Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det verkligen möjligt att en hund får 5a på skott utan att vara skotträdd? Enligt ägaren så är hunden inte skotträdd, och han ryckte bara till och stannade upp enligt ägaren. Känns som en efterhandskonstruktion..
 
Är det verkligen möjligt att en hund får 5a på skott utan att vara skotträdd? Enligt ägaren så är hunden inte skotträdd, och han ryckte bara till och stannade upp enligt ägaren. Känns som en efterhandskonstruktion..

Låter som avancerat bullshit, får en hund en femma så har den tydligt visat rädsla eller till och med försökt fly. Att hunden hajar till lite när det pangar men sedan släpper det (låter som att det är det ägaren vill få det till?) borde rimligtvis inte ge mer än en tvåa eller trea. Nog för att det finns bättre och sämre beskrivare men jag tror inte att en femma på skott är något de delar ut speciellt lättvindigt.
 
Är det verkligen möjligt att en hund får 5a på skott utan att vara skotträdd? Enligt ägaren så är hunden inte skotträdd, och han ryckte bara till och stannade upp enligt ägaren. Känns som en efterhandskonstruktion..
Man kan välja att inte skjuta alla skotten och då blir det 5. Min låg på 3-4 och vi slutade skjuta för att inte skapa en rädsla = 5 i protokollet. Hunden är bedömd som skottfast på både BPH och MT.
 
Klarade mig :)
 

Bifogade filer

  • F3FCC622-DBC4-4C9B-AB3A-3B5DF61DEF09.png
    F3FCC622-DBC4-4C9B-AB3A-3B5DF61DEF09.png
    28,2 KB · Visningar: 74
Man kan välja att inte skjuta alla skotten och då blir det 5. Min låg på 3-4 och vi slutade skjuta för att inte skapa en rädsla = 5 i protokollet. Hunden är bedömd som skottfast på både BPH och MT.
Okej! Så det skulle alltså kunna bli ett bättre resultat när de nu ska göra bph med andra ord?!
 
Är det verkligen möjligt att en hund får 5a på skott utan att vara skotträdd? Enligt ägaren så är hunden inte skotträdd, och han ryckte bara till och stannade upp enligt ägaren. Känns som en efterhandskonstruktion..
I det Mh jag lagt upp fick hunden en fyra, han ryckte till, blev orolig, slutat leka och liksom vandrade omkring. Tror bara det sköts ett skott. Jag tycker det låter konstigt. Finns det ingen film?
 
I det Mh jag lagt upp fick hunden en fyra, han ryckte till, blev orolig, slutat leka och liksom vandrade omkring. Tror bara det sköts ett skott. Jag tycker det låter konstigt. Finns det ingen film?
Inte vad jag vet iallafall! Det hade ju varit bra att lägga upp den med tanke på att de avlar på honom isåfall..
 
Jag skulle ha deltagit på bph idag, men tyvärr är min hund skadad så vi fick stå över. Nu funderar jag på om det egentligen finns något syfte med att delta om vi skulle få en plats till höst. Kanske bättre att lägga pengarna på något annat? Kullsyster ska nog inte testas och min hund ska inte gå i avel. Är det värt att bara vara med för skoj skull?
 
Jag skulle ha deltagit på bph idag, men tyvärr är min hund skadad så vi fick stå över. Nu funderar jag på om det egentligen finns något syfte med att delta om vi skulle få en plats till höst. Kanske bättre att lägga pengarna på något annat? Kullsyster ska nog inte testas och min hund ska inte gå i avel. Är det värt att bara vara med för skoj skull?
Ja det tycker jag. Dessutom bidrar det ju med statistik för rasen.
 
Jag skulle ha deltagit på bph idag, men tyvärr är min hund skadad så vi fick stå över. Nu funderar jag på om det egentligen finns något syfte med att delta om vi skulle få en plats till höst. Kanske bättre att lägga pengarna på något annat? Kullsyster ska nog inte testas och min hund ska inte gå i avel. Är det värt att bara vara med för skoj skull?

beskrivas menar jag.

Och i höst/till hösten. Inte för att detta är en språktrådmen ändå :p
 
I det Mh jag lagt upp fick hunden en fyra, han ryckte till, blev orolig, slutat leka och liksom vandrade omkring. Tror bara det sköts ett skott. Jag tycker det låter konstigt. Finns det ingen film?
Vad jag jag vet finns det ingen annan möjlighet än 5 på MH när man avbryter skotten. På BPH blir det motsvarande 0 i trygghet om man bara skjuter ett skott, men man kan läsa i protokollet om hunden bara är lite orolig eller mycket rädd. Överlag så upplever jag att man är mycket snabbare med att avbryta skotten på BPH än på MH. Visar hunden minsta lilla obehag när det är dags för skott 2 så chansar man inte.
 
Jag skulle ha deltagit på bph idag, men tyvärr är min hund skadad så vi fick stå över. Nu funderar jag på om det egentligen finns något syfte med att delta om vi skulle få en plats till höst. Kanske bättre att lägga pengarna på något annat? Kullsyster ska nog inte testas och min hund ska inte gå i avel. Är det värt att bara vara med för skoj skull?

Helt klart värt ändå! Bidrar till aveln och dessutom är det oerhört intressant att se hur hunden reagerar i en sådan situation. Gått med min ena sheltie som absolut inte ska gå i avel och är dessutom kastrerad, superintressant!
 
Jag skulle ha deltagit på bph idag, men tyvärr är min hund skadad så vi fick stå över. Nu funderar jag på om det egentligen finns något syfte med att delta om vi skulle få en plats till höst. Kanske bättre att lägga pengarna på något annat? Kullsyster ska nog inte testas och min hund ska inte gå i avel. Är det värt att bara vara med för skoj skull?
Om det är en sheltie så är ganska många beskrivna dvs man har en god bild över hur rasen är. Men din hunds resultat kommer ju kunna jämföras mot syskon, föräldrar osv.
 
Vad jag jag vet finns det ingen annan möjlighet än 5 på MH när man avbryter skotten. På BPH blir det motsvarande 0 i trygghet om man bara skjuter ett skott, men man kan läsa i protokollet om hunden bara är lite orolig eller mycket rädd. Överlag så upplever jag att man är mycket snabbare med att avbryta skotten på BPH än på MH. Visar hunden minsta lilla obehag när det är dags för skott 2 så chansar man inte.
De kan ha slutat filma efter första skottet. Filmen slutar med att man ombeds kopplad hunden och gå lite så kanske gjorde man 2-4 under passivitet eftersom de inte får honom att leka mer efter skott 1.
 
Senast ändrad:
Okej! Så det skulle alltså kunna bli ett bättre resultat när de nu ska göra bph med andra ord?!

En kullbror till Tonto fick en femma på skott då dom inte sköt alla skotten, dock tyckte jag inte att han var helt skottfast (Ryckte till och började gå runt, men kanske inte en femma.).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 751
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 495
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 289
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Tjockistråden 3
  • Willes bilköpstråd

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp