Bukefalos 28 år!

Stelhet efter Erlichia?

.....och givetvis ska man rådgöra med sin veterinär innan man börjar ge sin häst alternativa "mediciner".
(Tycker iallafall jag)

Mvh Kerstin
 
Hej!
Ja, det kan man säga! Men även om det har vart jobbigt i perioder så kommer det ju alltid något gott ur sådana här situationer...hur trist sjukdomar av alla de slag än är!

Jag har lärt mig massor! Jag har ju provat allt(tror jag)jag kunnat hitta på, fått hjälp av Amerikanska veterinärer(som är många hästlängder före de svenska i detta ämne), läst allt jag kommit över. Så har nu hittat en metod som passar just för min ponny!

Det verkar vara väldigt individuellt hur sjukdomen ter sig och hur de svarar på olika behandlingar.

Nu efter 3 1/2 år så är han skrittbar, just nu i alla fall.

Dock har jag en ponny med en otrolig livsvilja och glädje, han ger inte upp och då har jag ju heller ingen anledning till att göra det! I perioder har han vart väldigt risig, men humöret och buset finns alltid där, han har brallat omkring trots sin stelhet i hagen.

Har resonerat som så att när han visar tecken på att må dåligt även mentalt, då får det räcka! Men han är en riktigt glad gubbe! Som älskar bus och att härja i hagen! Det är tur det!
 
"Allt som inte dödar, härdar" svarade min ;). Skämt åt sido, när jag frågade om gurkmeja och Djävulsklo kunde det i alla fall va' värt ett försök.
 
Fortsatt Lycka till!
Det är så härligt att höra hur människor engagerar sig för sitt djurs skull :) :banana:

Vet du om det finns nån Amerikansk hemsida där man kan läsa om Erlichios, och kanske få tips också? Skulle vara intressant att veta hur de resonerar "over there".
Här i Sverige så är det verkligen delade meningar bland veterinärer huruvida Erlichios verkar finnas överhuvudtaget eller ej (lite överdrivet, men poängen kanske märks?).
2 veterinärer som varit i kontakt med min häst hävdade att hon inte hade erlichios,trots vandrande hältor,varannandagshältor,muskelömhet i ryggen till och från osv osv., och de ville inte ens ta blodprov på henne :confused: Jag fick tjata mig till ett blodprov tillslut, och visst var det positivt! Fick även gå lite bakom ryggen på min vet.(vände mig till hennes kollega) för att få hästen behandlad!!
 
Hej!
Min häst har ju också erlichios med högt värde och kraftiga symtom som jag skrivit om på andra trådar. Han har blivit behandlad med penicillin i.v. i början av september och är fortfarande inte bra, stel och ojämn som ni andra också beskriver. Jag rider honom mest i skritt och ut i skogen. Känns det bra så har vi tagit lite trav också. Jag har försökt att ta reda på fakta om erlichios då jag också tycker att åsikterna går i sär både bland oss "vanliga" och bland veterinärerna. Dock har jag en erfaren hästveterinär som tagit detta på allvar....Gick i allafall in på nätet och sökte på fästingrelaterade infektioner där det gick att hitta en hel del även från human medicinen. Bl.a. fanns att läsa på ett ställe att de bakterier som fästingen släpper i kroppen lever i cykler som med jämna mellanrum släpper ut "avfall" och toxiner i kroppen som kan förklara de ojämna symtomen, t.ex. varannandags hälta. Intressant att veta hur det fungerar för att kunna förstå sin hästs beteende. Jag har också precis som nån annan skrev här, mer eller mindre ställt in mig på att vara nöjd med att kunna promenadrida min häst...tyvärr. Vill också gärna ha tips om andra informationskällor om erlichios. Mvh Aker
P.S. På tal om olika åsikter fick jag höra från en sk. "duktig" hästuppfödare att "ja det är ju en sån där inne diagnos...borrelia och erlichios...kul att höra när ens häst knappt kan gå..... :devil: D.S.
 
Innediagnos?? :devil: Folk är roliga *inte*...

Vet du vilken sida du var inne på? Jag har letat förr och hittat en del, men ingen där det står särskilt mycket på.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av Masterson Method? Jag gick en introkurs för typ 3 års sedan här i Skåne och tyckte det kändes intressant men...
Svar
9
· Visningar
1 487
Senast: SkorpSmulan
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 307
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 179
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp