Bukefalos 28 år!

Stjärngosseflicka

mian1

Trådstartare
Ska jag köpa dottern en stjärngossestrut eller övertala henne att vara lucia? Dottern vill absolut vara stjärngosse. Hon är 4 år och skulle gå under om någon av dagiskompisarna påpekade att hon hade "fel" luciakläder. Jag har förklarat att det oftast är killar som är stjärngossar och att gosse betyder pojke, men jag tror inte att hon har förstått. Vill ju att hon ska få välja själv och aldrig känna sig begränsad som flicka, men samtidigt vet jag hur ledsen hon skulle bli om hon fick höra att hon var fel klädd. Hon är en känslig tjej.
Vad köper jag? Strut eller krona?
 
Sv: Stjärngosseflicka

Köp bägge delarna om du kan, så får hon själv välja när hon ser de andra barnen klä sig.:)
 
Sv: Stjärngosseflicka

Håller med ovanstående! Bra att inte begränsa, men eftersom det är viktigt för dem att inte känna sig helt fel, låt henne välja när hon ser sina kompisar.

Min dotter vill vara pepparkakskung, och jag tänkte att hon får ha sin pepparkaksklänning på sig (om fjolårets passar), och sedan välja mellan pepparkakshatt och kungakrona plats. Bara hon känner sig fin så! :laugh:
 
Sv: Stjärngosseflicka

Jag hade nog kanske köpt båda, men troligen uppmuntrat henne att vara stjärngosse om hon vill det.
Av samma skäl som jag har lovat min son att han ska få egna prinsesskläder, när han vid ett tillfälle blev avundsjuk på sina systrar när de klädde ut sig...
 
Sv: Stjärngosseflicka

Pepparkakskung låter ju fint! Min dotter ville helst ha sin självlysande skelettpyjamas och det har jag övertalat henne om att man inte ska ha. Fast det kanske var fel? Det kanske hade livat upp lite i luciamörkret
 
Sv: Stjärngosseflicka

Hade samma dilemma förra året med min dotter! Stjärngosse el lucia?? Skickade med henne båda delarna till dagis, å det slutade med att hon va lucia!! I år vill hon va "pepparkakstjej"

Lycka till på lucia och hoppas din dotter blir nöjd & glad:laugh: med vad hon nu väljer!
 
Sv: Stjärngosseflicka

Jag hadde köpt struten och ett paket glitter. Skulle hon ångra sig och inte vilja vara stjärngosse så kan hon kanske vara tärna. Tärnor är ganska ovanliga i småbarnens lucia tåg.
 
Sv: Stjärngosseflicka

Jag skulle helt klart ha köpt en strut. Tids nog hinner hon vara både lucia och tärna om hon får lust.
Fram för fler luciapojkar och stjärngosseflickor!:banana:
 
Sv: Stjärngosseflicka

Fixa med båda delarna om du kan så kan hon välja själv. Syrrans dotter ville vara julgris förra året och det var hon oxå, med juläpple i munnen och allt.
 
Sv: Stjärngosseflicka

Jag skulle helt klart ha köpt en strut. Tids nog hinner hon vara både lucia och tärna om hon får lust.
Fram för fler luciapojkar och stjärngosseflickor!:banana:

Håller med:)
Mina flickor får oxå vara vad dom känner för....
Förra året var minstingen tomte.

/J.
 
Sv: Stjärngosseflicka

Fixa med båda delarna om du kan så kan hon välja själv. Syrrans dotter ville vara julgris förra året och det var hon oxå, med juläpple i munnen och allt.

Näe, vad gulligt:D
Med äpplet, måste ha varit hur söt som helst:rofl:

/J.
 
Sv: Stjärngosseflicka

Min son var lucia ett år på dagis, han såg ljuskronan och ville prompt ha en sån. Jag förklarade väldigt noga innan att han med största sannolikhet skulle vara den enda pojken som var lucia så han visste om det. Det blev jättelyckat, alla tjejer på dagis stod och beundrade hans fina krona :love:

Är din dotter känslig för vad andra tycker däremot så tror jag som flera andra, ge henne båda att välja på plats. Stjärngossekittet med strut och stjärna kostar ju bara en tjuga på I*A.

Lycka till (Malichca som håller tummarna för fler stjärntöser och lussepojkar)
 
Sv: Stjärngosseflicka

kl. på dotterns, i övrigt braiga dagis, har fröknarna varit vääääldigt noga med att tala om för barnen att bara flickor kan vara lucior och tärnor och pojkarna stjärngossar... suck...
 
Sv: Stjärngosseflicka

Strut och krona !

Klart att hon skall vara en Staffan-var-en-stalledräng som alla mina tre vairt (2 flickor och 1 pojke).
Flickorna har även varit tärnor, lucior, tomtar och pepparkaksgubbar.
 
Sv: Stjärngosseflicka

kl. på dotterns, i övrigt braiga dagis, har fröknarna varit vääääldigt noga med att tala om för barnen att bara flickor kan vara lucior och tärnor och pojkarna stjärngossar... suck...

Tycker att du TS har fått bra råd av andra, att köpa båda. Och med anledning av ovanstående citat undrar jag om det går att prata med pedagogerna om att man kan ha en diskussion om att det är Ok att vara det ena eller det andra oavsett kön och att inget är fel men om barnen säger att "så här är det alltid" kanske de kan uppmuntra i att säga att det inte måste vara så och att inget annat är fel.
 
Sv: Stjärngosseflicka

Det går så bra så med en stjärnflicka ;)

Förra året var min son lucia med luciakrona och allt. Då var han 3 och jaa, han ville vara lucia :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 317
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 909
Senast: Snowball
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej, det är Emmas mamma som skriver, i samråd med Emma. Emma kommer att ha en paus härifrån. Hur lång paus det blir vet vi inte. Ni är...
2
Svar
29
· Visningar
4 376
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 671
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp