Stora BPH, MH & MT tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom PM till det bph jag ska gå med Torsten, och jag vore tacksam om ni som vet kan hjälpa mig lite med mina funderingar!

Torsten har ju, som en del av er säkert vet vid det här laget, väldigt svårt för andra hundar. Även på ganska stort avstånd kan han bli "galen", och skrika och slänga sig i kopplet. Hur påverkar detta? Om han får ex. vänta i bilen medan jag kollar på föregående ekipage, kan man då hoppas på att han kommer kunna slippa andra hundar? Kan han bli rapporterad och avvisad om han skäller ut andra hundar? Borde jag meddela arrangören om att Torsten har problem med andra hundar?

Jag är jättenervös och orolig över hur det kommer gå, undrar lite om det ens är en bra idé det här :nailbiting: Samtidigt vill jag ju gärna få svart på vitt hur han fungerar, det vore skönt att veta. För statistiken och avelsarbetet känns det ju också viktigt, speciellt nu när han är i rätt ålder för bph.

Han kan ibland också reagera på människor, så jag är ändå förberedd på att kanske behöva avbryta tidigt. Samtidigt vet jag att det ofta går bättre än vad jag tror (det gäller liksom allt jag kan oroa mig för, inte bara Torsten) så jag vill ju helst inte ställa in.

Ursäkta mitt babbel... Tankar, någon?
 
Idag kom PM till det bph jag ska gå med Torsten, och jag vore tacksam om ni som vet kan hjälpa mig lite med mina funderingar!

Torsten har ju, som en del av er säkert vet vid det här laget, väldigt svårt för andra hundar. Även på ganska stort avstånd kan han bli "galen", och skrika och slänga sig i kopplet. Hur påverkar detta? Om han får ex. vänta i bilen medan jag kollar på föregående ekipage, kan man då hoppas på att han kommer kunna slippa andra hundar? Kan han bli rapporterad och avvisad om han skäller ut andra hundar? Borde jag meddela arrangören om att Torsten har problem med andra hundar?

Jag är jättenervös och orolig över hur det kommer gå, undrar lite om det ens är en bra idé det här :nailbiting: Samtidigt vill jag ju gärna få svart på vitt hur han fungerar, det vore skönt att veta. För statistiken och avelsarbetet känns det ju också viktigt, speciellt nu när han är i rätt ålder för bph.

Han kan ibland också reagera på människor, så jag är ändå förberedd på att kanske behöva avbryta tidigt. Samtidigt vet jag att det ofta går bättre än vad jag tror (det gäller liksom allt jag kan oroa mig för, inte bara Torsten) så jag vill ju helst inte ställa in.

Ursäkta mitt babbel... Tankar, någon?
Jag är inte expert på BPH men vid MH försöker många arrangörer se till så att hunden som precis gått och den som ska gå inte behöver mötas på nån trång stig eller så utan de får lite space.

Att han skulle bli avvisad eller rapporterad för att han skäller är inget jag kan tänka mig.
 
Idag kom PM till det bph jag ska gå med Torsten, och jag vore tacksam om ni som vet kan hjälpa mig lite med mina funderingar!

Torsten har ju, som en del av er säkert vet vid det här laget, väldigt svårt för andra hundar. Även på ganska stort avstånd kan han bli "galen", och skrika och slänga sig i kopplet. Hur påverkar detta? Om han får ex. vänta i bilen medan jag kollar på föregående ekipage, kan man då hoppas på att han kommer kunna slippa andra hundar? Kan han bli rapporterad och avvisad om han skäller ut andra hundar? Borde jag meddela arrangören om att Torsten har problem med andra hundar?

Jag är jättenervös och orolig över hur det kommer gå, undrar lite om det ens är en bra idé det här :nailbiting: Samtidigt vill jag ju gärna få svart på vitt hur han fungerar, det vore skönt att veta. För statistiken och avelsarbetet känns det ju också viktigt, speciellt nu när han är i rätt ålder för bph.

Han kan ibland också reagera på människor, så jag är ändå förberedd på att kanske behöva avbryta tidigt. Samtidigt vet jag att det ofta går bättre än vad jag tror (det gäller liksom allt jag kan oroa mig för, inte bara Torsten) så jag vill ju helst inte ställa in.

Ursäkta mitt babbel... Tankar, någon?
När jag gjorde bph med min hund var arrangörerna mycket noga med att hundarna inte skulle störa varandra. Vi fick inte närma oss banan innan den tidigare hunden var klar och hade lämnat.
Där vi gjorde bph fick ingen mer än de som var med ekipaget vara i närheten av banan och de som var med ekipaget var tvungna att följa med övriga som agerade publik för vissa moment runt. Dvs. ingen utomstående fick stå och titta på. Allt för att inte störa hunden.
 
När jag gjorde bph med min hund var arrangörerna mycket noga med att hundarna inte skulle störa varandra. Vi fick inte närma oss banan innan den tidigare hunden var klar och hade lämnat.
Där vi gjorde bph fick ingen mer än de som var med ekipaget vara i närheten av banan och de som var med ekipaget var tvungna att följa med övriga som agerade publik för vissa moment runt. Dvs. ingen utomstående fick stå och titta på. Allt för att inte störa hunden.
Utomstående får vara med och kolla, men går man som publik måste man gå med hela beskrivningen så att ingen lämnar/tillkommer och stör hunden under tiden.
Om inte BPH har helt egna regler i total motsats till MH vilket jag inte kan tänka mig.
 
@TinyWiny och @Wingates Det står i pm att vi gärna ska komma i så god tid att vi hinner se hunden före oss. Vi går som första ekipage efter lunch så det blir väldigt god tid i såna fall :D Men jag tolkar det som att man uppmuntras vara publik åt de som går före, eller? Gissningsvis för att få se hur det går till innan det är dags att gå själv? Men då lär det inte vara andra hundar som tittar på i alla fall?
 
@TinyWiny och @Wingates Det står i pm att vi gärna ska komma i så god tid att vi hinner se hunden före oss. Vi går som första ekipage efter lunch så det blir väldigt god tid i såna fall :D Men jag tolkar det som att man uppmuntras vara publik åt de som går före, eller? Gissningsvis för att få se hur det går till innan det är dags att gå själv? Men då lär det inte vara andra hundar som tittar på i alla fall?

Hundar får inte gå med i publiken på varken MH, MT eller BPH så det behöver du inte oroa dig för.
 
Hundar får inte gå med i publiken på varken MH, MT eller BPH så det behöver du inte oroa dig för.
Tack, det kändes inte riktigt rätt med potentiellt störande hundar på en mental utvärdering men jag blev lite osäker :) Då får jag hoppas att det "bara" är själva momenten som Torsten behöver förhålla sig till :D
 
Tack, det kändes inte riktigt rätt med potentiellt störande hundar på en mental utvärdering men jag blev lite osäker :) Då får jag hoppas att det "bara" är själva momenten som Torsten behöver förhålla sig till :D

Ta det lungt, andas, lyssna på testledaren och kom ihåg det viktigaste av allt, du åker hem med samma fina hund du kom dit med oavsett vad som händer. Lycka till!
 
Idag har Torsten gått bph!

Det gick ungefär precis så som jag hade hoppats på i ett bästa scenario, och definitivt mycket bättre än vad jag var inställd på (vilket var värsta scenariot; att behöva avbryta pga rädsla).

Torsten är starkt flockbunden med stor integritet, vilket resulterade i nollor i första momentet. Inget förvånande, han vill stanna hos matte och låter sig inte luras av en främling som vill stjäla honom :) Leka var han inte speciellt sugen på i stunden, men han har leklust i sig vilket syntes. Matintresset var större, men inte extremt.

I resten av momenten uppvisade han en ganska tuff attityd ändå, han reagerar på konstigheter med både nyfikenhet, rädsla och lite ilska men är överlag faktiskt ganska självsäker och trygg. Avreagerar snabbt! Även skotten klarade han av utan problem.

Mycket nöjd, och stolt! Skönt att veta att han faktiskt är en tuff och tålig grabb trots att han är känslig och kan reagera med emfas. Det finns lite skärpa i honom, men kvarstående rädsla är tack och lov inget problem! Beskrivaren hälsade att han är en väldigt rolig hund, och jag håller med :)

(Kan tillägga att han både såg och hörde andra hundar från parkeringen, men det var inget problem alls vilket jag ju hade oroat mig lite för!)
 
ChartImg.png

Idag kom resultatet upp på avelsdata! Det blev några avstickare ifrån medel kan man ju säga. Han tycker inte alls om påtvingad kontakt som inte sker på hans villkor, vilket syns väldigt tydligt. Annars lite mindre oro, osäkerhet och flykt än medel, och lite mer nyfikenhet. Tydligt också att vi har övat mycket på följsamhet och koppelgående, det blev "högsta betyg" i förarbundenhet på promenad :D Imponerbeteendet var en intressant avvikelse tycker jag, kanske har det med hans sociala osäkerhet att göra. Lekintresset hade definitivt blivit högre om han inte hade den där främlingen som precis försökt "stjäla" honom så nära inpå, han kunde inte riktigt släppa garden ännu vid det momentet.

Det är tur att husse filmade, för de filmerna kan jag kolla på om och om och om igen... :laugh:
 
Haha, efter att den omtumlande glädjen över Torstens prestation hade lagt sig insåg jag snabbt att "förarbundenhet promenad" givetvis inte bedömer hur fint han går i koppel :rofl: Så jag tar självklart tillbaka att det skulle vara ett bra betyg :)

Hur som helst – jag vill gärna dela med mig av överraskningsmomentet, som jag tyckte var väldigt roligt :D Det var här jag var lite orolig att vi skulle behöva bryta, så jag blev ganska imponerad över hur han hanterade det!


Ni får ursäkta kameramannen, han var också nervös! (Och pga hans nervösa pladder är det inget ljud :p)
 
På söndag ska vi göra BPH. Jag har alltid uppfattat min grabb som modig, nyfiken och social, MEN igår skickade jag iväg tiken på röntgen med uppfödaren och grabben blev ensam hund hemma.. Vilket ledde till att jag insåg att han aldrig har varit ensam :angel: Det här BPHt kan gå hur som helst när han inte har ”syrran” i ryggen :D det ska bli intressant att se vad beskrivningen visar, han är väldigt explosiv och impulsiv så jag känner att jag faktiskt inte alls har något hum om hur han kommer reagera. Jättespännande!
 
På söndag ska vi göra BPH. Jag har alltid uppfattat min grabb som modig, nyfiken och social, MEN igår skickade jag iväg tiken på röntgen med uppfödaren och grabben blev ensam hund hemma.. Vilket ledde till att jag insåg att han aldrig har varit ensam :angel: Det här BPHt kan gå hur som helst när han inte har ”syrran” i ryggen :D det ska bli intressant att se vad beskrivningen visar, han är väldigt explosiv och impulsiv så jag känner att jag faktiskt inte alls har något hum om hur han kommer reagera. Jättespännande!
Det här med att vara van vid att ha sällskap kan göra väldigt stor skillnad. Min yngsta hund hade i princip alltid sällskap av min äldre hund när hon var liten, och behövde alltså aldrig hantera läskiga saker etc utan stöd från min stabilare äldre hund. Det var inte förrän vi kom på BPH:et, då hon plötsligt skulle hantera sådant ensam, som det märktes hur tydligt som hon blivit påverkad av det - hon är en rädd hund, men hon hade kanske inte varit så rädd om hon hade varit mer van vid att vara själv. Efter BPH:et (som vi fick avbryta vid överraskningen, eftersom hon inte kunde släppa det utan gick och lade sig på gräset några meter bort) har det blivit mycket mer att jag åker iväg och gör saker med en hund åt gången, så att ffa den yngre vänjer sig vid att hantera läskiga saker.
 
Ska gå bph med min i slutet av oktober.
Funderade på en grej bara, tror det är första momentet när hunden hälsar på testledaren och sedan ska testledaren ta hunden, gå bort en bit, komma tillbaka nästan hela vägen fram och sedan gå bort en bit igen innan hunden ges tillbaka till föraren.
Min hund är inte osäker om någon vill hälsa på honom, ganska ointresserad men låter sig klappas på. Jag skulle se honom som väldigt trygg i "hälsnings situationer". Men han är mammig och kommer troligen inte vilja gå med testledaren, och speciellt inte när dem är påväg mot mig och sedan ska vända en gång till, gissar att han kommer skälla och dra mot mig. Tror ni att det kommer ses som en osäkerhet? För jag tänker att han egentligen inte är otrygg med den främmande människan utan han är otrygg med att vara utan mig?
 
Ska gå bph med min i slutet av oktober.
Funderade på en grej bara, tror det är första momentet när hunden hälsar på testledaren och sedan ska testledaren ta hunden, gå bort en bit, komma tillbaka nästan hela vägen fram och sedan gå bort en bit igen innan hunden ges tillbaka till föraren.
Min hund är inte osäker om någon vill hälsa på honom, ganska ointresserad men låter sig klappas på. Jag skulle se honom som väldigt trygg i "hälsnings situationer". Men han är mammig och kommer troligen inte vilja gå med testledaren, och speciellt inte när dem är påväg mot mig och sedan ska vända en gång till, gissar att han kommer skälla och dra mot mig. Tror ni att det kommer ses som en osäkerhet? För jag tänker att han egentligen inte är otrygg med den främmande människan utan han är otrygg med att vara utan mig?
Det finns en speciell bedömningspunkt som heter Förarbundenhet promenad, vilken ligger under rädsla/osäkerhet. Hunden kommer troligtvis få högre poäng (dvs sämre) på just den punkten, men det är ju också tydligt för någon som läser resultaten att det handlar om just bara förarbundenhet. Sedan finns det inget i bedömningen av vad jag vet som tar in huruvida förarbundenheten kommer från att hunden är otrygg med den främmande människan eller om hunden är otrygg att vara iväg från matte/husse.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp