Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Om det var ett smart karriärdrag, ja.
För de kan lika gärna ändra sig och helt plötsligt är det en helt annan tjänst. Eller tjänsten försvinner, jobbas om eller vad som helst.

Grejen är att ens planer kan lika gärna ändra sig. Anledningen till att man bara ville vara där ett år kan försvinna helt. Sånt vet man inte på förhand. Likaså så kan man planera att vara där i 10 år, och väl där så inser man att den här arbetsplatsen verkligen verkligen inte är för en.

De skulle som sagt aldrig ta samma hänsyn till arbetstagaren, så varför ska arbetstagaren göra det?
Vad menar du med att de inte skulle ta ”samma hänsyn till arbetstagaren”? Jag upplever inte att det är så.

Så du tänker att de mycket väl skulle kunna orera om hur långsiktigt de arbetar och att de anställda ska jobba länge hos dem, trots att de redan har nästan beslutade (men ej kommunicerade) planer på att lägga ned verksamheten om ett år? Jag kan nog inte ens föreställa mig en sån arbetsgivare, finns säkert, men nån norm är det inte.

Ja planer och livet ändras hela tiden - men att gå in i något man avsiktligen vet inte är vad motparten vill ha - blir knappast bra för endera parten. Om man dessutom gör det genom att glida på sanningen och ljuga - ja, då tycker jag man är kass - oavsett om man är på arbetsgivar- eller arbetstagarsidan.

Vad menar du med att de inte skulle ta ”samma hänsyn till arbetstagaren”? Jag upplever inte att det är så.

Så du tänker att de mycket väl skulle kunna orera om hur långsiktigt de arbetar och att de anställda ska jobba länge hos dem, trots att de redan har nästan beslutade (men ej kommunicerade) planer på att lägga ned verksamheten om ett år? Jag kan nog inte ens föreställa mig en sån arbetsgivare, finns säkert, men nån norm är det inte.

Ja planer och livet ändras hela tiden - men att gå in i något man avsiktligen vet inte är vad motparten vill ha - blir knappast bra för endera parten. Om man dessutom gör det genom att glida på sanningen och ljuga - ja, då tycker jag man är kass - oavsett om man är på arbetsgivar- eller arbetstagarsidan.
Jag och flera med mig har upplevt just det. Så att det händer är fakta.

Det behöver inte handla om nedläggning, det finns tusen olika orsaker till att en specifik tjänst försvinner. Jag känner till fall där man har suttit och diskuterat löneförhöjning, framtida utbildning osv osv inom företaget för att en vecka senare få reda på att tjänsten kommer avslutas.

Jag har aldrig fått frågan "Tänker du jobba här mer än 1 år?" Så att ljuga är nog inte ett måste ens.

Jag skulle säga att en arbetsgivare som kör med öppna kort är oerhört sällsynt. Och jag önskar verkligen att det inte vore så.

Det förekommer absolut, jag vet personer som flyttat för en tjänst som sen gjorts övertalig efter bara en kort tid. Det är för att den typen av beslut ligger på olika nivåer så en chef som anställer vet ej att det kommer att komma nerdragningar. Detta är när man inte har kollektivavtal, vilket många företag i tex tech inte har.

Jag har heller ingen plan på att söka annat jobb inom branschen efteråt, utan lämnar jag är det för en helt orelaterad utbildning.

Då skulle jag söka utan betänkligheter. Jag antar att du inte redan kommit in på utbildningen, och då kan fortfarande vad som helst hända. Däremot skulle jag inte ljuga om frågan ställs rakt ut.

Det förekommer absolut, jag vet personer som flyttat för en tjänst som sen gjorts övertalig efter bara en kort tid. Det är för att den typen av beslut ligger på olika nivåer så en chef som anställer vet ej att det kommer att komma nerdragningar. Detta är när man inte har kollektivavtal, vilket många företag i tex tech inte har.
Jo, på det sättet funkar det, att det man inte vet något om inte kan berättas. Ibland vet man också något och kan ändå inte berätta något konkret, däremot så är det information som man då förhåller sig till så att arbetstagaren får en tillräckligt okej bild av vad det hela handlar om. Och så tänker jag att arbetstagare också kan hamna i, där saker i livet händer strax efter anställning som gör att man inte kan fortsätta.

Invändningen var att om man redan har konkreta planer som gör att man vet att arbetsgivaren inte alls får det de uttryckligen söker - och man inte säger något om det, så är det inte ett okej agerande av arbetstagaren. Sen finns det alla former av gråzoner med "uttryckligen" och "inte säger något" och "konkreta planer", där man måste ta ställning själv om det känns bra i magen att inleda ett samarbete på de premisser som satts upp i samtalen med ens nya arbetsgivare. Jag tycker dock inte man behöver anta en massa saker som eventuella hinder om de inte uttryckts av arbetsgivaren. För mig byggs tillit och lojalitet mellan parter, inte av ena sidan.

Igår tog jag tag i att söka de där 6 jobben jag måste varje månad.

Idag ringde telefonen, stod i duschen så jag har inte svarat. Men vad tusan ska jag säga? Jag får inte tacka nej, då kan jag bli av med A-kassan... Men, jag har ju redan jobb.

Känner mig lite som ett rövhål, men vad ska man göra liksom?

Igår tog jag tag i att söka de där 6 jobben jag måste varje månad.

Idag ringde telefonen, stod i duschen så jag har inte svarat. Men vad tusan ska jag säga? Jag får inte tacka nej, då kan jag bli av med A-kassan... Men, jag har ju redan jobb.

Känner mig lite som ett rövhål, men vad ska man göra liksom?
Vilket sjukt moment 22.
"Jag jobbar gärna hos er men har en annan tjänst från xx datum"

Vilket sjukt moment 22.
"Jag jobbar gärna hos er men har en annan tjänst från xx datum"
Samtidigt som det är ett jobb jag gärna skulle ha, tror jag. Och det ligger bättre till geografiskt. Men jag tror ju inte att jag har en chans att få det egentligen. Ska man titta rent statistiskt så borde det vara noll risk att tacka ja till intervju :rofl:

Rent tekniskt sett så har man ingen uppsägningstid under provanställning. Men satan så fittigt det vore att säga upp sig innan man börjat.

Jag har inte ringt upp än.

Samtidigt som det är ett jobb jag gärna skulle ha, tror jag. Och det ligger bättre till geografiskt. Men jag tror ju inte att jag har en chans att få det egentligen. Ska man titta rent statistiskt så borde det vara noll risk att tacka ja till intervju :rofl:

Rent tekniskt sett så har man ingen uppsägningstid under provanställning. Men satan så fittigt det vore att säga upp sig innan man börjat.

Ja isf är det bara att gå på intervju och se :)

Vill du hellre ha det så tycker jag du ska tacka ja till intervju och se var det leder till. Du kan säga upp dig innan du börjat på det andra om det skulle vara så att du får det. Du är inte den första som gör så.

Vill du hellre ha det så tycker jag du ska tacka ja till intervju och se var det leder till. Du kan säga upp dig innan du börjat på det andra om det skulle vara så att du får det. Du är inte den första som gör så.
Instämmer! En närstående har också varit med om att ha blivit uppsagd pga arbetsbrist hos nya arbetsgivaren innan hen hade hunnit börja. De bestämde sig för att lägga ned kontoret där det var tänkt att hen skulle jobba. Lyckligtvis gick det att dra tillbaka uppsägningen hos den gamla arbetsgivaren, men det var en ganska pinsam sits.

Med det sagt i mitt förra inlägg så fick jag tyvärr lämna återbud på tjänsten jag skulle börjat på 1/9. Min hundvakt, som även är min mor, är i för dåligt skick för att ta ansvar för två hundar (min och hennes). Hon ska troligtvis hjärtopereras framöver. Så, mitt mål är att hitta ett jobb i närheten av där jag bor så att jag vid längre arbetspass (8 timmar), kan cykla hem på lunchen och rasta hunden. Eftersom jag söker inom vården så kan ett arbetspass vara så kort som 4 timmar, så tänker att det inte blir så ofta jag har 8 timmars pass 🤞🏻

Har anmält intresse för att bli timvikarie inom vården på min bostadsort, samt på min förra bostadsort.

Söker dock även heltidstjänster och har en intervju imorgon 🙂 Är en tjänst på ett LSS-boende på min bostadsort 🙂

Hur tycker ni man ska göra? Jag är arbetssökande på heltid och jobbar timmar (har ingen a-kassa) och börjar nytt heltidsjobb 17/8. Vad ska man skriva i sina ansökningar man måste skicka in? Personligt brev som vanligt och lägga till att jag har anställning från 17/8?

Hur tycker ni man ska göra? Jag är arbetssökande på heltid och jobbar timmar (har ingen a-kassa) och börjar nytt heltidsjobb 17/8. Vad ska man skriva i sina ansökningar man måste skicka in? Personligt brev som vanligt och lägga till att jag har anställning från 17/8?
Du får ingen aktivitetsersättning från försäkringskassan? Får du det så måste du söka jobb som vanligt.

Du får ingen aktivitetsersättning från försäkringskassan? Får du det så måste du söka jobb som vanligt.
Nej, ingen aktivitetsersättning. Kan man skriva ett väääldigt basic personligt brev och skriva att man har anställning från så och så datum? Eller blir det kontroller på hur väl man har skrivit sitt personliga brev? 😅

Nej, ingen aktivitetsersättning. Kan man skriva ett väääldigt basic personligt brev och skriva att man har anställning från så och så datum? Eller blir det kontroller på hur väl man har skrivit sitt personliga brev? 😅
Varför söker du då jobb överhuvudtaget?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka