Stoppa avelsplanen för Svensk bondkatt!

Jo jag förstår det.
Men honorna luktar inte illa.

Nej? Men jag förklarade varför vissa kan hålla fertila hanar, kanske flera stycken, utan problem. Och varför det inte alls per automatik kommer att bli så att hanar kastreras om de är olämpliga eller när de gjort sitt i aveln.
 
Nä, det kan man kanske inte veta. Men jag vet inte hur vanligt det är att okastrerade raskatter springer lösa på landet? Det kanske är vanligt. Alla raskatter jag har träffat har antingen varit kastrerade eller i avel, och mitt intryck är att de är vanligare i stan där folk har innekatter, än som utekatter på landet. Men jag vet inte, jag bara gissar hur de har tänkt.
Det händer att det föds "bondkatter" med extremt lång päls och helt andra karaktärsdrag än standardbondkatten så nog springer det runt en och annan okastrerad rasherre även på landet.
 
Om du vet att grannens fräs är en riktigt otrevlig jävel kan du inget göra än att prata med grannen och hoppas att hen tycker lika och bryr sig tillräckligt för att kastrera den.
För att teorin om Bonkattens förökning bygger på att alla hjälps åt. Så grannen måste ha en bra hane för att få släppa den lös som fertil.
Om det inte fungerar så måste det ju bli kontroll på det.
Nej? Men jag förklarade varför vissa kan hålla fertila hanar, kanske flera stycken, utan problem. Och varför det inte alls per automatik kommer att bli så att hanar kastreras om de är olämpliga eller när de gjort sitt i aveln.
Enligt djuskyddslagen så måste man ju hindra oönskad reproduktion. Så det borde ju då gå att kontrollera.
 
Jag har aldrig varit på en hästgård utan hästar heller men det betyder ju inte att det finns tillräckligt många hästar för att mätta marknaden.
Jag förklarade ju dock varför du inte hittar bondkatter till salu fb grupper eller på blocket?
Bara för att dem in annonserar på fb grupper eller blocket betyder inte att det inte finns.
Eller tycker du att det är brist på bondkatter och att denna avelsplan är en bra ide?
 
Jag förklarade ju dock varför du inte hittar bondkatter till salu fb grupper eller på blocket?
Bara för att dem in annonserar på fb grupper eller blocket betyder inte att det inte finns.
Eller tycker du att det är brist på bondkatter och att denna avelsplan är en bra ide?

Jag tycker det är brist på bondkatter. Jag har själv fått leta länge och bekanta likaså. Det är många som frågar mig om kattungar men vi har bara kastrerade hanar.

Avelsplanen har jag ingen som helst uppfattning om. Helt oinsatt.
 
Jag förstår tanken, jämför jag mina 2 raskatter med mina 2 bondkatter så är ju bondkatterna bättre jägare, så absolut att raskatter inte kan ersätta behovet av bra jaktkatter på landet.
Däremot är det idag ingen brist på bondkatter, så behov att avla på dem för att "bevara" rasen känns onödigt.
När alla hemlösa katter har hem och det börjar bli färre bondkatter kan man börja avla på dem, men då ska det ju ske seriöst, dem ska märkas och vaccineras, man ska inte ta fler kullar än behov, man ska inte avliva (kullreducering) friska kattungar, osv.
Det sker ofta en sammanblandning mellan "det finns många hemlösa katter" och att dessa hemlösa katter skulle skulle vara "Bondkatter".

Så tycks det inte vara: på landsbygden (alltså inte större tätorter, landsortsstäder, eller större städers utkanter, eller förorter till större städer), så finns det nästan inga katter kvar, som inte är kastrerade.

Så samtidigt som det finns hemlösa katter (enligt vissa i enorma mängder) på vissa håll, så saknas det i stort sett helt katter där de skulle behövas, på landet.

Samtidigt som t.ex. mjölkgårdar har lagts ner i en rasande takt, och det uppstått större, väldigt rationella enheter, och djurhållning (av lantbruksdjur) koncentrerats till färre men större enheter, så har helt enkelt "katterna på landet", Bondkatterna, näst intill tagit slut.

Idag har nog katten en bättre ställning som ett viktigt och värdefullt djur på landet, än katten har på andra håll i landet. Det är väldigt få djurhållare i min socken som har fertila katter idag, de allra flesta är kastrerade om man ens har katt. Många pensionärer har en katt eller två, som då är kastrerade.
 
För att teorin om Bonkattens förökning bygger på att alla hjälps åt. Så grannen måste ha en bra hane för att få släppa den lös som fertil.
Om det inte fungerar så måste det ju bli kontroll på det.

Enligt djuskyddslagen så måste man ju hindra oönskad reproduktion. Så det borde ju då gå att kontrollera.

Hur ska man hindra oönskad reproduktion om man följer de rekommendationer som denna förening satt upp? D v s om man har en frigående, fertil hankatt?

Så länge det finns problem med hemlösa eller förvildade katter så kan man inte hindra att denna hane bidrar till oönskad reproduktion. Och, som jag redan skrivit i ett inlägg, så bor flera av föreningens styrelsemedlemmar i områden där det finns hemlösa katter. Deras tanke om lösgående, fertila katter fungerar alltså inte för dem själva - om de bryr sig om djurskyddslagen.
 
Nej. Det blir väldigt svårt att kastrera de okända hanarna som accepteras som fäder.

Det är ju skillnaden mellan en flock ankor och frigående katter. I ankflocken är alla individer kända och du kan enkelt plocka bort olämpliga individer. När djuren går fria och du inte vet vilka som finns kan du inte sålla bort de olämpliga ELLER selektera för de riktigt bra. Du har heller inte liv att agera på andra än dina egna katter. Om du vet att grannens fräs är en riktigt otrevlig jävel kan du inget göra än att prata med grannen och hoppas att hen tycker lika och bryr sig tillräckligt för att kastrera den.
Men nu är du bara "anti" och ser svårigheter i stället för möjligheter.

Naturligtvis ska bara ett fåtal hannar vara okastrerade, och under en begränsad tid.

Självklart ska hannar som verkar ha fysiska defekter eller andra problem, kastreras som mycket unga.

Det är inte så att någon tänker sig att det plötsligt ska vimla av fertila hannar som springer runt och för oväsen, och doftmarkerar.

Dessutom: för katter som INTE ingår i avelsprogrammet, så gäller ju den uppdaterade djurskyddslagen.
 
För att teorin om Bonkattens förökning bygger på att alla hjälps åt. Så grannen måste ha en bra hane för att få släppa den lös som fertil.
Om det inte fungerar så måste det ju bli kontroll på det.

Och det är en utopi. Det är inte så det ser ut i verkligheten. Grannen kanske inte alls förstår att hens hane är förjävlig, den gör sitt jobb på gården hemma och fyller sin funktion. Att den är folkskygg och aggressiv ses inte som ett problem. Hur ska du få den katten ur avel?

Att ha kontroll över de katter som rör sig i ens område blir ogörligt. Du kanske vet vilka katter som finns där idag, men imorgon kanske familjen Svensson har tältat i närheten och deras okastrerade raskatt rymde. Den blir rädd, sticker iväg och återfinns inte. Men den lyckas para några honor innan den stryker med i vinterkylan.
 
Hur ska man hindra oönskad reproduktion om man följer de rekommendationer som denna förening satt upp? D v s om man har en frigående, fertil hankatt?

Så länge det finns problem med hemlösa eller förvildade katter så kan man inte hindra att denna hane bidrar till oönskad reproduktion. Och, som jag redan skrivit i ett inlägg, så bor flera av föreningens styrelsemedlemmar i områden där det finns hemlösa katter. Deras tanke om lösgående, fertila katter fungerar alltså inte för dem själva - om de bryr sig om djurskyddslagen.
Genom att lösa problemet med de hemlösa och förvildade katterna. Det får ju då ingå i avelsarbetet.

Vad är det som säger att styrelsen har för avsikt att själva släppa ut fertila honor för avel?
De kan väl vilja köpa Bondkatt till sina gårdar från andra?
 
Och det är en utopi. Det är inte så det ser ut i verkligheten. Grannen kanske inte alls förstår att hens hane är förjävlig, den gör sitt jobb på gården hemma och fyller sin funktion. Att den är folkskygg och aggressiv ses inte som ett problem. Hur ska du få den katten ur avel?

Att ha kontroll över de katter som rör sig i ens område blir ogörligt. Du kanske vet vilka katter som finns där idag, men imorgon kanske familjen Svensson har tältat i närheten och deras okastrerade raskatt rymde. Den blir rädd, sticker iväg och återfinns inte. Men den lyckas para några honor innan den stryker med i vinterkylan.
Men olyckor måste ju hanteras där de sker, inte kompensatoriskt.

Grannen får djurskyddsmyndigheten, i dagsläget Länsstyrelsen eller Regionstyrelsen eller vad det heter för dagen, ta hand om. Den låter sin katt föröka sig oönskat och det är emot nya djurskyddslagen.
 
Men nu är du bara "anti" och ser svårigheter i stället för möjligheter.

Naturligtvis ska bara ett fåtal hannar vara okastrerade, och under en begränsad tid.

Självklart ska hannar som verkar ha fysiska defekter eller andra problem, kastreras som mycket unga.

Det är inte så att någon tänker sig att det plötsligt ska vimla av fertila hannar som springer runt och för oväsen, och doftmarkerar.

Dessutom: för katter som INTE ingår i avelsprogrammet, så gäller ju den uppdaterade djurskyddslagen.

Igen så utgår du ifrån premissen att finns kontroll över frigående katter. Om det råder kontroll över populationen behövs inte termen ”fader okänd”.

Och ja, jag ser en massa problem med attest nu finns en förening som ska kringgå rådande lagstiftning på mycket lösa grunder.
 
Men olyckor måste ju hanteras där de sker, inte kompensatoriskt.

Grannen får djurskyddsmyndigheten, i dagsläget Länsstyrelsen eller Regionstyrelsen eller vad det heter för dagen, ta hand om. Den låter sin katt föröka sig oönskat och det är emot nya djurskyddslagen.

Nej, förökningen kanske inte alls är oönskad från grannens håll och katten är i gott skick. Inte ett djurskyddsärende.
 
Nu svarar jag utan citat:

Det finns inte några "kattkolonnier", massor med förvildade katter, eller hemlösa katter på landsbygden! Tvärtom, det råder "kattbrist".

Det är nästan ingen som okastrerade katter alls längre på landet, och har man okastrerad katt, så är det för att man vill ha ungar efter katten.

Det må finnas hemlösa katter i Åkersberga (som ju har mer lantliga delar), i Arboga, i ett sommarstugeområde i närheten av Skellefteå, eller vid en soptipp i Lunds utkanter, men ingen av de nämnda platserna är "på landet", alltså i odlingslandskapet, många mil från närmaste stad/tätort/sommarstugeområde.

Jag har bara upplevt ett enda "kattproblem" på landet. En ensamstående äldre man som blev dement, och som inte kunde sköta sina katter.
Problemet löstes innan det hann eskalera, av oss "grannar". Grannar här innebär att man bor flera kilometer bort. Närmaste granne i det fallet var jag, vi bodde ca 1,5 kilometer, genom skogen, från den äldre mannen, men hade våra hästrundor och hundpromenader förbi den äldre farbrorns hus.
Det var alltså rätt enkelt att se att det inte stod rätt till, och med hjälp av släktingar i grannskapet, såg vi till att de katter han hade fick nya hem (han behövde också flytta...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp