Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
När det gäller att träna på moment så tycker jag gott att man kan låta hunden bli hanterad av och leka med främlingar, även på lite avstånd. Hundar som tränas för t ex utställning, sök eller skydd kommer ju få denna träning och förstår då vad den leken går ut på. Jag stöter då och då på hundar som inte har en aning om hur man leker dragkamp t ex, och det blir ju inte heller helt rättvisande.
 
@Milosari + andra som kan svaret

Vår hund ska göra BPH på söndag. Jag tänkte skicka min man dit med hunden och vara hemma med alla barn. Det är dock jag som står som ägare, det är jag som är med i SBK, och som står som anmälare.. Men spelar det någon roll om han kan uppvisa alla giltiga papper kring mig och hunden? Hur "hårda" är reglerna? Har mailat anordnarna och hoppas på svar innan söndag.
 
@Milosari + andra som kan svaret

Vår hund ska göra BPH på söndag. Jag tänkte skicka min man dit med hunden och vara hemma med alla barn. Det är dock jag som står som ägare, det är jag som är med i SBK, och som står som anmälare.. Men spelar det någon roll om han kan uppvisa alla giltiga papper kring mig och hunden? Hur "hårda" är reglerna? Har mailat anordnarna och hoppas på svar innan söndag.
Det finns mig veterligen inga regler kring vem som ska framföra hunden. Är på jobbet nu och har inga regler tillgängliga men de går att finna på skk.se.
 
På MH/MT finns inga regler. Men hur det är på BPH vet jag inte.
 
Jag vet att när jag var på BPH här om helgen så var det en hund som ägdes och var anmäld av en person, men som gick själva testet med en annan person.

Det var ingen som kollade att jag var jag heller utan de bara kollade att hunden var den hund som var anmäld genom att läsa av chipet.
 
@Milosari + andra som kan svaret

Vår hund ska göra BPH på söndag. Jag tänkte skicka min man dit med hunden och vara hemma med alla barn. Det är dock jag som står som ägare, det är jag som är med i SBK, och som står som anmälare.. Men spelar det någon roll om han kan uppvisa alla giltiga papper kring mig och hunden? Hur "hårda" är reglerna? Har mailat anordnarna och hoppas på svar innan söndag.
Såhär står det
Förare Ägare eller förare bosatt i Sverige ska vara medlem i klubb inom SKK-organisationen. Ägare eller förare bosatt utom Sverige ska vara medlem i av SKK erkänd utländsk kennelklubb.

Dvs inget om att den som äger hunden ska gå med den. Det är rätt vanligt att andra än ägaren går med hunden, ibland uppfödaren, ibland vänner, ibland andra familjemedlemmar. Så länge personen är myndig är det inga problem. Vet att det finns en åldersgräns men vet inte om den går vid myndighetsåldern eller om den är lägre.
 
Som räknat så blev det höga siffror på energisk och på trygghet. Det är en hund med mycket fart och fläkt, men de höga siffrorna på energisk beror till viss del på att han hade svårt att hålla sina tassar i marken när han fick hälsa på folk. samt tog eget beslut att gå upp underlaget för att nosa innan husse ens hann med. Testledarna upplevde inte honom stressad utan snarare nyfiken, trygg och glatt inställd till allt och alla. Vad mer kan man önska :love:


bph.jpg
 
Nyfiken fråga: får testledaren leka med hunden mellan momenten under tiden som ett MH görs? Detta påstås ha skett under ett MH som gjordes nyligen.
 
Nyfiken fråga: får testledaren leka med hunden mellan momenten under tiden som ett MH görs? Detta påstås ha skett under ett MH som gjordes nyligen.

Vet inte men det låter ju väldigt fel.
Vissa testledare tycker jag är kassa på att hålla sig neutrala mellan momenten. Vi fick en sån sist som höll på och pratade och klappade en massa på Helga, bla precis innan hon skulle gå mot skramlet. Nu brydde sig inte hunden om skramlet ändå men normalt sett är hon väldigt nyfiken av sig på ljud och liknande men nu lockade den kuliga testledaren mer :meh:
 
Vet inte men det låter ju väldigt fel.
Vissa testledare tycker jag är kassa på att hålla sig neutrala mellan momenten. Vi fick en sån sist som höll på och pratade och klappade en massa på Helga, bla precis innan hon skulle gå mot skramlet. Nu brydde sig inte hunden om skramlet ändå men normalt sett är hon väldigt nyfiken av sig på ljud och liknande men nu lockade den kuliga testledaren mer :meh:

Jag fick en förklaring. Hunden hade tydligen hoppat efter leksaken TL hade. Det var "leken".

För att sätta det i sammanhang så var det en som lade upp en video på sin corgihanes MH. Hon kallade hunden "osocial/reserverad" när man tydligt ser att hunden är osäker mot folk genom alla moment med figge involverad. Står och skäller upprepat på avstånd, går aldrig fram, leker inte. Jag påpekade detta och då hade hunden minsann "lekt med TL när kameran var avstängd". :meh:
 
Jag fick en förklaring. Hunden hade tydligen hoppat efter leksaken TL hade. Det var "leken".

För att sätta det i sammanhang så var det en som lade upp en video på sin corgihanes MH. Hon kallade hunden "osocial/reserverad" när man tydligt ser att hunden är osäker mot folk genom alla moment med figge involverad. Står och skäller upprepat på avstånd, går aldrig fram, leker inte. Jag påpekade detta och då hade hunden minsann "lekt med TL när kameran var avstängd". :meh:

Intressant att det ville ha leksaken mellan momenten men inte under dem ;)
 
Just det där med mentala brister är folk alldeles för snabba att strunta i bara hunden är "snäll". Såg nyligen en kull som jag tyckte såg lite intressant ut, tiken skulle (såklart) enligt ägarna vara så himla trevlig och bra att jobba med. Kollade på avelsdata och såg två fyror på skott i funktionsbeskrivningen plus ettor rakt igenom på gripandet (alltså skitdåligt om jag inte läser siffrorna totalt fel :o). Jamen visst, den blir säkert skitbra till att avla fram fungerande jakthundar med. :up:
 
Just det där med mentala brister är folk alldeles för snabba att strunta i bara hunden är "snäll". Såg nyligen en kull som jag tyckte såg lite intressant ut, tiken skulle (såklart) enligt ägarna vara så himla trevlig och bra att jobba med. Kollade på avelsdata och såg två fyror på skott i funktionsbeskrivningen plus ettor rakt igenom på gripandet (alltså skitdåligt om jag inte läser siffrorna totalt fel :o). Jamen visst, den blir säkert skitbra till att avla fram fungerande jakthundar med. :up:

Likaså när folk nöjer sig med "godkänt". En avelshund ska tillföra mer än medioker mentalitet, arbetslust, gripande eller vad det nu må vara.
 
Jag har nu plockat bort en del inlägg och ber er att tänka er för innan ni skriver. Blir ni osäkra på vad som är innanför gränsen så rapportera gärna så kikar vi på det.

/lillebill,moderator på Hund
 
Lite funderingar om MH:
Hur viktig är avståndsleken för en brukshund? Vad är skillnaden mellan en hund med 1or på intresse och leklust och med 5or? Vilka poäng där skulle ni föredra och vilka är ”big no no” om det finns några?

En hund som har lite (-1) lägre leklust i det sista lekmomentet - är det en hund som lagt på sig obehag av banan trots brist på kvarstående rädslor? Eller är det bara en slump eller otur?
 
Lite funderingar om MH:
Hur viktig är avståndsleken för en brukshund? Vad är skillnaden mellan en hund med 1or på intresse och leklust och med 5or? Vilka poäng där skulle ni föredra och vilka är ”big no no” om det finns några?

En hund som har lite (-1) lägre leklust i det sista lekmomentet - är det en hund som lagt på sig obehag av banan trots brist på kvarstående rädslor? Eller är det bara en slump eller otur?

Avståndsleken är mycket viktig anser jag. Här ligger mycket av glädjen i att samverka med föraren på ett glatt och lekfullt sätt. Något som ju är en hörnsten i arbete.
De hundar som jag känner som har lågt på avståndsleken är antingen egensinniga och för självständiga eller fega.

Jag ser gära en 5:a här och skulle absolut inte vilja ha under 3.
 
Lite funderingar om MH:
Hur viktig är avståndsleken för en brukshund? Vad är skillnaden mellan en hund med 1or på intresse och leklust och med 5or? Vilka poäng där skulle ni föredra och vilka är ”big no no” om det finns några?
Jag vill se höga siffror på avståndsleken och har faktiskt valt bort en hel del aussiekullar där släkten har genomsnitt 1-2 på just avståndsleken, fast allt annat är som jag vill ha det.
5 på nyfikenhet, helst 5 på leklust, inte mindre än 3.
 
Avståndsleken är mycket viktig anser jag. Här ligger mycket av glädjen i att samverka med föraren på ett glatt och lekfullt sätt. Något som ju är en hörnsten i arbete.
De hundar som jag känner som har lågt på avståndsleken är antingen egensinniga och för självständiga eller fega.

Jag ser gära en 5:a här och skulle absolut inte vilja ha under 3.

Jag vill se höga siffror på avståndsleken och har faktiskt valt bort en hel del aussiekullar där släkten har genomsnitt 1-2 på just avståndsleken, fast allt annat är som jag vill ha det.
5 på nyfikenhet, helst 5 på leklust, inte mindre än 3.

Tack! Har alltid haft svårt att förstå vad som är meningen med avståndsleken men nu förstår jag bättre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 664
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 147
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 401
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp