Stora campingtråden.

Bukefalos 30 år!

Vilken pärs! Jag hade underskattat lite hur mycket det egentligen är man behöver lära sig när man investerar i en sådan här grej - alla möjliga lösningar på diverse problem som kan uppstå, smarta idéer som gör livet lättare, saker man måste tänka på som man aldrig reflekterat över tidigare... Jag har tur som har en man som älskar research och att grotta ner sig i saker, så jag gör mest som jag blir tillsagd :angel: Blir imponerad av alla människor som kommit på de här grejerna en gång i tiden, det är inte klokt så mycket fiffiga grejer det finns!
Min sambo är också en sån som läser på väldigt mycket och gärna grottar ner sig. Tur är det för jag hade ju bara hängt vagnen på dragkroken och levt på som vanligt.
Men han nördar ner sig i allt från vilket kem-medel och toapapper som funkar bäst i toaholken till hur kan man optimera lastvikten. Sånt som jag tycker är dötråkigt.
Inför denna resan hade han snappat upp att kylskåpet kan tappa i princip all kyla om det blir för varmt ute. Så ett tips var att montera hårddiskfläktar bakom kylen. Så det skulle han börja krångla med två dagar innan avfärd :cool:

Lider med er som har det för varmt! Det har ju varit värmebölja även i England men den nådde inte riktigt så långt söderut som Cornwall så vi har inte haft mer än 24 grader som mest. Istället kan jag klaga på att det blåser som attan, åtminstone idag, men blåst kan man ju å andra sidan gömma sig för ganska lätt...

På tal om värme - är det någon som har tips på en liten och smidig men effektiv fläkt att ha i bilen? Gärna en som kan gå på batteri i åtminstone 6 timmar. Ventilation i form av öppna fönster har räckt bra den här gången men vi tänker att det kanske vore bra att ha en fläkt att ta till också ifall vi skulle råka hamna på något jättevarmt ställe någon gång (tänkte bland annat köra över till Frankrike i september).
Är det för er själva eller hund?
Om det är för hund så kan man sätta hårddiskfläktar på buren och koppla till elutaget.

Campar också mest på brukshundsklubbar, i samband med tävling eller kurser. Men i år är rallySM på en stor campingplats så då testar vi det med. Är inte något jag kommer göra frivilligt på semestern framöver 😂😂
Vi kommer att bo på vår egen klubb en vecka nu, då vi arrangerar Agility-SM 😅 börjar nästa torsdag, men det är mycket att fixa 🇸🇪

27 grader i Uppsala igår, vid lunch hade det blivit för varmt i vagnen, hade glömt fläkten, men tror inte den hade hjälpt. Så jag flyttade ut kontoret i skuggan 😂 vansinnigt skönt!

Bifogade filer

• IMG_2556.webp
    IMG_2556.webp
    233,5 KB · Visningar: 81
Här är fortfarande asvarmt 🥵
33 grader i skuggan och 38 i förtältet trots silverduk.
Vi har fått tag på en camping i Leba så i morgon bitti rullar vi vidare. 15/7 har vi färja bokad hem från Gdynia. Så då bör vi vara i Gdynia eller Sopot dagen innan (färjan går i ottan)

Det är så jäkla varmt att vi går ut korta stunder och pillar ihop lite. Sen in i vagnen och kyla ner sig.
Normalt sätter vi upp/plockar ihop förtält med möbler, ljusslinga, matta mm på under timmen. Det blir det INTE idag!

Vårat halvrivna läger
IMG_1323.webp

Min sambo är också en sån som läser på väldigt mycket och gärna grottar ner sig. Tur är det för jag hade ju bara hängt vagnen på dragkroken och levt på som vanligt.
Men han nördar ner sig i allt från vilket kem-medel och toapapper som funkar bäst i toaholken till hur kan man optimera lastvikten. Sånt som jag tycker är dötråkigt.
Inför denna resan hade han snappat upp att kylskåpet kan tappa i princip all kyla om det blir för varmt ute. Så ett tips var att montera hårddiskfläktar bakom kylen. Så det skulle han börja krångla med två dagar innan avfärd :cool:
Haha ja jag hade nog haft sönder typ 5 grejer och brutit mot minst 3 olika (oskrivna) regler vid det här laget om det inte vore för maken :p

Är det för er själva eller hund?
Om det är för hund så kan man sätta hårddiskfläktar på buren och koppla till elutaget.
Någon hund har vi inte (ännu), så det är till oss människor det gäller. Tänker någon slags bordsfläkt som vi kan ställa upp och sätta igång ifall det är varmt när vi ska sova eller så.

Idag har vi rest vidare från Kolobrzeg till Leba.
Vi var förvarade att Polska landsvägar var i uselt skick så vi ställde in en lång omväg för att köra motorväg. Använde både bilens gps samt vår portabla. Och det gick ju bra i ca 5 mil. Sen hamnade vi i ett vägbygge som ingen av gpserna ville kännas vid. Vi blev guidade in på en mindre väg som båda gpserna sa ”helt rätt, här ska ni vara”.
Det var en skitväg utan mittsträck och smal och slingrig. Varje gång vi fick möte så fick vi stanna. Den var lappad och lagad och med stora hålor och trasiga vägkanter.
Genom små byar och skogar. I 17 mil!!!
Vid några enstaka tillfällen kom vi upp i 65 men snittfarten var 43 km/h.
Inte en enda rastplats på hela vägen.

När vi tillslut kom fram till Leba mådde sambon skit av stress, utmattning och hunger.

Men nu är vi uppvilade och har ätit. Fått upp förtältet trots att det blåser 18 sekundmeter i byarna. Ikväll blir det bara softa så får vi utforska orten i morgon.
Men campingen är en liten mysig, välskött camping och vi fick välja plats själva så vi tog en i skuggan av ett gäng björkar.
IMG_1332.webp

Nu har vi äntligen hittat en 😍 Nyrenoverad så det blir bara att stoppa in grejerna vi vill ha i och så åka. Tyvärr inget förtält till, men precis lagom stor för oss. Förtält kanske går att hitta på begagnatmarknaden även till en så här pass gammal vagn?

Bifogade filer

• 20250703_222721.webp
    20250703_222721.webp
    130,1 KB · Visningar: 112
Nu har vi äntligen hittat en 😍 Nyrenoverad så det blir bara att stoppa in grejerna vi vill ha i och så åka. Tyvärr inget förtält till, men precis lagom stor för oss. Förtält kanske går att hitta på begagnatmarknaden även till en så här pass gammal vagn?
Du kan mäta så får du fram ditt a-mått. Mät från marken, sen längs hela skenan och ner på marken på andra sidan, då får du fram a-måttet om du inte hittar ditt husvagnsmärke på listan över a-mått. Obs, husvagnen ska stå rakt när du mäter.

Hittade en bild

Bifogade filer

• IMG_20250704_073045.webp
    IMG_20250704_073045.webp
    9,3 KB · Visningar: 100
Lider med er som har det för varmt! Det har ju varit värmebölja även i England men den nådde inte riktigt så långt söderut som Cornwall så vi har inte haft mer än 24 grader som mest. Istället kan jag klaga på att det blåser som attan, åtminstone idag, men blåst kan man ju å andra sidan gömma sig för ganska lätt...

På tal om värme - är det någon som har tips på en liten och smidig men effektiv fläkt att ha i bilen? Gärna en som kan gå på batteri i åtminstone 6 timmar. Ventilation i form av öppna fönster har räckt bra den här gången men vi tänker att det kanske vore bra att ha en fläkt att ta till också ifall vi skulle råka hamna på något jättevarmt ställe någon gång (tänkte bland annat köra över till Frankrike i september).
Jag har den här:

1751611186084.webp

Det finns gott om förtält och allt annat man behöver på begagnatmarknaden. Vi köpte vårat tält på blocket. Köpt stolar och bord på Marketplace. Och Omniaugn.

Älskar omniaugnen. Man kan verkligen göra ALLT i den som går att göra i en vanlig ugn.

Det finns gott om förtält och allt annat man behöver på begagnatmarknaden. Vi köpte vårat tält på blocket. Köpt stolar och bord på Marketplace. Och Omniaugn.

Älskar omniaugnen. Man kan verkligen göra ALLT i den som går att göra i en vanlig ugn.
Vi kommer nog ha med pizzaugnen, den går bra att laga massa saker i den med 😁 Omniaugnen såg jättesmart ut!

Nu har vi varit i Polen ett tag och reflekterat lite över hur campinglivet är här.

Pris? Nä billigt är det inte. Det är som i Sverige. Sverige är faktiskt ett av de billigaste länderna att campa i.
Eftersom man betalar för tomten, bilen, varje person plus turistskatt, hunden, elen, eventuellt förtältet/markisen så springer det iväg. Det förekommer också en extra avgift för storleken på husvagnen fast du inte kommer få en större tomt O_o
I Sverige betalar man för sin tomt och el och sen är det klart.

Vi har valt mindre campingar men med höga betyg. Med mindre camping pratar vi nån hektar eller två med kanske 40 platser. De är inte ens halvfulla. Jämfört med Svensk standard så är de enkla. Det är rent och välskött men allt är väldigt enkelt. Bara en sån sak att toapappret hänger i en behållare på utsidan och man får ta med efter anat behov. Det kan bli jobbigt om man missbedömt mängd papper mot utgifter sas. Så vi har med egen rulle :up:
Duscha är ett projekt. Små bås med ljummet vatten från ett sprinklande takmunstycke och ett närgånget duschdrapperi. Inga möjligheter att ställa av sig väska och hänga upp kläder. Kroken att hänga kläder och handduk på sitter oftast inne i duschen :meh:
Prislappen för bil, husvagn, el, skatter, två personer och en hund har landat på omkring 450:- dygnet. Tomterna är supersmå. Vi har inte fått plats med bilen. Den har fått stå på nån outhyrd tomt.
Engelska existerar sällan och all information är på Polska.
Vill man ligga på ”resortcamping” så skulle det för oss ligga på 790:- sist vi kollade. Även där är tomterna pyttesmå.
Det blir stor prisskillnad för paret i husbil utan husdjur mot trebarnsfamiljen med husvagn och en hund, fast de har lika stora (små) tomter.

Polackerna är väldigt glada, trevliga och hjälpsamma.
Att beställa på restaurang är ett äventyr i sig efter som allt är på polska och sällan någon som kan förklara. Vi brukar testa med Google translate men det brukar komma konstiga svar som ”mäktig potatis, kycklig översvallande” och så nått ord med mycket konsonanter som inte översätts alls.
Vissa konsonantkombinationer har man börjat lära sig vad det kan vara. Äter man på typisk polsk mat och skippar turiststråken så är det både gott, vällagat och billigt. Restaurangerna är 90% polskt kök. Resten ”italienskt” dvs pizza. Även som nu när vi är på en av Polens populäraste badorter så är mat, språk, menyer och information på polska.
Vi har besökt lite museum men begiper inte mycket vad vi besöker då det bara står på polska :confused:

Precis som i Sverige bör man ha med sig egen slang eller vattenkanna för att fylla på färskvatten. Slangarna på campingarna används både till att spola rent avloppstankar och fylla på färskvatten :yuck:

Som campinggäster hälsar man på varandra och ler. Man hjälper till att putta in husvagnar på trånga platser även om de flesta har mover. Och efteråt så pratar man lite glatt med varandra på nått kombinerat polskt/engelskt kroppspåk och tackar :p
Vi har varit de enda Svenskarna på campingarna. De flesta är polacker och några enstaka holländare och några Tyskar. Ekipagen är mest husbilar. Många tält och husvagnar är väldigt små. Vår husvagn är den enda fullbreddsvagnen vi sett.
En husvagn på 820 som vår är komplicerat stor för polska campingar och vägar.

Stränderna är magiska och oändliga. Allt ifrån tomma delar till fullpackade med stora tivolin.
Jag gillar verkligen det polska folket och landet i stort och är glad över att vi valde detta isf Italien i år.
Och viktigt! Det är VÄLDIGT hundvänligt!!

IMG_1368.webp

Nu har vi varit i Polen ett tag och reflekterat lite över hur campinglivet är här.

Pris? Nä billigt är det inte. Det är som i Sverige. Sverige är faktiskt ett av de billigaste länderna att campa i.
Eftersom man betalar för tomten, bilen, varje person plus turistskatt, hunden, elen, eventuellt förtältet/markisen så springer det iväg. Det förekommer också en extra avgift för storleken på husvagnen fast du inte kommer få en större tomt O_o
I Sverige betalar man för sin tomt och el och sen är det klart.

Vi har valt mindre campingar men med höga betyg. Med mindre camping pratar vi nån hektar eller två med kanske 40 platser. De är inte ens halvfulla. Jämfört med Svensk standard så är de enkla. Det är rent och välskött men allt är väldigt enkelt. Bara en sån sak att toapappret hänger i en behållare på utsidan och man får ta med efter anat behov. Det kan bli jobbigt om man missbedömt mängd papper mot utgifter sas. Så vi har med egen rulle :up:
Duscha är ett projekt. Små bås med ljummet vatten från ett sprinklande takmunstycke och ett närgånget duschdrapperi. Inga möjligheter att ställa av sig väska och hänga upp kläder. Kroken att hänga kläder och handduk på sitter oftast inne i duschen :meh:
Prislappen för bil, husvagn, el, skatter, två personer och en hund har landat på omkring 450:- dygnet. Tomterna är supersmå. Vi har inte fått plats med bilen. Den har fått stå på nån outhyrd tomt.
Engelska existerar sällan och all information är på Polska.
Vill man ligga på ”resortcamping” så skulle det för oss ligga på 790:- sist vi kollade. Även där är tomterna pyttesmå.
Det blir stor prisskillnad för paret i husbil utan husdjur mot trebarnsfamiljen med husvagn och en hund, fast de har lika stora (små) tomter.

Polackerna är väldigt glada, trevliga och hjälpsamma.
Att beställa på restaurang är ett äventyr i sig efter som allt är på polska och sällan någon som kan förklara. Vi brukar testa med Google translate men det brukar komma konstiga svar som ”mäktig potatis, kycklig översvallande” och så nått ord med mycket konsonanter som inte översätts alls.
Vissa konsonantkombinationer har man börjat lära sig vad det kan vara. Äter man på typisk polsk mat och skippar turiststråken så är det både gott, vällagat och billigt. Restaurangerna är 90% polskt kök. Resten ”italienskt” dvs pizza. Även som nu när vi är på en av Polens populäraste badorter så är mat, språk, menyer och information på polska.
Vi har besökt lite museum men begiper inte mycket vad vi besöker då det bara står på polska :confused:

Precis som i Sverige bör man ha med sig egen slang eller vattenkanna för att fylla på färskvatten. Slangarna på campingarna används både till att spola rent avloppstankar och fylla på färskvatten :yuck:

Som campinggäster hälsar man på varandra och ler. Man hjälper till att putta in husvagnar på trånga platser även om de flesta har mover. Och efteråt så pratar man lite glatt med varandra på nått kombinerat polskt/engelskt kroppspåk och tackar :p
Vi har varit de enda Svenskarna på campingarna. De flesta är polacker och några enstaka holländare och några Tyskar. Ekipagen är mest husbilar. Många tält och husvagnar är väldigt små. Vår husvagn är den enda fullbreddsvagnen vi sett.
En husvagn på 820 som vår är komplicerat stor för polska campingar och vägar.

Stränderna är magiska och oändliga. Allt ifrån tomma delar till fullpackade med stora tivolin.
Jag gillar verkligen det polska folket och landet i stort och är glad över att vi valde detta isf Italien i år.
Och viktigt! Det är VÄLDIGT hundvänligt!!

Visa bifogad fil 170556
Mamma och jag var glatt överraskade av den polska maten när vi besökte Krakow för några år sedan :) .

@Fetaost Är ni fortfarande kvar i Polen? Jag blev lite orolig när jag läste på Aftonbladet nyss:

Varningen i Polen: ”48 svåra timmar framför oss”​

Under kvällen, natten och morgondagen väntas kraftigt regn falla i Polen.
Vädervarningarna ligger över en stor del av landet.
– Som experter säger har vi 48 svåra timmar framför oss, säger Tomasz Siemoniak, inrikes- och administrationsministern, på en pressträff, enligt Onet.
Scoutläger som tältar hållas på att evakueras.
Landets försvarsminister uppmanar invånare i de berörda områdena att ladda telefoner och powerbanks.

Hoppas att ni har det bra och är i säkerhet!

@Fetaost Är ni fortfarande kvar i Polen? Jag blev lite orolig när jag läste på Aftonbladet nyss:

Varningen i Polen: ”48 svåra timmar framför oss”​

Under kvällen, natten och morgondagen väntas kraftigt regn falla i Polen.
Vädervarningarna ligger över en stor del av landet.
– Som experter säger har vi 48 svåra timmar framför oss, säger Tomasz Siemoniak, inrikes- och administrationsministern, på en pressträff, enligt Onet.
Scoutläger som tältar hållas på att evakueras.
Landets försvarsminister uppmanar invånare i de berörda områdena att ladda telefoner och powerbanks.

Hoppas att ni har det bra och är i säkerhet!
Japp vi är kvar i Leba till på Fredag då vi åker till Sopot.
Vi har koll på väderapparna och det verkar mest bli ”vanligt” sommarregn här.
Vi är alltså vid Östersjökusten.
Har inte riktigt greppat om det tillhör det varnade området.

@bettysmatte det verkar handla om södra Polen så vi är längst ifrån sas. Tack för din omtanke :heart

Asså Google translate här funkar sådär. Igår var vi ute på restaurang och det här var vår meny:

47D89DB5-D3A9-41AF-ADBE-2F19D2AF23EC.webp

Vidare så bör man inte dricka vattnet här så vi köper på flaska. Men även där har vi ett stort språkproblem.
Så det kan hända att man kommer hem med kolsyrat vatten.
Har någon av er provat att borsta tänderna i kolsyrat vatten?
Det har jag. Ofrivilligt.
Det blir nån reaktion mellan kolsyran och tandkrämen så det skummar ur käften. Jag såg ut som en rabiessmittad som tuggade fradga :laugh:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka