"Stopp" i handfatet

Tack för det här inlägget, och tack @sthu för tråden. Tandborste räddade mig idag.

Vårt handfat är lite dumt konstruerat så det fastnar fett och elände högt upp där det är svårt att komma åt.
Det ska bytas ut, men vi "ska bara" först.

Är det vattenlåsen i plast med inre och yttre kanal? De är totalt värdelösa men billiga att köpa och installera. Ved ombyggnation insistera på att få ett vattenlås av den gamla typen en enkel s-slinga med "plugg" i nedre delen av vattenlåset för enkel rengöring vid behov.

De billiga plast låsen har ju även de en plugg/lock i botten, men man kommer ju ändå inte åt där problemet sitter, överrinningen på toppen där all smuts och hår inte orkar över den skarpa kanten.
 
Jo absolut, så vi brukar göra, men då läcker det i ett par veckor efteråt och det är så jobbigt.

Då får ni inte dit vattenlåset ordentligt. För det ska inte läcka?

Nya pacningar/o-ringar varje gång man "mekar" löser problemet, kostar någon tia, men väl värd avsaknaden av läckande vatten.. Värd att nämna är att det är ny smuts som till slut täpper till läckan.
 
Är det vattenlåsen i plast med inre och yttre kanal? De är totalt värdelösa men billiga att köpa och installera. Ved ombyggnation insistera på att få ett vattenlås av den gamla typen en enkel s-slinga med "plugg" i nedre delen av vattenlåset för enkel rengöring vid behov.

De billiga plast låsen har ju även de en plugg/lock i botten, men man kommer ju ändå inte åt där problemet sitter, överrinningen på toppen där all smuts och hår inte orkar över den skarpa kanten.
Nej, det är en konstruktion precis under själva proppen i handfatet så inte vattenlåset alls.
Handfatet är säkert 40 år gammalt eller något (vet egentligen inte, men utbyggnaden där badrummet ligger nu gjordes för ca 40 år sedan). Så någon ny konstruktion är det inte 😁.

Till badrumsombyggnad är det väldigt långt, annat som kommer innan. Handfatet kommer vi däremot byta ut.
Eget hus, så man kan ju byta saker i den ordning man vill eller inte vill.
 
Nya pacningar/o-ringar varje gång man "mekar" löser problemet, kostar någon tia, men väl värd avsaknaden av läckande vatten.. Värd att nämna är att det är ny smuts som till slut täpper till läckan.
Nu låter du ju som en person som kan sådant här som meka. Jag är ju total amatör och vet inte ens var man skulle köpa en packning och knappt vad det är för någonting :laugh: och vad mer är så känner jag ingen som vet det heller (inte man, inte mamma, inte pappa, inte farbror ingen vän :rofl:)
 
Nu låter du ju som en person som kan sådant här som meka. Jag är ju total amatör och vet inte ens var man skulle köpa en packning och knappt vad det är för någonting :laugh: och vad mer är så känner jag ingen som vet det heller (inte man, inte mamma, inte pappa, inte farbror ingen vän :rofl:)
De brukar finnas i större affärer på byggsidan eller sen så går du in till en affär som säljer badrumsgrejer. De kostar inte många kronor. Jag brukar ta med den gamla packningen så man kan jämföra så det blir rätt storlek.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och...
2
Svar
24
· Visningar
1 834
Senast: Sezziyanen
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 735
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp