Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

Sv: Sto som smitit in till hingst

Ja- det tycker jag nog du ska göra. Jag anser att i normal säkerhet ingår att hagarna är i sådan skick att detta inte kan hända. Har de sedan lyckats forcera två uppsättning staket hade jag som stoägare definit ifrågasatt kvalitén på staketet. Har du sen en verksamhet med detta hade jag sett det som värdefullt att få en nöjd kund och inte en som är missnöjd och kommer att skacka skit om dig. Sprutan kan blir en väldigt liten kostnad om man ser det så
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ska man hålla hingst så ska inte stona gå i hage brevid trots korridor. Man bör ha en hage emellan med typ valacker.

Sen kan jag utläsa att du tyckte att ditt staket (avsett för lugna hästar utan hormoner) var tillräckligt, så kan jag visa dig vad normalt hingststaket är..
Kryddans bild
ALLABILDERTILL1FEBR2009273.jpg


Strömmen måste oxå vara rejäl- smarta hästar kollar regelbundet om den är på. Luktar o lyssnar.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Strömmen måste oxå vara rejäl- smarta hästar kollar regelbundet om den är på. Luktar o lyssnar.

Det beror nog på hurdana hagar man har också skulle jag tro.

Jag har haft ett ganska stort antal hingstar genom åren, i alla möjliga åldrar med olika bakgrund, och dom har aldrig sprungit och kollat staketet hela tiden. Har man råkat stänga av strömmen någon gång och glömt sätta på den så har dom inte brytt sig för det.

Och jag har alltid haft ston i närheten (dvs närliggande hagar och boxar vägg i vägg), och de flesta hingstarna jag haft har varit avelshingstar - dvs vetat exakt vad stona är "till för" i deras sinnen. Många har varit hingstar som inte betäcker eller unghingstar. Hingstar av alla typer, användningsområden och åldrar helt enkelt. En del har absolut kunnat gå ihop med andra hästar och andra har fått vara själv. Valacker har jag haft väldigt få under mina år, de har sålts.

Men mina hingstar har alltid haft stora kuperade hagar och inte orkat engagera sig i vilken status staketet håller just för stunden. Jag har uppsikt över mina hästar större delen av dygnet och vet precis hur deras rutiner och beteendemönster ser ut.

Jag håller med om att TS verkar ha en del att lära om hingstar, skyldighet och ansvar. Och absolut ska man ha bra staket och man har ett stort ansvar när man håller hingst men på vissa här låter det ju som att hingstar är fullständiga monster som tar minsta chans att braka igenom varenda staket för att komma åt ston...

Om en hingst är rabiat är den antingen felhanterad (förmodligen det vanligaste) eller mentalt inte lämplig att vara hingst och borde oavsett anledning kastreras eller möjligen om det handlar om det första alternativet handhas av någon mer lämplig.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag kan säga att vår shettisvalack vet exakt när det är ström och inte. Vilket först vi och nu uppstallningen blivit varse. Han har aldrig fått sig en smäll av staketet, han vet när han kan springa igenom och när han ska passa sig.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jovisst, det klart det finns hästar som vet och har koll på det, absolut. Inte det jag säger. Men att alla hingstar per automatik behöver bo på Alcatraz är trams. Bra staket ska alla hästar ha.

Sedan är min personliga erfarenhet att shettisar oftast är mycket svårare att stängsla in än hingstar. :cool:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag kan säga att vår shettisvalack vet exakt när det är ström och inte. Vilket först vi och nu uppstallningen blivit varse. Han har aldrig fått sig en smäll av staketet, han vet när han kan springa igenom och när han ska passa sig.

Shettisar är tio gånger smartare än stora hästar. :devil::D
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Och absolut ska man ha bra staket och man har ett stort ansvar när man håller hingst men på vissa här låter det ju som att hingstar är fullständiga monster som tar minsta chans att braka igenom varenda staket för att komma åt ston...


Enligt min erfarenhet är det sällan hingstarna som står för staketmosningen, utan ston...jag har sett brunstiga tanter göra dom mest fantasifulla saker med staket när dom velat komma åt en hingst :cool:
och så var det ju även i TS fall - det var inte hingsten som hade sönder staketet. Men lik förbaskat så behövs ju ett rejält staket runt hingsten.

Ts, det är väl inget snack, klart du ska betala abortsprutan? Ditt hingststaket var undermåligt, annars hade inte märrn tagit sig in. Solklart tycker jag, sådant måste man ta ansvar för när man tar hand om andras hästar.
Se det som lärpengar :idea:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det håller jag med om.

*KL*

Men det är en intressant diskussion.

Om jag har tagit in utomstående hästar på min gård så ser jag det som självklart att jag har ansvaret för staket, hingstar och liknande. Såvida inte den utomstående hästen har kända problem med att hålla sig i sin egen hage osv. Då hade jag iof förmodligen inte ens tagit hit den men hade jag ändå gjort det hade jag skrivit in väldigt noga vad som gällde om hästen tog sig ut ur hagen/in till hingsten i ett kontrakt. Men det scenariot får ju antas höra till ovanligheterna!

Dock tycker jag det är en stor skillnad på ifall jag, på min gård, har fungerande hästar och bra staket (utan att vara jurassic park!) som fungerar för det hästar som vistas här vare sig det är varaktigt eller tillfälligt, och det kommer random märrar utifrån och helt sonika bryter sig in till min hingst. Enligt scenariot metspo beskrev! Ska hingstägaren ändå hållas ansvarig per automatik trots att hingsten varit helt oskyldig???

Har man hingst måste man veta vad man pysslar med och inte utsätta vare sig hingst eller sto för frestelser. Förebyggande åtgärder helt enkelt. Vilket TS verkar ha missat.

MEN man kan ju samtidigt inte vara ansvarig för hela världens hästägares dumheter...

För mig är det en skillnad i om man har dom inbrytande hästarna på sin egen anläggning och under ens ansvar, eller ej.

Ponera att man hyr in sin hingst hos någon annan, och denne stallägare står för staket och dylikt. Staketen är godkända av alla inackorderade hästägare. En annan inackordering går igenom staketen och in till hingsten. Vems är ansvaret? Stallägarens, hingstägarens eller stoägarens?

I TS fall hade jag betalat UL och ev abortspruta (för jag förmodar att dom UL-ar först???) av flera olika anledningar men jag tycker inte att detta är glasklart i alla scenarion...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Dock tycker jag det är en stor skillnad på ifall jag, på min gård, har fungerande hästar och bra staket (utan att vara jurassic park!) som fungerar för det hästar som vistas här vare sig det är varaktigt eller tillfälligt, och det kommer random märrar utifrån och helt sonika bryter sig in till min hingst. Enligt scenariot metspo beskrev! Ska hingstägaren ändå hållas ansvarig per automatik trots att hingsten varit helt oskyldig???

Det kan jag verkligen inte tycka...om märrarna "rymt hemifrån" är det väl upp till deras ägare att se över sina egna staket, samt bita i det sura äpplet och UL:a/spruta dom.
Vet dock inte vad lagen säger i ett dylikt fall, nån annan som vet?

För mig är det en skillnad i om man har dom inbrytande hästarna på sin egen anläggning och under ens ansvar, eller ej.

Ja, jag tycker att det gör hela skillnaden...och i TS fall det som gör att jag anser det solklart att hon ska betala. Hon har tagit på sig ansvaret för någon annans märr, den har blivit dräktig på grund av undermåliga staket, dvs något som TS borde kunnat förutse och förhindra. Möjligen hade det varit en annan sak om stoägaren sett och uttryckligen godkänt staketen då h*n lämnade märrn.

Ponera att man hyr in sin hingst hos någon annan, och denne stallägare står för staket och dylikt. Staketen är godkända av alla inackorderade hästägare. En annan inackordering går igenom staketen och in till hingsten. Vems är ansvaret? Stallägarens, hingstägarens eller stoägarens?

Detta är knepigare. Vore jag stoägaren i detta läget skulle jag iaf betala ev spruta själv, och kanske föreslå att vi delade på staketkostnaden alla tre parter...fast jag vet inte om detta är "rätt" sätt.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det beror väl lite på från hingst till hingst hur pass man måste stängsla in. Jag vet vissa individer där ett vanligt hagstaget funkat. Och andra där inte ens normalt hingststaket räckt.
Mina tränare har en hingst som gått svårklass hoppning. Han skuttade utan problem över 180 från stillastående som yngre. Till honom har man fått bygga en hage a la Jurassic Park, den kallas Raptor-hagen. När han stabiliserats lite mentalt och åldrats har han kunnat börja gå i mer normala hagar.

Hade det varit jag som hade hämtat hem hingsten hade jag skämts och betalat sprutan om jag hade såna hagar.
Jag hade dock aldrig heller ställt mina ston hos någon som tar hem hingst och inte verkar ha mer koll.

Har man en ny hingst så känns det ju smartare att vara för försiktig än chansa. Dvs hellre hade jag byggt 2-metersstängsel än för låga så hästen kommer lös eller stona kommer in.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag har haft ett ganska stort antal hingstar genom åren, i alla möjliga åldrar med olika bakgrund, och dom har aldrig sprungit och kollat staketet hela tiden. Har man råkat stänga av strömmen någon gång och glömt sätta på den så har dom inte brytt sig för det.
Jo fast jag skrev SMARTA hingstar:p
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nej du skrev smarta hästar. Men visst alla hästar jag någonsin har haft förutom shettisarna har väl varit dumma då. Gäller förvisso de flesta hästar jag öht taget har jobbat med.

Vilket får mig att dra slutsatsen att om man ska gå på det resonemanget är den allra största merparten av alla hästar oavsett ras, användningsområde och kön korkade. Eller så har jag haft en otrolig tur/otur att nästan bara träffa på sådana.

Fast som tur är för mina hästar anser jag inte att dom är korkade. Däremot tror jag dom är väldigt tillfreds och det är sällan jag ens ser dom i närheten av ett staket. Dom kanske bara mår bra i La La land... vad vet jag.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det var mer ett humoristiskt inslag, men jag gillar hästar som är lite smartare än andra.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ok. Ja jag gillar också smarta hästar men dom får gärna få utlopp för sin intelligens på andra sätt. Jag skulle få krupp om jag hade rymmare...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Två tankar om det du skriver.

För det första funderar jag över detta med att halva tiden låta hingsten gå i "hingsthagen" och halva tiden låta honom gå i "vanlig" hage och stona i hingsthagen. Då tänker jag att det kanske inte bara är dina "egna" ston, dvs stona på din anläggning, som du behöver "skydda" hinsten ifrån. Det kan ju finnas andra mer lättillgängliga ston i trakterna som också kan fresta hingsten (eller frestas att besöka honom). Även om ansvarsfrågan inte är solklar, så måste det ju ligga i ditt intresse som hingsthållare att skydda din hingst från skada.

Det andra jag funderar på är den planerade fribetäckningen. En hage på 10x20 meter känns som aldeles för liten för att fribetäckning ska kunna ske säkert. Jag har ingen erfarenhet av detta, men jag tänker mig att det måste finnas gott om plats för hingst och/eller sto att gå undan från varandra. Fribetäckning är, om jag förstått det rätt, ändå förenat med flera risker.
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 916
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 785
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp