Stör vi så mycket som grannar?

Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Fast just det där med att man inte skulle få spola i kranarna vissa tider skulle man kunna tolka som ett brott mot hyreslagen då det står att lägenheten ska ha utrustning så att det finns bla kontinuerlig tillgång till varmt och kallt vatten för hushåll och hygien.

Saker som inte får användas jämt skulle i alla fall jag inte påstå är kontinuerlig tillgång men jag är ingen jurist så det går säkert att vrida på det om man är bra på sånt.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Kan man inte duscha på jobbet?
Nej, alla kan inte det. Jag duschar ofta på nätterna, förut för att jag jobbade skift, och nu för att jag ofta duschar efter sex. Inga grannar har, mig veterligen, problem med det.

Att få gå på toaletten nattetid är så jävla självklart att jag inte ens tänker bemöda mig med att förklara varför.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Kan man inte duscha på jobbet? Och får man dålig mage tror jag säkert de har överseende med att man spolar lite extra, även nattetid under några dagar :D

I slangen bakom lagårn? Eller campingdusch i bagaget? Njae...:D
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Svar på din rubrik "Stör vi så mycket som grannar"? JA.

Annars hade ni inte fått klagomål.

Be om ursäkt och gör rätt. Ha katten inomhus, varför i hela fridens namn får man för sig att släppa ut katten i ett lägenhetsområden. Riktigt stor brist på respekt för sina grannar! Och för att inte tala om katten, det är knappast "naturligt" att ha sitt revir i ett lägenhetsområde... Känns enbart som en anledning till att inte behöva städa kattlådan.

Hunden ska vara tyst. Punkt. Uppkommer ett problem så löser man det snarast. Har ni talat med grannarna? Gör det. Ge en tid som tränaren sagt att det ska ta. Lyckas ni inte så får ni eller hunden flytta.

Man visar respekt för sina grannar och lär sig att gå tyst.

Jag klarade inte av att visa denna respekt för mina lägenhetsgrannar. Jag flyttade till hus utan grannar vare sig under eller över som behövde bli störda av mitt skåpssmällande och kattspring. Detta utan anmälan.. Så tänk över hur medveten du är om ditt egna beteende.

Tycker du kan minska få fördomarna om min katt nu. hunden förstår vi alla att den stör men vi har bett våra grannar att säga till om hon skäller men de har istället gått direkt till styrelsen vilket bevisar att de har noll respekt för oss. Vi var medvetna om att hon kunde skälla ibland men efter flytt blev hon väll nervös och orolig men som sagt, det är då grannarna som saknar respekt för oss då de inte sagt ett ord om detta, även styrelsen hänvisar till att de ska prata med oss först. Men tillbaka till min katt;
varför skulle det vara respektlöst för grannarna? Nu känns det som att du antar att vi har en lekplats med sandlådor och gungor här men inte ens på korsande gator finns någon lekplats, här har vi endast en stor gräsmatta som mer brukas av unga tjejer att sola topless på än av lekande barn.
Varför skulle man inte kunna släppa ut en katt om man bor i lägenhet? Det kanske inte finns någon skog på bakgården men det är så mycket mer naturligt än att ha en innekatt.

Känns som att det har slagit runt i skallen på många angående lägenheter. Det är ett BOENDE. Har man köpt ett boende så ska man få leva i det. Man ska inte nödvändigt behöva gå på tå för att göra grannarna nöjda, flyttar man till lägenhet, speciellt äldre byggnader, måste man förvänta sig att man hör grannarna ibland.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Vad skönt att några av användarna här på buke faktiskt håller med. Som skapare av tråden måste jag säga att man känner sig lite kränkt över att få så många klagomål och fördomar kring sig.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Du känner dig kränkt av tråden?

Jag kan mycket väl tänka mig att du är himla svår granne att ha - om du är så lättkränkt menar jag. Och dessutom har mage att bli sur över att folk ruttnar på er jycke.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Jag förstår att grannarna går direkt till styrelsen i stället för att försöka att prata med er.
Det verkar varken framgångsrikt eller trevligt att ta det direkt med er.

Ett gott råd från mig till er är att sluta störa grannarna om ni vill ha kvar er bostadsrätt.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Man kan inte släppa ut katten när man bor i ett lägenhetshus (bland annat) av just den anledning som givit upphov till klagomål; katten blir fast i trapphuset (om katten har tur är det ert trapphus, har katten otur blir den instängd i ett annat trapphus).
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Tycker du kan minska få fördomarna om min katt nu. hunden förstår vi alla att den stör men vi har bett våra grannar att säga till om hon skäller men de har istället gått direkt till styrelsen vilket bevisar att de har noll respekt för oss. Vi var medvetna om att hon kunde skälla ibland men efter flytt blev hon väll nervös och orolig men som sagt, det är då grannarna som saknar respekt för oss då de inte sagt ett ord om detta, även styrelsen hänvisar till att de ska prata med oss först. Men tillbaka till min katt;
varför skulle det vara respektlöst för grannarna? Nu känns det som att du antar att vi har en lekplats med sandlådor och gungor här men inte ens på korsande gator finns någon lekplats, här har vi endast en stor gräsmatta som mer brukas av unga tjejer att sola topless på än av lekande barn.
Varför skulle man inte kunna släppa ut en katt om man bor i lägenhet? Det kanske inte finns någon skog på bakgården men det är så mycket mer naturligt än att ha en innekatt.

Känns som att det har slagit runt i skallen på många angående lägenheter. Det är ett BOENDE. Har man köpt ett boende så ska man få leva i det. Man ska inte nödvändigt behöva gå på tå för att göra grannarna nöjda, flyttar man till lägenhet, speciellt äldre byggnader, måste man förvänta sig att man hör grannarna ibland.

Men allvarligt talat, det är inte ens naturligt att släppa ut sin katt när man bor någon annanstans än på landet. Du riskerar att katten blir påkörd och det är definitivt inte naturligt eller speciellt snällt.

Jag har flera i min närhet som släppte ut katterna förut. Den ena slutade efter att katten blev påkörd och dog, den andra slutade när katten blev allvarligt skadad när den blev påkörd och två andra fick skarpa klagomål om att katterna var på lekplatserna och rabatterna i området. En katt stannar ju inte utanför ytterdörren precis. Och om jag hade velat sola på gräsmattan hade jag blivit irriterad om det fanns kattskit där av grannens katter som absolut måste vara ute.

Katters naturliga miljö är inte ute i en stad/ort/by utan i så fall på landet.


Jag själv brukar inte klaga på grannar. Detta eftersom jag inte vill ha hämnd-klagomål, som mycket folk pysslar med. Då är det lättare att gå direkt till hyresvärden och vara anonym med de klagomål man kan vara det med.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Hur ska du kunna veta detta?

Det är väll klart jag blir kränkt när folk drar upp en massa fördomar precis som du gjorde nyss. Vi är nog utav dom trevligare grannarna i föreningen men jag kanske har svårt att uttrycka mig i texter.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

KL

Blir helt mörkrädd när jag ser vissas svar här! :o

Självklart ska man inte ha fest 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, men bor man i lägenhet kan man inte störas av dusch, toalettbesök och barn/djur.

Gör man det får man antingen flytta till villa eller fundera på om man kan hitta någonting att glädjas åt i livet så man slipper störa sig på allt och alla. Måste vara otroligt jobbigt.

Eller hur. Jag hade känt mig hur fånig som helst om jag hade skrivit en lapp till någon och klagat på att de GÅR för högt. Herregud...

Spya/kiss i trappuppgången, hundar som skäller dagar igenom och efterfest varje helg det kan jag förstå om man tycker är väldigt jobbigt. Men man måste få leva i sin lägenhet utan att tassa runt på tå.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Tycker du kan minska få fördomarna om min katt nu. hunden förstår vi alla att den stör men vi har bett våra grannar att säga till om hon skäller men de har istället gått direkt till styrelsen vilket bevisar att de har noll respekt för oss. Vi var medvetna om att hon kunde skälla ibland men efter flytt blev hon väll nervös och orolig men som sagt, det är då grannarna som saknar respekt för oss då de inte sagt ett ord om detta, även styrelsen hänvisar till att de ska prata med oss först. Men tillbaka till min katt;
varför skulle det vara respektlöst för grannarna? Nu känns det som att du antar att vi har en lekplats med sandlådor och gungor här men inte ens på korsande gator finns någon lekplats, här har vi endast en stor gräsmatta som mer brukas av unga tjejer att sola topless på än av lekande barn.
Varför skulle man inte kunna släppa ut en katt om man bor i lägenhet? Det kanske inte finns någon skog på bakgården men det är så mycket mer naturligt än att ha en innekatt.


Känns som att det har slagit runt i skallen på många angående lägenheter. Det är ett BOENDE. Har man köpt ett boende så ska man få leva i det. Man ska inte nödvändigt behöva gå på tå för att göra grannarna nöjda, flyttar man till lägenhet, speciellt äldre byggnader, måste man förvänta sig att man hör grannarna ibland.

Personligen tycker jag inte man ska ha utekatt när man bor i tättbebyggt område. Utekatt tycker jag tillhör landet. Själv hade jag innekatt när jag bodde i radhus och utekatt när jag bodde på landet.
Anledningen är dels att de riskerar att bli påkörda. Dels är det i min förening klagomål på att utekatter förstör bilar, hoppar upp på folks balkonger samt kissar på folks uteplatser. Och det är inte roligt för min granne vars uteplats luktar kattpiss och alla blomkrukor är trasiga och alla kattägarna skyller på varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

För att förtydliga så har vi alltså flera ggr sett hur katten kissar på balkonger och välter blomkrukor. Men ägaren vägrar lyssna och skyller på andra kattägare.
 
Senast ändrad:
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Om du är rädd om katten håller du den inne, har du helt noll koll på att det finns folk som älskar att plåga och döda katter? Har du helt missat att ett helt bostadsområde förra året levde i skräck för sina utekatters skull, att de blev uppskurna, hängda, strypta? En fd praktikant till mig hade katt i flerfamiljshus, hur kul tror du hon tyckte det var att komma hem och se den blodiga hissen efter att någon idiot slagit ihjäl katten där?

Har du katt och hund har du även ett ansvar! Det är skit samma att det inte finns sandlådor i området, man släpper inte en katt vind för våg som du gör. Du anar inte hur mycket diskutioner det finns på nätet där grannar med diverse otäcka uppmaningar till allt från att köra över katten till att förgifta den. :nailbiting: Ta hand om djuren istället om du vill ha dem kvar, en skällande hund kan räcka för att ni ska åka ut. Jag förstår helt ärligt inte varför du inte flyttar ut till en koja i skogen istället för irritera dina grannar, det blir kanske nästa steg när ni blir ombedda att sälja och flytta ut. :crazy:
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Hur ska du kunna veta detta?

Det är väll klart jag blir kränkt när folk drar upp en massa fördomar precis som du gjorde nyss. Vi är nog utav dom trevligare grannarna i föreningen men jag kanske har svårt att uttrycka mig i texter.

Det är ju inte fördomar, du har ju skrivit att du släpper ut katten utan tillsyn. Det räcker, det är illa nog. Snälla, släpp inte ut hen... För kattens skull åtminstone, även om du inte vill visa hänsyn till grannarna.

Själv bor jag på landet för att kunna ha friheten att ha en utekatt och spela musik svinhögt mitt i natten och klampa runt bäst jag vill. Men det hade jag inte när jag bodde i lägenhet, då var det innekatt (promenader i koppel) och tänka på att inte dammsuga/väsnas efter kl 22. Hund har jag ingen erfarenhet av, men hade blivit knäpp om jag haft en granne med en skällhund som blev lämnad ensam. Inte ok. Speciellt inte för hunden.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

*kl*
Kan ni inte hålla innekatt vs utekatt på kattforumet?

Det är fortfarande fullt lagligt att ha sin katt utomhus i Sverige även i ett tätbebyggt område och om man läser domsluten kring detta så ser man att det krävs betydligt mer (typ kattsamlande) för att det ska räknas som att det är en "avsevärd olägenhet" för omgivningen. Har däremot hyresvärden/föreningen sagt att man inte får ha katter ute, då är det en annan sak.

Annars är det något som man som boende i ett tätbebyggt område får stå ut med.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Fast släpper man ut katten så får man kanske räkna med klagomål om den kissar/bajsar i trauppgången.

Våra katter var innekatter när vi bodde i stan. Vi skulle iofs inte ha katt och de var stallkatter som skulle slås ihjäl O_o nu bor vi i hus och det är såååå skönt.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Om ens katt kissar eller bajsar i porten får man räkna med klagomål ja, det är dock inte alla utekatter som gör det. Kissar inomhus alltså. Det är ju heller inte det som primärt diskuteras här, det som diskuteras är om man ska låta sin katt gå ut när man bor i ett tätbebyggt område.

Det finns ju andra sätt att lösa problemet med att katten kan råka kissa eller bajsa i porten.
 
Sv: Stör vi så mycket som grannar?

Hur ska du kunna veta detta?

Det är det vanligaste med folk som inte kan ta hänsyn.
Er skällade hund och er katt som pissar i trapphuset tyder på det.
Någon som kan lämna sin hund ensam till att skälla i timmar kan inte vara så rolig att ha att göra med.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
675
Senast: Nepenthe
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 748
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 730
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp