Stor mage vs överviktig

Bukefalos 30 år!

Jamen du måste veta värdena om just selen. Du kan ju inte lägga in selen godtyckligt sa. Har du värdena på höet så står selen där. Kolla med din höleverantör.
Hade jag inte vetat selen så kanske jag inte använt selenjäst men annat selen är ofta så ”lite” selen att det är svårt att få djuret förgiftat. Men visst är det bäst med analys.

Hade jag inte vetat selen så kanske jag inte använt selenjäst men annat selen är ofta så ”lite” selen att det är svårt att få djuret förgiftat. Men visst är det bäst med analys.
Men nu så överdriver ni faran med selen.

"För selen gäller kring 0,2mg per 100 kg kroppsvikt och bör inte överstiga 5 mg per 100 kg kroppsvikt och dag"

Det är först vid 25 gånger dagsbehovet som det blir farligt.
Så om man råkar ge 3 gånger dagsbehovet är det faktiskt riskfritt.

"Eftersom det finns utrymme att ge lite över det rekommenderade dagliga intaget är det ingen fara att ge kraftfoder eller mineralfoder med tillskott av vitamin E och selen i rekommenderade mängder som komplement även till icke-analyserat grovfoder. Däremot kan det vara riskfyllt att kombinera flera olika tillskott som innehåller selen utan att räkna samman den totala dagliga dosen."

Källa : https://evidensia.se/djurvardguiden/selen-vitamin-e/

Jag har inte överengageratmig i selen ens tidigare men det enda jag tidigare läster att ger man svenska mineraler, dvs mineraler anpassade för våra gärden så ska selen vara tillräckligt för våra hästar. Typ på hästsverige webbplats. Veterinären började tydligen prata om selen också så det kanske kommit nya rön. Jag åtoch blev bättre av selen när jag hade tungmetallförgiftning men jag köpte ju bara något och åt enligt dos.

Stor mage på häst indikerar nästan alltid att hästen lider av proteinbrist.
Bättre foder löser problemet.
Mycket protein av bra kvalitet skall det vara.
Ja såklart får hästen protein, kraftfoder. Thiamin och selen tillägg började jag ge drygt ett år sedan, samt balanserade proteinbehovet. Hästen är inte bukig numera, utan helt perfekt. Grovfoder är av god kvalité och det är grunden.

Men nu så överdriver ni faran med selen.

"För selen gäller kring 0,2mg per 100 kg kroppsvikt och bör inte överstiga 5 mg per 100 kg kroppsvikt och dag"

Det är först vid 25 gånger dagsbehovet som det blir farligt.
Så om man råkar ge 3 gånger dagsbehovet är det faktiskt riskfritt.

"Eftersom det finns utrymme att ge lite över det rekommenderade dagliga intaget är det ingen fara att ge kraftfoder eller mineralfoder med tillskott av vitamin E och selen i rekommenderade mängder som komplement även till icke-analyserat grovfoder. Däremot kan det vara riskfyllt att kombinera flera olika tillskott som innehåller selen utan att räkna samman den totala dagliga dosen."

Källa : https://evidensia.se/djurvardguiden/selen-vitamin-e/
Så enligt ovan skulle jag behöva ge 450 mg selen/d att det blir skadligt?! Riskfritt 😊

Så enligt ovan skulle jag behöva ge 450 mg selen/d att det blir skadligt?! Riskfritt 😊
Nu får du ta det lite lugnt.

Här är foderstatsprogrammet. https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/

Jag har bara hört/läst att man ska ge svenska mineraler för svenskodlad hö, annat kraftfoder finns ofta selen med i. Dubbelkolla och trippelkolla alla dina mått med minst två veterinärer. Följ standardosering.

Det som åtgärdar en fet häst med halmmage är motion och vid motion ger du vid behov mer proteinrik foder som till exempel det mer proteinrika grovfodret lusern. Då får du mer grovfoder i dieten.

Ja såklart får hästen protein, kraftfoder. Thiamin och selen tillägg började jag ge drygt ett år sedan, samt balanserade proteinbehovet. Hästen är inte bukig numera, utan helt perfekt. Grovfoder är av god kvalité och det är grunden.
Om du räknar lika dåligt på det som med selen, så råder jag dig att räkna om och ta hjälp.

Men hur räknar du?
5 mg per 100 kg häst blir 22,5 mg för en ponny på 450 kg.

Det är (livs-)viktigt att hålla reda på nollorna när man räknar på foder.
Du har helt rätt och om bjässe som väger närmare 900kg blir 45mg helt rätt, inte 450mg. Kan upplysa att aktuell selendos per dag är 1,2 mg både tillskott och mineraler. Så ingen orsak få utbrott.

Nu får du ta det lite lugnt.

Här är foderstatsprogrammet. https://hastsverige.se/foderstatsprogrammet/

Jag har bara hört/läst att man ska ge svenska mineraler för svenskodlad hö, annat kraftfoder finns ofta selen med i. Dubbelkolla och trippelkolla alla dina mått med minst två veterinärer. Följ standardosering.

Det som åtgärdar en fet häst med halmmage är motion och vid motion ger du vid behov mer proteinrik foder som till exempel det mer proteinrika grovfodret lusern. Då får du mer grovfoder i dieten.
https://www.foderochspannmal.se/post/selen-i-foder
Här hittar du lite mera fakta om selen.

Behöver förtydliga att min häst är inte fet halmtuggande hagbrydnad som du insinuerar. Utan motioneras regelbundet och har grovfoder av god kvalité som grund. Protein tillägg kommer från noga vald kraftfoder som har lågt stärkelse och högtravande innehåller av aminosyror. Hästen behöver högre andel aminosyror än vbl/hbl bl.a och absolut lågt stärkelse/socker mängd. Stärkelse/socker har negativ effekt på hästen, vissa raser tål inte stärkelse/socker.
Lusern går bort, hästen äter inte lusern varken hackat eller blötlagda pellets.

Så att göra klart, hästen får INTE för mycket selen och svenska jordar är särskilt selenfattiga därav är selentillskott befogad, lika med thiamin.

Du har helt rätt och om bjässe som väger närmare 900kg blir 45mg helt rätt, inte 450mg. Kan upplysa att aktuell selendos per dag är 1,2 mg både tillskott och mineraler. Så ingen orsak få utbrott.
Det kan vara för litet om grovfodret inte innehåller något alls, vilket är vanligt i Sverige.
En häst på 900 kg behöver 1,8 mg.

Liknande trådar

• Gasig häst
  • Stor blodmask och byta stall.
  • Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Bukig importerad unghäst (ej mask)???

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Balkong 2026