Step up /kombiramp med låg vikt?

Nä vi går ju självklart inte och köper ett släp vi tycker är skit ;) jag har hyrt cheval, 2 olika men nä, skulle aldrig betala för ett.

Fautras är enda med rimlig step up. Väl värt sina pengar. Lite jobbiga sprintar men fantastiskt i övrigt. Väger runt 700 så 1500 är inga problem.
Fautras enklaste modell väger från 850 kg, utan tex sadelkammare, kollade deras hemsida.
 
Nä vi går ju självklart inte och köper ett släp vi tycker är skit ;) jag har hyrt cheval, 2 olika men nä, skulle aldrig betala för ett.

Fautras är enda med rimlig step up. Väl värt sina pengar. Lite jobbiga sprintar men fantastiskt i övrigt. Väger runt 700 så 1500 är inga problem.

Och andra tycker jobbiga sprintar är prio ett att undvika . Osv osv.

Summa summarum så vad folk prioriterar på släp är olika . Det är ju för den skull inte skit andra köper känner jag .
 
Och andra tycker jobbiga sprintar är prio ett att undvika . Osv osv.

Summa summarum så vad folk prioriterar på släp är olika . Det är ju för den skull inte skit andra köper känner jag .

Jag skrev att jag inte köper ett släp JAG tycker är skit. Usel ventilation och farliga lösningar tycker jag är värre än sprintar. Sprintsr som f.ö även finns på cheval.
 
Inte sett nån annan med då lågt insteg och få blir det skaderisk

Har aldrig skrivit något om instegshöjden? Skrev att jag tittat på Fautras och inte alls var imponerad, har inget med instegshöjden att göra. Har använt ifor, cheval och boj med kombiramp och instegshöjden har inte varit ett problem för någon häst i någon av dessa transporter.
Jag tycker Fautras är små, säkerhetsbommarna går bara och lösa nedåt, finns bara step-up, alltså ingen ramp som alternativ, ingen vettig lösning på sadelkammare och så alla dessa sprintar..

Men som sagt, smaken är som baken. Alla väljer och prioriterar utifrån sig och sina behov.
 
Har aldrig skrivit något om instegshöjden? Skrev att jag tittat på Fautras och inte alls var imponerad, har inget med instegshöjden att göra. Har använt ifor, cheval och boj med kombiramp och instegshöjden har inte varit ett problem för någon häst i någon av dessa transporter.
Jag tycker Fautras är små, säkerhetsbommarna går bara och lösa nedåt, finns bara step-up, alltså ingen ramp som alternativ, ingen vettig lösning på sadelkammare och så alla dessa sprintar..

Men som sagt, smaken är som baken. Alla väljer och prioriterar utifrån sig och sina behov.
Vad menar du nedåt? De löser ut om hästen hänger på bommen. Aningen för enkelt men hellre det tänker jag. Alla gör sina val, absolut, men på step up är det skaderisk om hästen kan åka in med ben under transporten
 
Vad menar du nedåt? De löser ut om hästen hänger på bommen. Aningen för enkelt men hellre det tänker jag. Alla gör sina val, absolut, men på step up är det skaderisk om hästen kan åka in med ben under transporten

Hästar kan likväl fastna under bommen, gör bommen bara neråt så hur ska du få loss hästen? Det om något är en skaderisk.
 
Bara nedåt? De går uppåt också. Det är en del som går av, tyvärr lite för lätt, men då är bommen böjlig både upp och ned.
 
Vi har ett Boj Bravo från 2010 med kombiramp/step up, alugolv och alubaklucka. Det är inreggat på 1400 kg.
Nu har jag två shetlandsponnyer så 640 kg lastvikt räcker mer än väl (den store väger 130 kg på våg, den lilla är rejält mycket mindre).
Innan dess hade jag ett russ på 240 kg och en annan shettis på 100 kg så oavsett om jag körde 2 kom jag aldrig upp i maxlast.

Men är mer än nöjd, så räcker lastvikten så.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Min häst är inte alls van att gå på transport via ramp utan har alltid lastats med en step up transport. Så jag undrar nu om det finns...
2
Svar
28
· Visningar
6 723
Senast: LilaTiger
·
D
Utrustning Jag har sådan transportångest!:cry: Så här ligger det till: Jag skall i dagarna hämta en häst som jag kommer kunna tävla med och blir...
Svar
7
· Visningar
1 632
Utrustning Ni som har erfarenhet av dem, vad tycker ni? Vad föredrar era hästar? På bojs hemsida finns en film där man lastar i step up och...
2
Svar
35
· Visningar
4 038
Senast: Långnos
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 360
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp