Störst chans att det tar sig?

superstar

Trådstartare
Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har en bekant som har nedanstående dilemma och därför tänker jag en del kring det:

Det jag funderar över just nu är hur man ska tänka kring ett sto som seminerats två gånger (två år i rad) men inte tagit sig. Givetvis bör det bero på vad anledningen till att hon inte tar sig är, men om man bestämmer sig för att ändå göra ett försök, hur skapar man då bästa möjliga förutsättningar?

Har tittat lite på de hingstar som finns på naturlig betäckning (de jag hittat, finns det någon bra sökfunktion eller får man titta på varje enskilt faktablad?) men när jag sen kikar på blup så tycker jag att de har lite tveksamt få registrerade avkommor i förhållande till betäckta ston, men det kanske finns bättre sätt att se deras "kvalitet"?

Anledning till att jag funderar i banorna kring naturlig betäckning är att det känns som (?) att de ofta är lite billigare, och med tanke på att det inte är jättestor chans att stoet tar sig så vill man inte slänga ut hur mycket pengar som helst, men kanske är det ändå bättre att välja semin med en hingst med riktigt bra kvalitet på sperman?

Så frågorna är:

Är det generellt större chans att stoet tar sig på naturlig betäckning?

Hur hittar man siffror över hingstarnas antal avkommor i förhållande till antalet betäckningar, dvs deras spermakvalitet?

(Hur hittar man hingstarna som står på naturlig?)
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Har det varit samma hingst bägge gångerna?
Antar att eftersom hon seminerats så har vet kollat henne? Baktprov och sådant?
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Bäst förutsättningar får man om stoet har fällt vinterpälsen och är i gott hull. Givetvis ska man se till att inga infektioner eller annat ställer till det.

Jag kan hålla med dig om naturlig betäckning ifall det görs ett riktigt UL innan och man ser vart ägget är etc. Så att man betäcker på rätt dagar. Många gånger med naturlig betäckning blir det lite hippt som happt och man betäcker när stona brunstar utan att ha så mycket koll på ifall det ens finns ägg eller inte.

När man avlar ska man givetvis tänka på kostnaden och ifall det är värt det, men är du orolig för att det ska kosta pengar så ska du absolut inte avla på ett sto som inte tagit sig trots idoga försök. Det är som att kasta pengar i sjön.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Byt station! Min erfarenhet säger att en bra seminstation är guld värd. Det finns en enorm kvalitetsskillnad stationer emellan - tyvärr!

Visst är ston olika men generellt ÄR det bättre dräktighet på semin än på naturlig.

Kolla stoet noga, se till att hon är i gott hull och frisk. Se till att en riktigt bra seminveterinär kollar henne på en BRA station.
Då har man maxat chanserna.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Tack för alla svar!

Nu vet ju inte jag om det varit samma hingst eller inte, men att hon (givetvis) undersöktes av veterinär i samband med seminering men vad som kom fram där vet jag inte mer om. Mina tankar gällde mer generellt än just detta sto, även om det var hon som väckte mina tankar om frågan.

Jag trodde det var självklart att även vid naturlig betäckning kollar man upp att det är rätt dag osv, men det är det kanske inte för alla? Känns ju såklart väldigt riskabelt att åka till hingsten "bara för att stoet brunstar" och det borde ju även ligga i hingstägarens intresse att så många ston som möjligt tar sig, och att därför förutsättningarna är optimala (utöver att stoet är frisk och i bra hull osv, tänker snarare på att träffa rätt dag tex).

Ta en ekonomisk risk gör man ju i vilket fall, och nu ska ju inte jag betäcka just detta stoet, men jag funderar i banor största möjliga chans för minsta möjliga peng... Vet inte hur jag ska förklara, men viktigast är ju att hingsten har bra kvalitet och rent statistiskt ger en bra chans att få stoet att ta sig, men om det då finns två intressanta hingstar med bra lika kvalitet så väljer man ju såklart den billigare (under förutsättning att båda passar stoet, såklart). Så om det är större chans att stoet tar sig på semin så är det ju värt mer pengar såklart, men om det är lika stor chans att hon tar sig på det billigare alternativet naturlig betäckning, så... ja, hoppas ni förstår.

Är det alltså rent generellt bättre dräktighet på semin? Hur hittar man hingstarna med hög dräktighet, är det på blup?
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Jag säger som de ovanstående, hingstarnas siffror kan vara oerhört missvisande. de kan ha superkvalitet men sen kan det klydda på annat hålll. Kolla hellre en station med bra dräktighet. Dessutom så kan det i vissa ovanliga fall vara så att stoet har problem med spädningsvätskan.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Man får helt enkelt fråga folk om deras erfarenhet av olika stationer. Det finns ingen officiell statistik. Tänk också på att oförutsedda omständigheter kan förstöra en station eller en hingsts siffror en säsong. Att hingstar som står på naturlig betackning har färre avkommor än de pa semin säger sig själv eftersom de får färre ston.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Att hingstar som står på naturlig betackning har färre avkommor än de pa semin säger sig själv eftersom de får färre ston.


Givetvis! Men jag tyckte att många (?) av dem hade rent procentuelt färre avkommor, dvs i relation till antalet betäckta ston. har dom bara betäckt 10 ston förstår jag dock att de har färre avkommor än de som betäckt 100 ;)

Tack för svaret!
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Lite generella råd:

* Ha stoet i bra skick. Bra hull (åt det feta hållet), Hon ska vara avfälld, hon ska gärna ha tillgång till gräs och hon ska ha kompisar i hagen.

* Börja inte för tidigt på säsongen. Bättre att seminera på bra brunster än att börja tidigt och seminera på en massa halvdåliga brunster.

* Försök att hålla koll på hennes brunster ett tag innan det är dags för betäckning. Ultraljuda henne på en brunst innan planerad betäckning så ni vet hur hon ligger till. Då kan veterinären även ta bakt-prov om man misstänker en infektion. Visar det sig då att hon har en infektion så hinner hon bli färdigbehandlad med antibiotika innan "betäckningsbrunsten".

* Anlita en bra seminstation och veterinär. Fråga seminstationen vad de haft för dräktighetsresultat tidigare år samt hur det går under pågående säsong. Fråga också hur sent på säsongen som de håller öppet, en del stationer stänger tidigare än andra.

* Kontrollera hingstens dräktighetsresultat, dels förra årets statistik men även årets om det hunnit gå en bit in på säsongen (ring upp hingstägaren och fråga efter siffror). Om du har valt att använda en hingst på TAI, kolla upp hur han fungerat på just TAI (en del har bra dräktighet på AI men sämre på TAI).

* För att få ännu bättre chanser så välj AI, dvs ta en hingst som står på samma seminstation som stoet. Då får hon garanterat färsk semin, samt att det blir enklare vid helgdagar. Ett annat alternativ är ju naturlig betäckning, men låt ändå en seminveterinär kolla stoet.

* Ta reda på om hingsten är tillgänglig hela säsongen (en del hingstar tävlas ibland, eller står till förfogande under en kortare period).
 
Senast ändrad:
Sv: Störst chans att det tar sig?

Det finns lite fler saker man kan försöka tänka på hemma sedan oxå.

*Ha om möjligt ingen valack i samma hage. Trotts kastrerad så Kan de stressa stoet att kasta. Precis som hingstar i nya flockar i det vilda gör.

*Trivs stoet bäst med att bara vara, låt henne vara. Trivs hon bäst med att ridas lite tror jag det är bäst hon får göra det. Allt för att hålla henne lugn och harmonisk så att fostret/ägget kan få fästa.

*Transportera så lite som möjligt

*Somliga menar även på att ston kan reagera hormonellt och kasta/resorbera om man bortsar mycket och kliar mycket på henne.


Sen som "alla" andra säger.
*Baktprov
*prova byt hingst
*gyn undersökning (kanske har många cystor eller mkt ärrvävnad så att det blir svårare att ge fostret blod/näring
*en bra staion, åk heller lite längre än till "närmaste bästa"
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

....
Är det alltså rent generellt bättre dräktighet på semin? Hur hittar man hingstarna med hög dräktighet, är det på blup?

Ja, det är bättre dräktighet på semin - nog främst för att stona kollas, och seminen sker under kontrollarade former.

En god dialog med stationen underlättar. Efter ett tag in på säsongen så har stationerna sett hur vissa hingstars spermier funkar. Dessutom talar de med varann och man vet ofta ganska väl vad som funkar bra och tvärtom.

Det finns faktablad på hingstarna - i alla fall inom hblaveln - och där ser du en del. Dessutom är ju dräktighetsresultaten offentliga.

...och som sagt, det finns stationer och stationer. Välrenommerad station med erfaren veterinär gör stor skillnad.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Det vanligaste felet att stona inte blir dräktiga är att de har nåt skit i livmodern. Tex coli, stroptococcer eller stafylococcer.
Behandlar man bort det så brukar det inte vara några problem. Hur man behandlar är ju olika, och lite yrkeshemligt, kanske. ;)

Sen är det ju viktigt att spermier och ägg möts i rätt tid. Dåliga spermier behöver semineras mer exakt på ägglossning, än vad långlivade behöver.
 
Sv: Störst chans att det tar sig?

Tack för alla svar!

Att hålla stoet i optimalt skick (dvs gott hull, lugn miljö osv) samt kolla henne både för att veta att hon är frisk och på rätt dag trodde jag var helt självklart, men det är kanske inte det för alla då. Nu låter det ju plötsligt ganska "enkelt" det här ;) Även om jag förstår att det inte är det.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 061
Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 141
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 541
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp