Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Frågar här… Kompis sökte jobb hos företag, blev inbjuden att sitta med ett par dagar (”för att testa”). Hon jobbade självständigt dessa 2 dagae. På slutet av andra dagen blev hon tillsagd att de inte behövde folk just nu, tack ändå. Nu fick hon veta att de inte tänker betala henne för de två dagarna för hon hade inget kontrakt och de räknade det som obetald skuggning. Kan de komma undan med det även om hon faktiskt jobbade?? Skuggning är väl bara att titta på…

Sökt 2 jobb till.
De står att de flesta har semester Juli-Agusti och en kommer bli kontaktad efter den perioden.
Vet knappt vad jag vill men jag vill ha ett jobb… så har sökt lite spretigt men ja. Får väl se. Kanske inte får nått av dem.
Sökt 6 olika jobb nu.
Ska söka fler men de lär bli rörigt för mig 🤪

Har haft första intervjun/screening med rekryteraren igår, och det verkar som om man får ha med sig sin hund på den arbetsplatsen :heart
Intervju med hiring managern bokad på torsdag.
Intervju med hiring manager avklarad. Det är en utmanade roll men jag har vad som krävs. Fick reda på direkt att jag ska gå vidare till nästa steg, är nog totalt 5 olika steg för nu dök det upp att de var en roll till att prata med så 4 kvar. Hen visste dock inte hur det såg ut med semestrar så varnade att det kunde ta tid iom att alla ej är på plats och att rekryteraren skulle återkomma med bokning.
Och jag såg en hund på kontoret :heart

Jag blev uppringd av ett av jobben jag sökt igår. Det jobbet jag var relativt säker på att de nog skulle va intresserade.
Va rädd för länen där då de är ett teknikerjobb. Hon fråga om lön och jag bolla tillbaka frågan om hon visste vilket spann de låg inom. Hon sa ”spannet” och jag blev lättad. Sa vad jag ville ha isåfall och då skulle jag tjäna lika bra som jag gjort nu.

Intervju i Augusti

Jag tror jag haft en ganska skev bild av min lön. Jag har ”jobbat” mig till en ingenjörsroll och haft ett driv dit. Men i drivet blev jag ganska slutkörd och omotiverad.
Jag vet inte om byte av arbetsplats kommer ändra de och om jag BORDE följa spåret ingenjör.
Jag har själv satt en prestige i att de är ett ”bättre” jobb. Att de ser bra ut?
Men frågan är om de är så viktigt..

Senast jag tyckte mitt jobb va roligt var när jag va installatör. Jag va duktig. Jag fick röra på mig. Jag SÅG fysiskt vad jag gjort. Vad jag åstakommit. Mina jobb la jag hög stolthet i.

Jag tänker nog för mycket men ja. Inget behöver beslutas nu och en intervju betyder inte att jag får erbjudande om jobbet.

Intervju med hiring manager avklarad. Det är en utmanade roll men jag har vad som krävs. Fick reda på direkt att jag ska gå vidare till nästa steg, är nog totalt 5 olika steg för nu dök det upp att de var en roll till att prata med så 4 kvar. Hen visste dock inte hur det såg ut med semestrar så varnade att det kunde ta tid iom att alla ej är på plats och att rekryteraren skulle återkomma med bokning.
Och jag såg en hund på kontoret :heart
Hade nästa intervju igår, det gick bra men den nästföljande är inte bokad förrän om 2 veckor pga semester. Fick höra från rekryteraren att jag fått amazing feedback från den personen jag pratade med igår. Och det känns bra för vi hade en trevlig konversation och verkade ha lika värderingar om saker och ting.

Hur resonerar ni kring att söka till en tillsvidareanställning om ni planerar att av någon anledning inte kunna jobba kvar efter ett år?

Precis samma som en arbetsgivare skulle resonera "Det är bara affärer". De har inget med att göra hur länge du tänkt jobba där. Dessutom så kanske du ändrar dig när det där året har gått? Vem vet liksom.
De har givetvis med det att göra, eftersom det för vissa tjänster är en del av själva urvalet - att båda parter ska se det som ett långsiktigt samarbete. Sen spelar det olika stor roll för olika tjänster/företag och jag tycker inte just bara att tjänsten är ”tillsvidare” är ett hinder.

De har givetvis med det att göra, eftersom det för vissa tjänster är en del av själva urvalet - att båda parter ska se det som ett långsiktigt samarbete. Sen spelar det olika stor roll för olika tjänster/företag och jag tycker inte just bara att tjänsten är ”tillsvidare” är ett hinder.
De skulle aldrig visa samma hänsyn mot en arbetstagare så nej. Jag tycker verkligen inte att de har med det att göra.

De skulle aldrig visa samma hänsyn mot en arbetstagare så nej. Jag tycker verkligen inte att de har med det att göra.
Så om de uttryckligen säger att det är en långsiktig satsning där första året handlar om att lära sig och förstå problemen, med stor andel utbildning, så skulle du ändå bara köra på trots att du vet att du inte tänker göra annat än att utbilda dig och sen sticka?

Tack för svar och resonerande :)

Tjänsten skulle innebära en hel del utbildning och lärande, iallafall i början och det är sådant man kan ha nytta av på många andra ställen med. Samtidigt känner jag mig säker på att jag hade kunnat göra mycket nytta under min tid där också. Om jag får jobbet, det vill säga. Min erfarenhet inom branschen, som ändå får sägas vara relativt stor, är att de högt uppe inte har det särskilt svårt. Det är små företag med ett fåtal personer.

Jag har heller ingen plan på att söka annat jobb inom branschen efteråt, utan lämnar jag är det för en helt orelaterad utbildning.

Tack för svar och resonerande :)

Tjänsten skulle innebära en hel del utbildning och lärande, iallafall i början och det är sådant man kan ha nytta av på många andra ställen med. Samtidigt känner jag mig säker på att jag hade kunnat göra mycket nytta under min tid där också. Om jag får jobbet, det vill säga. Min erfarenhet inom branschen, som ändå får sägas vara relativt stor, är att de högt uppe inte har det särskilt svårt. Det är små företag med ett fåtal personer.

Jag har heller ingen plan på att söka annat jobb inom branschen efteråt, utan lämnar jag är det för en helt orelaterad utbildning.
Då låter det som att du kan hänga i och se. Min uppfattning är att så länge man inte behöver ljuga och det känns som att det passar även efter mer detaljer, så finns det ingen anledning att själv göra bedömningen att det inte kommer att funka på lösa grunder om för kort tid. Inget att dra sig ur på förhand utan att det kommer mer absoluta fakta på bordet tänker jag.

Så om de uttryckligen säger att det är en långsiktig satsning där första året handlar om att lära sig och förstå problemen, med stor andel utbildning, så skulle du ändå bara köra på trots att du vet att du inte tänker göra annat än att utbilda dig och sen sticka?
Om det var ett smart karriärdrag, ja.
För de kan lika gärna ändra sig och helt plötsligt är det en helt annan tjänst. Eller tjänsten försvinner, jobbas om eller vad som helst.

Grejen är att ens planer kan lika gärna ändra sig. Anledningen till att man bara ville vara där ett år kan försvinna helt. Sånt vet man inte på förhand. Likaså så kan man planera att vara där i 10 år, och väl där så inser man att den här arbetsplatsen verkligen verkligen inte är för en.

De skulle som sagt aldrig ta samma hänsyn till arbetstagaren, så varför ska arbetstagaren göra det?

Hur resonerar ni kring att söka till en tillsvidareanställning om ni planerar att av någon anledning inte kunna jobba kvar efter ett år?
Efter att ha varit på en arbetsplats som jag såg långsiktigt och min uppfattning av arbetsgivaren också var så, men sen när det var dags för omorganisation (företaget gick bra så det handlade inte om att bli av med folk för att minska kostnader) så var man helt enkelt inte värd något i företagets ögon så har jag noll betänkligheter om det inte är optimalt för arbetsgivaren längre. De tänker inte på mig när det inte passar längre. Däremot skulle jag inte ljuga för att få jobbet om frågan kom upp.

Förövrigt har jag fått ett vikariat nära där jag bott. Vet inte riktigt hur upplägget är, om jag bara är på upplärning denna vecka eller senare också. Sedan har jag några veckor senare. Hittils har jag bara varit med en gång och känner väl inte att det passar mig något vidare. Väldigt dåligt med information från cheferna och människan jag går bredvid har en mycket bristfällig svenska så jag förstår knappt vad han säger. Ingen större fara, jobbet är tämligen simpelt så jag kan nog lära mig vad jag behöver bara från att se vad som händer.

Än har jag heller inte fått något kontrakt, vilket en chef sade att han skulle fixa för ett tag sedan. Har sökt några andra jobb, både här och där, och får jag ett annat jobb innan dess att jag fått ett kontrakt lär jag ta det. Så jag passar fortfarande in i den här tråden, även om det händer lite saker.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka