Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

Sv: Sto som smitit in till hingst

Det står i kontraktet att jag har rätten att ge hästen veterinärvård osv. Så där kan hon egentligen inte neka. Det är ju dessutom emot djurskyddslagen och rent ut sagt elakt mot djuret. Så nej, självklart får de veterinärvård om de behöver. Det får ju helt enkelt ägaren betala sen.

Jag tog upp vanvård som ett exempel, där det är vanligt att stallägarens ansvar kommer upp i diskussion. Som svar på att du sa att du aldrig hört att stallägaren har yttersta ansvaret för hästar som denne har i sitt stall.

I övrigt instämmer jag med Lovisaleonora_.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Okej, antagligen får jag göra det. Men ska man stå ansvarig oavsett staket som finns. För i sådana fall så är det ju bättre att de får turas om att vara ute... Oavsett staket så kommer de ju in till varandra, om de nu vill det. Om man inte har metallstaket som det finns till fållor till framförallt kor, de kanske de inte kommer igenom...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Detta är vad jag tycker:

Att hålla hingst i hage med två trådar anser jag inte vara normal försiktighet. Jag hade gärna sett att staketet var bätte just vid den hästhållningen. Så vid denna situationen hade jag faktiskt erbjudit att betala för veterinär.

Hade du däremot haft tex trästaket med eltråd och stoet ändå hade tagit sig in till hingsten då hade jag varit mer tveksam.

Dock är det ju så att du blir ansvarig för hästarna då du har tagit dom på utbildning.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nej, ingen har varit ute. Det är ingen verksamhet i den bemärkelsen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Du har ju uppenbarligen flera hästar på anläggningen - då MÅSTE du ha tillstånd!!

Jag tycker detta låter som en klassisk svartverksamhet utan försäkringar och tillstånd.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Okej, det kan ju vara bra att veta i fortsättningen när man har hästar inackorderade också, att man inte har ngt ansvar alls. Det visste jag faktiskt inte. Jag hade nämligen häst uppstallad. Hon + några andra smet någon gång. Inte var det tal om att stallägaren skulle betalat om det hänt dem ngt. H'n hade ju ändå två trådar + el...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag ser det inte som svart då jag inte tjänar på det. Jag får erfarenhet- de får en inriden/problemlöst whatever häst.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

---
Du behöver ha ett tillstånd när du
* ansvarar för tio hästar eller fler som är äldre än 24 månader, till exempel om du äger dem eller har dem på foder
* hyr ut fyra eller fler hästar per år, till exempel turridningsverksamhet
* föder upp fyra eller fler hästar per år
* säljer fyra eller fler hästar per år från egen eller någon annans uppfödning
* samtidigt förvarar eller utfodrar fyra eller fler hästar, till exempel hyr ut boxplatser i ett stall. Din avsikt ska vara att det är något som sker samtidigt och regelbundet, det vill säga inte bara någon tillfällig inhysning
* har ridskoleverksamhet har yrkesmässig hästverksamhet.
---
www.jordbruksverket.se
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Läste på jordbruksverket och som jag hade för mig så har jag inte tillräckligt många hästar för att behöva tillstånd.

Lovisaleonora: Tack :) jag hann hitta det dock
 
Senast ändrad:
Sv: Sto som smitit in till hingst

Är det inte om man har fyra eller fler hästar regelbundet? Detta är en rätt stor tillfällighet.

Stoet som går med hingsten ska endast vara här några dagar. Mitt sto och föl är här ibland då jag har dåligt bete. Alla utbildningshästar (4) är här tillfälligt (alltså tillfälligt att alla är här samtidigt). Vanligtvis är det två eller tre hästar hemma. Men visst, kommer det regelbundet vara fler hästar här så söker jag självklart tillstånd :)

Eller har jag missuppfattat ngt?

Dethär med försäkring. Hur teckar man det, det verkar som att man måste ange verksamhetens "nummer"? Då jag inte gör det professionellt än så har jag ju inte registrerad verksamhet. Men det kanske man borde göra även om det inte ger ngn vinst? Eller hur funkar det?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Mest? Den jobbas också så det vet jag inte? Den ska få abortspruta så vet inte vart du får det påståendet ifrån.


*KL*

Kallas det verksamhet även när man inte tjänar ngt på det? Trodde endast det "fick" kallas verksamhet om det var professionellt, alltså går med vinst.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag tycker du ska ta en seriös fundering på hur du vill driva detta. Som hästägare blir jag vettskrämd inför utsikterna att lämna ut mitt sto till någon som driver sin hobby som du beskriver. Där jag som stoägare skulle bli betalningsskyldig för att stallägaren inte har tillräckligt bra staket för hingsthållningen denne bedriver.

Att driva verksamhet (i någon form) utan att ha klart för sig vilka konsekvenser det kan medföra och tillstånd som krävs, vilka försäkringar som finns och vilket ansvar det innebär känns inte seriöst.

De frågor du ställer dig (och oss) här och nu, borde ju besvarats redan innan du satte igång.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Kallas det verksamhet även när man inte tjänar ngt på det? Trodde endast det "fick" kallas verksamhet om det var professionellt, alltså går med vinst.

En verksamhet/företag behöver inte gå med vinst för att kallas verksamhet. Det är en klar fördel, förstås, om man vill ha ut någon lön. Men för många som startar t.ex. ett företag, tar det (trots föregående utbildning) ofta en tid innan verksamheten genererar vinst (dvs går plus. Ofta får man vara glad att det går +- noll i början). Jag kan driva ett företag utan att tjäna något på det (så länge jag har något annat som genererar pengar till räkningarna).
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det är fortfarande ingen direkt verksamhet. Se det som en tjänst som båda ger. Jag får hästar att utbilda - erfarenhet. De får en utbildad häst. Då ingen av hästarna är rymmare, enligt ägaren. Jag har två trådar med mycket ström i och långt mellanrum. Visst jag kan erkänna att det inte var det bästa staketet, OM jag visste tidigare att de var rymmare. Nu vet jag, och staketet ska självklart göras säkrare.

Detta är alltså inget jag tänkt göra utan försäkring osv länge. Har haft de ett par veckor och ska jag fortsätta med detta så ska jag självklart fixa alla papper. Detta var alltså en "tjänst". Ingen verksamhet med lönsamhet osv där jag tänkt bedriva i flera år svart och utan försäkring...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ja men det är väl meningen att man ska gå plus? och ha verksamheten i mer än ngn månad?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Generellt kan man säga att om du tar pengar för tjänsten ska du ha klart för dig att det medför ett ansvar. Så fort det är betalning inblandad blir det betydligt högre krav på dig som tillhandahåller tjänsten.

I det här fallet är det en (hobby-) verksamhet (du har målmedvetet startat den för att få erfarenhet, ta in andras hästar mot betalning - må vara utan vinst). Du har då krav att kunna redovisa (även om du inte behöver deklarera om du inte går plus måste du alltså ha klar och tydlig redovisning på de poster du vill dra av mot inkomsten - dina egna hästar ska inte ingå i de avdragen).

Du riskerar ju att andra blir missnöjda med det du tar betalt för och kräver dig på ersättning och/eller stämmer dig till domstol. Hur hanterar du det? Du kan inte friskriva dig från allt ansvar, det kan bli kostsamt om du inte har en försäkring som täcker. Har du 50 000 kr löst att lägga på en rättstvist?

Nu framkommer att du inte har tillstånd (du anser själv att det är tillfälligt att du har fyra hästar där, ändå säger du att du tar in hästarna för att få erfarenhet - hur går det ihop?). Tror det blir MYCKET svårt att övertyga en inspektör att du skulle vara undantagen tillståndsplikt.

Så fort pengar byter händer blir det genast komplicerat och kan leda till krav. Större ansvar. Detta ska man kartlägga INNAN man drar igång.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Ja men det är väl meningen att man ska gå plus?


Det beror på i vilket syfte man driver den. Startar jag t.ex. en liten silversmedja och försäljning av smycken för nöjes skull, vid sidan av mitt jobb (som jag försörjer mig på), är det inte säkert att jag bemödar mig med att jobba med marknadsföring etc, för att kunna ta ut lön från det företaget. Så länge jag drar in tillräckligt för att verksamheten ska betala sig själv, går det ju runt utan att påverka min ekonomi i övrigt.
Det är skillnad på att driva en verksamhet för nöjes skull, och på att göra det för försörjning, men det är ju fortfarande en verksamhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 792
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp