Stora campingtråden.

Bukefalos 30 år!

Även jag skriver detta från en campingplats, en av mina första i livet trots att vi haft vår lilla bil (en omvandlad VW Transporter) i drygt ett halvår och är uppe i typ 30 nätter. Fricamping med bil är mer accepterat här i Skottland än i Sverige (om jag har förstått det svenska systemet rätt), så vi har bara behövt ta till campingplatser när vi själva har velat så att säga. Nåja, just nu är vi i alla fall i Cornwall där vi har tagit in på en jättefin campingplats som har både pool och ligger precis vid en otroligt vacker strand strax utanför St Ives. Här ska vi vara i en hel vecka och jobba under dagarna och surfa/bada och upptäcka området under eftermiddag/kvällarna. Sen är vi lediga på fredag och lördag och kör hem igen på söndag. Det är sjukt långt att köra (8-9h) men det kändes faktiskt helt överkomligt på väg ner, vi förbereder oss dock på att hemvägen kommer att kännas segare på alla sätt och vis!

Eftersom vi är här så länge och behöver jobba så investerade vi i ett förtält som man "knäpper ihop" med bilen, så får vi ett extra rum. Hittade ett nästan helt oanvänt som såldes begagnat för halva priset mot vad ett nytt skulle ha kostat! :up: Utan det hade vi nog inte varit så glada i varandra vid veckans slut, det funkar finfint när vi bara är borta ett par nätter och är ute på vift om dagarna men vi hade absolut inte orkat jobba och bo en hel vecka med så pass lite utrymme.

20250630_122015.webp

Vi är i princip ensamma här vilket är den huvudsakliga anledningen till att vi åkte när vi gjorde. Englands skolor får inte sommarlov förrän i mitten av juli så vi ville hit innan alla barnfamiljer fick samma idé. Mycket nöjda med att den planen fungerade, det hade varit en helt annan - och betydligt mindre njutbar - upplevelse om här varit en massa folk :p Nu är det jobbigaste istället alla förbannade fiskmåsar som har lärt sig precis hur och var man bäst snor mat, jäklar vad snabba och smarta de är alltså!

Fast det är ganska jobbigt att driva affärsverksamhet på det sättet, där kunderna har hela flexibiliteten. Du får boka 2-3 campingar parallellt helt enkelt och åka till den du önskar den veckan, och boka av de andra mot vad det kostar! Eftersom fricamping (alltså i fordon) är nästan förbjudet i vårt land så bör man väl ha en plan. Jag vill minnas i brottstycken av campingminnen från förr att inte alla uppskattade jakten på en campingplats på populära platser (utan mobiltelefon på den tiden) med ett allt tröttare och hungrigare sällskap.

Fast det är ganska jobbigt att driva affärsverksamhet på det sättet, där kunderna har hela flexibiliteten. Du får boka 2-3 campingar parallellt helt enkelt och åka till den du önskar den veckan, och boka av de andra mot vad det kostar! Eftersom fricamping (alltså i fordon) är nästan förbjudet i vårt land så bör man väl ha en plan. Jag vill minnas i brottstycken av campingminnen från förr att inte alla uppskattade jakten på en campingplats på populära platser (utan mobiltelefon på den tiden) med ett allt tröttare och hungrigare sällskap.
Problemet är hur det har utvecklat sig med bokningar på camping, man bokar inte längre ett plats för ett 7-meters ekipage, utan man bokar oftast specifikt plats 449, så har man bokat denna plats till och med tisdag, på söndag ser man att vädret håller i sig och man börjar fundera på att visst vore det trevligt att stanna till torsdag! Nej det går inte för plats 449 är bokat från tisdag men plats 669 är ledig- nej så kul är det inte att ometablera ett ekipage, med förtält och så. så då åker man istället lite småsur över att man inte kunde stanna.

Hela uspen med att hyra ut en markplätt till folk med egna sovplatser är att kunna erbjuda ett visst mått av flexibilitet, annars faller liksom i alla fall min idé med att orka släpa med sig egna sängar. Vet jag att jag vill vara en vecka just där och då- ja då kan jag lika gärna hyra något mer bekvämt.

Men jag fattar att det är husvagnsfolket som själva drivit på denna utveckling, min fd kollega med ett 11-meters ekipage satt redan i februari varje år och bokade campingasemestern dag för dag för att säkerställa att de fick platser som passade deras gigant vagn.

Det jag skulle vilja är att från bilen kunna paxa en plats till kvällen, lämna ett hum om antal dagar och ha möjlighet till förlängning. Har heller inget problem att stå utan el på en random gräsplätt i väntan på en plats.

Det jag skulle vilja är att från bilen kunna paxa en plats till kvällen, lämna ett hum om antal dagar och ha möjlighet till förlängning. Har heller inget problem att stå utan el på en random gräsplätt i väntan på en plplats.
Det gick ofta förr men har nog blivit omöjligt nuförtiden. Möjligtvis på nån camping inåt landet men absolut inte efter kusterna.

Morgonen efter stormen vaknade vi till en doft av avlopp och ond bråd död i vagnen :crazy::wtf:

Vi misstänkte att små rester åkt med ner i hushållsslasken. Jag försöker verkligen vara noga med att inte skölja ner mat eller fett men det är svårt. Och slangarna är trånga och ja, det är ju inte raka rör om man säger så.

Sambon fick bli rörmokare och plugga igen slangen utifrån, fylla med diskmedel och ljummet vatten (hett vatten skadar slangen) och hoppas att snusket följde med ut när han släppte på trycket.

Icke. Så processen gjordes om och det fick ligga och verka i slangen några timmar

Luktade fortfarande apa.
Då är plan B klorin som dödar bakterier. Starkare kemikalier får inte användas i husvagnsslangar.
Jag messade en polsktalande kompis om vad klorin hette på polska. Fick bild på olika flaskor tillbaka men hittade inte någonstans.

Men så tyckte jag att det luktade värst i badrummet. Så på det igen med diskmedel och varmvatten nu i handfatet.
Och glurk!!!! En plugg av stelnad tandkräm i röret lossnade.
Så nu luktar det gott igen :)

Ett tips om man får problem med avloppet är just varmt vatten, diskmedel och sen haka på vagnen och köra runt ett tag på lite guppiga vägar så det skakas om i slangarna :up:

Morgonen efter stormen vaknade vi till en doft av avlopp och ond bråd död i vagnen :crazy::wtf:

Vi misstänkte att små rester åkt med ner i hushållsslasken. Jag försöker verkligen vara noga med att inte skölja ner mat eller fett men det är svårt. Och slangarna är trånga och ja, det är ju inte raka rör om man säger så.

Sambon fick bli rörmokare och plugga igen slangen utifrån, fylla med diskmedel och ljummet vatten (hett vatten skadar slangen) och hoppas att snusket följde med ut när han släppte på trycket.

Icke. Så processen gjordes om och det fick ligga och verka i slangen några timmar

Luktade fortfarande apa.
Då är plan B klorin som dödar bakterier. Starkare kemikalier får inte användas i husvagnsslangar.
Jag messade en polsktalande kompis om vad klorin hette på polska. Fick bild på olika flaskor tillbaka men hittade inte någonstans.

Men så tyckte jag att det luktade värst i badrummet. Så på det igen med diskmedel och varmvatten nu i handfatet.

Ett tips om man får problem med avloppet är just varmt vatten, diskmedel och sen haka på vagnen och köra runt ett tag på lite guppiga vägar så det skakas om i slangarna :up:
Kan ni inte ha en liten smidig vaskrensare i vagnen? Då brukar sådana proppar lossnar snabbt och enkelt.
Jag har denna för 29kr från biltema och den fungerar fint både i köket och badrumshandfatet.

Kan ni inte ha en liten smidig vaskrensare i vagnen? Då brukar sådana proppar lossnar snabbt och enkelt.
Jag har denna för 29kr från biltema och den fungerar fint både i köket och badrumshandfatet.
Jo men det har vi :)
Problemet är inte att det blir stopp utan att det blir bakterier och pålagringar som börjar gro och stinka. Så man behöver blötlägga slangarna innefrån så att det släpper.

Vi har ett specialmedel för husvagnsslangar men gissa vart det är?
Hemma såklart 🙄

Jo men det har vi :)
Problemet är inte att det blir stopp utan att det blir bakterier och pålagringar som börjar gro och stinka. Så man behöver blötlägga slangarna innefrån så att det släpper.

Vi har ett specialmedel för husvagnsslangar men gissa vart det är?
Hemma såklart 🙄
Ah då förstår jag! Trodde mer att det blivit som en propp. Usch allt med avlopp är så äckligt men man måste ju greja med det ibland. Rensade precis avloppen i kök, badrum och dusch för en vecka sedan. Blä 😷

Ah då förstår jag! Trodde mer att det blivit som en propp. Usch allt med avlopp är så äckligt men man måste ju greja med det ibland. Rensade precis avloppen i kök, badrum och dusch för en vecka sedan. Blä 😷
Nääää...det är rätt kul, tycker jag.... :D Det är bara det nya vattenlåset i badrummet som är bekymmersamt för mig att få ihop igen. Just nu behöver det tömmas men jag drar mig för att börja lossa på det och ha ett läckande avlopp igen!

Nääää...det är rätt kul, tycker jag.... :D Det är bara det nya vattenlåset i badrummet som är bekymmersamt för mig att få ihop igen. Just nu behöver det tömmas men jag drar mig för att börja lossa på det och ha ett läckande avlopp igen!
Kan ändå förstå tillfredsställelse än när det är klart och man fått bort skiten så att säga 😆

Jag håller med. Superäckligt! Och tandkräm lägger sig som cement i rören och blir en mysig bakteriehärd :yuck:

Idag har vi 32 grader i skuggan och tempen ska fortsätta stiga.
Det blåser TVÅ sekundmeter.
Ingen strand för hunden idag så jag har stannat hemma med henne i vagnens sköna Ac.
Sambon gick till stranden men smsade nyss att det var för varmt där.
Förtältet är helt öppnat åt alla håll och inklätt i silverduk. Ändå är där 37 grader.
Jag är SÅ tacksam att vi skrotade vår ursprungliga plan att åka till Italien.

Vi tänkte komma på rull i morgon och försöker hitta en camping i Leba, närmare Sopot och Gdansk.
Men hittills är det fullt eller så får vi ”komma ich chansa”
Vi är inte sugna på att åka runt och chansa.
Så vi får väl börja kolla på fler orter.

Vi är ute 60-70 nätter om året i vår husbil 🚐 Mest agilitytävlingar, nån enstaka utställning, och ett par veckors semester. Körde till Italien när vi hämtade valpen för sex år sen, men annars har vi hållit oss i Sverige och Danmark.
Ställplatser är väldigt varierande i service och pris, men det finns mycket att hitta i de olika appar som finns. Vi undviker de stora campingarna, ja, egentligen camping öht. Vi behöver inte det utbud som finns där. Små naturcampingar kan funka.
Det här är enda sättet för oss att resa, nu när det blivit hela sex hundar. De är inte alltid av den tysta sorten heller, och jag vill inte störa 🙉
Vi brukar åka ihop med ett annat par, och de har fyra hundar, så det blir tio 🙈😂
Hundklubbar är bra! Även Eremitplatser 😅

Vi är ute 60-70 nätter om året i vår husbil 🚐 Mest agilitytävlingar, nån enstaka utställning, och ett par veckors semester. Körde till Italien när vi hämtade valpen för sex år sen, men annars har vi hållit oss i Sverige och Danmark.
Ställplatser är väldigt varierande i service och pris, men det finns mycket att hitta i de olika appar som finns. Vi undviker de stora campingarna, ja, egentligen camping öht. Vi behöver inte det utbud som finns där. Små naturcampingar kan funka.
Det här är enda sättet för oss att resa, nu när det blivit hela sex hundar. De är inte alltid av den tysta sorten heller, och jag vill inte störa 🙉
Vi brukar åka ihop med ett annat par, och de har fyra hundar, så det blir tio 🙈😂
Vi undviker också stora campingar. Väljer alltid små, med fin natur, som ligger precis vid vattendrag (både jag och maken är biologer och gillar trollsländor, så det bakas alltid in i planerna). Stannar oftast två eller tre nätter på varje plats bara. Kul att åka runt! Känner samma som du angående hundarna med, även om vi bara har två. De är lugna och tysta när allt är lugnt i omgivningen, men om folk springer/skriker för mycket eller om andra hundar kommer förbi, så kan de vara…eeehhh…relativt högljudda. 😬

Värsta campingupplevelsen är en gång vi lite oplanerat behövde stanna ”på vägen”… Då hamnade vi på en trång jättecamping. Den låg vid en ”sjö” (vattenfyllt sandtag) där de hade nån sorts vattenskidanläggning som gick oavbrutet. Och det var förbudsskyltar överallt, typ ingenting var tillåtet. Det var hemskt. 🙈

Luktade fortfarande apa.

Vilken pärs! Jag hade underskattat lite hur mycket det egentligen är man behöver lära sig när man investerar i en sådan här grej - alla möjliga lösningar på diverse problem som kan uppstå, smarta idéer som gör livet lättare, saker man måste tänka på som man aldrig reflekterat över tidigare... Jag har tur som har en man som älskar research och att grotta ner sig i saker, så jag gör mest som jag blir tillsagd :angel: Blir imponerad av alla människor som kommit på de här grejerna en gång i tiden, det är inte klokt så mycket fiffiga grejer det finns!

Lider med er som har det för varmt! Det har ju varit värmebölja även i England men den nådde inte riktigt så långt söderut som Cornwall så vi har inte haft mer än 24 grader som mest. Istället kan jag klaga på att det blåser som attan, åtminstone idag, men blåst kan man ju å andra sidan gömma sig för ganska lätt...

På tal om värme - är det någon som har tips på en liten och smidig men effektiv fläkt att ha i bilen? Gärna en som kan gå på batteri i åtminstone 6 timmar. Ventilation i form av öppna fönster har räckt bra den här gången men vi tänker att det kanske vore bra att ha en fläkt att ta till också ifall vi skulle råka hamna på något jättevarmt ställe någon gång (tänkte bland annat köra över till Frankrike i september).

Campar också mest på brukshundsklubbar, i samband med tävling eller kurser. Men i år är rallySM på en stor campingplats så då testar vi det med. Är inte något jag kommer göra frivilligt på semestern framöver 😂😂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka