Hållbarhet stor häst

Statligt bidrag för avel av Svensk Ridhäst... För att bevara ett kulturarv, vilket ridning i Sverige faktiskt är. Fast pris på försäljning utefter ålder och utbildningsnivå, staten täcker resten av uppfödarens kostnad. Eller helt enkelt statliga stuterier för det.

Stabila pållar av "gammal halvblodstyp", utan flash men med stadigt temperament, inte "högt i blod", hållbara, godmodiga, och god ridbarhet.

Jag hade ställt mig på kö för en sån :).
:) galoppsverige har ju någonting sådant tror jag. Ngt slags ersättning till uppfödare.
(Inte för att de har jättemånga föl just nu, verkar inte varit så bra att flytta bort Täby men)
 
Swb ska ju försöka avla fram hästar nu för hobbyryttare och ridskola.
Blir ett spännande projekt att följa.
SWB avlar dock inga hästar, det är deras medlemmar, uppfödarna som gör det, och hittills har inte SWB presenterat någon modell som jag tror kommer få någon att vilja börja föda upp dessa hästar. Det finns inte de pengarna helt enkelt, om man inte är ekonomiskt oberoende och vill sponsra ridskolor för den goda sakens skull. Det finns ju en handfull uppfödare som faktiskt har sådana möjligheter, det kanske är de SWB borde försöka nå.
 
Det är en väldig skillnad på att rida in/rida unghäst och rida välutbildad häst. Det är inte alla svårklassryttare som är bra på att rida in/rida unghäst. Och många avstår iom att man inte vill riskera skada sig eller tycker den ridningen inte är vad man vill hålla på med.
Jag klämde till med svårklass. Men vi kan säga lättare nivå än så.
Det måste få ta tid att utbilda. Och alla vill eller kan inte det.

Det är synd att inte fler avlar på en ultimat tanthäst eller ridskolehäst. Men samtidigt fattar jag att de hästarna som bara är mediokra på det mesta tyvärr inte går att ta så mycket betalt för.
Och då avlar man ju kanske gärna med hopp om en sporthäst som potentiellt kan bli en dyrgrip.
När man avlar så kan man ju ha lite otur och få en häst som min. Han är på tok för känslig, snabb och explosiv för gemene man. Men han rör sig inte bra nog för eliten. Det finns ju en del sådana "restprodukter" så att säga som faller mellan stolarna. De går ofta sönder, blir farliga, döms ut etc.
Jo precis, så något avelsbidrag från ridsportsförbundet eller ngt slags kulturintresse kanske måste till och någon som kan offra sig och premiera en "tråkig" hingst och sedan hålla den. Eller mer naturlig betäckning som inte kostar 30 000 redan innan det blir ett embryo? (osäker på priserna men det har låtit så i trådar på buke).

Men det är ju det jag menar att alla kan inte rida in sina hästar eller träna unghästar. Känns verkligen inte som någonting man skulle vilja fumla runt med på måfå och ev förstöra en ung individs hela liv med några misstag som en erfaren person kunnat undvika.

Och exakt, alla pratar om de där extremt talangfulla hästarna som är för svåra för gemene man eftersom gemene man är feg, talanglös och lite tråkig. När det rimligen finns i ytteränden av spektrat (inte din häst såklart) hästar som bara är en nystan av ben och explosivitet, som är ratas för att de är för explosiva för eliten, finns liksom ingenstans att gå för dem då. (om man söker en viss sak så måste det ju obevekligen komma lika många misslyckanden på var sida om målet. Dvs inte rörliga nog och för rörliga.)
 
Senast ändrad:
Jo precis, så något avelsbidrag från ridsportsförbundet eller ngt slags kulturintresse kanske måste till och någon som kan offra sig och premiera en "tråkig" hingst och sedan hålla den. Eller mer naturlig betäckning som inte kostar 30 000 redan innan det blir ett embryo? (osäker på priserna men det har låtit så i trådar på buke).
Alltså, semin började användas för att det ökar tillgängligheten och minskar skador på både sto och hingst.

Det finns finns både ston och hingstar som skadats allvarligt vid naturlig betäckning, så allvarligt att de inte kunnat leva vidare. Därför är det mindre attraktivt.

Om en sådan hingst som du efterlyser skulle stå på naturlig betäckning skulle han kanske få fem ston, beroende på var i landet han står stationerad. Med transportsperma skulle marknaden utökas till hela landet. Om du vill ta reda på vad semin egentligen kostar kan du gå in på språngrulla och kolla. Det brukar gå på under 10 000, beroende på om stoet behöver behandling och om hon uppstallas eller inte, om det är färsk eller fryst sperma med mera. Väg detta mot kostnaden att behöva köra flera tiotals mil för att ta stoet till hingsten.
 
Alltså, semin började användas för att det ökar tillgängligheten och minskar skador på både sto och hingst.

Det finns finns både ston och hingstar som skadats allvarligt vid naturlig betäckning, så allvarligt att de inte kunnat leva vidare. Därför är det mindre attraktivt.

Om en sådan hingst som du efterlyser skulle stå på naturlig betäckning skulle han kanske få fem ston, beroende på var i landet han står stationerad. Med transportsperma skulle marknaden utökas till hela landet. Om du vill ta reda på vad semin egentligen kostar kan du gå in på språngrulla och kolla. Det brukar gå på under 10 000, beroende på om stoet behöver behandling och om hon uppstallas eller inte, om det är färsk eller fryst sperma med mera. Väg detta mot kostnaden att behöva köra flera tiotals mil för att ta stoet till hingsten.
Jag har inget sto på G att betäcka. Jag skrev i en tidigare kommentar att jag var medveten om att tex veterinärer inte gillar naturlig betäckning.
 
Jag har inget sto på G att betäcka. Jag skrev i en tidigare kommentar att jag var medveten om att tex veterinärer inte gillar naturlig betäckning.
Fast det handlar inte om att veterinärer inte gillar naturlig betäckning, det handlar om att den absoluta majoriteten av stoägare inte gör det och att det minskar tillgängligheten och därmed intresset för hingsten.
 
Fast det handlar inte om att veterinärer inte gillar naturlig betäckning, det handlar om att den absoluta majoriteten av stoägare inte gör det och att det minskar tillgängligheten och därmed intresset för hingsten.
Det skulle ju inte vara en "intressant" hingst på det viset. Inte för stora mästerskap o toppston.

(Är säkert färgad av att naturlig betäckning har framstått som enkelt och geschwint för de tre föl som vi fick när jag var liten. Engelskt fullblod dock så inga alternativ.)
 
Det skulle ju inte vara en "intressant" hingst på det viset. Inte för stora mästerskap o toppston.

(Är säkert färgad av att naturlig betäckning har framstått som enkelt och geschwint för de tre föl som vi fick när jag var liten. Engelskt fullblod dock så inga alternativ.)
Det är ju oftast ett projekt att ha hingst, får de inte tillräckligt med ston så är det nog få hingstägare som tycker det är värt kostnaden och besväret. Då kastrerar de nog och låter hästen få ett lite roligare hästliv.
 
SWB avlar dock inga hästar, det är deras medlemmar, uppfödarna som gör det, och hittills har inte SWB presenterat någon modell som jag tror kommer få någon att vilja börja föda upp dessa hästar. Det finns inte de pengarna helt enkelt, om man inte är ekonomiskt oberoende och vill sponsra ridskolor för den goda sakens skull. Det finns ju en handfull uppfödare som faktiskt har sådana möjligheter, det kanske är de SWB borde försöka nå.
Nej ursäkta mena swb uppfödare då 🙄
 
Det är ju oftast ett projekt att ha hingst, får de inte tillräckligt med ston så är det nog få hingstägare som tycker det är värt kostnaden och besväret. Då kastrerar de nog och låter hästen få ett lite roligare hästliv.
Fast nu var det inte hingstar i allmänhet eller en exceptionell hingst eller en populär hingst eller en hingst som skulle dra in pengar. Jag fortsätter ju i poster på samma linje utan att lägga till allting jag skrivit ovan, det kanske var fel av mig, men jag trodde vi diskuterade en tråd av inlägg. Så det är den där pro bono hingsten som var för typ ridskolor som var gammal svenskt halvblod typ och helt ok, men inte för tävlingsföl. Som ridsportsförbundet/föreningen/staten/någon rik ställer upp med, utan att tjäna pengar på det (så som Drottning Elisabeth ställde upp hingstar för vissa utrotningshotade raser nära gratis betäckning).

Dvs någon ekonomiskt oberoende som vill sponsra och trygga en typ av häst för den goda sakens skull. Det finns ju onekligen mycket saker man kan roa sig med att lägga pengar på och den här är nog bättre än många andra och kan skänka en glädje.
 
Senast ändrad:
Russ och nordsvenskar har väl redan avelspremie (fölpremier) och förvärvningspremie för att uppmuntra och stödja avel. Men de är i en annan situation mtp att allt färre föder upp och det är svårt (omöjligt?) att uppnå lönsamhet. Det bästa man kan hoppas på är att gå plus, minus noll och aveln är fokuserad på bevarande. Därför är varenda krona man kan få i premier viktig. Tyvärr är det inte många kronor i det stora hela.

Russ har verklig fribetäckning på Lojsta hed och jag tror inte att många ston eller hingsten har skadats allvarligt.
 
Russ och nordsvenskar har väl redan avelspremie (fölpremier) och förvärvningspremie för att uppmuntra och stödja avel. Men de är i en annan situation mtp att allt färre föder upp och det är svårt (omöjligt?) att uppnå lönsamhet. Det bästa man kan hoppas på är att gå plus, minus noll och aveln är fokuserad på bevarande. Därför är varenda krona man kan få i premier viktig. Tyvärr är det inte många kronor i det stora hela.

Russ har verklig fribetäckning på Lojsta hed och jag tror inte att många ston eller hingsten har skadats allvarligt.
Jag tror mer stoägare skulle behöva få betalt. Det är ju det som kommer kosta mest. Mer foder, stö, vet, mer tid när fölis kommer etc. Och endast det fölet att casha in på.

De på Lojsta hed är vana att gå i flock med varann.
 
Russ och nordsvenskar har väl redan avelspremie (fölpremier) och förvärvningspremie för att uppmuntra och stödja avel. Men de är i en annan situation mtp att allt färre föder upp och det är svårt (omöjligt?) att uppnå lönsamhet. Det bästa man kan hoppas på är att gå plus, minus noll och aveln är fokuserad på bevarande. Därför är varenda krona man kan få i premier viktig. Tyvärr är det inte många kronor i det stora hela.

Russ har verklig fribetäckning på Lojsta hed och jag tror inte att många ston eller hingsten har skadats allvarligt.
Antar att det också är för att de kan springa undan, både hingst och sto.

Har sett betäckning för hand med ponny som faktiskt var ganska kass och såg sådär bra ut med en del drama. Men jag tror stoägaren var lite knasig som envisades med att betäcka det stoet år efter år.

Men de jag sett med engelska fullblod var extremt lugna, typ mer lugna än leda ridskolehäst till hagen. Hej hej hoppupp hoppned, klart och han i tävlingsform dessutom har jag för mig.
 
Jag tror mer stoägare skulle behöva få betalt. Det är ju det som kommer kosta mest. Mer foder, stö, vet, mer tid när fölis kommer etc. Och endast det fölet att casha in på.

De på Lojsta hed är vana att gå i flock med varann.

Ja, det är synd att inte fler hästar får leva ett naturligt liv i flock med stora områden att ströva runt i.
 
Inom galoppaveln tillåts inte AI, så jag vet inte riktigt hur de löst situationen?
De har ju någon slags ersättning för uppfödare. Ganska låga språngavgifter och inte alla föl speciellt dyra vad jag kunde se när jag tittade. Många kanske föder upp för att det är lite kul, inte för att tjäna pengar? Sedan betäcker väl inte alla med just den hingsten, utan kanske tar en bra som är nära? Typ hos samma tränare?
 
Antar att det också är för att de kan springa undan, både hingst och sto.

Har sett betäckning för hand med ponny som faktiskt var ganska kass och såg sådär bra ut med en del drama. Men jag tror stoägaren var lite knasig som envisades med att betäcka det stoet.

Men de jag sett med engelska fullblod var extremt lugna, typ mer lugna än leda ridskolehäst till hagen. Hej hej hoppupp hoppned, klart.

Galoppuppfödare kanske är extremt noga med brunst och betäckningen eftersom det handlar om föl med stor ekonomisk potential. Och där ffa hingsten (och även stona) kan vara värda mycket stora summor.
 
De har ju någon slags ersättning för uppfödare. Ganska låga språngavgifter och inte alla föl speciellt dyra vad jag kunde se när jag tittade. Många kanske föder upp för att det är lite kul, inte för att tjäna pengar? Sedan betäcker väl inte alla med just den hingsten, utan kanske tar en bra som är nära? Typ hos samma tränare?

De flesta swb uppfödare gör det väl för att det är kul och spännande inte för eventuell ekonomisk vinst. Nu har vi hamnat OT men min fundering är varför det fungerar med enbart fribetäckning hos fullblod och inte swb.
 
Det skulle ju inte vara en "intressant" hingst på det viset. Inte för stora mästerskap o toppston.

(Är säkert färgad av att naturlig betäckning har framstått som enkelt och geschwint för de tre föl som vi fick när jag var liten. Engelskt fullblod dock så inga alternativ.)
Du missar min poäng. En hingst som inte är högpresterande eller har spännande stam måste locka med något annat, som tillgänglighet och pris. Behöver man köra stoet 30 mil till honom blir det billigare att köra till närmsta seminstation där du har ett helt annat utbud av hingstar till en kostnad som blir lika stor i slutändan.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: tuaphua
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 919
Senast: Farle
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 629
Senast: Derring-Do
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 161
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp