Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Att tillbringa dagen i enorm lågprislada på jakt efter en årsförbrukning av tvättmedel, tandborstar och schampo är ungefär så långt från ett semesternöje jag kan tänka mig.

Ja, du ja. Fast många andra verkar ju tänka annorlunda.

Jag shoppar inte heller på semestern, jag shoppar inte i grupp överhuvudtaget, det är inte min grej.

Men jag tycker ändå inte att de som gör det verkar vara marsianer. Jag ser det mer som att jag skiljer mig från mängden på den punkten.

Varje gång jag på något sätt konfronteras med tex Ullared känns det på samma sätt som när jag skulle hämta ut biljetter till Gbg Horseshow och köerna nådde ut på gatan pga biljettsläpp till Christer Sjögren. Det kändes som att de som köade för honom och jag lever i två parallella universa, som en verklighet i verkligheten, ingen hade förklarat så att jag begrep det att han kan fylla Scandinavium.

Men det gör ni nog. Lever i två parallella universum, alltså. Vad gäller Christer Sjögren så befinner jag mig helt klart i ditt:D

Men för mig är det ingen överraskning att det finns många parallella universum. Livet med häst är, ur mångas synvinkel, ett eget och svårbegripligt universum. Att lägga så mycket pengar, tid och energi (och miljöskadliga dagliga bilresor till stallet;)) på en hobby är obegripligt för många. Ändå är det en självklarhet för många av oss.

Förundrad, inte förvånad. Det är inte samma sak. Man kan ju känna till att det finns marsianer, men ändå inte kunna förstå dem.

Jag tror vi pratar om olika saker. Jag menar inte att det är överraskande att folk gillar att shoppa på gekås, det är ju allmänt känt, men även utan att vara överraskande kan det ju vara lite obegripligt. Att säga "jaha, folk är olika" och rycka på axlarna ger ju fortfarande ingen riktig förståelse.

Jag tror du att missar en dimension när du enbart angriper det här med logik. Nej, det är naturligtvis inte logiskt att resa över halva Sverige för köpa tubsockar och hårschampo.

Men shoppandet bygger inte bara på logik utan väldigt mycket på lust, för många. Att lägga en dag på att göra det man upplever som prismässiga fynd verkar väldigt lustbetonat för många, jag kan inte se någon annan förklaring till Ullareds dragningskraft.

När jag var yngre hade vi sommarstuga en dryg mil ifrån Ullared - så man kan väl säga att jag har varit där rätt mycket fram till jag var femton-sexton år i alla fall. Inte så att vi åkte och storhandlade varenda gång, men om det regnade fanns det inte så mycket att göra i lilla byn, så då kunde man ju åka dit bara för att titta lite... vi ringde alltid innan och frågade om det var kö in och om det inte var det så kastade vi oss i bilen med en gång... :D De senate femton åren har jag nog varit där i snitt en gång om året, tror att jag har köat in i varuhuset en enda gång.

Förr fick man ofta köa rätt länge på utvägen, men de senaste gångerna jag har varit där har det funnits helt tomma kassor så det har bara varit att traska rakt ut.

Som Ramona säger gäller det att ha lite koll på vad som är prisvärt och ett bra köp när man är i butiker som Gekås. Det är alldeles för lätt att hugga till sig saker bara för att de är superbilliga utan att egentligen reflektera över kvalité och behov.

Nu bor jag någon timmes bilfärd bort, tycker att det är jätteroligt att åka på dagsutflykt med en kompis eller två men inte för ofta :)

Alltså, jag har ju sett det tillräckligt många gånger för att inte vara just exakt förvånad över det, men förundrad.

Varje gång jag på något sätt konfronteras med tex Ullared känns det på samma sätt som när jag skulle hämta ut biljetter till Gbg Horseshow och köerna nådde ut på gatan pga biljettsläpp till Christer Sjögren. Det kändes som att de som köade för honom och jag lever i två parallella universa, som en verklighet i verkligheten, ingen hade förklarat så att jag begrep det att han kan fylla Scandinavium.

Du kanske har hört talas om klass? Jag tror klassfrågan är synnerligen central när det gäller fenomen som Ullared, Christer Sjögren, hårdrock, raggarbilar, tv 3 etc etc.

Men för mig är det ingen överraskning att det finns många parallella universum.

Nej, det är väl ingen överraskning att parallella universa verkar finnas, men det kan vara lite förvånande vilka som finns, och vilka som är välbefolkade. Särskilt när de mest välbefolkade samtidigt är de som verkar befinna sig längst från en.

Du kanske har hört talas om klass?

Jo, det har jag hört talas om, men det är samtidigt en väldigt förklaring på väldigt lång distans, så att säga.

Jag tror du att missar en dimension när du enbart angriper det här med logik. Nej, det är naturligtvis inte logiskt att resa över halva Sverige för köpa tubsockar och hårschampo.

Men shoppandet bygger inte bara på logik utan väldigt mycket på lust, för många. Att lägga en dag på att göra det man upplever som prismässiga fynd verkar väldigt lustbetonat för många, jag kan inte se någon annan förklaring till Ullareds dragningskraft.

Jag angriper det inte med endast logik, jag bemötte de logiska argument som gavs i tråden. Exempelvis att det lönar sig att åka från stockholm för att det finns så billigt schampo etc där.

Att det ligger annat än logik bakom nöjen förstår jag också. ;)

Fast jag tror inte att någon i tråden menade att de tjänade absolut mest pengar på att handla shampo i Ullared, de är nog medvetna om att man behöver väga in reskostnaden också. Uppenbarligen vägde de in något som inte går att värdera i pengar - därför kändes det lite överflödigt att vara så logisk att man påpekar att reskostnaden faktiskt också måste räknas.

Nej, det är väl ingen överraskning att parallella universa verkar finnas, men det kan vara lite förvånande vilka som finns, och vilka som är välbefolkade. Särskilt när de mest välbefolkade samtidigt är de som verkar befinna sig längst från en.

Tja, för mig är det definitivt mer begripligt att GHS fyller Scandinavium än att Frölunda hockey gör det. Jag är däremot inte förvånad över att Hockey-Bengan tycker annorlunda.;)

Är klass så himla långsökt som förklaring, verkligen?

Mandalaki - tack för dina sansade fötterna-på-jorden-inlägg! :bow:

Jag har varit på Ge-Kås två gånger i mitt liv. Första resan i bil tillsammans med tre medresenärer, när vi alla hade små barn. Jag tror jag handlade för kanske 4-5 tusen kronor och kom hem med kläder tilll barnen som räckte i några år. Vinteroveraller, jeans, underkläder. Vår bil var fylld till brädden.
Andra resan gjorde jag med buss - från där jag bor går det flera gånger i veckan buss till och från ullared, som kostar 200:-, inklusive fika på vägen. (det går också bussar härifrån till tyskland för att besöka någon slags färja som säljer sprit, den bussen går oftare än ullaredsbussen...kostnaden för den resan är i nivå med ullaredsbussen. Här kan man snacka ONÖDIG konsumtion, anser jag!)
Den andra gången åkte jag med min syster, själv handlade jag bara för några hundralappar medan syster handlade hästtäcken till sina 26 hästar. Hon åker dit varje höst och handlar täcken ska tilläggas.

Det var nog typ tretton år sedan jag var på ullared sist. Jag har inte haft anledning att åka dit igen, och har inte det idag heller, inte inom rimlig framtid heller. Men jag förstår absolut varför folk handlar där. Och det är inte av dumhet, slöhet, eller i miljöföraktande syfte.
Jag tror att program som det som går på femman(?) cementerar fördomar om vilka som reser till ullared.

Min sambo åker GÄRNA till Ullared! Jag har föreslagit att jag kan åka med någon annan men det vill han inte utan han ska definitivt åka med! Finns ju massor för killar att titta på också! Jag ruttnar ur före honom på att gå runt där men visst är det sjukt roligt att vara på Ullared! :)

Klart att det handlar om klass! Föraktet för den här typen av varuhus (och människorna som handlar där) är så påtagligt.

Jag tror inte det handlar bara om klass, det handlar om något slags shoppingglädje, som är påtaglig för en del, och obefintlig för andra.

Däremot kan det säkert vara klass som gör att den ene tycker det finns massor av fina saker på svenskt tenn och det därför är roligt att gå och titta där, och den andre tycker det finns massor av fina saker på gekås, och det därför är roligt att gå och titta där. Men shoppingglädjen i sig är inte nödvändigtvis klassbunden, tror jag. Bunden till social gruppering, kanske, men knappast klass.

Är klass så himla långsökt som förklaring, verkligen?

Inte just långsökt, kanske, men det förklarar väldigt dåligt det där som jag kan undra: vad är grejen med den sorts shopping som Gekås erbjuder? Det man känner om man gillar det är ju inte "jag tillhör den klass som gillar det här och därför gillar jag det".

Nu börjar vi kanske komma en bra bit i från TS men ialla fall, vi fick göra ett sånt projekt när jag gick i skolan, och jag upptäckte rätt snabbt att man kunde göra betydligt bättre affärer på loppis tex. :D Och ofta kunde man hitta allt man behövde på en välsorterad loppis.

När jag själv flyttade hemifrån i praktiken så hade jag redan allt man kan tänkas behöva plus allt man inte behöver... Det blir lätt så när ens föräldrar flyttar ihop med två hem, farfar och farmor hann gå bort och gammelmormor, och så en gudmor som var hemkunskapslärarinna och försåg mig och min syster med allt man kan tänkas behöva. Visserligen var jag kanske inte så överlyckligt över ungsformen när jag fyllde 13 men jag tänker på henne varje gång jag använder den idag. :D

Och jag fick underkänt eftersom jag inte spenderade alla pengarna. Jag var för naiv för att inse att det handlade om "låtsaslek" snarare än verklighet. När jag senare flyttade hemifrån köpte jag ännu färre saker än i uppgiften. Typ ingenting alls.

Jag tror inte det handlar bara om klass, det handlar om något slags shoppingglädje, som är påtaglig för en del, och obefintlig för andra.

Däremot kan det säkert vara klass som gör att den ene tycker det finns massor av fina saker på svenskt tenn och det därför är roligt att gå och titta där, och den andre tycker det finns massor av fina saker på gekås, och det därför är roligt att gå och titta där. Men shoppingglädjen i sig är inte nödvändigtvis klassbunden, tror jag. Bunden till social gruppering, kanske, men knappast klass.

Sedan finns ju också en skillnad mellan glädjen i att titta på saker man skulle kunna köpa och att faktiskt komma hem med dem. Själv älskar jag att "shoppa" (kanske inte så mycket som vissa, men visst är klart ett nöje att titta i, varför inte Svenskt Tenn tex). Men jag brukar inte komma hem med någonting och om jag hittade ngt "fynd" skulle det nog knappast vara ngt jag behövde. Jag behöver inte så mycket så ofta. Det jag har brukar jag ha länge.

(Jag slår ju lungt någons schampoinköp här, en schampokaka för 84 kr, om året, fruktansvärt drygt. Svårt att spara in på. Tvättar inte jämt heller.).

Om jag någonsin skulle råka passera så visst vore det kul att kika in en gång.

(Jag har inget emot IKEA alls, om man råkar gilla deras osthyvel så är det ju bara att köpa, eller låta bli. Men myrorna är inte illa heller, köpte knivar där som student tex.)

Alltså, jag har ju sett det tillräckligt många gånger för att inte vara just exakt förvånad över det, men förundrad.

Du kanske har hört talas om klass? Jag tror klassfrågan är synnerligen central när det gäller fenomen som Ullared, Christer Sjögren, hårdrock, raggarbilar, tv 3 etc etc.

Nu beror det lite på vad du lägger i begreppet klass, men tittar man enbart på inkomsten stämmer inte detta. Enligt min föreläsare som forskar om handelsplatser är majoriteten av besökarna på Gekås medel- och höginkomsttagare.
Nu bor inte jag i Sthlm utan ca 1,5 timme från Ullared. Har varit där två gånger det senaste året. Förra gången köpte jag exempelvis tallrikar för 19 kr/st som kostar 49 kr/st i den fina inredningsbutiken i stan. En märkesparfym för ca 60% av det vanliga priset. Hantlar till en bråkdel av vad dom kostar i en sportaffär. Framförallt är det inredning- och skönhetsavdelningarna som lockar mig.

Det finns väl folk som gillar att shoppa i alla "klasser" se bara på diktatorsfruarna.

Som om människor i den sociala grupperingen, eller klassen(?) inte skulle bruka uppskatta shopping menar du? Jag förstår inte riktigt var du vill komma med det, när jag ville ha en förklaring på skillnaden i vad mabuse sa 'Bunden till social gruppering, kanske, men knappast klass'? Vad är skillnaden, vad innebär de två klassifieringarna? För mig ter sig 'social gruppering' och 'klass' vara väldigt närbesläktat. :confused: Här i tråden framgår det tydligt i vissa poster att det handlar om förakt kopplat till fördomar om 'sociala grupperingar' och det innebär klassindelning.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 835
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: CaisaCax
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 167
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka