Bukefalos 28 år!

Stel vänster bak

maria21965

Trådstartare
Min femåring är stel i vänster bakben. Svårt att kratsa hoven vill inte riktigt böja benet. Rör sig stelt och "tappar" bakdelen på vänster sida vissa steg. Man ser att det dammar till vid vänster hov vissa steg på ridbanan. Svårt fatta höger galopp och ovillig att hålla galoppen.

Har vänster sida som sin starka och är en aning mer musklad där. Ej halt och rör sig toppen bortsett från detta som dök upp relativt plötsligt. Mycket bra skritt, toppentrav, galoppen svagast än så länge. Kan finnas en viss stelhet över korset vid palpation. Röntgad ua vid inköpet i augusti. Masserad för en månad sen inga stela muskler men generellt ganska omusklad särskilt fram.Har varit kinkig att sko bak hela tiden.

Har fått förslag som växtvärk, olycka, träningsvärk...

Någon som känner igen dessa symptom?
 
Sv: Stel vänster bak

hej!
vissa av de "symptom" du beskrivit kunde ha varit beskrivning på min femåring som under halkan i julas troligtvis gått omkull.

min ville inte galoppera rent heller och blev arg när man ville han skulle länga steget i trav (spec på böjt spår). ej heller hälta i skritt och trav, lite oren ibland i trav och tappade sina bakben.
veterinären konstaterade att inget var trasigt och et fick ta över, hon konstaterade att hästen hade ordentliga "lårkakor" över båda bärbensknölarna. han fick hagvila med avsutten skrittmotion i två veckor, med ny behandling med laser, massage och magneter efter det.
det tog ett bra tag innan han kändes fullt ok igen, och jag har fortfarande (alltså fyra månader efter) vissa problem att behålla bärighet och rakriktningen i galoppen.

gör pålle en tjänst och kolla upp honom. lycka till!
 
Sv: Stel vänster bak

Låter ungefär som min häst. Det syntes ingen hälta (syntes bara vid böjprov hos vet.) eller liknande men han var stel och var öm över korset. Var till vet i onsdags och dom konstaterade en knäledsinflammation just i vänster bakben faktiskt!
 
Sv: Stel vänster bak

ja jag ska ta honom till klinik, misstänker knäledsinflammation nu.

Vad bra, lycka till då och hoppas det inte är nåt! Jag misstänkte oxå knäledsinf, men det var det ju inte, men det hade nästan gått fortare för min att bli bra ifrån det tror jag...

Om du har tur är det ju bara träningsvärk!
 
Sv: Stel vänster bak

Låter lite som min tjej. Det blev ett himla liv när hovslagaren var ute:(
Hon har kotförskjutning på ett par ländkotor visade det sig (tog ut en equi terapeut på inråd av vet.) Nu är det mycket bättre, har en bit kvar men det känns bra:)
 
Sv: Stel vänster bak

Låter precis som mitt hbl sto. Jag sökte hjälp hos kiropraktor/ET som släppte på en stor låsning i korset. Men jag tycker att det är klokt att fundera över att kolla upp knäleden, då brukar dom krångla vid skoning.
 
Sv: Stel vänster bak

Hej alla och tack för svaren.

Har visat sig att underlaget på en av våra ridbanor orsakat problemen så nu går han inte där längre. Gick emellan ridbanorna under ett pass och då kunde man se att han hade stora problem med galoppfattning på den mjuka och inga problem alls på den hårdare! :o
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 661
Senast: unoannis
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
1 833
Senast: Maniac123
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 255
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp