Bukefalos 28 år!

Stor spånbrist för hästar

Sv: Stor spånbrist för hästar

Hej o hå - vi skapar en brist på varan=trissar upp priserna:idea:

Undrar hur det kan vara sån "brist" på spån egentligen när det t o m sägs gå bussar med virkesturister som tittar på enorma lager med stormvirke efter stormen Gudrun:cool: Borde det inte finnas virke nog och borde inte hästmarknaden vara en ganska stor och betydelsefull=lönsam marknad vid det här laget? Större än de villaägare som ev gått över till pelletsuppvärmning kan man tycka i a f.

I Skåne har det helt plötsligt på vissa återförsäljare uppstått en totalbrist på spånbalar med hutlösa höjningar med priser på runt 80 kr balen ( de har under året som gått höjt från 53 kr balen till runt 80 kr! ), medans man 3 mil därifrån kan hålla sig till vettiga priser och inte har ngn som helst brist på spånleveranserna. Är det inte konstigt? Kommer hädanefter att def bojkotta vissa butiker och handla allt foder och strö på de ställen där man värderar sina kunder lite mera.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Jag håller med föregående skrivare. Jag tror också denna brist är till stor del konstlad för att pressa upp priserna.

Sist jag frågade kostade tex en torvbal 90 kr hos en större foder och hästsportsbutik i mitt närområde. I detta fall gissar jag att de höjt alla sina priser pga av att de byggt en helt ny byggnad att ha firman i och det har ju kostat en del......

Som tur är har jag spån kvar från förra året. Jag strör helst med halm, men har pga en ögonskada spån istället. ( Blir mindre tungt i varje skopa man tar upp i jämförelse med blöt halm på grep.)

Men nästa år kommer det antagligen till 100% strös med halm här på gården. Vi har ju ändå halm till minigrisarna.

/kt
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Men herre gud lata häst folk:p:p har ingen hört talas om halm??:confused::confused: det är både billigare och lättare att få tag i.
Kanske dags att svettas lite igen ;) :idea:

Visst jag gillar det inte men priset gör det mycket svårt att avstå:o
Lika tycker nog min häst om att ligga på det. Hon ser så förnöjd ut när jag kommer och klappar på henne innan hon gått upp.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Det är inte slut på spån, det är slut på spån till hästströ.
Det finns nämligen något mycket mer lukarativt att göra med spånet som man tjänar med på, eldningspellets. Eftersom man idag uppmannar många att byta till pelletspanna och många gör det det är det rykande åtgång på eldningspellets.

Tyvärr kan vi nog räkna med att inom ett par år kommer halmen att drabbas av samma resa.

Det är nog bara inse, strö kommer att bli dyrt när vi letar alternativ att elda.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Hej o hå - vi skapar en brist på varan=trissar upp priserna:idea:

Undrar hur det kan vara sån "brist" på spån egentligen när det t o m sägs gå bussar med virkesturister som tittar på enorma lager med stormvirke efter stormen Gudrun:cool: Borde det inte finnas virke nog och borde inte hästmarknaden vara en ganska stor och betydelsefull=lönsam marknad vid det här laget? Större än de villaägare som ev gått över till pelletsuppvärmning kan man tycka i a f.

Jag tror inga har kvar sina virkeslager i onödan. Det kostar pengar att ha stora lager och virket blir bara sämre och sämre för varje dag, så det är nog ingen som spar på lagrat virke bara för att pressa upp priserna på spån. Däremot så sågar dom inget i nuläget för att det inte går att bli av med.

Vida, som har det stora virkeslagret i Bylunda,som du pratar om - dit det går bussar med turister - har till stor del producerat transportpallar till bl.a. Volvo av sit lagrade virke, men som bekannt har Volvo väldigt låg produktion nu och därför blir de inte av med sitt virke. Spånen är en restprodukt som dessutom knappast kommer från det lagret du pratar om.

Om det inte var lönsammare att producera pellets skulle man nog knappast göra det. Det är ju trots allt ett merarbete och dyra investeringar i maskiner för att kunna producera pellets:cool:
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Men herre gud lata häst folk:p:p har ingen hört talas om halm??:confused::confused: det är både billigare och lättare att få tag i.
Kanske dags att svettas lite igen ;) :idea:

Visst jag gillar det inte men priset gör det mycket svårt att avstå:o
Lika tycker nog min häst om att ligga på det. Hon ser så förnöjd ut när jag kommer och klappar på henne innan hon gått upp.

Jadu, då bor du inte där jag bor! :grin:

Storbal kan vi inte hantera, så stora lagringsmöjligheter finns inte till ett litet stall med två boxar. Då har vi inte plats för hö. Dessutom så måste traktor inhandlas eller hyras om vi ska få in en storbal på logen.
Och de närmaste ställe vi hittade som sålde småbal låg runt 15 mil bort.
I de här trakterna tar inte bönderna ens in halmen. Storbal kan vi hitta på "närmare" håll, där håller vi nog oss inom en 5-milsradie. Men då blir ju frakten att kosta en del, vi måste ju hyra ngt lämpligt att frakta med om vi vill ha mer än en bal som går in i en hästkärra.

Så vore det så enkelt att byta till halm hade vi gjort det, vi vill fö hellre ha halm, men det blir för dyrt.

Skånefolk har lätt att hitta halm...
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Min pålle tål inte halm..:( och vårt råspån har frusit, men vi har hittat en såg, som säljer egetförpackat spån, dock inte hårdpressat, men alltid något!
Nu verkar det ju bli plusgrader igen, så om vi har tur, kanske vi lyckas pillra löst lite spån åt pållarna..:laugh:
Att det blir brist, beror väl på att fler eldar med såna där pellets, som de gör av spån..
Har hört de som använt sej av sånt som blir över efter pappersmassatillverkning..vad det nu är, men det ska fungera säjer de. Så det kanske är framtidens strö för hästarna..vet att det är under provning!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stor spånbrist för hästar

Ja det är ju en gigantisk kris i hela Sverige nu, knappast kan ju någon ha missat det! Och självklart så drabbar det ju även sågverk, vore konstigt annars!
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Men herre gud lata häst folk:p:p har ingen hört talas om halm??:confused::confused: det är både billigare och lättare att få tag i.
Kanske dags att svettas lite igen ;) :idea:

Visst jag gillar det inte men priset gör det mycket svårt att avstå:o
Lika tycker nog min häst om att ligga på det. Hon ser så förnöjd ut när jag kommer och klappar på henne innan hon gått upp.


Jasså det är det? Här är det ingen bonde på typ 3 mils radie som har halm ens till sig själva så det räcker :mad:
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Är det inte lite märkligt då att några mil bort hos en mindre återförsäljare så har man ingen brist alls medan den stora draken ( som dessutom nu lanserar egen torvmix:cool: ) går från att alltid ha pallvis med spånbalar på lager till NOLL spånbalar??

Ang lätt att få tag på halm i Skåne så vet jag inte, jag hittar INGEN bonde som säljer halm i småbal härnere i a f. Har inga lagringsmöjligheter till storbalar.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Ja nog finns det ju de som passar på att trissa upp priserna utan att de har den påstådda bristen!

Jag minns spånleverantören jag hade innan jag flyttade för några år sedan. Det blev akut spånbrist en vinter, den gången pga att all halm "regnade bort" i Skåne.
Han hade billigare pris om man köpte ett visst antal spånbalar, men den vintern fick man boka "stora antalet" om man ville ha rabatten, men man fick inte hämta mer än 10-15 balar/gång och kund.
Dessutom sålde han bara spån till sina "gamla" kunder, nya fick inte köpa spån. Vilket ledde till att ALLA hans kunder hade spån hela vintern! :bow: Härlig kundservice tycker jag!
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Låter mycket konstigt att man inte kan ha en storbal när man kan ha massa spånbalar. Det går att ha halm ute med presenning. Har man ett par 3 hästar går en bal på några dagar ändå om man mockar dagligen.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

exakt. I och med krisen nu byggs inte heller lika mycket hus = mindre spån och dom som använder spån till att göra värme har förtur på spån före hästströ.

Detta enligt 2-3 olika leverantörer vi pratat med senaste veckan!

Nu verkar det dock som om vi får tag i ett par pallar i slutet av veckan. Annars blir det till att blanda med torv antagligen, eller torvmix vilket som blir billigast. Halm är inget alternativ då vi inte har förvaringsmöjligheter till det.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Jag har både spån och halm. Tycker inte det blir nån bra bädd av bara halm, bara blött och sunkigt.
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Inget konstigt alls. Jag vill inte ha ngn bal liggandes ute i vårt fuktiga klimat här nere, tycker inte att det är ngn bra hygienisk förvaring. Dessutom bor vi på en liten hästgård och den är inte dimensionerad för att förvara storbalar såvida jag inte vill ha den där bil o transport parkeras eller mitt i trädgården...

Spånbalarna förvaras inne i f d spolspiltan och det tas hem en pall/månad.

Jag gillar ö h t inte det här med storbal i små stall med få hästar. Muggiga balar som ligger ute under presenningar, usch!
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Halm möglar om det blir blött. Likaså om det ligger på marken. Spån är inplastat, det kan ligga var som helst ute och behöver inte golv.
Spån väger runt 40 kg/bal, det kan man lyfta.
En storbal halm väger 200 kg/st, det kan inte jag lyfta.
Där är den stora skillnaden.

Om man inte är hulken samt tycker det är ok att använda infarten eller parkeringen till halmförråd. Och då genast få nästa problem, vart gör jag av bilen och transporten?
Återigen möjligtvis enklare i platta Skåne, där jag bor är kuperat, skog och backar...
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Jag gillar ö h t inte det här med storbal i små stall med få hästar. Muggiga balar som ligger ute under presenningar, usch!

Det går jättebra att förvara storbal med halm utomhus UTAN presenningar. Man gör helt enkelt så att man plastar halmbalarna, precis som hösilaget. Vi har plastat halm i flera år nu, det fungerar toppen :bump:!
 
Sv: Stor spånbrist för hästar

Vi måste ha haft en väldans tur då! Har köpt 100 småbalar halm nu i veckan, jättefin kvalite' verkligen. Spån går lätt att få tag på här, har 2 återförsäljare som alltid har hemma. Priset på spånet har dock höjts. Sist jag var inne och handlade så kostade det 74kr/balen. Använder dock inte mycket spån utan bara att stö bädden med då och då när det behövs. Har 2 hästar, antar att ni med fler har större problem med inköp :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
502
Senast: Sirap
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 117
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 282
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp