Bukefalos 28 år!

Stökig klass...

Brisa

Trådstartare
Min dotter går i tvåan, i en stökig klass. Eller rättare sagt, med några stökiga klasskamrater. Har vetat om det tidigare men har nu sett och hört med egna ögon. Jag är smått chockerad efter ett besök på lektionerna - några barn har svårt att koncentrera sig och stör övriga genom att prata, låta, vandra omkring, välta stolar, ja en hoppade till och med runt i klassrummet sittandes på sin stol. Lärarna är väldigt pedagogiska men får inte så mycket gensvar på sin pedagogik...

Klassen är inte stor, kanske 15 elever blandat 1:an och 2:an. Det kan finnas mycket spring i benen och dålig koncentration, javisst. Men inte på det här viset, elever som verkligen saknar respekt och till och med näpsar emot vid tillsägelse. Det frustrerande är inte att se dem hålla på - värst är att se de elever som vill jobba bli så enormt störda. Och dessutom, för att de eleverna ska få lite studiero så finns det ett antal hörselkåpor att låna??

Är det så här det är i skolan nuförtiden? Mesiga pedagoger som ignorerar dåligt beteende och hoppas på att det ska upphöra på det viset. Jag kunde inte låta bli att rya till mot den kille som hoppade runt på stolen men han brydde sig bara ungefär fem sekunder. Läraren tackade ändå för det, att det är bra att föräldrarna visar att det inte är ok. Men helst hade jag ju haft lust att hänga upp honom på en klädkrok. Tur kanske att jag valde en annan yrkesbana.

Visst, jag vet, de här barnen har problem och självklart bör de få den hjälp de behöver istället för att hindra de barnen som fortfarande vill jobba. Jag vill inte alls peka ut dem eller få de eller deras föräldrar att känna sig obekväma.

Vad kan man göra? Mobilisera övriga föräldrar (många är medvetna om problemen), prata med rektor? Jag är rädd att många kommer efter och får problem längre fram i klasserna. Känns som studiero, känna att skolan är viktig och rolig, är väldigt viktigt i den här åldern. Blir frustrerad vid tanken att det förmodligen är ännu värre när inte nån förälder är där.

Hur är det på era barns skolor, råder friden eller känner ni igen er?
 
Sv: Stökig klass...

Hej!
Jag är lärare sedan nästan 15 år tillbaka, kan ju vara bra o veta i detta sammanhang. Jag tycker det låter helt oacceptabelt att ha det som det är i den klass din dotter går i. Dock tror jag inte det är alldeles ovanligt. När jag jobbar, jag kan ju inte tala för alla lärare, så gör jag så gott jag kan med den här typen av klasser. Känner mig ofta maktlös när den typen av händelser som du var med om med eleven på stolen händer. Som pedagog kan man göra väldigt lite, gör man något alls blir man anmäld o gör man inget blir man också anmäld. Känslan av maktlöshet är hemsk i det läget. Jag förstår din känsla. Tyvärr hjälper det oftast inte att skrika, det ger oftast motsatt effekt. Som lärare i det här sammanhanget hade jag blivit oerhört glad om föräldrarna visar att de sett problemet och indikerat att man tillsammans med pedagogen vill hitta en lösning. Kanske man kan turas om att vara med i klassen ett tag. Hjälpas åt och tala med sina barn hemma och med läraren på tex utvecklingssamtal. Kanske behöver vissa barn utvecklingssamtal tätare. Kanske kan ni prata med rektor o fråga om det skulle kunna gå att få extra resurser ett tag i klassen så att gruppen hittar lugnet. Den här typen av klasser brukar lugna sig med åldern om an gemensamt jobbar mot samma mål. Kämpa på och fortsätt visa att du stödjer pedagogen i detta, det är en jobbig situation för alla.
 
Sv: Stökig klass...

Arbetar med som lärare och ställer mig frågan, vad händer "bakom kulisserna"? Har mött de här eleverna och det tar ofta 100år (känns det som) innan de får den hjälp de faktiskt har rätt till för att fungera... Prata med rektorn tycker jag och påtala problemet, ibland kan det hjälpa att någon utifrån kanske observerat saken även om det inte ska behövas för att de ska få eld i baken. Det är rektors yttersta ansvar att se till att det fungerar och givetvis lärarens skyldighet att flagga upp till rektor om det inte gör det.

Sedan givetvis är det ömsesidig respekt som gäller med den lilla skillnaden att jag är vuxen så det är jag som bestämmer. Några spontana tankar såhär ifrån frukostbordet..
 
Sv: Stökig klass...

Mina döttrar gick i en vanlig klass med många barn. (28 eller så)
De hade en väldigt sträng lärare de första tre åren, men hon såg barnen på ett helt fantastiskt sätt.
Om hon skulle tvingat vissa barn att sitta still på sina stolar så hade all deras koncentration gått åt till det.
Ungarna for inte omkring i klassrummen, de satt på stolarna eller låg eller ålade runt.

Jag blev också lite chockad och undrade varför hon lät det ske och hon förklarade.
Så länge som barnen hänger med så gör det inget om de ålar, bara de inte stör de andra.
 
Sv: Stökig klass...

Kontakta rektorn!
Acceptera inte på någon nivå att det ska vara så här. Är själv förälder till ett barn som kan störa. Hon har ADHD och medicinerar för det. Vi är på rektorn och lärare hela tiden. Det finns fler barn i klassen som också har svårigheter.

Som pedagog kan man göra en hel del tycker jag. Vara intresserad av barnet och dess problematik, var väl påläst om olika funktionsnedsättningar och ha en tät kontakt med specialpedagog och faktiskt vara lite mera på rektorn att det inte fungerar med bara en lärare i klassen och kanske inte två heller.

Som rektor kan man göra mer än vad man gör. De skyller på pengar och att det är så många barn som behöver extra stöd. De kan överskrida sin budget för att markera att det inte fungerar med de små medel de får. De kan också bli bättre på att beskriva de barn som behöver extra hjälp för att på så sätt "sticka ut" lite när de ska slåss om pengarna. De kanske riskerar att bli uppsagda om de överskrider för mycket men är inte det något som man får ta om man arbetar för barnens bästa? De måste även bli bättre på att argumentera och planera bättre för att få skolan att fungera för ALLA barn.

Nu blev jag lite upprörd för vi kämpar dagligen med skolan. Vi har även ett barn till i högstadiet som vi får ta en kamp för nu för att hon ska få den stöttning hon behöver.
Det finns bra skolor och bra lärare men inte i vår kommun i allafall.

Coop
 
Sv: Stökig klass...

Men du, så tråkigt att höra!

Jag tror också på att stöta på rektorn, gärna tillsammans med fler föräldrar som även de besökt klassen och sett vad som pågår. Antagligen behöver klassen mer resurser för att få ett lugn.
Och att det ska finnas studiero är ju ett måste för att barnen ska kunna tillgodogöra sig undervisningen! Hoppas det löser sig för er.
 
Sv: Stökig klass...

KL

Vad många kloka svar, jag kan bara skriva att det finns en skollag och en läroplan med kursplaner och de ska styra all undervisning i skolan. Det framkommer klart och tydligt att alla elever ska mötas på sin nivå och få hjälp utifrån sina förutsättningar för att må de mål som finns enl. styrdokument.

Prata med lärare och/eller rektor och för en bra, rak och tydlig kommunikation.. Jag har de här funderat på det här.....
 
Sv: Stökig klass...

Ja, tack för alla kloka svar! :) Jag har funderat lite i dag och bollat med några kloka vänner. Och jag tycker absolut att klassen måste få stöd i form av extra resurs, och att problemen tas på allvar. Ska ringa eller maila rektorn i morgon och berätta om min upplevelse av klassen och begära att hon tar tag i problemen. Tar med mig era kloka tankar tills dess. Precis vad jag behövde, tänka till lite och få lite input, även om jag hade god lust att klampa rakt upp på hennes kontor där och då...

Har även pratat med några av de andra föräldrarna, det är nog viktigt att flera föräldrar är enade i frågan. Och att noga markera att det inte är kritik mot något enskilt barn eller dennas föräldrar, är rädd att någon kan känna sig utpekad. Och det är inte min avsikt, jag tänker på alla barnens bästa. Ingen mår bra av den oredan som var där i måndags.
 
Sv: Stökig klass...

Fick bara en liiiten tanke..

När jag gick i 4-5an (ihopsatta klasser) blev det stökigt ganska så snart.

Våra lärare var två st på samma gång, och då delade vi istället på klassen.
Hur få det än blev, tror vi var 5 i ena klassen och 9 i andra. Det är väääldigt få.
(Bodde där 1,5år som liten då vi flyttade runt mycket..)

Ett tag gjorde vi även så att de som inte skötte sig fick ingen rast. De fick göra klart arbeten (skriva ner allt i en bok) och sen skulle de visa fröken allt de skrivit innan de fick gå ut.

Ett tag gjorde de även så att de delade upp grupper.
4-5an var en klass, och de delade av olika åldrarna så de fick gå ut och leka utan sin bästa vän och på så sätt lärde vi känna nya vänner och vi gjorde alltid något där ute tillsammans med den ena fröken så ingen behövde känna sig ensam. Men på så sätt blev det lugnare.

Alla sakerna funkade faktiskt. Hur hårt de än låter kanske så trivdes alla i klassen och att byta sätt då och då var de enda som funkade " i längden".
 
Sv: Stökig klass...

Jag kan inte låta bli att skriva ett par rader från "andra sidan" nu.. har slitet mitt hår hela eftermiddagen. Jobbar som lärare som innan nämnts. Har fått en elev flyttad till klassen och inte något fungerar, de andra eleverna är irriterade och jag vet att en massa saker är på g men kan inte säga någonting alls som förklarar elevens beteende. Det är som att ha händerna bakbundna att inte kunna ge med sig av sådant som kanske hade gett förståelse för agerande. Samtidigt ger inte någonting tillåtelse att bete sig respektlöst i ett klassrum, då måste man få hjälp att klara det utifrån sina förutsättningar!
 
Sv: Stökig klass...

Jag kan inte låta bli att skriva ett par rader från "andra sidan" nu.. har slitet mitt hår hela eftermiddagen. Jobbar som lärare som innan nämnts. Har fått en elev flyttad till klassen och inte något fungerar, de andra eleverna är irriterade och jag vet att en massa saker är på g men kan inte säga någonting alls som förklarar elevens beteende. Det är som att ha händerna bakbundna att inte kunna ge med sig av sådant som kanske hade gett förståelse för agerande. Samtidigt ger inte någonting tillåtelse att bete sig respektlöst i ett klassrum, då måste man få hjälp att klara det utifrån sina förutsättningar!
KL
Jag vet inte......Vissa lärare har DET... utan att behöva vare sig skrika, hota eller straffa...andra har det inte..några få borde få betalt för att sluta och lova hederligt att aldrig mer vistas i ett klassrum om man inte är förälder.
En klass som inte kan kontrolleras under lektionstid blir orolig och väldigt många gånger vänder de frustrationen mot sina kamrater och blir elaka mot varann. Det är förödande.
När skolan låter erbjuda hörselkopor då skulle i alla fall jag som förälder få psykbryt..och ta mitt barn ifrån den skolan med omedelbar verkan.
Min dotter går på högstadiet i 8:an. Hela 7: och halva 8:an var detta en härlig klass med mycket god sammanhållning. De två sista veckorna innan jullovet fick de en ny lärare i SO. De blev helt kaos. Det började på dessa lektioner, sen blivit värre på andra, men ändå något under kontroll, till att på en del vara som små lam. När de sen kom tillbaka från jullovet har det blivit rent olidligt på vissa lektioner. Två killar ligger i kulisserna och drar med sig de andra, de har nu även börjat ge sig på klasskamraterna.
Jag kanske är helt ute och cyklar, men några trista omständigheter gjorde att
jag kontaktar några föräldrar i klassen, pratar med mentor (som är super) och låter meddela att jag tar ungen från skolan pronto om detta inte får ett slut. Min unge ska fan inte behöva komma hem och gråta för några grabbar inte kan hålla sig i skinnet eller hålla klaffen.
...det blev riktigt bra:).
gulan
 
Sv: Stökig klass...

Vet du vad gnatkärringen från andra sidan (jag) svarar: *(usch vad jag är neggig,) men det värsta är att arbeta tillsammans med dem som du beskriver så bra ovan, de gormar och skriker eller gör ingenting :crazy:

Sedan är min fasta övertygelse att det inte hjälper att skrika och gorma, för vad gör ungarna då? Jo, de gastar äns värre för att överrösta sin lärare.. Eller som min första "riktiga adept" sa.. du, det roligaste jag vet är att göra läraren arg och så flinade han, speciellt X (min kollega som han kunde trissa till vansinne) hon blir så arg.. Detta erkännande kom när vi arbetat tillsammans 1 1/2 år, han hade sina behov och fick hjälp därefter och strulade inte efter första terminen i klassen med mig, men som sagt kom det någon annan kunde ju favorithobbyn snabbt återupptas. Hans slutsats i detta var, att jag blev aldrig arg så det var inte roligt (jag skrek o gormade inte, jag var bara bestämd, strukturerade upp tillvaron och konsekvent = inte lika roligt och dessutom visste han ju vad jag förväntade mig, när och hur)

Men jag hoppas det blir lite bättre nu med lärarlegitimationerna, även om de inte kan sparka ut stofilerna som 2012 använder samma materiel som jag hade när jag gick på högstadiet för länge sedan :grin:

Toppen med föräldrar tycker jag som kommer med synpunkter och hjälp genom sina kloka observationer :bow: På så vis får man en annan synvinkel och kanske kan den lärare som har "problem" få lite feedback eller synpunkter och är det en vikarie så händer det kanske att vikariatet inte blir förlängt. Som lärare kan jag tycka att vi har för lite tid att gå in och observera varandra i vår yrkesroll, även om läraryrket inte ska vara ett ensamyrke längre är det en tradition som tyvärr är en tradition som är djupt rotad i alla fall i kommunen där jag arbetar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 676
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 714
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Sitter och kollar ratings på grundskolor i vårat närområde och blir mer och mer förtvivlad. Även när man läser de stora dagstidningarnas...
Svar
7
· Visningar
1 665
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 522
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp