Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Ja och hotellet som öppnar nu i vår kommer att kosta 500/natt per skalle så att åka ett kompisgäng, köpa massa roliga kläder, mannekänga på hotellrummet, umgås och sen lämna tillbaks det man inte gillade dagen därpå och handla det man ska. Fy sjutton va kul. Precis lika roligt som en spahelg. Och då har man inte fått med sig något hem och det är betydligt dyrare på spa.

Det låter ungefär lika spännande som en helg i helvetet för mig. Inga billiga kläder i världen skulle bara värt det där.

Är man som jag uppväxt 7 mil från Ullared har man det i blodet att åka dit och handla:)
När jag kör hem till mamma den delen av året det inte är mörkt och vinterväglag kan jag lika gärna köra förbi och handla lite
Något de är riktigt billiga på är lakan och de har bra kvalité också, tjänar minst 100:-/underlakan.
Visst har jag tillgång hemma till en massa lågprisbutiker men då måste jag köra runt. På Gekås finns allt på ett ställe:love:

Skulle varje tandkrämstub (och schampoflaska) räcka 3-4 månader, menar du? Det låter helt orealiskt, om man utgår från vanliga förpackningsstorlekar.

Nej, jag gör av med ungefär 3-4 schampoflaskor per år, färre om det är lite större förpackning. Tandkrämstuberna håller minst ett par månader. Varför skulle det vara orealistiskt?

Jag åker dit om det är så att vi har vägarna förbi. Men det ger mej rysningar.. Jag har lite panik över att det är knökat med folk med hysterisk blick.
Det jag köper om jag väl är där är hygienartiklar och hemtextil. Dukar, handdukar, påslakanset och annat till hemmet. Det är oftast bra kvalitet och bra priser. Jag kollar dock på nätet först för att kunna jämföra priset.
Vi var där inför jul och köpte en hel del julklappar till syskonbarnen för leksaker är något man kan spara på att köpa där.

Vardagskläder och finkläder köper jag i stort sett inget av, de har väldigt sällan något jag gillar. Leverantören av sport/fritidskläder till Gekås är ifrån orten jag bor och säljer kläderna i Järnia butiken här, priserna på de kläderna är ca hälften mot Gekås så sånt köper inte heller där.

Jag tror att det hela ger samordningseffekter, sas.

Jag var på Dollarstore med avkomman för en vecka sedan. De hade tandborstar 4 st för 10 kr. Klart jag köpte. Samma sak gäller schampo, balsam, tandkräm, tvål etc. Hittar jag bra billigt så köper jag. Jag har nog aldrig handlat sådant för att det varit slut. Det finns allt ett litet lager.

Hittar jag en superbra jacka till bra pris köper jag den. SÅ ofta hittar man inte bra jackor.

Jag handlar inte så ofta. Kläder köps inte varje månad direkt. Det jag köper använder jag länge. Om jag hittar bra snygga plagg på KappAhl, Åhléns, Gudrun Sjöden eller Gekås - spela roll. Jag köper om plagget är prisvärt och jag har användning för det.

Kläder är svårt. Jag har i snart ett halvår varit i behov av nya byxor. Har inte hittat några på de få besök jag gjort i klädbutiker. Skulle jag snubbla över ett par som passar och är snygga så köper jag ett par. Eller två.

Nu är jag inte någon stor Ullaredskonsument. Men jag tycker nog att det är värt att åka dit om avståndet är rimligt. Allt finns på samma ställe.

jag är uppvuxen med att åka till ullared:D
Jag med! Har åkt med mamma och mormor sedan jag var.. 10 år? och man gick in på baksidan nästan, och det allitd var kö. DÅ var väldigt mycket av kläder osv riktigt usla (en tvätt och tröjan hade vritt sig ett helt varv) men nu för tiden tycker jag de är bättre, även om det finns skitgrejer också.

Vi åker till Ullared för att det är kul. Vi har cirkus 2,5 h enkel bilresa. Vi packar fikakorg och fikar på vägen, mormor har alltid bakat något gott. Nu sedan mormor blev pensionär kan morfar ringa och be oss åka till Gekås med henne, för hon har så lite att göra på dagarna.

Jag brukar handla för runt 2500-3000 kr, beroende på om min sambo är med eller inte. Det blir dyrare om han inte är med, för då kan jag inte lägga över massa grejer i hand vagn.. :D Jag kan lätt handla en halvårsförbrukning av schampoo, balsam, tandkräm, tandborstar, tvål, hårfärg, inpackning, sköljmedel och tvättmedel så jag aldrig behöver tänka på att handla det i en vanlig affär. Jag bor på mindre ort och får alltså ändå åka iväg för att kunna handla sånt billigt på ÖoB tex. Det tycker jag är skönt, jag gillar inte att handla sådant.

Kläder köper jag nästan aldrig där. Bara typ myskläder, baskläder. Mest för att jag inte orkar prova något. Köper dock gärna underkläder, tycker de har bra kvalitet.

Jag styr alltid vagnen ner mot hästavdelningen först, och hittar nästan alltid något. Vi köper regntäcken där i stort sett varje gång, då vi har en täckesätare i hagen. Det kvittar hur dyrt täcket är, det går sönder. Då köper jag mycket hellre ett för 300:- än ett för 1000:- som vi gjorde första gången.. Vi har två hästar, så någon av dem behöver alltid något nytt.

Jag gillar egentligen inte att handla så jättemycket, har lite lätt social fobi och har levt länge nu på väldigt liten månadsinkomst, att jag har VÄLDIGT svårt att handla ett par ridbyxor för 1200:- eller vad det nu kan vara. Det gör liksom ont i mig. Men om jag sparar lite, åker med mor och mormor ner (och åker gratis, då "mamma står för bensin, mormor för fikat och jag för sällskapet") kan jag få två par ridbyxor plus massa mer hästgrejer för de 1200 ett par MH-ridbyxor tex kostat i vanlig ridsportsbutik. Jag är inte den som bryr mig om märkesgrejer heller, inte på sådana saker.

Och det är varför jag åker till Gekås! :D

Man behöver icke vara från stockholm för att ifrågasätta Ullared, det går utmärkt att göra från Sveriges alla hörn ;)

En stilla undran - finns det någon man som känner genuin förtjusning över en Ullaredstrip och åker dit på eget initiativ dvs inte är dittvingad av kvinnlig respektive?

Om jag tittar på min FB feed så är den stora talaren för Ullared en ensamstående småbarns pappa. ;) Jag tror att han åker ner minst två ibland fler gånger per år.

Själv har jag inte tagit mig dit, åka "ihop med tjejgänget" lockar mig inte alls, kanske för att mitt "tjejgäng" har helt andra intressen än shopping, däremot har jag och syrran pratat om att åka dit och handla någon gång för att återuppliva minnen från barndomen när vi var runt släpade av våra föräldrar och prova tjocka vinteroveraller i högsommar värme. ;) På den tiden var det även köer men jag tror som sagt att de är borta nästan helt nu.

Jag är inte från stockholm men har ändå en bra bit att åka.

Jag är inte jätteförtjust i ullared, tenderar att handla alldeles för mycket saker som jag egentligen inte behöver..

Men jag tror att om man kan ha lite disciplin på sig själv så kan man lätt tjäna pengar.
Alltså om man köper sånt som man annars hade behövt köpa någon annan stans.

Förbrukningsartiklar är väldigt billigt och deras frilufts och sportavdelningar brukar också vara prisvärda.
Kläderna håller väl ingen jättekvalitet men ibland hittar man guldkorn.

Jag fastnar alltid vid heminredningen. Det brukar finnas sjukt mycket fina grejer!
Det är väl dock där jag alltid handlar saker jag egentligen inte behöver och vips så har jag gjort av med sjukt mycket pengar..
Fast min största favorit är en av heminredningsaffärerna som ligger i gallerian på området. Najs!

Senast ändrad:

Är man som jag uppväxt 7 mil från Ullared har man det i blodet att åka dit och handla:)

Nej, det har "man" inte. Jag är också uppvuxen ungefär så långt från Ullared, och jag har det inte i blodet. Tvärtom, jag åkte bil genom orten Ullared flera gånger i månaden under många år av min uppväxt, utan att någonsin gå in och handla. Man såg köerna från vägen och det hela verkade gräsligt.

Samma sak gäller schampo, balsam, tandkräm, tvål etc. Hittar jag bra billigt så köper jag. Jag har nog aldrig handlat sådant för att det varit slut. Det finns allt ett litet lager.

Men då måste man ju göra plats någonstans i hemmet för detta lilla lager, man måste komma ihåg var man har lagret och man måste komma ihåg att lagret finns när man behöver nytt shampo, tex. Man ska helst inte av misstag påbörja ett nytt lager i något annat skåp för att man har glömt sitt förra lager.

Och allt det för att slippa köpa en flaska shampo när man ändå handlar mat, en flaska som kanske kostar en tia mer än den i lagret hade kostat.

Det kostar ju att bo så stort så att man kan ha lager av allting i hemmet (jag antar ju att resonemanget inte enbart gäller shampo) också, såväl kvadratmeterkostnad som uppvärmningskostnad.

Plus att sådana där extrema köpcenter ju erbjuder shopping av tristaste sort i trista miljöer, jämför med att titta in i vanliga butiker då och då.

Ja, en mycket simpel fråga. Ni stockholmare som åkt till Ullared, varför gjorde ni det?
Jag blev lockad bara av att se programmet, men tvivlar på att det är värt tiden och pengarna...

Frågan är väl i stil med hur lång är ett snöre.
Beror väl på hur mycket du handlar och vad med du jämförpriset med , samt hur mycket du anser din tid är värd.

Jag tror att det hela ger samordningseffekter, sas.

Jag var på Dollarstore med avkomman för en vecka sedan. De hade tandborstar 4 st för 10 kr. Klart jag köpte. Samma sak gäller schampo, balsam, tandkräm, tvål etc. Hittar jag bra billigt så köper jag. Jag har nog aldrig handlat sådant för att det varit slut. Det finns allt ett litet lager.

Hittar jag en superbra jacka till bra pris köper jag den. SÅ ofta hittar man inte bra jackor.

Jag handlar inte så ofta. Kläder köps inte varje månad direkt. Det jag köper använder jag länge. Om jag hittar bra snygga plagg på KappAhl, Åhléns, Gudrun Sjöden eller Gekås - spela roll. Jag köper om plagget är prisvärt och jag har användning för det.

Kläder är svårt. Jag har i snart ett halvår varit i behov av nya byxor. Har inte hittat några på de få besök jag gjort i klädbutiker. Skulle jag snubbla över ett par som passar och är snygga så köper jag ett par. Eller två.

Nu är jag inte någon stor Ullaredskonsument. Men jag tycker nog att det är värt att åka dit om avståndet är rimligt. Allt finns på samma ställe.

Men varför åka ända till Ullared i så fall, Kappahl och Åhléns finns väl ändå tillhands lite närmare, om man inte bor i Ullared? Jag kan förstå vitsen om man ändå har vägarna förbi, och det kanske är dags att köpa tvättmedel, men att åka dit enkom för att handla (vilket ju väldigt många verkar göra)?

Jag förstår idén med att köpa kläder när man råkar på dem, men just Ullared verkar man ju inte råka på, utan man åker dit, specifikt och genomtänkt just för att shoppa. Och det är väl där jag inte riktigt förstår hur man kan behöva så många saker att det lönar sig att åka till Ullared, och man tjänar in tiden, besväret och resekostnaden för att åka dit. Att åka 20 mil enkom för att köpa billigt tvättmedel känns ju inte riktigt lönt, såvida man inte tvättar för 20 personer och är enorm storförbrukare.

Förbrukningsartiklar i stil med tandborstar, tvål, disktrasor, ajax etc går ju visserligen åt, men inte såna mängder att det finns någon tusenlapp att tjäna ens om jag kunde köpa dem för halva priset, då fick man ju lov att köpa flera års förbrukning på en gång.

Det måste ju vara att man också tycker det är roligt att handla där, och roligt att handla mycket, inte att man åker dit enbart för att köpa tre-fyra saker man behöver och gör det av ekonomiska skäl?

Ullared/gekås är ju en riktig fyndmarknad där man både kan hitta riktigt bra saker (både prismässigt och kvalitétsmässigt) men även saker som inte håller upp till förväntningarna.

Jag har åkt både buss och bil ner dit. Två gånger vardera och jag föredrar helt klart buss. Även fast de flesta bolag stannar en timme på vägen (lunchpaus) så känns det ändå som att det går fortare. Sen har man tiderna att hålla vilket gör att man inte segar för mycket där inne heller..

De flesta saker jag fått med mig från gekås har faktiskt hållt de förväntningar jag haft. Köper man ett par byxor för 150 kr så får man ju räkna med att de inte har toppkvalité. Hitills av de 7 byxor jag köpt därifrån så är det bara ett par som blivit lite noppriga. Sen passade jag på att köpa hem en massa spa produkter. Bla bodyscrub, facescrub och bodylotion av samma märken som finns här hemma, fast betydligt billigare. Hästmänniska som man är så kan man ju inte undgå den stora hästavdelningen. Och jag tycker än så länge att träns, ridbyxor, schabrak och lindor jag fått med mig därifrån varit toppen!

Jag kommer garanterat åka dit ner igen. Men då blir det buss och lite närmare våren, så man kan få mig sig lite vår/sommar kläder hem. Sen så får man ju passa på att handla endel när man ändå åkt hela vägen ner så man känner att man resan var värd tiden och pengarna. :)

Det kostar ju att bo så stort så att man kan ha lager av allting i hemmet (jag antar ju att resonemanget inte enbart gäller shampo) också, såväl kvadratmeterkostnad som uppvärmningskostnad.

Plus att sådana där extrema köpcenter ju erbjuder shopping av tristaste sort i trista miljöer, jämför med att titta in i vanliga butiker då och då.

Nu har jag inte varit i Ullared, men butiker av det slaget (IKEA, Willys, Lidl etc) brukar ju vara extremt deprimerande lador som bara skriker KÖP!!! KÖP!!! KÖP!!! Köp tio stycken av något som du behöver en av, köp saker du inte ens behöver, köp saker du inte vill veta under vilka förhållanden de har producerats, köp och släng! Direkt deprimerande att vistas i, och det känns väldigt främmande att åka dit för nöjes skull. Ungefär lika lockande som en helg i helvetet, som escodobe skrev.

kl

Jag gillar ullared!

Nu bor jag ju i norrland men åker förbi när vi ändå hälsar på mina föräldrar, som bor ett par mil från ullared/ge-kås.

Nog för att det finns en hel del skrot men jättemycket bra också!

Jag brukar köpa värmeljus/andra fina ljus, lakan/påslakan/örngott, engångsgrejer till köket tex fryspåsar, bakplåtspapper, muffinsformar (dom har haft jättebra och billiga cupcakesformar!, underkläder och strumpor till mig och sambon (han är också med och tycker det är roligt!). Något spel eller pussel, någon fin kruka och lite krimskrams. :D m.m.

Har storhandlat till hästarna där en gång, flera täcken, träns, lindor m.m. och det var då flera tusenlappar billigare än tex hööks, och då tog jag ändå grejer med bra kvalité, som håller än idag.

Mina favoritjeans är därifrån också, 149:- och dom är jättesnygga!

Har aldrig stått i kö där, men det är mycket folk ibland. Bara att fälla ut armbågarna :devil:

*kl*

Är uppvuxen drygt 4 mil från Ullared, och bor numera i Sthlm.
Jag älskar Ullared :D
Givetvis är en del grejer av skitkvalité, men överlag tycker jag faktiskt att det är helt ok.
Jag köpte t ex ett vintertäcke där som användes av 2 ponnyer och dessutom gick i arv till en liten storhäst. Jag använde det i drygt 6 år, impregnerade det inte en enda gång och hade troligtvis haft kvar det än idag om det inte till slut blivit uppätet av en hagkompis. Det kostade 200 kr.
Andra grejer jag köper där är spolarvätska (skitbillig koncentrerad!), äkta stearinljus, en del inredning, lakan, smycken som jag ändå kommer slarva bort senare etc. Sist jag var nere köpte jag ett par jeans som jag har använt säkert två dagar i veckan sedan dess, och som jag fått väldigt många komplimanger för samt förfrågningar om märke. 129:- i Ullared liksom ;)

Nu har jag inte varit i Ullared, men butiker av det slaget (IKEA, Willys, Lidl etc) brukar ju vara extremt deprimerande lador som bara skriker KÖP!!! KÖP!!! KÖP!!! Köp tio stycken av något som du behöver en av, köp saker du inte ens behöver, köp saker du inte vill veta under vilka förhållanden de har producerats, köp och släng! Direkt deprimerande att vistas i, och det känns väldigt främmande att åka dit för nöjes skull. Ungefär lika lockande som en helg i helvetet, som escodobe skrev.

hahaha :D

Jag gillar att handla. Och jag har en ansträngd ekonomi. Skulle nog vilja påstå att jag är rätt målmedveten när jag handlar. Och här slängs inget i onödan. Bara trasigt eller utnött.

dotter och jag kallar det för The Noble Art of Shopping. :angel:

Det verkar som flera av er som inte förstår fenomenet känner er tvugna att titta på allt? Jag älskar IKEA. Betar av stället rätt strategiskt och har åkt dit för att det var något speciellt jag ville ha. Tror inte att jag någonsin köpt något jag inte behövt eller ångrat efteråt.

Dessutom - hittar ni verkligen det ni vill ha direkt? Jag letade i snart nog en månad efter en tioliters kastrull. Fanns inte på min ort. Inte de närmaste städerna heller. En timme bort när jag ändå var där i ett ärende hittade jag vad jag ville ha. I somras letade jag i flera veckor efter en flagglina. När jag var inne i en affär som skulle kunna ha den tittade jag efter. Det tog ett tag att få tag i linan.
det går åt en massa tid jag inte gillar att slösa bort. Stora ställen har mycket.

Tanten - på GeKås en gång vart tionde år...

Kl

Alltså, jag åker dit av den enkla anledningen att jag tycker att det är askul :D
Ibland hittar man massa bra grejer, ibland massa lite mindre bra grejer... :angel:

Tycker absolut att Ge-kås är värt ett(eller flera) besök! :D

Ja, jag gjorde visserligen några riktiga kap(bh i 70f för trettio spänn) men det var samma känsla som när jag hoppade på cellprovbussen när dem var parkerad utanför jobbet , lika bra att passa på när ddt är tillfälolle, men något NÖJE kan jag inte påstå att det var!

Senast ändrad:

Jag gillar Ullared! Jag och mina tjejkompisar påbörjade en tradition för några år sen så vi åker till Ullared en helg om året, förra året åkte vi två. :D
Vi hyr en stuga eller två och sen så shoppar vi loss, men vi träffas egentligen mer för att träffas än för shoppingen, den är bara bonus. :p

Nu bor jag utanför Halmstad så jag har möjlighet att åka lite när som om jag skulle vilja, men jag nöjer mig med att åka med tjejerna som är sprida lite varstans i södra/mellersta Sverige.

Vi brukar träffas lagom till lunch på lördagen som vi intar på restaurangen på Gekås, sen går vi runt lite var för sig under em. När det är dags att hämta nycklarna så samlas vi utanför kassorna och åker gemensamt till stugan. Sen hämtar vi pizza på Harrys, under resten av kvällen så äter vi, pratar och dricker vin eller vad man nu föredrar.
Under söndagen så shoppar vi lite till under fm, ev byten görs också eller ångrade köp. ;) Sen avslutar vi med en lunch till i restaurangen.

Det är nästan det bästa som händer under året. :love:

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 835
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 167
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka