"Stopp" i handfatet

Tack för den här tråden! Nu är avloppet till mitt handfat också rensat och vattnet rinner undan fint!

Men jag känner i dag att jag borde införa ett bukeförbud efter en kl. 22 sådär. Den här tråden fick mig alltså att börja rensa avloppet vid tolvsnåret i natt och sedan vara vaken nog att inte somna före tre - sen ringde väckarklockan vid sex. 😬😵
Jag gjorde tvärtom! Läste tråden typ 5 min efter jag rensat avloppet.
 
Varken gifter eller ättika hjälper så det är hårt igengrott. Då behövs nog nån sorts mekanisk rengöring. I våra rör fick man alltså skära ut hårda bitar med kniv.
Ja då är det rejält. Usch. Jag har blivit rekommenderad hetvattenspolning med spolbil minst var 5:e år för att hålla rören fräscha. Har även, om jag inte kunnat lösa stoppen själv med husmorsknep alltid ringt röris som löser det på en pissekvart utan några gifter.
 
Ja då är det rejält. Usch. Jag har blivit rekommenderad hetvattenspolning med spolbil minst var 5:e år för att hålla rören fräscha. Har även, om jag inte kunnat lösa stoppen själv med husmorsknep alltid ringt röris som löser det på en pissekvart utan några gifter.
Var det spolbilen som rekommenderade det?
 
Körde vaskrensare i huset vi hyr (hade nyss flyttat in då så jag var oskyldig) och fick upp en gigantisk hårboll och 2 tops. Det var så illa stopp att när jag började med vaskrensare tog det tvärstopp helt i avloppet så jag fick snällt fortsätta 😬🤢 tills jag fått bort allt. Vaskrensare är bra grejer om det är stopp hyfsat nära.


Ättika, bikarbonat och kokande vatten löser fett men inte hår osv så visst är det värt att prova innan man ens tittar åt medel som är miljövidriga.

Varken gifter eller ättika hjälper så det är hårt igengrott. Då behövs nog nån sorts mekanisk rengöring. I våra rör fick man alltså skära ut hårda bitar med kniv.

Vare sig Kaustisk soda eller propplösare torde vara miljö farliga eller giftiga i sig, de är båda baserade på pottaska och vatten (= lut) förutom att de är koncentrerade genom att vattnet torkats bort. Koncentrationen dock är hälsovådlig (frätande) så som vi använder dem.
I naturen tex efter en skogsbrand och därpå följande regn kan även frätande konsistenser uppstå i pölar mm.
Lut är i sin tur en av ingredienserna för att göra de flesta av de hårda tvålsorter vi använder samt många flytande.
 
Ja då är det rejält. Usch. Jag har blivit rekommenderad hetvattenspolning med spolbil minst var 5:e år för att hålla rören fräscha. Har även, om jag inte kunnat lösa stoppen själv med husmorsknep alltid ringt röris som löser det på en pissekvart utan några gifter.

Det 5,10,15 eller 20 meters bandet röris använder för stopp i systemet skulle vara standard utrustning i alla villor och bostadsrätter, sparar många tusenlappar för de som vet hur man använder det.

I hyresrätt ringer man ju ända vaktis om det är några problem, fast avloppet i duschen får man allt lära sig hantera, då vaktis gärna har slutat jobba för dagen när det blir stopp där...
 
Det 5,10,15 eller 20 meters bandet röris använder för stopp i systemet skulle vara standard utrustning i alla villor och bostadsrätter, sparar många tusenlappar för de som vet hur man använder det.

I hyresrätt ringer man ju ända vaktis om det är några problem, fast avloppet i duschen får man allt lära sig hantera, då vaktis gärna har slutat jobba för dagen när det blir stopp där...
Men det är bekvämare att ringa någon som gör det åt en 👍
 
Vare sig Kaustisk soda eller propplösare torde vara miljö farliga eller giftiga i sig, de är båda baserade på pottaska och vatten (= lut) förutom att de är koncentrerade genom att vattnet torkats bort. Koncentrationen dock är hälsovådlig (frätande) så som vi använder dem.
I naturen tex efter en skogsbrand och därpå följande regn kan även frätande konsistenser uppstå i pölar mm.
Lut är i sin tur en av ingredienserna för att göra de flesta av de hårda tvålsorter vi använder samt många flytande.
Lut (natriumhydroxid, NaOH) är inte farligt att spola ner i avloppet och inte giftigt, men ja det ska hanteras med försiktighet för det kan orsaka mycket otäcka frätskador på hud och ögon (kommer smygande men när det känns är skadan redan skedd). Det får heller aldrig blandas med klorin!

Jag tycker att lut är helt överlägset när det kommer till att lösa stopp.
 
Såg att du fått loss stoppet, men jag brukar ta isär hela grejen från handfat ner till golv. Iaf hos oss krävs inga verktyg utan det är bara att skruva isär en del i taget för hand. Jag brukar spolar igenom alla delar med duschen, samlas mycket beläggningar..
I vårt handfat kan man skruva loss en grej i handfatet också så att man kommer åt delen högst upp, där samlas det också mkt.
 
Det 5,10,15 eller 20 meters bandet röris använder för stopp i systemet skulle vara standard utrustning i alla villor och bostadsrätter, sparar många tusenlappar för de som vet hur man använder det.

I hyresrätt ringer man ju ända vaktis om det är några problem, fast avloppet i duschen får man allt lära sig hantera, då vaktis gärna har slutat jobba för dagen när det blir stopp där...
Jag har självklart ett sånt. Men det hjälper heller inte om det är ingrott stenhårt fett och skit.
 
Jag har självklart ett sånt. Men det hjälper heller inte om det är ingrott stenhårt fett och skit.
Jag fattar inte heller hur ett sånt band ska hjälpa. Hos oss blir det beläggningar, inte liksom en stor hårboll som stoppar upp..
Om vi nu pratar rören mellan handfat och golv, inte ledningarna längre ner.
 
Jag fattar inte heller hur ett sånt band ska hjälpa. Hos oss blir det beläggningar, inte liksom en stor hårboll som stoppar upp..
Om vi nu pratar rören mellan handfat och golv, inte ledningarna längre ner.
Ja precis. Det är ju mycket enklare att få upp en hårboll än att få rent hela röret hela vägen. Och experterna säger åtminstone här att man inte ska håll apå och hälla i en massa grejer för att lösa upp stopp utan hellre anlita någon. Jag antar att rören eller tätningar tar skada annars?

Vi bytte hela röret. De som bott tidigare hade säkert aldrig spolat igenom röret så handfatet gurglade varje gång man hällde i nåt.
 
Lut (natriumhydroxid, NaOH) är inte farligt att spola ner i avloppet och inte giftigt, men ja det ska hanteras med försiktighet för det kan orsaka mycket otäcka frätskador på hud och ögon (kommer smygande men när det känns är skadan redan skedd). Det får heller aldrig blandas med klorin!

Jag tycker att lut är helt överlägset när det kommer till att lösa stopp.
Varför får det inte blandas med klorin? Visst klorin har sina nackdelar men just blandningen med lut :confused1:
 
Det rinner så fruktansvärt sakta i vårt handfat i badrummet.
Jag har skruvat loss och rengjort så mycket jag kan men ingen skillnad.
Körde med bikarbonat, ättika och kokande vatten. Blev kanske lite bättre en stund men nu rinner det undan långsamt igen.

Vad mer kan jag göra? Förutom att lära mig leva med det, det är sista utvägen ;)
sugkopp?
 
Sist det hände mig rotade jag runt med en gammal tandborste. Uppifrån handfatet alltså, bara tryckte ner den och snurrade runt lite. Det jag fick ut var inte vackert, men vattnet rinner undan med ett slurp nu.
Hur fick du ned den? Kan man få loss den där silen?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 224
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hemmet Det är stopp i handfatet i vårt badrum. Jag har skruvat isär och rensat men det hjälper inte.. Provat med bikarbonat och ättika och...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Sezziyanen
·
Hemmet Nu har tvättmaskinen börjat krångla och med små barn så blir det stressande för mig.. Tvätten känns inte ursköljd när programmet är...
2
Svar
24
· Visningar
3 735
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp