Vad menar du med att de inte skulle ta ”samma hänsyn till arbetstagaren”? Jag upplever inte att det är så.Om det var ett smart karriärdrag, ja.
För de kan lika gärna ändra sig och helt plötsligt är det en helt annan tjänst. Eller tjänsten försvinner, jobbas om eller vad som helst.
Grejen är att ens planer kan lika gärna ändra sig. Anledningen till att man bara ville vara där ett år kan försvinna helt. Sånt vet man inte på förhand. Likaså så kan man planera att vara där i 10 år, och väl där så inser man att den här arbetsplatsen verkligen verkligen inte är för en.
De skulle som sagt aldrig ta samma hänsyn till arbetstagaren, så varför ska arbetstagaren göra det?
Så du tänker att de mycket väl skulle kunna orera om hur långsiktigt de arbetar och att de anställda ska jobba länge hos dem, trots att de redan har nästan beslutade (men ej kommunicerade) planer på att lägga ned verksamheten om ett år? Jag kan nog inte ens föreställa mig en sån arbetsgivare, finns säkert, men nån norm är det inte.
Ja planer och livet ändras hela tiden - men att gå in i något man avsiktligen vet inte är vad motparten vill ha - blir knappast bra för endera parten. Om man dessutom gör det genom att glida på sanningen och ljuga - ja, då tycker jag man är kass - oavsett om man är på arbetsgivar- eller arbetstagarsidan.