassetass! Varför ska "ni" som håller på med NH vara så F-bannat självgoda och tro att ni veto kan allt bäst???? Har själv varit "inne" på NH,men upptäckt att mkt av filosofin går ner på att bryta ner hästen. Du får en apatisk och olycklig häst. Tjejen har problem med sin häst som stegrar sig,när hon inte får som hon vill. Jag är själv emot "våld" mot alla levande "ting". Men ibland måste man ta i med handkraft för att få dom att förstå.
Ett tips till dig med problemet är att slå till hästen med spö mellan öronen . Ibland är det det enda som hjälper,tyvärr... Tror säkert att din häst har förtroende för dig och annars är lydig. "brunstiga märrar" kan vara besvärliga och väldigt tuffa och därför får man vara tuff tillbaks. Lycka till!
 
Om du är duktig på att leda så kommer inte hästen att testa på detta sätt, OM hon inte vinner på det. Och en häst testar inte utan anledning.

Om du inte förtjänar respekt enligt din häst (d.v.s. den bestämmer att den ska testa dig), så kommer inte ett spörapp att ge dig den där långvariga respekten du är ute efter. Du botar symtpomet, men inte källan.

Bryta ned hästen? Att slå hästen i oförståelse/rädsla/naivitet är väl om något att bryta ner? Att förstå VARFÖR hästen gör som den gör, att göra allt man kan för att hjälpa och visa hästen till att göra rätt, det kallar jag då inte för att "bryta ned".
 
Jag vill bara säga som så många andra här, att börja om från början! Kolla upp så att hästen inte har fysiskt ont och lägg ner ridningen ett tag. Börja i stället med markarbete och ledarskapsövningar. Visa vem som bestämmer, men inte genom våld! Visa hästen att du vet bäst och att du förtjänar dess förtroende. Visa den att du är en person som den kan lita på i alla situationer! Var lugn och skrik inte, det ger nog resultat.
Hjälper det inte så kanske du ska sälja henne, ibland passar man inte ihopa helt enkelt. Du kanske är för hård och hon är kanske känslig? Har själv erfarenhet av stegrande och skenande häst och visste innerst inne att vi inte skulle komma längre, så jag sålde honom. I dag är han duktig i både hoppning och dressyr, har enorm vilja att bestämma, men är hanterbar.
Ge inte upp, det finns alltid en utväg, men inte är det att slå hästen på något sätt. Våld föder våld, och människor borde istället för att använda våld, använda sin hjärnkapacitet till att tänka!
 
när min fick en stegringperiod så fick jag volta han kraftigt åt hans svagaste sida, då orkade han ej resa sig.

som ngn skrev att smälla spö mellan öronen är livsfarligt, vet flera hästar som i panik rest sig över och dött.
 
"... hon slåt över, men inte ens det tycks skrämma henne"

Man skrämmer inte en häst till att göra det vi ber den om. Inte äns ballonger i huvet på hästen tycker jag är en sund grej. Ok, hästen slutade men jag anser att det är som att ta smärtstillande. Det hjälper för stunden men problemet finns kvar.

Fråga dig själv varför hon gör som hon gör?
När gör hon så?
Vad gör du sekunden innan och sekunden efter?
Grubbla massor och analysera dig själv. Jag är ganska säker på att hästen har sina anledningar till att uppföra sig så..

Sedan tycker jag att du ska prova med kärlek, beröm och morötter... Det uppskattas mer än skrämselmetoder och hårda tag.

Lycka till o ha så kul! :)
 
Hjälper det inte så kanske du ska sälja henne, ibland passar man inte ihopa helt enkelt. Du kanske är för hård och hon är kanske känslig? Har själv erfarenhet av stegrande och skenande häst och visste innerst inne att vi inte skulle komma längre, så jag sålde honom. I dag är han duktig i både hoppning och dressyr, har enorm vilja att bestämma, men är hanterbar.
Håller med här. Jag hade en ponny som reagerade på samma situationer. Ville inte vara ensam kvar på banan när de andra gick därifrån eller när hon inte tyckte det var roligt att träna så försökte hom smita genom att bocka och sparka bakut. Vi fick hjälp av en mycket duktig dressyrryttar som kände när hon började blåsa upp sig och ställde henne innåt så hon inte hade en möjlighet att ge sig i väg. Efter någon månad när hon inte haft changensen att ge sig av slutatde hon sitt beteende. Vi valde ändå att sälja henne till en ny ryttare för jag kände att jag inte litade på henne fullt ut och då kan jag heller inte begära att hon skall lita på mig. Samspelet var därför brutet. Så mitt råd är att sälj henne. Ert förtroende för varandra verkar vara brutet och finns det inte i botten kan man aldrig komma vidare med varandra. Sen spelar det ingen roll om vad för träning man gör eller vilka metoder man använder när man inte litar på varandra. Du kanske får acceptera att ditt sita ponnyår inte blev ett ponnyår utan det året jag gick över till att rida stor häst. Det är inte fel det heller.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 396
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 637
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp