Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

Sv: Sto som smitit in till hingst

Stoägaren har inte sett staketet då hästarna åkte hit med slakttransport då de inte gick att lasta på vanligt vis. Så hon har inte varit här. Däremot så har jag i samband med att jag frågade om de var rymmare beskrivit staketet.

Och ja, hon borde veta att jag även tar emot hingst då det står i både annons och på hemsidan.


*Delvis kl*

Måste kortaste sidan verkligen vara 30 meter? Då vet jag väldigt många som har rasthagar som har alldeles för lite. Ska ringa jordbruksverket. Detta är alltså inte en hage hingsten eller stona ska gå i hela tiden utan de kommer varje dag även få gå i den andra hagen, som de kan rejsa i full fart.

Tre plank på 50, 100 oh 150 plus tre eltrådar och sen även sånadär långa isolatorer på utsidan? Räcker det? Ska det vara även tre trådar på utsidan?

Måste man ha band som eltråd eller går det även med "ståleltråd"? Tycker det är smidigare nämligen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Får de gå i annan större hage i minst en halvtimme per dag får hagen vara mindre men när man ändå håller på och lägger tid och pengar så kan man lika gärna göra den större, vem vet när det kommer nya regler...

När vi byggde vår "rymningssäkra" hage blev den 12,8*32 m eftersom planken såldes i 3,20 m längder. Vi använde betongplintar och 70*70 stolpar, stolparna säljs i 3,60 m längder så vi kunde välja på 180 cm högt eller 120 cm högt staket, det blev 180 cm så att det inte inbjuder till att hoppa över. Planken satte vi på 180, 135, 90 och 45 cm i överkant. I hörnen och vid grinden har vi kraftigare stolpar. Allt är byggt i tryckt virke och skruvat med rostfri skruv. Grinden har maken gjort i fyrkantsrör med rundade kanter. På insidan är det eltråd för varje planka och den nedersta går lätt att koppla bort om det blir mycket snö. Än har inte ponnyn lyckats rymma, hon har inte ens en gång försökt, hon är en riktig liten rymmar-:devil: annars som både kryper under, kliver emellan eller hoppar över staketet. Folk skrattar åt vår monsterhage där det går ett litet russ men man vet ju aldrig vad man skaffar för hästar i framtiden.

Sen tycker inte jag att det är skitkul att ha hästar i en sån lite hage men eftersom hon rymde flera gånger om dagen var vi så illa tvungna. Hela kalaset gick på tio tusen i runda slängar. Blir nog en större hage nästa sommar men det kostar en del som sagt var...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hagen måste vara minst 300 kvm för en häst, samt att hästen lätt ska kunna vända. Det betyder att en hage som är 10 meter bred måste vara 30 meter lång för en häst (vilket även det är väldigt pluttigt, men dock...)
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Stoägaren har inte sett staketet då hästarna åkte hit med slakttransport då de inte gick att lasta på vanligt vis. Så hon har inte varit här. Däremot så har jag i samband med att jag frågade om de var rymmare beskrivit staketet.

Och ja, hon borde veta att jag även tar emot hingst då det står i både annons och på hemsidan.

Fast har stoägaren haft sina hästar uppstallade när hingst tidigare?
För generellt så ändrar sig stona också när de flyttas och hamnar 'vägg i vägg' med hingst/ar.


Och mig veterligen så är man som hingstägare/hållare skyldig att se till att hingsten håller sig inne på anvisad plats likväl som att inga kan komma in till hingsten, så i mina ögon är det hingsthållaren/ägaren som skall stå för utökade kostnaderna.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Är det verkligen säkert att hagen måste vara så stor? Hmm.. Då är det flera stycken som jag känner till som har mindre rasthagar. Och där får hästarna inte komma ut på större plats varje dag.

300 kvm, blir det 10*30? Eller tänker jag fel nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Sto som smitit in till hingst

Fast enda sättet som man kan absolut vara säker på att ingen tar sig in/ut till hingsten är ju att ha en 3 meter hög mur runt honom...

Men om man vill slippa sådant här i framtiden, räcker det med trä+el då? Så ingen kan klaga OM de ändå kommer ut/in. Då har jag ju ändå gjort vad jag kunnat.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

När det kommer till hingsthage så är inte två trådar med el att betrakta som normal försiktighet, det är undermåligt. När jag hade hingst här gick han med brädstaket (tre brädor) plus två eltrådar med rejält med ström.

I mina ögon är det självklart att du ska stå för ev. konsekvenser av att hästarna hoppat in till varandra.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hästarna kommer alltså att turas om och gå halva dagen i denna hagen (ca 6-7 timmar) och halva tiden i den stora hagen. Så de kommer inte så där dag ut och dag in hela tiden.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Vad som räcker eller inte kan inte jag avgöra, det handlar om de hästar man har runt omkring sig.
När man tar in hästar utifrån, så kräver extra försiktighet, och det är inte en fråga om inkommande hästar är rymmare eller ej, dessutom kan man väl knappast kalla de rymmare om de kliver ur sin hage en gång? Ens två gånger? Saker och ting kan ju hända, sånt som man själv inte ser, kanske vilt som skrämt upp hästarna och på så vis har de 'samlat sig' med de andra.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Indirekt gör du ju det, ägaren har sagt att hästen inte är en rymmare och därför fick den komma til ldig, du har skrivit att den smet in till hingsten och vill nu att ägaren skall stå för kostnaderna för ägaren har ju sagt att den inte brukar smita och det gjorde den.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Är det verkligen säkert att hagen måste vara så stor? Hmm.. Då är det flera stycken som jag känner till som har mindre rasthagar. Och där får hästarna inte komma ut på större plats varje dag.

300 kvm, blir det 10*30? Eller tänker jag fel nu?
Ja, du tänker rätt, 10*30 minst. Nu vet jag inte vad du har för storlek på hästarna, men för en normalstor häst är 300 kvm verkligen inte stort. Tänk sedan på att underlaget måste vara bra (ingen risk att halka eller att det blir djup lera) och det är inte helt lätt i små hagar. Att andra har mindre hagar betyder inte att det är okej, men det beror som sagt lite på vilken storlek hästarna har också.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hästarna är D ponnyer och mindre hästar (under 160). De hästar som jag har sett haft mindre hagar har varit stora halvblod. Och där går de nästan hela tiden. Det är ett känt ställe så det är inte så att hon gömmer hästarna.

Ska ringa till jordbruksverket på måndag och kolla om storleken, antar att de inte har telefontid på helger... Men jag tycker att det borde vara okej då de ändå får vara ute flera timmar i en mycket större hage. Det finns ju liksom hästar som står i box 20 h/dygn och sen ut i rasthage 4 timmar. Och det är ju lagligt så jag tycker ju att det borde vara lagligt med en hage på 10*20 om de sedan går i hage på drygt 2,5 ha i 5-8 h...

Tack för all hjälpen från alla! :)
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Kan ju påpeka en sak till. Hästarna ska ju inte stå här sålänge. Så detta är inte en hage som kommer användas i flera månader...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag har lite svårt att förstå varför du vill ha hästarna i de små hagarna när de ändå har tillgång till större hagar flera timmar annars? Varför inte bara låta dem vara i den stora hagen? Du måste annars tänka om när det gäller att "andra" har små hagar eller hästarna inne 20 timmar om dygnet osv. Vad dessa andra gör är deras huvudvärk och jag ger dig råd för att du ska kunna få tillstånd utan strul. 300 kvm är en area som tagits upp i föreskriftsmotivet, så det är alltså inte något fastställt måttkrav. Men det är fortfarande den yta som man genom forskning kommit fram till är det som krävs för att en normalstor häst behöver för att lockas till att röra sig i alla sina naturliga gångarter. Mindre yta hämmar hästens vilja att röra sig. Regeln om daglig utevistelse handlar just om detta. Möjligheten för hästen att fritt röra sig i alla sina naturliga gångarter.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Anledningen till en liten hage är för att hästarna inte kommer att vara där sålänge.
Tro mig, hade jag haft pengar så hade jag haft 180 högt trästaket med eltråd runt alla hagarna. Men eftersom att jag inte har det så vill jag iaf ha en liten hage där de får turas om att gå som är säker från att ta sig ut/in.

Nej, jag gillar absolut inte att ha hästar i minimala hagar. Mina hästar går i stor kuperad hage på lösdrift så jag är verkligen en människa som tycker hästar ska få vara ute i stora hagar. Men jag ser tyvärr ingen annan lösning än att fixa en rymningssäker hage så att iaf ena parten kan stå där, framförallt när stona brunstar.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hej!

Jag tycker ärligt talat att det låter som om din anläggning inte är genomtänkt och anpassad till det du använder den till.

1. Tvåtrådigt staket mellan hingst- och stohage - inte tillräckligt.
Jag har både hingstar och ston här hos mig, men alla djur är mina och hingstarna är så unga att de knappast fattat att de är hingstar. Treradigt elstaket runt samtliga hagar - både sto- och hingsthagar. Korridorer mellan.

2. Storleken på den mindre "hagen" låter orimlig om det inte är en sjukhage - i så fall låter det OK. Jag uppfattar att du egentligen bara har en hage i bra storlek, och växlar vilka hästar som ska gå i den hagen och vilka som får gå i "sjukhagen" och det är väl i och för sig OK i mina ögon.

3. Den här tillridningen. Det låter verkligen som något slags verksamhet även om du skriver att du inte tar betalt. Du annonserar och får på så vis tag i tillridningshästarna, det är alltså inte så att du gör en kompis en tjänst genom att hjälpa kompisen att rida din häst. Jag tror att du bör ha tillstånd, om du nu finner tillridningshästarna via annons. Och jag tror som lovisaleonora skriver, att du nog bör registrera det hela som verksamhet och skaffa en rimlig försäkring eftersom detta handlar om att du förvarar och hanterar och utbildar hästar åt okända människor. Kan bli hur mycket konflikter som helst utifrån den situation du beskriver!!!


Utifrån det som kommit fram i tråden, tycker jag verkligen inte att stoägaren ska behöva betala för en abortspruta!!!
Du har annonserat efter tillridningshästar, ni har kommit överens. Stoägaren har inte sett anläggningen (vilket i och för sig är lite anmärkningsvärt) och därmed inte i egentlig mening kunnat godkänna eller underkänna dina stängsel.
Du erbjuder tjänsten - om än gratis - att förvara, vårda och träna stoägarens sto. Det torde inte ingå i hennes föreställning att det också blir tjuvbetäckningar.
Stoet behöver inte vara rymmare. Hon kanske bara inte stått bredvid hingst förut så problemet kanske aldrig uppstått tidigare!
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hagen måste vara minst 300 kvm för en häst, samt att hästen lätt ska kunna vända. Det betyder att en hage som är 10 meter bred måste vara 30 meter lång för en häst (vilket även det är väldigt pluttigt, men dock...)

SJV ger inga tvingande mått när det gäller storlek, det sägs bara att hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Men det står ingenstans på SJVs hemsida, så vad skulle djurskyddet hänvisa till om de kommer ut? Jag har också hört 10x30, men bara som en rekommendation.
Och fortfarande är det ju så att om man hårddrar reglerna så är det helt ok att ha hästen på box dygnet runt, sålänge man släpper den i tex ridhuset eller paddocken och låter den springa i alla gångarter dagligen en liten stund. :(
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 917
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 785
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp