Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Ja precis, en månad till! :) Sista dagen här, samt rapportinlämning är 17/5, sen rapportredovisning 23-24/5 och examen 31/5 :)

Okej!

Ja men då är det ju inte så länge kvar iaf som sagt! Förstår att det kan kännas som lång tid, men får hoppas det går fort! (Jag var på en mardrömspraktik en gång, i tre veckor, grät flera eftermiddagar när jag kom hem därifrån =S Då kändes en dag som en hel evighet iofs...) Hoppas det inte är så illa för dig iaf!

//r

Yay va kul! :) Du har bara exjobbet kvar eller? Jag skrev fördjupningsarbetet i höstas så det är klart, har bara det här kvar nu :) Vad pluggar du?

Nej så illa är det ju inte, jag kan ju sitta på Buke t.ex. :angel: Men inte känns det speciellt stimulerande inte... + att det är i Alvik och jag bor i Uppsala så bra tågdagar är jag borta 12 timmar... +2 att tåget är så jävla dyrt så jag går back ca 2000:-/månad på det här... Men som sagt, snart slut! :)

Bara exjobbet kvar! Ska lämna in ett ett första utkast den 17:e, sen får jag förhoppningsvis redovisa den 29:e. Då är det bara rapporten kvar. När det är klart kan jag titulerar mig byggingenjör!

Ok, hon läser här i Uppsala. Och hon har luckats tjata in sig på "praos" på olika byggen under alla lov så hon är erbjuden sommarjobb på ett ställe som utsättare, men är med i slutstriden om praktikplats på Skanska, och då blir det bygget på Karolinska. Syrran har jobbat som optiker i 10 år och har väldigt mycket skinn på näsan. Jag hade aldrig kunnat sälja in mig och fått plats så som hon har!

Haha, okej. Usch, det lät verkligen inte varken kul eller bra att gå back pga av praktiken... men ja, snart slut, hoppas du får jobb sen snabbt då! =D

//r

Det är jag lite för mesig för, tyvärr.:( Jag hoppas att jag kan få jobb som konstruktör.

Ja det hoppas jag också på, jag söker allt jag hittar i Uppsala!

grodan - gemene man är nog för mesig för sånt! Finns det några jobb att söka för dig då?

Lite jobb finns det allt, men du ska ha minst ett par års erfarenhet. Men hos företag som Skanska, PEAB m.m. finns det inga jobb heller. Tyvärr. Vissa av företag måste till och med säga upp folk. :(

Men de tror väl att det blir bättre till sommaren.

Ja det där med erfarenheten är ju alltid ett gissel... Hur har de tänkt sig att man ska få erfarenhet om man inte får jobba?

kl

Jag blir knäpp! Förut älskade jag att skriva personligt brev och skicka ansökningar eftersom jag (ofta) är duktig på att uttrycka mig i skrift. Nu känner jag bara att det är ångestladdat och skulle vilja ha EN version av PB/CV. Jag ser dagligen arbeten jag skulle kunna söka till, men som jag skippar för att jag har en negativ syn på mig själv för tillfället. Jag gick in i den berömda väggen i höstas (i kombination med depression) och har inte riktigt kommit tillbaka från det, men jag VILL ha ett meningsfullt arbete och tjäna egna pengar. Vet vilka vägar man kan och bör gå för att visa framfötterna, men jag hålls hela tiden tillbaka av den negativa självbilden av mig själv, då jag tänker att det inte är någon idé.

Man (eller åtminstone jag) vill kunna vara självsäker i en sådan situation och det är väl det som får mig att tveka. Jag vill inte ens söka ett arbete på t.ex macdonalds då jag anser mig vara så grymt underkvalificerad, fast att jag egentligen inte är det. Jag har inte så höga eller långa utbildningar i bagaget, men jag har väldigt mkt arbetslivserfarenhet och på de arbeten jag tidigare har haft har mina arbetskamrater och chefer varit väldigt nöjd med mig. Det känns också som att det är totalt öken på jobbfronten i min stad, fast att det dagligen dyker upp nya annonser och att det på många ställen krävs lite kontakter.

Känner mig väldigt splittrad och förvirrad :crazy:

Jag känner igen mig i det du skriver verkligen. Jag har inte gått in i väggen men har ju min olyckan i bagaget + sjukskrivning och PTSD.

Jag tappade helt tron på mig själv undertiden jag sökte jobb, självkänslan dalade och tillslut tyckte jag inte att jag kvalificerade mig till ett enda jobb inom den genren jag pluggat.

I samma veva som det var som värst fick jag erbjudande om intervju, jag hade sådan sjuk ångest inför intervjun iom att jag egentligen inte hade alla kvalifikationer som efterfrågades. Intervjuven gick OK, och jag blev erbjuden den tjänsten (som var visstidsanställning). Nu har jag jobbat där i ett år och trivs helt otroligt bra, mitt självförtroende ökar för varje dag och jag har precis blivit erbjuden tillsvidaretjänst.

Får du fortfarande stöd och hjälp för din depression?

Åhh, tack! Ditt svar värmer i mitt lilla hjärta! Låter lite fjantigt, men en sådan sak gör att jag inte känner mig heelt obetydlig! :)

Jag gick till läkaren i september förra året och blev då sjukskriven en tid, samt att vi hade kontenuerliga uppföljningar. Efterfrågade redan i början någon typ av kontakt med psykolog/kurator, men då jag utreddes för bipolär sjukdom på psykiska kliniken så ansåg väl läkaren att jag skulle avvakta. Läkaren och sköterskan som gjorde utredningen tyckte väl att bipolär sjukdom inte var det som var synonymt med mig, så efter det skickade min läkare på VC en remiss till psykologen på min VC. Har nu börjat gå på någon form av "gruppterapi" med inriktning på mindfulness, stress osv. Har fått en tid hos kurator om en månad, så ser det ut just nu, men aldrig fått någon direkt hjälp för min depression kan jag tycka.

Samt att jag då har ett enormt stöd från min handläggare på arbetsförmedlingen och försäkringskassan (är inte sjukskriven nu, men inte "vanligt" arbetslös heller utan någonstand därimellan). Min bakgrund efter en ridolycka gör att jag har fått den möjligheten till hjälp och det är jag enormt tacksam för. Jag har alltid haft höga krav på mig själv och jag har faktiskt gått ett år på Kriminologiprogrammet i Sundsvall (som är en väldigt populär utbildning), men jag kände efter ett år att jag var totalt värdelös och kunde verkligen inte konkurera om platserna på den utbildningen. Kände att när jag är så förstörd i själen så kunde jag inte ge mig in i ett sådant yrke. Nåväl, kanske, någon gång om jag lyckas få bukt på mina upp och nedgångar.

Och på grund av att jag tycker att jag själv är så förstörd så känns det dessutom som att jag kommer att klara av att arbeta överhuvudtaget, inte någonstans, någongång. Fast egentligen, så vet jag någonstans att jag ÄR bra och en oerhört kompetent medarbetare på många arbetsplatser. Men av någon anledning tar de negativa känslorna alltid över och blir större. Då tappar jag ju suget ännu mer, att göra något aktivt för att hitta ett arbete.

Jag känner igen mig väldigt mycket i ditt sista stycke (fast jag har ingen olycka eller depression i bagaget, "bara" väldigt dåligt självförtroende). Jag har dock kommit till en vändpunkt, vet inte riktigt när den inträffade eller om det svängt gradvis eller vad det berodde på, så jag antar att jag inte kan hjälpa dig, men iallafall, kanske kan kännas bra att någon känner igen sig, jag vet inte..

Iallafall, innan kände jag typ att jag var dålig på allt och jag ville bara plugga, inte jobba, för då när jag pluggade då förstörde jag ju bara för mig själv liksom, då behövde ingen annan lida för att jag var inkompetent, typ.

Men, ja, som sagt nu har det vänt och jag har insett jag ÄR fan bra på grejer! Och jag tänkte på, det där du skrev om jobbet du ändå hade nu, för visst var det så att du hade något sommarjobb nu? Kan du inte ta med dig dina erfarenheter från det jobbet, för visst kände/känner du dig trygg och kompetent där? Och så tänker du på det när du känner dig dålig?

Vet inte om mitt svammel alls är till någon hjälp, men ändå....

----------------------------------

Så lite aktuellt om mig. Jag har nu jobbat mina första dagar på mitt jobb (är ett "event-jobb" eller hur man ska säga, så nu väntar jag på att jag ska bli bokad på fler, har inget mer just nu, vill ha!) och det gick bra, tycker jag själv iaf! =) =) Och kul var det!

Och så kan ni få hålla tummarna för mig imorgon, för då ska jag på arbetsintervju för ett sommarjobb som jag verkligen vill ha! Hoppas!

Hur går det för er andra i tråden? =)

//r

Man måste läka innan man kan se ljusglimtar igen och man måste tillåta det att ta tid.

Jag är helt övertygad om att du kommer att hitta ett jobb där du trivs och då kommer tron på sig själv automatiskt, lovar dig!

.. och du, du är inte obetydligt, verkligen långt ifrån!!

Så var det för mig också när jag sökte jobb, helst ska man ha 30 års arbetslivserfarenhet men ändå vara 25 och inte vilja skaffa barn överhuvudtaget. Men jag lyckades få jobb till slut. Du får lyfta fram fördelarna med att vara nybakad. Du kommer lyckas med att få jobb!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka