Stopp i handfatet

sthu

Trådstartare
Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och kokande vatten. Ingen skillnad.
Stoppet verkar sitta högt upp, men hur sjutton kommer jag åt det?
 
Jag som jobbar på företag som bland annat sysslar med spolning av rör säger häll inte i massa grejer som ska rensa upp. Våra chaufförer svär ständigt över det. Oftast så täpper det bara till mer. Det enda dom anser ok är just kokande vatten men det såg jag att du redan hade testat.

Så jag insåg precis att jag inte var till någon hjälp :angel:
 
Jag som jobbar på företag som bland annat sysslar med spolning av rör säger häll inte i massa grejer som ska rensa upp. Våra chaufförer svär ständigt över det. Oftast så täpper det bara till mer. Det enda dom anser ok är just kokande vatten men det såg jag att du redan hade testat.

Så jag insåg precis att jag inte var till någon hjälp :angel:

Ja jag har förstått att det inte är så poppis med massa medel och huskurer. Får testa mer varmvatten och se om det hjälper.

Annars blir det kaustiksoda :angel:
 
Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och kokande vatten. Ingen skillnad.
Stoppet verkar sitta högt upp, men hur sjutton kommer jag åt det?

Jag har ett dundermedel på jobbet, det äter till och med upp blöjor som folk stoppat ner i toaletterna. Vet dock inte om det går att köpa som privatperson, medlet heter "Avloppsrent Ensym". "Lånade" lite när jag hade stopp i köksavloppet hemma, det va helt suveränt.
 
Jag har ett dundermedel på jobbet, det äter till och med upp blöjor som folk stoppat ner i toaletterna. Vet dock inte om det går att köpa som privatperson, medlet heter "Avloppsrent Ensym". "Lånade" lite när jag hade stopp i köksavloppet hemma, det va helt suveränt.

Googlar! Vore ju suveränt
 
Har du provat med en vaskrens? Alltså en sådan gummigrej på pinne.

Äger ingen sån.. Får införskaffa en.

Har undersökt handfatet lite mer nu (petat med en tops :up:) och det verkar vara väldigt högt upp och väldigt mycket hår. Det har varit dåligt flöde sen vi flyttade in men nu är det löjligt dåligt.

Har hällt på tre liter kokande vatten, blev kanske lite bättre men inte mycket. Behöver nog något mer dramatiskt.
 
Äger ingen sån.. Får införskaffa en.

Har undersökt handfatet lite mer nu (petat med en tops :up:) och det verkar vara väldigt högt upp och väldigt mycket hår. Det har varit dåligt flöde sen vi flyttade in men nu är det löjligt dåligt.

Har hällt på tre liter kokande vatten, blev kanske lite bättre men inte mycket. Behöver nog något mer dramatiskt.
Ja, skaffa en vaskrens! De är effektiva :).
 
Jag har ett dundermedel på jobbet, det äter till och med upp blöjor som folk stoppat ner i toaletterna. Vet dock inte om det går att köpa som privatperson, medlet heter "Avloppsrent Ensym". "Lånade" lite när jag hade stopp i köksavloppet hemma, det va helt suveränt.
Lät miljövänligt. ;)

Vaskrens tror jag är fullt tillräckligt hemma hos dom flesta, gäller bara att ha rätt teknik.
 
Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och kokande vatten. Ingen skillnad.
Stoppet verkar sitta högt upp, men hur sjutton kommer jag åt det?
Om du har skruva isär vattenlåset och rengjort det men stoppet sitter ovanför är det väl bara att ta en bit ståltråd, eller liknande och peta loss?
 
Jag undrar om du fått samma typ av stopp som jag fick. Efter att ha gjort rent vattenlåset ett antal gånger och insett att det inte löste problemet så skruvade jag isär mer. När jag skruvade bort röret som sitter i själva porslinsskålen så kom jag slutligen åt felet. Problemet var den krans som styr proppen. De ’vingar’ som håller fast ringen proppen går igenom samlade på sig hår och annat skit. Jag fick gräva med pinsett och tops, framförallt nerifrån. Det var ett litet helvete men det gick att få loss.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag undrar om du fått samma typ av stopp som jag fick. Efter att ha gjort rent vattenlåset ett antal gånger och insett att det inte löste problemet så skruvade jag isär mer. När jag skruvade bort röret som sitter i själva porslinsskålen så kom jag slutligen åt felet. Problemet var den krans som styr proppen. De ’vingar’ som håller fast ringen proppen går igenom samlade på sig hår och annat skit. Jag fick gräva med pinsett och tops, framförallt nerifrån. Det var ett litet helvete men det gick att få loss.

Ja, det är däruppe det sitter. Jag har skruvat isär allt jag kan men kommer ändå inte åt det.. Förmodligen är det hår och skit som fastnat (det blev stopp efter att sambon rakat av sig skägget så jag håller honom ytterst ansvarig :rage:)
Får prova skruva isär igen och pilla lite mer
 
Fast tops är inte precis det bästa, något som går att böja till en liten krok fungerar bättre.
När jag fundera undrar jag om jag inte använde en sax också och klippte sönder skiten så gott det gick. Topsen som är lite böjlig använde jag för att försöka knuffa ner skräpet från de där plastpinnarna. En stel grej kom helt enkelt inte åt eftersom det även fanns en sil att ta hänsyn till.
 
Jag har en grej som kallas rensfjäder (ett par meter stålband med en böj i ena änden) som jag petar i avlopp med när tops inte räcker.

Den var guld värd när byggarna sopat ner betongbitar och annat skruft i avloppesbrunnen
 

Liknande trådar

Hemmet Det rinner så fruktansvärt sakta i vårt handfat i badrummet. Jag har skruvat loss och rengjort så mycket jag kan men ingen skillnad...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 724
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Eventuella linsbärande bukefalister - hjälp mig! Jag har månadslinser och ska sova borta i natt. Jag inser nu att jag har missat att...
2
Svar
24
· Visningar
2 033
Senast: aiquen
·
Hemmet Hjälp! Hur får man bort lukten av urin från en madrass? Ättika (12%)+vatten sprayat och sen på med bikarbonat provat, efter att ha läst...
Svar
9
· Visningar
4 149
Senast: domesticus
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 649
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp