Stel höger bak

mahlmt

Trådstartare
Min pålle blev undersökt av en equiterapeut som fann att han var stel i lederna på höger bakben. Hon rek att jag lät röntga knä och has. Så det gjorde jag.
Inget onormalt på bilderna och ingen reaktion på böjprov. Nu vet jag ju att två bilder på en has kanske missar nått som sitter i en annan vinkel men jag blev ändå lättad över att inget hittades.
Jag har fått råd av equit att "blistra" has o knä (ett mildare medel på knät).
Hästen har alltid varit svagare hö bak men styrkan har vi tränat upp och han är nästan lika musklad på höger som på vänster. Man får titta extremt noga för att märka skillnad på bakmusklerna.
Någon som har varit med om liknande? Jag är inte speciellt orolig igentligen men undrar om man kan få bort stelheten?
// Linda
 
En led kan vara stel på olika sätt så om jag vore du skulle jag slå equiterapeuten en signal och be om lite mer förklaringar. Är det omgivande senor till lederna som är strama (motåtgärd: stretching)? Går lederna inte att böja fullt ut (normal funktion men inte "hela vägen", eller hakar upp sig)? I så fall kan det bero på pålagring/förslitningsskada typ rullkam på ledbrosket. Motåtgärd kan vara operation. Är hela leden svårrörlig i alla böj-och-sträckrörelser typ "för lite ledvätska" eller en torr ledinflammation. Tuppkam brukar tillgripas för att öka "glidet" vid detta problem, även glukosamin eller andra preparat.

Åtgärden att blistra är meningslös om du inte vet vad felet är och kan bedöma vad blistringen (vars effekt är att öka blodcirkulationen) ska åstadkomma i leden.

mvh
Lejonelle
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 447
Senast: unoannis
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 756
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 076
Senast: WildWilma
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp