Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

Sv: Sto som smitit in till hingst

Man ska ha tillstånd om man har fler än 4 hästar. Man ska också ha tillstånd om man förvarar andras hästar än sina egna. (inhyrda) Och det har du ju där. Så Ja du måste ha tillstånd från Länsstyrelsen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

hur mkt kostar en abortspruta?

jag skulle nog anse att du ska betala.. stot kom in till hingsten pga för dåligt staket. Då hade hingsten egentligen kunnat ta sig ut om han velat.

SEN tänk på goodwill vs badwill! Vill du ha ett eventuellt rykte om dig att du inte står för eventuellt slarv? har du råd med en rättsprocess?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Besluten löper pararellt året ut, om du tittar på reportaget så säger stallägare precis det. De kommer med stor sannolikhet att skrivas in på hemsidan inom en snar framtid.

Och tydligen tillämpas regeln av inspektörerna redan nu.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Staketet ska vara utformat så det håller djurslaget innanför. Mer än så behöver ju inte anges.

Fortfarande: hur bedriver du verksamheten? Du har anläggningen godkänd för verksamheten antar jag - vad sa inspektören om staketen? Det kan ju ha en avgörande betydelse om det kommer rättsliga påföljder.

Lite OT
Känner inte riktigt att det du skriver är helt rätt, för enligt lagen (samtal med polis samt djurskyddsinspektör) så låt säga att min häst tar sig ur hagen springer ut på vägen och blir påkörd av bil, då är bilföraren ansvarig, OM jag har en duglig inhägnad, dvs i mitt fall då breda elband 3 stycken därtill ett mycket vasst elaggregat....
Hade en häst i hage som blev rejält skrämd av nåt sorts skogsfordon som gallrade, sprängde hagen och sprang ut på en vältrafikerad väg. Ingen olycka hände dock som tur var, men polis blev tillkallad och genom dom fick jag veta att jag inte i fallet hölls som ansvarig...

Blir lite förvirrad, fast å andra sidan är ju gällande lagar och regler ofta just det.
:laugh:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om hästen helt oprovocerat tag sig ur hagen - då anser jag absolut att hagen är för dålig.

Om hästen blir skrämd ur hagen (t ex av vildsvin) är det ju en olyckshändelse i sig och inget man kan gardera sig mot. Det går ju inte att hållas ansvarig för vildsvins framfart.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om hästen helt oprovocerat tag sig ur hagen - då anser jag absolut att hagen är för dålig.

Om hästen blir skrämd ur hagen (t ex av vildsvin) är det ju en olyckshändelse i sig och inget man kan gardera sig mot. Det går ju inte att hållas ansvarig för vildsvins framfart.

Ja, jag förstår vad du menar, och så kan man ju tycka, men vad som är intressant är ju vad som gäller i praktiken enligt lagar och förordningar...det kanske är en bedömningsfråga från fall till fall för det finns väl inte på pränt vad som skall gälla för en godkänd inhägnad...

:laugh:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Man behöver inte skaffa tillstånd om man bara har de tillfälligt. Som jag skrivit innan har jag aldrig haft så många hästar hemma. Oftast är det två eller tre stycken. Då egna eller om en kompis kommer några dagar så att vi kan rida tillsammans.

Jag kommer betala abortsprutan då jag dels inte vill ha ngt tjaffs och dels vill jag ha gott rykte.. Det finns ju liksom folk till allt...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om det är regelbundet återkommande så krävs tillstånd. Är det en yrkesmässig verksamhet så krävs tillstånd. Observera att regelbundet återkommande även gäller för t ex. sommarbete (alltså att man tar emot hästar på sommarbete ett par veckor varje år). Sedan spelar det ingen roll att man byter hästar, tillståndskravet tar inte hänsyn till den individuella hästen. Vi försöker tala om detta för dig så att du inte gör dig skyldig till brott mot djurskyddslagen med risk för vitesförelägganden osv. Jag antar att det finns andra hål du hellre stoppar de pengarna i.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Man behöver inte skaffa tillstånd om man bara har de tillfälligt. Som jag skrivit innan har jag aldrig haft så många hästar hemma. Oftast är det två eller tre stycken. Då egna eller om en kompis kommer några dagar så att vi kan rida tillsammans.

Jag kommer betala abortsprutan då jag dels inte vill ha ngt tjaffs och dels vill jag ha gott rykte.. Det finns ju liksom folk till allt...

Jag är rädd för att du räknas som yrkesmässig då du tar betalt för hästtjänster om än med dålig vinst, det har liksom ingen betydelse. I det fallet räknas du nog även som näringsidkare i det fall en kund blir missnöjd med ev efterföljande stämning, automatiskt har du då ett större "ansvar". Så tillstånd borde du inte vara utan i det här fallet....
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

*kl*

Som jag (som hingstägare) lärt mig så har stallägaren ansvar för om hingsten kommer ut, om inte kontraktet reglerar det och då är det hingstägaren (eller den som det är överenskommet) som har ansvaret.

När en grannhingst smet in till mitt sto så betalade hingstägaren spruta utan att knussla, och likaså skulle jag gjort.

Däremot ställer jag mig frågande till vem som enligt lagen är ansvarig om ett sto från ett annat stall skulle smita ur sin hage, ta sig in till mina hästar och bli betäckt (eller skadad)? Givetvis under förutsättning att staketet till mina hästar var i gott skick och jag inte varit oansvarlig (tex glömt sätta på elen).
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Håller med er.

Jag äger själv hingst som står uppstallad inackoderad på en ridskola.
Sambon och jag gjorde en riktig hage förra året på hösten (ett år sedan)
Och den består av staket av trä samt trådar på insidan mellan staketbrädorna.
Stolparna är gjorda av telefonstolpar, mkt billigt (gratis).
Sammanlagd på höjden är den högsta brädans översida 185 cm hög.
Ingen superel men han går inte nära för en femma!
(man hör elen och den är så pass hård att man inte vågar röra själv)

En gång stod min hingst bakom två trådar av mycket skarp el hos en privatstallägare. (undrr tiden vi byggde hingsthage).
Det kom in två ardennerston mitt under dagen en gång och de sprängde hela skiten. Varför kom de in?
Jo, jag hade en hingst där. Ardennerna bodde hos grannen, 600 meter från hingstens hage, de ser inte varandra (skog emellan) och de kan höra varandra om de skriker högt..
Min hingst blev halvt ihjälsparkad men med lite veterinär och annat fixade det sig.
Han betäckte inte stona eftersom de jävlarna inte var glada på honom.
Jag krävde inget " skadestånd " på hingstens skador.
Hade han betäckt stona hade jag betalat abortsprutorna givetvis, allt eftersom min hingst stod bakom två yngkliga eltrådar. (som hade superström!!)

Som tur är så har jag en hingst som tänder mer på valacker än ston!
Och snäll mot alla hästar.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Fast ärligt talat....

Jag håller med om att man har stort ansvar när man har hingst. Jag har haft hingst i många år, både inhyrt och på senare år hemma.

Hade ett utomstående sto kommit farandes in på min gård, brytit sig in till hingsten (som aldrig skulle få för sig att gå ut genom staketet och går alldeles utmärkt i sin hage med stona i närheten) och sparkat sönder honom eller åsamkat honom skada på något sätt (utöver staketet som jag hade velat ha ersatt) så skulle jag banne mig vilja att ansvarig för dessa hästar tog på sig ansvaret för det också!
Och jag hade inte betalt någon spruta i det fallet jag hade skickat en räkning på språngavgiften. :devil:

Ordentliga staket och ansvarstagande för sin hingst, fine. Men det finns gränser!
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Fast ärligt talat....

Jag håller med om att man har stort ansvar när man har hingst. Jag har haft hingst i många år, både inhyrt och på senare år hemma.

Hade ett utomstående sto kommit farandes in på min gård, brytit sig in till hingsten (som aldrig skulle få för sig att gå ut genom staketet och går alldeles utmärkt i sin hage med stona i närheten) och sparkat sönder honom eller åsamkat honom skada på något sätt (utöver staketet som jag hade velat ha ersatt) så skulle jag banne mig vilja att ansvarig för dessa hästar tog på sig ansvaret för det också!
Och jag hade inte betalt någon spruta i det fallet jag hade skickat en räkning på språngavgiften. :devil:

Ordentliga staket och ansvarstagande för sin hingst, fine. Men det finns gränser!

Håller fullkomligen med! :bow:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hihi wrangler...
Sant, de kanske man skulle gjort? Skickat ett räkning på betäckningen ;)
Dock så var ägaren till hästarna 73 år och väldict sjuk därav såldes hästarna en vecka senare för att de inte skulle ske igen sa hans barn..
De vAr väl tur det, men jag jobbar på äldreboende och vet hur besvärad och orolig en gubbe som är snäll men sjuk och inget kan göra kan bli..

Det värsta var att han bara hade taggtråd, så ardennerna kunde ju spränga glatt utan att känna el eller skada...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det värsta var att han bara hade taggtråd, så ardennerna kunde ju spränga glatt utan att känna el eller skada...

Spränga kunde de säkert göra. Men utan att känna smärta? Hur lyckas en häst springa rakt igenom taggtråd utan att göra sig illa? :crazy:

//Liten, som sett hemska skador på hästar efter taggtråd.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Just ardenner som går genom trådar utan att känna något och utan skador har jag sett rätt många av faktiskt. Hårdhudade. Kanske kliver de på tråden. Men ut kommer de, utan en skråma. Har t o m mött upp Polisen i beckmörker en kväll för att ta hand om två stycken som var ute och sprang på motorvägen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

*Ryser vid tanken på två rabiata ardenner matronor som får fatt i min fina hingst* :crazy:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Usch ja, har varit med om när två stora madonnor sprängde stalldörren för att ta sig ut till en hingst. Då var detta ett stall som var byggt för rasen så allt var extra förstärkt, men dörren såg ut som någon hade gått lös med en motorsåg på den och ingen av hästarna uppvisade några som helst skador var sig sår eller annat.:crazy:
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

När jag tänker efter innefattar min enda längre erfarenhet av ardennersto också fullständig nedmontering och destruktion av boxar och stall....

Även en skentur med fyrhjulsvagn som slutade med märren fast mellan två träd.

Allt utan en skråma.

Ardenner verkar vara ett släkte för sig :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 917
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 785
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
837
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp