Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jag provoceras nog lite ja. Jag provoceras av en miljö uppbyggd enbart kring att överkonsumtion ska vara så enkelt, dvs billigt, som möjligt. Av att man åker bil dit för denna överkonsumtion och så serveras dessutom opersonlig mat med köttöverskott på tallrikarna, av hemsidan attt döma. Tex Ikea har likartade drag men det här är mer extremt. Jag gillar inte att sådan konsumtionskultur erbjuds mig.

Jag är helt övertygad om att man måste ha lite sinne för vad som är en bra del och framför allt vad som är bra kvalitet för att man ska gilla Gekås. Det är ungefär lika fullt med skit som med riktigt fina kvalitetssaker. Men ser man bara skiten, så är det enkelt att tycka att allting bara är skit.

Jag har sparat massor med tusenlappar genom att handla på Gekås. Hästtäcken är framför allt en stor källa till besparingar. Jag köpte ett jättefint grått ulltäcke med kryssgjordar etc för 129:-. Var några veckor senare på Tre Hästar i Kungälv och hittade exakt samma täcke för 799:-. :grin:

Hundgrejer är också mycket, mycket billigare än hundaffärerna i stan. Man hittar även riktigt fina märkesgrejer på hundavdelningen ifall man letar lite eller har tur. Jag köpte Lundmyr-halsband i läder till mina hundar för något år sedan. 39:-/st inkl brickan. Strypkedja för 9:-.

Någonting jag nästan alltid köper är presentpapper. Stora rullar med massor med meter i fint papper för 9:-. Samma sak med tackkort, gratulationskort etc, kostar sällan mer än 9-12:-/st inkl kuvert. Underkläderna är jättebilliga också - har köpt flera bh:ar för 39-49:- i bra kvalitet. Jag har köpt en del kläder på Gekås också, allt från Miss Sixty-jeans till French Connection-klänningar för 89:-/st typ.

Jag har dessutom köpt jättefina Almedahls-påslakan i borstad egyptisk bomull för 79:-/set. Samma sak med underlakan, 49:-.

Massor med handväskor. Riktigt fina partyväskor som i stan hade kostat allt mellan 500-1500:- hittar man på Gekås för 79-129:-. Handväskor i riktigt läder för 129:-. Sist jag köpte en stor resväska köpte jag en Samsonite på Gekås för 399:-, samma modell kostar över tusen kronor i stan.

Jag har köpt både Ittala-skålar och andra köksgrejer för ca en tredjedel av priset än vad man köper det för i stan. De har typ hela sortimentet av Kökskungen, stekpannor, kastruller etc för halva priset än i stan.

Men jag tycker att det är på kostmetikavdelningen man gör störst fynd. Elisabeth Arden-krämer för halva priset än i stan, mycket billigare på Neutrogena, Lumene, Max Factor etc. Samma sak med parfymer.

KL

Liksom Tanten sa alskar jag IKEA. Pa riktigt. Jag spenderar 2+ timmar att kora till en IKEA 2-3 ganger per ar och riktigt NJUTER medan jag gar dar.:p For mig som inte bor i Sverige kanns det som en liten bit av Sverige. Jag kanner inte bara igen namnen, men ocksa formen och fargen pa varorna. Sa typisk Skandinavisk design och jag alskar det.:D

Jag förstår hur du tänker, absolut! Men att folk åker en helg per år till Ullared känns som en piss i havet i jämförelse med vad mina flygresor gör för naturen varje år, till exempel.

Jag förstår hur du tänker, absolut! Men att folk åker en helg per år till Ullared känns som en piss i havet i jämförelse med vad mina flygresor gör för naturen varje år, till exempel.

Fast Ullared är väl snarare jämförbart med att folk skulle köpa tio tur-och-returresor till London samtidigt för att det var så billigt :D

Jag har varit på Ullared en gång i mitt liv. Det var ca 10-15 år sedan och det enda jag hittade som jag ville ha var ett rött paraply för fem kronor. Men till Ullareds försvar så är paraplyet fortfarande helt och välfungerande :D

Men nej jag har svårt att se tjusningen. Att shoppa för nöjes skull är för mig något helt annat än oändligt köande, fullproppade affärer, komPakt trängsel och ett evigt sökande efter det billigaste billigaste.

Det jag ogillar med IKEA är att de har ett jättelitet sortiment utspritt i en stor labyrint,

Roliga affärer att handla i är sådana där mycket av det som finns är är sånt jag skulle vilja ha, inte affärer där tre saker jag vill ha är utspridda på 3000 kvadrat bland 1000 saker jag är helt ointresserad av.

IKEA har över 10 000 artiklar i sitt sortiment vilket i branschen inte räknas som jättelitet sortiment ;)

Men nog kan man se det som ett litet sortiment vad gäller var och en av produkttyperna?

Jag hade aldrig tänkt på det så förut, men i samband med att min unge flyttade hemifrån var vi där för att köpa en del grundläggande köksgrejer, och då upplevde vi båda sortimentet som riktigt torftigt. Mycket begränsat urval av sådant som osthyvlar, degskålar, durkslag osv.

Den där känslan av att "allt" finns på Ikea som jag hade haft förut, försvann helt vid det här tillfället.

Men nog kan man se det som ett litet sortiment vad gäller var och en av produkttyperna?

Jag hade aldrig tänkt på det så förut, men i samband med att min unge flyttade hemifrån var vi där för att köpa en del grundläggande köksgrejer, och då upplevde vi båda sortimentet som riktigt torftigt. Mycket begränsat urval av sådant som osthyvlar, degskålar, durkslag osv.

Den där känslan av att "allt" finns på Ikea som jag hade haft förut, försvann helt vid det här tillfället.

IKEA profilerar sig med att de har allt, dock inte allt av allt :)

IKEA profilerar sig med att de har allt, dock inte allt av allt :)

Hur Ikea tycker sig profilera sig har inte nödvändigtvis någon bäring på hur jag uppfattar Ikea.

Självklart har de inte allt av allt, men vid det där besöket framstod det snarast som att de hade inget av allt, de bara låtsades.

Frälsningsarméns loppmarknad blev lösningen på problemet. Mycket bättre utbud på osthyvlar, tex.

Annars är jag inte provocerad av att folk vill åka dit, bara förundrad. Ungefär som att folk skulle göra rotfyllningar för nöjes skull.

:D:D

Jag provoceras nog lite ja. Jag provoceras av en miljö uppbyggd enbart kring att överkonsumtion ska vara så enkelt, dvs billigt, som möjligt. Av att man åker bil dit för denna överkonsumtion och så serveras dessutom opersonlig mat med köttöverskott på tallrikarna, av hemsidan attt döma. Tex Ikea har likartade drag men det här är mer extremt. Jag gillar inte att sådan konsumtionskultur erbjuds mig.

Ni är väl båda på överkursen vad gäller hållbar konsumtion... Och visst kan man ha synpunkter på avsides belägna shoppinglador utifrån det perspektivet. Men att ni är så förvånade - det förstår jag inte riktigt.

Shopping är ju ett folknöje, har ni verkligen missat det? För många är shopping ett syfte med utflykter och shopping är förknippat med resor. Folk som ska på charterresa diskuterar om shoppingen är bra eller inte, handeln i Sverige jublar när det regnar på sommaren för då shoppar semesterfirarna istället.

Som sagt: synpunkter på det kan man ha. Men att man är så förvånad - det förvånar mig. Även om jag själv inte shoppar på det sättet - jag har varit i Ullared en enda gång, det är över 20 år sedan och var jobbrelaterat - så är jag inte förvånad över att så många andra gör det.

När jag var 20 och fick min första lägenhet åkte mamma, pappa och jag till Ikea och handlade hela bohaget. Jag hade ritat upp de 23 kvadraten skalenligt på rutat papper, mätte möbler, beräknade, köpte husgeråd osv. Det var nirvana:D

Att fylla en hel lägenhet i små specialbutiker i stället hade förmodligen tagit flera veckor - och kostat tre-fyra gånger så mycket. Men så hade jag heller inga särskilda krav på degskålarna och durkslagen;)

När jag var 20 och fick min första lägenhet åkte mamma, pappa och jag till Ikea och handlade hela bohaget. Jag hade ritat upp de 23 kvadraten skalenligt på rutat papper, mätte möbler, beräknade, köpte husgeråd osv. Det var nirvana:D

Att fylla en hel lägenhet i små specialbutiker i stället hade förmodligen tagit flera veckor - och kostat tre-fyra gånger så mycket. Men så hade jag heller inga särskilda krav på degskålarna och durkslagen;)

Nu börjar vi kanske komma en bra bit i från TS men ialla fall, vi fick göra ett sånt projekt när jag gick i skolan, och jag upptäckte rätt snabbt att man kunde göra betydligt bättre affärer på loppis tex. :D Och ofta kunde man hitta allt man behövde på en välsorterad loppis.

När jag själv flyttade hemifrån i praktiken så hade jag redan allt man kan tänkas behöva plus allt man inte behöver... Det blir lätt så när ens föräldrar flyttar ihop med två hem, farfar och farmor hann gå bort och gammelmormor, och så en gudmor som var hemkunskapslärarinna och försåg mig och min syster med allt man kan tänkas behöva. Visserligen var jag kanske inte så överlyckligt över ungsformen när jag fyllde 13 men jag tänker på henne varje gång jag använder den idag. :D

IKEA har över 10 000 artiklar i sitt sortiment vilket i branschen inte räknas som jättelitet sortiment ;)

Jo, det är väldigt lite, med tanke på hur stora kåkarna är. Ett vanligt litet ICA nära har 5000-8000 artiklar, som jämförelse. Relativt sin storlek är IKEAs sortiment jättelitet. Framförallt har de väldigt lite djup, alltså mycket lite att välja på inom varje produktkategori. Det är ju därför det blir så frustrerande att handla där, man åker ut till ett handelsområde och travar genom halva varuhuset, för att i slutändan få tre garderober eller fyra sängar att välja mellan.

Så i branschen räknas IKEA som lite exceptionellt för att de har så litet sortiment. Det kan bli en utmaning att gå från att vara chef på ett ikeavaruhus till att jobba på ett mycket mindre varuhus i t ex byggdetaljhandeln, eftersom man plötsligt behöver lära sig kunna jobba med ett mycket större sortiment.

Jag vet att det är många som handlar i Ullared, men jag tycker fortfarande att det är märkligt. Att man känner till att människor gör på ett visst sätt innebär ju inte att vad de gör inte kan framstå som lite förunderligt. Att tillbringa dagen i enorm lågprislada på jakt efter en årsförbrukning av tvättmedel, tandborstar och schampo är ungefär så långt från ett semesternöje jag kan tänka mig. Ladan är tråkig, tandborstar är tråkiga, det finns liksom inget lockande eller kul i scenariot.

Ni är väl båda på överkursen vad gäller hållbar konsumtion... Och visst kan man ha synpunkter på avsides belägna shoppinglador utifrån det perspektivet. Men att ni är så förvånade - det förstår jag inte riktigt.

Alltså, jag har ju sett det tillräckligt många gånger för att inte vara just exakt förvånad över det, men förundrad.

Varje gång jag på något sätt konfronteras med tex Ullared känns det på samma sätt som när jag skulle hämta ut biljetter till Gbg Horseshow och köerna nådde ut på gatan pga biljettsläpp till Christer Sjögren. Det kändes som att de som köade för honom och jag lever i två parallella universa, som en verklighet i verkligheten, ingen hade förklarat så att jag begrep det att han kan fylla Scandinavium.

Ullared är också som en verklighet i verkligheten, som väldigt sällan möter min, av något skäl som jag egentligen inte vet vilket det är.

Och så argumentationen kring att man behöver massor av hästtäcken, träns och handväskor. När det gäller vanlig shopping, vanliga butiker, så brukar man väl vara rätt enig om att det inte handlar om behov? Att man snarare faller för en frestelse man passerar, än åker många mil i bil för att exponera sig för frestelser i tusental?

När jag var 20 och fick min första lägenhet åkte mamma, pappa och jag till Ikea och handlade hela bohaget.

Det var nirvana:D

Min unge och jag blev enbart skitsura, på Ikea, på världen och på varandra. Vi trodde nog - av grumliga skäl - att Valfriheten äntligen skulle öppna sig framför våra ögon, men det gjorde den inte. Lösningen hette Frälsis, inte designbutiker, det tror jag nog att ungen hade klart för sig på förhand. :D

Men vi är ju snåljåpar, så vi handlade bara det som absolut inte stod att uppbringa på annat vis. Det mesta av bohaget kom från mig, mina föräldrar och min syster.

Nu börjar vi kanske komma en bra bit i från TS men ialla fall, vi fick göra ett sånt projekt när jag gick i skolan, och jag upptäckte rätt snabbt att man kunde göra betydligt bättre affärer på loppis tex. :D Och ofta kunde man hitta allt man behövde på en välsorterad loppis.

Ja, säkert. Men det var inte vad jag var ute efter då. Jag/vi såg Ikea som en fantastisk möjlighet. Att handla nytt eller begagnat är ju ett personligt val man gör.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 835
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 167
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka