Bukefalos 28 år!

Sto som smitit in till hingst

Sv: Sto som smitit in till hingst

Det är fortfarande ingen direkt verksamhet. Se det som en tjänst som båda ger. Jag får hästar att utbilda - erfarenhet. De får en utbildad häst. Då ingen av hästarna är rymmare, enligt ägaren. Jag har två trådar med mycket ström i och långt mellanrum. Visst jag kan erkänna att det inte var det bästa staketet, OM jag visste tidigare att de var rymmare. Nu vet jag, och staketet ska självklart göras säkrare.

Detta är alltså inget jag tänkt göra utan försäkring osv länge. Har haft de ett par veckor och ska jag fortsätta med detta så ska jag självklart fixa alla papper. Detta var alltså en "tjänst". Ingen verksamhet med lönsamhet osv där jag tänkt bedriva i flera år svart och utan försäkring...

Alltså för att du inte tycker att du har en verksamhet utan gör en tjänst är det inte samma sak som att djurskyddet och Jordbruksverket gör det.

Vad som framgår av tråden så har du ju faktiskt fler än fyra hästar. Att du sedan bara har ditt sto där ibland betyder ju inte att du inte har stoet och fölet. Så jag tror att du borde ha ansökt om tillstånd för länge sedan för den här "tjänsten". Du ligger med andra ord ganska risigt till om Djurskyddet dyker upp.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag tycker att det låter ganska skumt om man måste ha tillstånd för att göra det du gör.

Om man säger att jag har 4 kompisar som har vardera 3-åring som de vill ha inridna, men inte klarar det själv. Och jag erbjuder mig att jag kan rida in dem, som en hobby, utan att ta betalt. Jag ska tillexempel ha hästarna hemma i mitt eget stall. Tycker då inte att man måste ha ett företag för att göra det, eller har jag fel? :s
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Tillstånd och företag är helt skilda saker.

Läs länken: har du fyra hästar eller fler i stallet ska du ha tillstånd av Länsstyrelsen.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Du behöver inte ett företag, men stallet och anläggningen ska godkännas för hästhållning ;)
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Behöver man inte det även om man bara har en häst, eller ja, två :p Känns som att jag är ute å cyklar nu ;)
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Nej. Däremot måste du naturligtvis följa reglerna för takhöjd, boxstorlekar, etc etc etc.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Det kommer vara 4 hästar eller fler här ungefär 1-2 veckor. Måste man söka tillstånd för det? Då ska jag självklart göra det!
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Om du tänker fortsätta din verksamhet som du berättar om (ta in andras hästar för att få erfarenhet) finns det väl rimligen en plan att ha fler än dina egna där - vilket väl i sin tur ger fler än fyra hästar?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Hingststaket ska vara utformade för att hålla hingsten inne och stona ute, ofta är det en kombination av både el och fast staket. Vill man öka säkerheten ytterligare så sätter man dit inåtvänd el åt bägge håll om man har angränsande hagar.

Tar du in hästar för utbildning, så är nog detta ditt ansvar. Om hästen hade vrickat sig eller annat det är väl det som faller inom ditt kontrakt förutsatt att hästen inte går i en hage med stenrösen eller dyl. Att ett sto smiter in till hingsten beror ju på undermåligt staket, och det är något du själv måste stå för. Du driver ju en form av verksamhet oavsett vad du själv tycker, genom det är du också ansvarig.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Meningen var att det bara ska vara dessa nu. Då jag som sagt inte har ett företag utan bara vill skaffa lite mer erfarenhet + ha lite att göra. Ska jag regelbundet ta in fler hästar så hade jag självklart tänkt skaffa tillstånd, försäkringar osv :)
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag tycker att du och stoägaren ska dela på kostnaden.

Oavsett om det nu är någon verksamhet eller ej har ju stoägaren som faktiskt lämnat sin häst hos dig godkänt dig och stallet/hagarna.
Jag skulle inte ställa min häst i en hage som JAG tycker har för dåliga staket...

Men sen kan man ju diskutera din del i det hela.
Å ena sidan känns det som att du behöver bygga en bunker för att hingsten inte skall kunna ta sig ut eller att ett sto inte ska kunna bryta sig in.
En bunker känns kanske inte helt rimligt att bygga...
Däremot tycker jag att 2 trådar trots bra el som går fram överallt är fånigt lite..
Jag vill inte ha mindre än 3 trådar till våra valacker...
Jag hade gärna sett ett rejält trästaket med eltråd på varje sida om det, då känns det som att man har gjort vad man kunnat..

Men jag tycker ändå stoägaren har godkänt anläggningen när hon ställt hästen där..
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Vi vet ju inte om hingsten fanns där när stoägaren ställde hästen där. Ändrade förutsättningar gör ju sitt till.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Men som du beskriver idag borde du ju ha haft tillstånd redan. Och vad du skriver är det ju något du tänker fortsätta med - väl? Eller du tänkte bara skaffa erfarenhet ett par veckor?

Jag måste säga att det hela känns väldigt märkligt upplagt.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Såfort jag får tag i planka så ska det byggas ny hage :)

Men då har jag lite fler frågor om någon har lust och ork att svara:angel:

Jag tänkte att jag bygger en hage som är 10*20 meter. Med två plankor och tre trådar. Räcker detta? Vilken höjd ska jag ha på staketet?

Hagen är alltså tänkt att stona och hingsten ska turas om att vara i, så både hingst och ston kommer få gå i en hage som är antingen på runt 1 ha eller drygt 2,5 ha varje dag också så de kan springa och busa! Bara det att ena parten alltid är i denna "icke utbrytbara" hage.

OM hästarna av någon anledning ändå kommer in/ut ur denna hagen. Kan jag fortfarande hållas ansvarig då eller har jag då tillräckligt bra hage för att kunna säga att jag gjort mitt bästa?
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag har erfarenhet sen innan också :)

Jag har ridit in/utbildat sammanlagt runt 10 hästar redan (inklusive egna). Och ville dels ha mer erfarenhet innan jag eventuellt börjar med det som verksamhet. Alltså, om jag bestämmer mig för att verkligen fortsätta med detta efter dessa hästarna så kommer jag att ordna allt runtomkring :)

Så dessa fyra är en tillfällighet. Snart kommer jag bara ha en egen häst hemma. Och eventuellt en eller två andras hästar. Så det kommer inte att vara såhär många hästar sen, jag har heller aldrig haft såhär många hästar samtidigt innan.
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Jag skulle inte sätta mindre än 3 rader med plank.
Gärna högt med slanorna på höjderna 50, 100 och 150cm och däremellan eltråd och även el högst upp ovanför den högsta slanan.

Då vet jag inte riktigt vad man ska kunna göra speciellt mkt bättre...
 
Sv: Sto som smitit in till hingst

Min första fundering är... Har ägaren till stoet sett och "godkänt" staketet utan att anmärka på höjd eller annat när hon lämnade hästen?

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 942
Senast: MiniLi
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 792
Foder & Strö Jag har två ponnys hemma, en mkt lättfödd i tävlingskondition som kommer tävlas hela sommaren och en 2årig hingst som kommer att...
Svar
5
· Visningar
844
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! I helgen flyttade jag tillfälligt hem mitt sto och hennes två hagkompisar och parkerade dom i stallets sommarhage. Morgonen efter...
Svar
5
· Visningar
1 293
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp