Bukefalos 28 år!

Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Genom att lösa problemet med de hemlösa och förvildade katterna. Det får ju då ingå i avelsarbetet.

Vad är det som säger att styrelsen har för avsikt att själva släppa ut fertila honor för avel?
De kan väl vilja köpa Bondkatt till sina gårdar från andra?

Att det finns hemlösa katter i de områden där de själva bor borde få dem att fundera över vilka områden i Sverige där det INTE finns samma problem. De bor inte på något vis nära varandra utan utspritt i Sverige.

Dessa två katter fångades in på olika ställen men båda inom någon km från där en av styrelsemedlemmarna bor - på landet.



1617309162907.png
 
Det sker ofta en sammanblandning mellan "det finns många hemlösa katter" och att dessa hemlösa katter skulle skulle vara "Bondkatter".

Så tycks det inte vara: på landsbygden (alltså inte större tätorter, landsortsstäder, eller större städers utkanter, eller förorter till större städer), så finns det nästan inga katter kvar, som inte är kastrerade.

Så samtidigt som det finns hemlösa katter (enligt vissa i enorma mängder) på vissa håll, så saknas det i stort sett helt katter där de skulle behövas, på landet.

Samtidigt som t.ex. mjölkgårdar har lagts ner i en rasande takt, och det uppstått större, väldigt rationella enheter, och djurhållning (av lantbruksdjur) koncentrerats till färre men större enheter, så har helt enkelt "katterna på landet", Bondkatterna, näst intill tagit slut.

Idag har nog katten en bättre ställning som ett viktigt och värdefullt djur på landet, än katten har på andra håll i landet. Det är väldigt få djurhållare i min socken som har fertila katter idag, de allra flesta är kastrerade om man ens har katt. Många pensionärer har en katt eller två, som då är kastrerade.
Du är välkommen hem till mig, ca 30 katter rör sig häromkring, gissningsvis är majoriteten okastrerade och lever som en halvvild koloni på någon av dem närliggande bondgård.

Min erfarenhet är snarare tvärt om, inne i städer/tätorter finns det mest bara kastrerade katter, som har hem, där ägaren låter katten gå ut.
Hemlösa katter härstammar från gårdar på landet där bönderna låter sina katter para sig hej vilt så det blir stora halvvilda kolonier med katter. Och när det blir för många katter blir några av dessa katter bortjagade från reviret och söker sig då till andra områden där det bildas nya kolonier med katter som förökar sig hej vilt.

Om du tror dem hemlösa och kolonikatterna härstammar från raskatter, och att katthemmen är överfulla med raskatter som behöver hem så har du fel.
 
Nej, enligt avelsplanen är överskottsavel helt okej bara du nackar kattungarna du inte vill ha före 14 dagars ålder.
Nu väljer du att läsa mellan raderna, på ett väldigt tendensiöst sätt.

Det sägs något i stil med att om det sker misstag, så kan kullreduktion göras.

Men med tanke på bristen på Bondkatter, så lär varenda kattunge kunna säljas, i stort sett innan den är född.
 
Jag tycker det är brist på bondkatter. Jag har själv fått leta länge och bekanta likaså. Det är många som frågar mig om kattungar men vi har bara kastrerade hanar.

Avelsplanen har jag ingen som helst uppfattning om. Helt oinsatt.
Jag har haft en bekant som letade bondkatt som inte hittade någon på annons, och jag testade då att försöka hitta i mina bekantskapskretser och att lägga upp sökesannons - det var inte särskilt mycket svar då heller även om vi till slut hittade en katt till henne. Det fanns dock rejält med annonser på långhåriga katter (vilket inte är optimalt för uteliv) eller omplaceringskatter som bara skulle vara inomhus.

De enda katter jag sett där jag bor nu är de 5-6 katterna som bor hos grannridskolan, vilka alla är kastrerade och ID-märkta Dvs här verkar det inte finnas några hemlösa katter. Där jag bodde innan minns jag inte heller några hemlösa katter - det fanns mycket katter men de tillhörde alla någon gård eller hos någon annan granne. Sedan var det väl tyvärr inte så att alla grannarna tog hand om katterna helt bra, och framförallt en granne hade ganska många katter och som nog alla var okastrerade och lite halvvilda. Det är dock därifrån vi hämtade de senaste 2-3 kattungarna vi skaffat, det fanns inga andra grannar som hade kattungar. De blev alla väldigt trevliga katter och väldigt bra musjägare.
 
Att det finns hemlösa katter i de områden där de själva bor borde få dem att fundera över vilka områden i Sverige där det INTE finns samma problem. De bor inte på något vis nära varandra utan utspritt i Sverige.

Dessa två katter fångades in på olika ställen men båda inom någon km från där en av styrelsemedlemmarna bor - på landet.



Visa bifogad fil 67201
Och på vilket sätt uppfyller det behovet av råttjägare på Svenska Gårdar?
 
Du är välkommen hem till mig, ca 30 katter rör sig häromkring, gissningsvis är majoriteten okastrerade och lever som en halvvild koloni på någon av dem närliggande bondgård.

Min erfarenhet är snarare tvärt om, inne i städer/tätorter finns det mest bara kastrerade katter, som har hem, där ägaren låter katten gå ut.
Hemlösa katter härstammar från gårdar på landet där bönderna låter sina katter para sig hej vilt så det blir stora halvvilda kolonier med katter. Och när det blir för många katter blir några av dessa katter bortjagade från reviret och söker sig då till andra områden där det bildas nya kolonier med katter som förökar sig hej vilt.

Om du tror dem hemlösa och kolonikatterna härstammar från raskatter, och att katthemmen är överfulla med raskatter som behöver hem så har du fel.
Det vore intressant att höra, om det du säger stämmer, varför du inte anmält detta till Länsstyrelsen?

Eller kanske själv pratat med den som bor på platsen, där alla katterna finns?

Jag förstår att du inte vill berätta exakt var det här är, och hur länge det fått fortgå, men jag har faktiskt "bott på landet" väldigt länge, i närmare 60 år, på flera olika ställen, iofs med "pauser" i storstad eller förort till storstad, och aldrig stött på det du beskriver.

Har man inte "ordning på katterna", så har man antagligen inte ordning på annan djurhållning heller.

Varför har du inte anmält till LST, eller gått ihop med grannarna för att lösa kattproblemet?

Att extrapolera hur det ser ut i hela Sverige, ur ett enda anekdotiskt fall, är rätt häftigt.

Med vilken faktabakgrund, hävdar du att hemlösa katter på katthem, har ursprung "från bönder på landet"?
Kom med lite källor tack!
 
Nej, den som får kattungarna får ju ta sin del av ansvaret. Har hen släppt ut sin fertila honkatt får ju hen ta ansvar för att vilken hane som helst kan para sig med honkatten. Vill hen ha specifika egenskaper hos pappan får ju hen sörja för det....
Säger vem?
Tvärt om säger jag.
Fertila hankatter ger alltid upphov till oönskad förökning någonstans. Därför så skall samtliga kastreras som grundprincip.
Vissa utvalda individer kan sedan få vara fertila inom projekt Bondkatt.
 
Att det finns hemlösa katter i de områden där de själva bor borde få dem att fundera över vilka områden i Sverige där det INTE finns samma problem. De bor inte på något vis nära varandra utan utspritt i Sverige.

Dessa två katter fångades in på olika ställen men båda inom någon km från där en av styrelsemedlemmarna bor - på landet.



Visa bifogad fil 67201
Hur vet du att dessa katter plockades upp på landet?

Källa tack!
 
Och på vilket sätt uppfyller det behovet av råttjägare på Svenska Gårdar?

På vilket sätt kommer avelsplanen för bondkatter, som innebär att släppa ut fertila katter, att påverka situationen med hemlösa katter?

Återigen - det är inte att avla fram råttjägare jag har något problem med.
 
Du är välkommen hem till mig, ca 30 katter rör sig häromkring, gissningsvis är majoriteten okastrerade och lever som en halvvild koloni på någon av dem närliggande bondgård.

Min erfarenhet är snarare tvärt om, inne i städer/tätorter finns det mest bara kastrerade katter, som har hem, där ägaren låter katten gå ut.
Hemlösa katter härstammar från gårdar på landet där bönderna låter sina katter para sig hej vilt så det blir stora halvvilda kolonier med katter. Och när det blir för många katter blir några av dessa katter bortjagade från reviret och söker sig då till andra områden där det bildas nya kolonier med katter som förökar sig hej vilt.

Om du tror dem hemlösa och kolonikatterna härstammar från raskatter, och att katthemmen är överfulla med raskatter som behöver hem så har du fel.
Då så är det väl lämpligt att du anmäler problemet till Länsstyrelsen.
Man måste ha tillstånd för att ha 10 katter eller flera.
 
Alltså, jag är helt säker på att 100000 hemlösa katter är en jäkligt bra bit på väg att hantera skadedjursbekämpning på svenska gårdar men ingen av de som vill ha gårdskatter verkar vara intresserade av att engagera sig i hittekatter.
Jag skulle vilja att någon, som har tillgång till den famösa rapporten om de 100.000. eller 150.000 som vissa påstår hemlösa katterna, skulle kunna lägga ut originalrapporten och samtidigt metoden för framtagandet på en offentlig webbsida!
 
Nu väljer du att läsa mellan raderna, på ett väldigt tendensiöst sätt.

Det sägs något i stil med att om det sker misstag, så kan kullreduktion göras.

Men med tanke på bristen på Bondkatter, så lär varenda kattunge kunna säljas, i stort sett innan den är född.

Jag är cynisk, absolut. Men om de inte räknade med överskott skulle de inte nämna kullreducering. Det är nästan så att man tror att de vill provocera.

P-piller till katter har blivit dyrt. De vanliga sorterna tillverkas inte längre och det licenspreparat som finns kostar 25 kr/tabletten. En tablett som f ö kan kräkas upp och så blir det en hoppsan-kull. Jag tror de är fullt medvetna om svårigheterna med p-medel till katter nu och de garderar sig.

För du inte tag i p-piller, slå ihjäl kattungarna.
 
På vilket sätt kommer avelsplanen för bondkatter, som innebär att släppa ut fertila katter, att påverka situationen med hemlösa katter?

Återigen - det är inte att avla fram råttjägare jag har något problem med.
Antagligen inte alls, eftersom det i stort sett saknas hemlösa katter i den del av Sverige där Bondkatter hör hemma.

Alltså på aktiva lantbruk på landsbygden.
 
På vilket sätt kommer avelsplanen för bondkatter, som innebär att släppa ut fertila katter, att påverka situationen med hemlösa katter?

Återigen - det är inte att avla fram råttjägare jag har något problem med.
De hemlösa katterna måste ju bort för att projektet Bondkatt skall fungera.
De är dessutom inte lämpliga för att leva vilt i Svensk natur. Katter skall ha ett hem och en ägare.
Herrelösa katter skall tas om hand eller avlivas.
 
Jag tänkte att jag skulle låta styrelsemedlemmen vara en smula anonym, men visst - källa är Djurens Vänner Lidköping. Bara att gå in och titta där om du vill veta var katterna hittades.
Djurens vänner är inte en tillförlitligt källa när det gäller något som helst vad avser djurhållning tyvärr.

Man godtar brottsliga handlingar som intrång på gårdar, tar inte avstånd på ett tydligt sett mot hot och inbrott hos djurhållare, publicerar på olika sätt manipulerat (bild-)material för att ställa även goda djurhållare i dålig dager.

Det yttersta målet för organisationer som Djurens rätt (m.fl), är att all djurhållning ska upphöra.
 
Alltså, jag är helt säker på att 100000 hemlösa katter är en jäkligt bra bit på väg att hantera skadedjursbekämpning på svenska gårdar men ingen av de som vill ha gårdskatter verkar vara intresserade av att engagera sig i hittekatter.
Inte är då de katterna hemma hos mig i alla fall.
Om de hade varit det så hade jag ju haft de katter som jag behöver.
Som det nu är så finns det innekatter och sjuka katter på katthemmen och det hjälper inte mig.

Jag behöver friska katter som kan vara ute och jaga.
De får också sova i min säng och har fri tillgång på mat och vatten både ute och inne. De är värdefulla och sköts om väl.
Men de måste klara av sitt jobb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp med fundering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp