Bukefalos 28 år!

Stor spånbrist för hästar

Sv: Stor spånbrist för hästar

Tur jag läste de här inläggen. Det förklarar varför min man kom hem med torvmix igår! Jag trodde han blivit rent snurrig :)
Jag bor på Österlen i sydöstra Skåne och har inga större problem med att hitta halm i småbalar. Enda gången det var kris var hösten 07 då allt regnat bort. De få halmbalar som gick att få tag på kostade 10 kr balen! Och då pratar vi småbalar (8 - 10 kg max).
I år var det inga problem, 1,50 kr/bal. Spån används bara som underlag där de kissar som mest. Men jag undrar vad marsvinen kommer att tycka om att gå på torvmix??:crazy:

Något som däremot är väldigt svårt här nere är hö. Vintrarna blir bara fuktigare och fuktigare och sista två åren har jag tvingats gå över till hösilage pga även kortare förvaring av skulltorkat hö bli mögligt. Det är inte tillräckligt kallt för snö och inte tillräckligt varmt för att luften ska kunna torka något. Runt 2 - 4 plusgrader och duggregn eller hällregn. Dimmigt, disigt, fuktigt och gnälligt!

Jeeves - vilken ände av Skåne bor du i?
/Sessiagh
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Jag kan bara berätta att det ÄR slut på spån i lagrena hos sågverk och hyvlerier.
Och då bor jag ändå mitt i området där Gudrun och Per har härjat och där det finns sågverk och hyvlerier i var och varannan by...
Jag beställer hem lastbilslass med löst spån en gång om året och fick årets laddning dagen före julafton. Och det var ren tur att jag fick det då, för firman jag beställer från hade inte fått tag på kutterspån de senaste tre veckorna och hade bara fått tag i några enstaka lass sågspån under den tiden. Jag fick tyvärr sågspån denna gången - det hade passat bättre för någon som gör av med mer än jag gör, eftersom det inte är helt torrt. Men det är ju betydligt bättre med sågspån än inget spån alls. Och ändå överkomligt pris jämfört med att köpa säckar...
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Låter inte bra tur att det faktiskt finns halm och svindyr torv att tillgå då:p. Tur att du fick hem ditt spån.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

I mitten av Skåne! Bästa delen av Skåne;)
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Där jag bor råder det ingen större brist på varken spån eller halm vad jag vet.
Granngården säljer spånbalar för 74 kr och nästan varje bonde säljer halm.

Möjligen om man åker till något mindre sågverk så kan det vara dåligt.
Men nu har jag sån tur att vi har bekanta med snickeri som har hur mycket spån som hellst som jag får hämta gratis. :laugh:

Och skulle det ta slut så får jag tag i halm av stallägaren för 100 kr månaden(eller nåtsånt).

Tyvär så är det istället svårt att få tag i hö av bra kvalitet. :(
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Och skulle det ta slut så får jag tag i halm av stallägaren för 100 kr månaden(eller nåtsånt).

Tyvär så är det istället svårt att få tag i hö av bra kvalitet. :(

Ja det kan jag hålla med om spån finns i massor häromkring o halm köper jag för 150kr storbal. Men som du säger hö är nästan omöjligt att få tag i, massa ensilage och hösilage oftast i tveksam kvalitet finns. Men hö är dock nästan totalt omöjligt att få tag i:(
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Jo, det är lika här med ensilage och hösilage. Finns men inte säker och bra kvalitet. Fick en stor rundbal med hö från en bonde i höstas, han skulle ha 400kr för den. Var bara det att det var mögligt nästan alltihop när man började öppna upp den och kom in en bit i den så det vart att slänga den.

Och jagga vidare efter bätte hö. vill ju inte att hästen ska bli dålig pga dåligt hö.
Fick beskedd idag av stallägaren att han hade flera rundbalar med hö som vi fick köpa av honom när det vi hade tog slut. Som är bra kvalitet. T:laugh:
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

I år är det (i trakterna där jag bor) svårt att få tag på det mesta. Dock ej spån, halmen är det värre med då den blev så kort i år för de flesta bönder...
Tyvärr kan inte mina hästar stå på spån pga att det blev för dyrt. Den ena leker blanda runt allting matte får typ ta ut allt vid mockning och in med nytt gick åt ca 5 balar i veckan till den hästen.. Den andra försöker bygga inomhus pool:) äter ensilage kissar mycket leker med vattenkoppen så vattnet bara sprutar (går ej att stänga av) 3-4 balar i veckan. Den tredje han sköter sig ganska bra tack och lov... Men 10 bal/v ~2400 kr/mån inte ekonomiskt när jag strör med halm för max 600kr/mån.
Fast jag har lite spån i botten hos "grisarna".
Nu gled jag iväg igen.... Sorry
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

kl

Sågen där vi brukar hämta har haft heltomt på spån sedan jul. Panik börjar uppdagas då tom dom närmaste granngårdsbutikerna hade slut över jul och nyår. Vi fick åka till jönköping 6-7 mil bort där kostade spånbalarna 89 kr och torven 100!:eek:
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

kl

Sågen där vi brukar hämta har haft heltomt på spån sedan jul. Panik börjar uppdagas då tom dom närmaste granngårdsbutikerna hade slut över jul och nyår. Vi fick åka till jönköping 6-7 mil bort där kostade spånbalarna 89 kr och torven 100!:eek:

Du har PM ;)
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Samma här, halm är helt kört. Spån har inte varit några problem, tills i december då det tog tvärslut, och gick inte att beställa heller, slut från sågen/hyvleriet. Nu kom det en laddning förra veckan, men iaf hos min lev gick den ju åt till alla som beställt i dec (däribland jag, turligt nog, beställde fast jag inte behövde då, iom helger etc).

Var lite knepigt få tag i pellets med (sån man eldar med), men inte lika svårt och löste sig snabbare.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Det går ju inte att använda halm i norrland. Vi har ju ingen halm... Tur vi har spån kvar i stallet. Visste inte att det var sån brist.

Känns konstigt då hundratals timmerbilar passerar utanför vårt hus varje vecka. Men det går kanske till pelletsförbränning istället. De tjänar väl bättre på det? Är det någon som vet egentligen?

Jag försökte få tar på bark till hagen för ett tag sen. De bara skrattade åt mig på sågverken. Det har vi inte råd att tillverka längre sa de. Allt köps upp och går till förbränning.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Men herre gud lata häst folk:p:p har ingen hört talas om halm??:confused::confused: det är både billigare och lättare att få tag i.
Kanske dags att svettas lite igen ;) :idea:

Visst jag gillar det inte men priset gör det mycket svårt att avstå:o
Lika tycker nog min häst om att ligga på det. Hon ser så förnöjd ut när jag kommer och klappar på henne innan hon gått upp.

Det beror ju förstås på var man bor någonstans. Här till exempel kostar en bal halm nästan lika mycket som en bal hö. Tror de andra i stallet fick ge över 300 kr/bal.
Så vi håller oss nog till spånet, då det ligger på 900 kr/palll :)
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Kan förstå att det blir dyrt åt dig då om du har såna hästar.
MIn fröken är ganska bra på det viset, hon kissar på två ställen och sen skiter hon efter ena vägen bara så det är ganska lätt mockat. Så det går inte åt allför mycket spån åt henne. :laugh:
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Oj. Undrar om ridskolan vet om detta. Vill ju inte att min häst ska bli spånlös.. :crazy:
Här slösas det spån som bara f*n eftersom folk slarvar så mkt med mockningen (dubbelsuck) så det senaste lasset spån är snart slut. Redan.

Vi fick dock erbjudande om att få spån från några här i samhället som sågar eget, så man kan ju hoppas att erbjudandet kvarstår om det blir kris. :p
Det borde ju åtminstonde räcka ett tag till två hästar om de har en liten hög..
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Låter mycket konstigt att man inte kan ha en storbal när man kan ha massa spånbalar. Det går att ha halm ute med presenning. Har man ett par 3 hästar går en bal på några dagar ändå om man mockar dagligen.

Fast halm med pressening blir ju dåligt efter ett tag också.
Och inte tar det bara ett par dagar om man inte har extremt skitiga hästar. Vi fick iaf inte byta bal flera gånger om dagen på skolan jag gick och där fanns betydligt mer än 9 hästar (3 hästar ggr några dagar) ;)

Problemet är ju som de flesta skrivit - förvaringen. Nånstans måste halmen kunna förvaras och det är ju inte alla bönder som vill hålla förvaring åt någon annan. Och har man många hästar kan man ju heller inte bara ta in ett par balar åt gången och förvara ute..
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Fast att förvara halmen utomhus är som jag skrev tidigare inget problem, bara att plasta den!
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Kräver inte det specialmaskin för att plasta in halmbalar?

Hade gärna haft halm, men med dessa milda vintrar blir det ju lika illa som med höet...det blir dammigt. Och det vill jag inte mina hästar ska stå i.
Tidigare år har jag blandat torv o spån och det har varit kalas, men iår har vi inte fått tag på spån. Men även torv har varit svårt få tag på, jag gillar verkligen inte Granngårdens torv som jag tycker är alldeles för blöt..
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Spånbrist är det ta mig tusan inte, vi pratade med vår leverantör idag om leverans av torv och tormix. Men tji på den punkten, däremot kunde han ledigt leverera 20 pall spån.:confused: Dessvärre inget vi är behjälpta med, eftersom vi inte tillåts tippa spån i vår gödselhantering mer än de som finns i mixen.:(
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 245
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 568
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp