Stora shoppingtråden III

1000014704.webp
Tärnsjöträns till fyndpris! Fick även med tyglar.

Ingen shopping utan en present från min dressyrtränare ❤️
Allvädersjacka från Horsewear, lätt fodrad med infälld luva, reflextyg, helt vattentät och lagom stor för att rymma varm tröja under.
Deras logga broderad på ryggen i vitt, supersnygg!
Eftersom jag rider ut så mycket och går till och från ridhus så tyckte det att jag skulle synas ordentligt.

20250516_161211.webp

Ingen shopping utan en present från min dressyrtränare ❤️
Allvädersjacka från Horsewear, lätt fodrad med infälld luva, reflextyg, helt vattentät och lagom stor för att rymma varm tröja under.
Deras logga broderad på ryggen i vitt, supersnygg!
Eftersom jag rider ut så mycket och går till och från ridhus så tyckte det att jag skulle synas ordentligt.

Visa bifogad fil 167661

Den såg riktigt funktionell och trevlig ut! Vad heter modellen? :)

Den här kändes inte så tung? Öppnade och stängde ett par ggr för att känna.

Kanske var det något fel på min, den var anmärkningsvärt tung. Det gjorde inget när vi bara åkte på tävling, då brukade vi hjälpas åt också. Men tror jag sålde den 2020 och var väldigt glad för den nya när jag åkte själv skytteltrafik till seminstationen 5 dagar i veckan i typ tre månader 2021. 🤣

Annars tyckte jag mycket om den och hästarna med, hade inte så stora. Bytte till ett Forzab så nästan lika men med sadelkammare och lite större 😊 och ordentlig gasdämpare på luckan 🤣

Lite udda fråga kanske men om hästen har 95 cm i dressyrgjord, vilken längd är rimlig att "börja med" om man ska ha en vanlig lång gjord?

Tänker också att det beror på sadel? Min dressyrsadel hade långa stroppar, har sett sadlar med betydligt kortare
Absolut spelar stropparnas längd in men den absolut största påverkan är hästens anatomi. Stropparna på min dressyrsadel är absolut tillräckligt långa för att ha en oerhört kort gjord, men hästens anatomi kräver en längre gjord.

Lite udda fråga kanske men om hästen har 95 cm i dressyrgjord, vilken längd är rimlig att "börja med" om man ska ha en vanlig lång gjord?

Min hade 150-160 cm om jag inte minns helt fel, beroende lite på hur töjbar resår det var.

95 är jättelångt! Varken min feta PRE eller stora häst på 177 har haft längre än 75cm. Så hade börjat med 145.

Nej inte särskilt faktiskt, i synnerhet inte när de flesta rider omkring i alldeles för korta dressyrgjordar. Min silesiska häst hade 90 cm och då var den eg för kort och hade gott kunnat vara 95-100 cm för att passa optimalt. Hon var 170 i manken och vägde runt 750-850 kg.

Sen är PRE inte direkt kända för att vara stora hästar och förstår inte heller vad eg mankhöjd har att göra med saken? 🤷🏼‍♀️ En ardenner kan ju tex vara "bara" 160 cm i manken men vara byggd som en tunna på fyra ben.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
14 032
Senast: Fibusen
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 173
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet