Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

JessicaM

Trådstartare
Har just nu min foderhäst som är 162mkh. Ska titta på en häst på fredag som ska vara supersnäll o han är 169 i mkh!!! :eek: hehe

Är det någon skillnad i själva ridningen när man rider en sån stor häst. Enligt mig är han stor men han är ju ändå inte 180 i mkh!! :D
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

Det beror helt på.. En liten häst kan kännas stor under ryttare, och en större häst kan kännas liten under ryttare. ;) Beror helt på hästen..
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

skillnad och skillnad. alla hästar är ju olika och det beror ju inte på hur stora dom är. mer på hur dom är uppbyggda, vilket steg dom har osv. (: Större hästar kan ju ta lite längre steg och så. men annars tror jag inte det ska vara någon större skillnad. :)
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

har inte så mkt med mankhöjd att göra hur en häst känns att rida..
En lydig, välriden, mjuk och bekväm häst är trevlig att rida och skonsam för kroppen oavsett sin storlek.

(en trög och dåligt riden olösgjord liten tjock häst med stötigt steg är nog minst bekväm och dålig för min kropp att sitta på i allfall)
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

Äsch det borde inte vara några problem

Jag tränar och tävlar ett par unghästar.
Den ena är bara 153cm och den andra är 170cm +

Det känns konstigt att byta i mellan kan jag säga. på träning är det lungt, då tar jag den lilla först sen den stora direkt efter. men på tävling får man ju inte precis välja... Jätte äckligt att först rida en häst på 170cm och sen hoppa av och direkt upp på en liten smäcker 153cm häst...:p
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

Det beror väl främst på kroppsbyggnaden på hästen.
Vissa små hästar känns enoooorma och vissa stora hästar känns relativt små.

:p
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

Det beror väl främst på kroppsbyggnaden på hästen.
Vissa små hästar känns enoooorma och vissa stora hästar känns relativt små.

:p

Precis. Jag brukar rida ett sto på 158 cm som känns som att sitta på en elefant grovleksmässigt. Mkt mera häst och svårare att hålla ihop än en väninnas valack som är 174 cm. Båda är hbl.
Båda känns för stora för mig men på stoet har det definitivt inte med mankhöjden att göra :crazy: Jag är kort själv så det blir för mkt häst om de kommer upp i höjd och grovlek. Bäst trivs jag på ponny och små hästar. Är de stora och tunga bör de vara ruskigt välridna för att jag kska känna att jag orkar med. På ridgymnasiet hade vi en grov valack på 170 cm, den kunde jag rida någotsånär bra men hade han varit stelare och mindre genomriden hade det varit ett skämt för mig att sitta på :angel::o
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

Skillnaden avgör du själv vad du tycker.

Vet du vad du ska titta efter när du tittar på/provrider hästen? Eller får du hjälp av någon mer kunnig?

/V
 
Sv: Stor skillnad att rida häst på 169mkh än 162mkh?

En liten häst med stor gång kan kännas större att rida än en stor häst med liten gång. Individuellt alltså ;)
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 975
Senast: Marita73
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 539
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från...
Svar
9
· Visningar
1 174
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp