stel häst!

i love svala

Trådstartare
jag har en häst som är ganska stel och han har inte blivit riden på så länge .har ni några tips på det.:)
 
Sv: stel häst!

rid ut i skogen :) runt träd kanske å lite backar å sånt!
 
Sv: stel häst!

varför har den ej blivt riden så länge?? skada?? föl???

det är viktigt med ett ordentligt igångsättnings schema för en pålle som varit avställd. har du koll på det? hjälp av veterinär, tränare??
det viktiga är att bygga upp en grundkondition för hela kroppen, så inte bara flåset kommer igång men framför allt leder, senor och muskelfästen.

lite mer info, så kan jag hjälpa dig!!
 
Sv: stel häst!

Lååånga skritturer på fint underlag är aldrig dumt. Det stärker senor och leder, och gör hästen smidigare. Rid också mycket i skogen så den får en riktigt grundkondis, och ser vart den sätter de små fossingarna.
Se till att ta det lugnt med den nu början om den stått länge, annars är det lätt att de sträcker sig, eller blir överbelastade.
Mjukheten kommer i takt med musklerna, och korrekt form. ta hjälp av en tränare om du känner dig osäker.

(detta om hästen bara stått still utan orsak. har den vart skadad är det nog bäst att rådfråga en veterinär, och hjälpas åt att lägga upp ett träningsschema)
 
Sv: stel häst!

tack för tipsen!
det är bara min foderhäst så jag hinner inte rida den mer än 3 - 4gånger i veckan och sedan så har han stott nu mycket under vintern. och sedan så har ägaren inte haft så mycket tid till att rida honom! men så är han väldigt stark så när jag rider ut så stiker han för det mästa men när ägaren har tid så rider vi ut.:confused:
 
Sv: stel häst!

Ja, det är ju ingen hit. Mycket halvhalter, halter, sidvärströrelser och gör honom uppmärksam på att du faktiskt sitter på ryggen.
Det är jbbigt med hästar som bara sticker, men var glad att han inte bockar eller stegrar av dig i alla fall. Det hade ju inte vart någon hit direkt. Jobba mycket, lätt i början då, och jobba upp muskler och lydnad. Mycket övergångar och tempoväxlingar brukar fungera.
 
Sv: stel häst!

Hoppas det hjälper. Styr in på en liten volt om möjligt, blir jobbigare för pållen att sticka där ;)
Lycka till :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har använt denna hårgele från Moroccanoil i flera år, men nu har de slutat tillverka den😫😫😫 Behöver tips på ersättningsprodukt! Jag...
Svar
0
· Visningar
275
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Är nu placerad i arbetsförmedlingens klor och sysselsatt...Får givetvis betala en massa extrakostnader där som jag iofs också har när...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 031
Senast: alazzi
·
Utrustning Rida med halsring Hur påverkar en stel, rund halsring jämfört med ett mjukt rep? Fördelar och nackdelar? Vilken ger tydligast signal...
Svar
8
· Visningar
846
Senast: Plantan
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp