Stl. på Sprenger stigbyglar

cactuspower

Trådstartare
Jag ska köpa ett par 4-ledade Sprenger stigbyglar denna vecka. Blir nu i början av veckan på Granngården i Örebro. Det är rea på dessa just nu och de kostar 899:- tror jag det var. Tänkte därför passa på! :) Framför allt för att jag får ont i fotlederna när jag rider.. tänkte att det kanske blir bättre med dessa.

Men hur är de i storlekarna egentligen? Jag drar normaltsett stl. 41 på skorna. Vad ska jag välja för storlek på stigbyglarna. Dam eller herr? Har hört att de ska vara aningens små i storlekarna.. kanske bäst att köpa stl. herr då eller ??

Mkt tacksam för svar, skriv även gärna kring era erfarenheter om stigbyglarna. Är de Prisvärda osv.. ? Vad är det som är så bra med dom??

Tack på fh! :)

Sv: Stl. på Sprenger stigbyglar

Jag hade också funderingar över storlek när jag köpte mina.
Jag tog helt enkelt med mig mina bredaste ridskor och provade :)
Om jag inte missminner mig så slutade det med att jag köpte dam.
Tycker att dom är superbra. Jag får mycket mindre ont i knän och fotleder vid uteritt och hoppning.
Dock använder jag vanliga vid dressyr.
I början upplevde jag dem som en aning klumpiga men jag vande mig
och nu skulle jag inte villja vara utan dem för allt i världen.

Jag har "provat" :D med foten, då med kraftiga skate-skor (stl 38 men 3 meter breda) och de verkade ganska rymliga, fick näästan in foten..hihi :p

En kompis testade med gympadojor och det fanns en hel del utrymme till godo.
Det beror kanske på om du tänker rida med tjocka vinterkängor eller "riktiga" läderstövlar.
Tror ändå att du får plats med foten.
Be att få prova om det inte finns ett ex framme!

Tillägger att jag testade stl dam!

sprengerstigbygel.JPG

så här ser de ut!

Det lär nog va dam jag har, har nog aldrig sett herr, utan bara junior o dam. Dam lär nog räcka till dig, såvida du inte jämt rider i breda kängor!

det finns massor med olika storlekar, inte bara junior, dam, herr utan i affärer med bra sortiment ska det finnas många olika. Jag har 38-39 i skostorlek och har 12,5 på mina stigbyglar.....

Jag har dam strl men en killkompis rider ofta mina hästar och får gott och väl plats med sina 45: or i dem.

Jag provade dom i butiken och valde att köpa stl. Dam. Det var ju inte så stor skillnad mellan dam och herr ändå och när jag provade hade jag visserligen inte ridskorna på men ett par andra skor som är rätt så rejäla, om inte ännu bredare än mina ridskor så det är nog inga bekymmer. Hästen är ju på bete men jag längtar efter att få prova dom! Helt otrligt vad 'böjbara' de var! Hade aldrig tidigare kännt på dom eller sett de IRL förut, har aldrig tänkt på och kolla dessa tidigare i ridsportbutiken.. men förhoppningsvis blir jag nöjd med dom.

Men jag hade rört ihop priset lite, jag gav 998:- för mina. Men får jag mindre ont och blir mindre spänd i mina fotleder så är det ju defintivt värt priset. Väntar spänt med att få prova dessa! Tyckte faktiskt inte att de var så klumpiga heller.

Men fler får gärna berätta om sina erfarenheter kring dessa och beskriva hur det 'blivit bättre' på olika vis sen ni började använda sprenger stigbyglarna..

Fick rätt ofta ont i hälsenorna i vanliga stigbyglar, eftersom jag rider i hoppsadel o därmed relativt korta läder, så blir väl hälsenor osv mer "belastade" än om du rider med längre läder.
Har inte haft ngt problem med det sen jag köpte mina sprenger. Kommer ihåg att jag tyckte de va lite otäcka att rida med i början, för man är inte van vid att de flexar så mkt, utan att stigbygeln ska vara helt fast o lixom inte röra sig ngt ;) Men jag älskar mina! De ser ut som nya fortfarande, efter typ 3 års användning så jag tror du oxå blir nöjd! :d

Vad bra! :)
Förhoppnings 'välinversterade' pengar då! :)

Köpte de ju på Granngården i Örebro, hade kostat ca 1200-1300 kr där förut och jag vet att de är dyra så jag tycker ändå att 998:- som jag gav för mina var relativt i jämfröese med vad jag sett att vissa ställen tar för dom.

Hinner nog föresten vänja in mig vid dom då jag måste skritta i gång min tunna som kommer bli ännu rundare än vad hon är nu då hon kommer tillbaka från betet. Måste ju skritta i gång ett par veckor, sedan trav och sist galopp så troligen hinner man vänja in sig vid dom också och känna att de funkar ordentligt. :)

Det lär nog va dam jag har, har nog aldrig sett herr, utan bara junior o dam. Dam lär nog räcka till dig, såvida du inte jämt rider i breda kängor!

Jag har dam, men jag rider alltid i stora mountian horse kängor hemma, och ridstövlar på träning och tävling, men dom funkar till både och! Heeelt suveräna!!:bow::love::love::love:

Jag har dam. Har även dam storlek till mina Mark Todd stigbyglar. Märker ingen skillnad :9

Liknande trådar

M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: EmelieR
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 993
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina... 2
Svar
33
· Visningar
5 427
Senast: aiquen
·
Körning Jag skulle gärna vilja ha lite råd och tips inför förestående köp av diverse utrustning, främst sele då. Jag har en shirevalack som...
Svar
4
· Visningar
1 128
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet