Stora campingtråden.

Bukefalos 30 år!

Fick gå in och kolla annonsen, 2320 mm bred och 7275 mm lång.

Vi har gasol och batteri såklart, men hade ett elverk sen innan (bensindrivet) som vi använt när vi varit ute. Det går såklart inte att ha det på hela tiden men de stunder det behövs så är det kanon!

I övrigt en enkel utedusch, stor vattendunk med tappkran, grill och extra gasolkök.

En markis står på önskelistan!
Då är den ganska stor ändå.
Det är skönt att inte ha fullbredd om man fricampar mycket. Jag försökte förklara det där för min sambo som promt skulle ha det stort och bekvämt. Han börjar fatta nu när vi har tråcklat oss runt på skitvägar och trånga campingar :p

Vi har dusch i vagnen men den har vi aldrig använt. Den är onödigt utrymme och funkar som förråd.

Det är så kul att titta på olika ekipage och människor på camping.
I Sverige är det mer lika dant. Husvagnar med förtält, husbilar med markis och så några tält och ”vanlife”.

I Tyskland och Polen har vi verkligen sett alla möjliga, roliga ekipage och fordon. Oftast inte i det bästa skicket. Folk är oerhört trevliga och hälsar och säger godmorgon (tror jag. Min polska är obefintlig)

Våra grannar har dethär söta ekipaget. Vagnen är lika stor/ liten som bilen. Ca 220 lång och max 170 bred. Supercharmigt!

IMG_1248.webp

Vi är också och campar just nu. :D Är på liten rundresa, för tillfället bland vinodlingar vid floden Mosel. Vi bor ju i Tyskland, så ”hemmasemester” för oss i år (hade iofs tänkt att ta en liten avstickare till Luxemburg, bara för att kunna lägga till ett land på livslistan.)

I vilket fall. Vi har en campingmojick i bilen (en Berlingo) med tält bakom. Ett perfekt mellanting för oss. Det enda vi saknar ibland är toa och dusch…

IMG_9138.webp

Vi köpte tält modell stort förra året. Jag har alltid sagt NEJ till tältsemester men ändå gillat campingplatslivet med barn (var själv på camping med husvagn som barn). Husvagn var det dock inte någon av oss som var sugna på så vi har bott ett par år i mer eller mindre enkla stugor. Förra året var vi dock lite sent ute och nästan alla stugor var bokade. Jag surfade lite mer runt på tält och insåg att de stora tälten ju inte helt var som mina minnen med trångt, ingen plats och dåliga liggunderlag. Sagt och gjort, vi köpte ett tält, la pengar på ordentliga liggunderlag till allihop och åkte iväg. Trots att förra sommaren var iskall, blöt och vi frös varje kväll första veckan blev jag helsåld, nog ännu mer än sambon som var den som föreslog det från början. I år har vi också valp med, premiärtestade hur hon reagerade i pingstas och det gick väldigt bra. Till sommaren ska vi till västkusten, bokat plats på två olika ställen. Det är lite för stort för att sätta upp och ner alltför många gånger! 😅

Vi semestade också i stugor och Air bnb innan. Men lessnade på att släpa med oss packning och mat i bilen, komma fram till ibland sunkiga ställen, knöliga kuddar och osköna sängar. Sen all denna städning efter sig. Och många gånger var det lika dyrt som på hotell.
Då blev det husvagn.

De moderna tälten är ju jätterymliga! Ligger ett par på campingen vi är nu på säsong med tält. Det måste vara ovanligt?

Vi har en adria adora 542 ut. Är nöjda än så länge, bara haft den sen - 23. Maken är mycket nöjd att vi numera har dusch, den används typ varje gång vi är iväg. Hade inte det i vår första vagn så det propsade han på att vi skulle ha nu. Funkar till och med för mig att tvätta håret när jag hade långt hår, dock fick maken stå redo att fylla vatten då :rofl:
Vi står både på camping och fricampar och vid utställningar, blir ju typ fricamp/ställplats. I år har vi bytt batteri till ett lithium(tror jag det heter) och skaffat en inverter. Hade solcell sedan tidigare, men batteriet var dåligt.
Ser fram emot sommarens resor!

Vi har en adria adora 542 ut. Är nöjda än så länge, bara haft den sen - 23. Maken är mycket nöjd att vi numera har dusch, den används typ varje gång vi är iväg. Hade inte det i vår första vagn så det propsade han på att vi skulle ha nu. Funkar till och med för mig att tvätta håret när jag hade långt hår, dock fick maken stå redo att fylla vatten då :rofl:
Vi står både på camping och fricampar och vid utställningar, blir ju typ fricamp/ställplats. I år har vi bytt batteri till ett lithium(tror jag det heter) och skaffat en inverter. Hade solcell sedan tidigare, men batteriet var dåligt.
Ser fram emot sommarens resor!
Då har vi ganska lika vagnar. Vi trivs också väldigt bra med våran.
Bytte också till litiumbatteri med inverter inför iår. Det gamla var kass och vi ville få ner vikten.
Jäklar va snabbt vikt plockar på :jawdrop:

Då har vi ganska lika vagnar. Vi trivs också väldigt bra med våran.
Bytte också till litiumbatteri med inverter inför iår. Det gamla var kass och vi ville få ner vikten.
Jäklar va snabbt vikt plockar på :jawdrop:
Jaa, vi har så himla lite lastvikt.. Det var ännu mindre när vi köpte den men kunde vikta upp den, dock sätter bilen stopp. Den har 1500 kg som begränsning så det suger lite. Inte riktigt läge att byta bil nu heller då den annars är perfekt för oss och dogsen.

Då är den ganska stor ändå.
Det är skönt att inte ha fullbredd om man fricampar mycket. Jag försökte förklara det där för min sambo som promt skulle ha det stort och bekvämt. Han börjar fatta nu när vi har tråcklat oss runt på skitvägar och trånga campingar :p

Vi har dusch i vagnen men den har vi aldrig använt. Den är onödigt utrymme och funkar som förråd.
Ja, vi har varit ute med den igår hos kompisar och idag skulle vi ställa den i skogen, jäklar vad tight det var att få upp den. :D
Än så länge känns den iallafall lagom stor!

Vi har dusch också, men gissar på att det blir sällan som den används.

Igår hade vi ”riktig” el i för första gången och under flera timmar, upplevde att det blev väldigt varmt på golvet men kan inte hitta att det finns någonstans att stänga av golvvärmen. Får leta mer en annan gång…

Jaa, vi har så himla lite lastvikt.. Det var ännu mindre när vi köpte den men kunde vikta upp den, dock sätter bilen stopp. Den har 1500 kg som begränsning så det suger lite. Inte riktigt läge att byta bil nu heller då den annars är perfekt för oss och dogsen.
Vi tyckte att vi hade mycket lastvikt. 360 kg.
Ac hade en tidigare ägare monterat och den var ett krav iom att vi ville ut i Europa. Sen mover, solceller och cykelställ vips så hade vi bara 260 kvar. Vilket också är rätt mycket. Men när vi vägde vagnen förra sommaren under semestern så hade vikt smygit sig på. Mycket var mat. Men också utrustning som ”var bra å ha” och plötsligt hade vi 90 kilos övervikt :o :bag: Då åkte ändå markistältet i bilen.

Nu har vi rensat ur en del, tog av markisen (där försvann nära 10 kg) eftersom vi köpt lufttält, cyklarna fick stanna hemma denna gången och sambons hållkäftenverktygslåda åker i bilen tillsammans med förtältet. Bytte även den andra gasflaskan till komposit.

Nu håller vi vikten:up:

Vi tyckte att vi hade mycket lastvikt. 360 kg.
Ac hade en tidigare ägare monterat och den var ett krav iom att vi ville ut i Europa. Sen mover, solceller och cykelställ vips så hade vi bara 260 kvar. Vilket också är rätt mycket. Men när vi vägde vagnen förra sommaren under semestern så hade vikt smygit sig på. Mycket var mat. Men också utrustning som ”var bra å ha” och plötsligt hade vi 90 kilos övervikt :o :bag: Då åkte ändå markistältet i bilen.

Nu har vi rensat ur en del, tog av markisen (där försvann nära 10 kg) eftersom vi köpt lufttält, cyklarna fick stanna hemma denna gången och sambons hållkäftenverktygslåda åker i bilen tillsammans med förtältet. Bytte även den andra gasflaskan till komposit.

Nu håller vi vikten:up:
Man blir ju förvånad över hur mycket saker väger! Första gången vi skulle åka så vägde jag allt jag stoppade in på en bagagevåg och skrev upp :angel: Men nu kör vi precis som ni verktygslådan i bilen och alla andra bra och ha som gubben ska ha med sig :rofl:

Ja, vi har varit ute med den igår hos kompisar och idag skulle vi ställa den i skogen, jäklar vad tight det var att få upp den. :D
Än så länge känns den iallafall lagom stor!

Vi har dusch också, men gissar på att det blir sällan som den används.

Igår hade vi ”riktig” el i för första gången och under flera timmar, upplevde att det blev väldigt varmt på golvet men kan inte hitta att det finns någonstans att stänga av golvvärmen. Får leta mer en annan gång…
Vår knapp för golvvärmen sitter på soffan nedtill! Tog en stund att hitta för oss då vi trodde den skulle vara i närheten av någon av de andra panelerna som fanns med knappar, men icket!

Vi semestade också i stugor och Air bnb innan. Men lessnade på att släpa med oss packning och mat i bilen, komma fram till ibland sunkiga ställen, knöliga kuddar och osköna sängar. Sen all denna städning efter sig. Och många gånger var det lika dyrt som på hotell.
Då blev det husvagn.

De moderna tälten är ju jätterymliga! Ligger ett par på campingen vi är nu på säsong med tält. Det måste vara ovanligt?
Ja tror inte det är så vanligt med säsongsplats och tält, men har hört om det! Och egentligen är det väl inte annorlunda än de glamping tält som står uppställda man kan hyra. Man kan göra det hur lyxigt som helst i tält, vårt problem är dock platsen i bilen med två barn på baksätet och visserligen liten men ändå en hundbur i bilen. I år har vi lagt till takbox, men eftersom hundburen kom till vet jag inte helt hur mycket det hjälper. Bilen är knöckfull och det är väldigt mycket tetris. 😅 Man borde nog egentligen väga ekipaget med all packning plus 4 cyklar bakpå. 😬

Nu blåser det jäklar i min lilla låda här på Polska kusten :crazy:
Grannens lufttält kollapsade tidigre i kväll. Det sa poff och så sprack ”stödkorven” i mitten. De hade nog pumpat upp det för hårt och sen expanderade luften i värmen och sen vindtrycket på det.
Vi valde att ha i mindre luft än rekomendationen.
Det rycker hårt i tältet och det tjuter inne i vagnen.
Vi har suttit ute till nu men nu får det bli öronproppar och sängen.

Jag ser mig lite som den ofrivilliga camparen, har aldrig varit på husvagnssemester som barn och har aldrig haft någon längtan efter husvagnslivet. Men så fick vi barn och en tur med min mamma och bonusfar med vår då 2-åring fick mig att se att husvagnslivet med småbarn faktiskt var riktigt toppen, barnet hade liksom alltid något att göra och att upptäcka, samt att husvagnen blev en trygg sovplats. Så när lillebror var 1 köpte vi vår egen vagn, lockade maken med att den finländska vagnen skulle vara lättdragen och hade hastighetsrekord för husvagnar. De kom att bli så att vi började åka en resa varje år med våra grannar med barn i samma ålder. (Utan dessa resor vet jag inte om vi hade haft kvar vår vagn och fortsatt med campinglivet)

Vi har prioriterat de stora drakcampingarna med mycket aktiviteter för barn, lek och bad och nu mer mest fotbollsplaner och häng. Barnen har roat sig och vi föräldrar har fått pusta ut lite och ha trevligt tillsammans. Så vi har tickat av flera gånger campingar som Orsa, Västervik, Örebro, Byske, Piteå och Lycksele, vi har dock västkusten kvar, hoppas på att få till det nästa år för i år blir det tyvärr ingen gemensam semester. Hade vi inte haft så fasligt långt till kontinenten hade det varit kul att dra utomlands någon gång, men från västerbotten till Tyskland är det långt med husvagn.

De senaste åren har även vagnen blivit logement vid sportaktiviteter, just nu står vi i Uppsala då ungarna har träningsläger i närheten. Det blir liksom en liten annan sak än det där semestrandet. Inget förtält eller slappande utan mer bara ett ställe att bo på och laga mat. Det är lite ny upplevelse för oss som annars varit så semesterinriktade när vi åkt i väg. Jag jobbar från husvagnen och det går alldeles utmärkt :)
IMG_2494.webp
IMG_2494.webp

Nu börjar barnen bli lite större, framför allt till längd så visst känns vår lilla 550 lite liten eftersom att den inte heller är fullbredd, men den är så extremt smidig att både dra och hantera så det är liksom denna vagnen eller ingen. Låg i går och tänkte på hur vi ska modifiera vagen för att klara av två tonårssönder som redan börjar växa om oss i längd...Nu har vi en 130 cm säng bak, en bäddbar dinett (som passar för ett barn under 10-ish) sedan en fast översäng som klarar upp till 80 kg, så den funkar ett tag, men är rätt smal... Så jag tror att vi snart får plocka fram samma konfiguration som vi hade när barnen var små och vi hade byggt en säng över hela husvagnens bredd så att vi alla sov tilsammans, men i denna får nu sönerna husera och vi föräldrar får bädda fram.

Jo, vad jag saknar i campinglivet är spontaniteten, vi har alltid åkt dit SMHI-har lovat bra väder, men det blir svårare och svårare med dropin och allt skall bokas. Jag vill checka in på en camping stanna så länge jag vill och sedan packa ihop och dra. Men det blir färre och färre campingar som har detta konceptet vilket är trist utan det ska bokas antal dagar. Det är ju liksom det som är meningen med husvagn att man ska kunna dra dit man vill när man vill!

Jo, vad jag saknar i campinglivet är spontaniteten, vi har alltid åkt dit SMHI-har lovat bra väder, men det blir svårare och svårare med dropin och allt skall bokas. Jag vill checka in på en camping stanna så länge jag vill och sedan packa ihop och dra. Men det blir färre och färre campingar som har detta konceptet vilket är trist utan det ska bokas antal dagar. Det är ju liksom det som är meningen med husvagn att man ska kunna dra dit man vill när man vill!
Fast det är ganska jobbigt att driva affärsverksamhet på det sättet, där kunderna har hela flexibiliteten. Du får boka 2-3 campingar parallellt helt enkelt och åka till den du önskar den veckan, och boka av de andra mot vad det kostar! Eftersom fricamping (alltså i fordon) är nästan förbjudet i vårt land så bör man väl ha en plan. Jag vill minnas i brottstycken av campingminnen från förr att inte alla uppskattade jakten på en campingplats på populära platser (utan mobiltelefon på den tiden) med ett allt tröttare och hungrigare sällskap.

De stora campingarna på populära orter är svåra att boka under högsäsong. Då krävs ofta ett visst antal dagar mm. Men vi undviker dessa då vi inte har barn. Finns det ett vattenland så är det inget för oss typ. Och då är det väldigt enkelt att bara vara spontan. Men jag förstår att har man barn så vill man ha en camping där de håller sig aktiverade.

Är du utanför högsäsong så är det väl inget problem att boka med kort varsel? Ringer man och pratar med dem så är de oftast hjälpsamma :). Jag skulle föreslå att ni bokar 1-2 nätter och säger att ni överväger att stanna längre men inte är säkra. Då kanske de kan boka upp nya bokningar på andra platser i första hand.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka