Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.50g linern är väldigt tunn dock, har du provat tjockaste linern?
HW har 400g liner och derast tjockaste täcke är 450g.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.50g linern är väldigt tunn dock, har du provat tjockaste linern?
HW har 400g liner och derast tjockaste täcke är 450g.
Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.
Jo jag få leta. 400 verkar räcka till -15°, men vill ha alternativ för det kan bli kallare än så.10% är ändå rätt mycket i sammanhanget.
Det kan vara skillnaden mellan att nå termisk balans och ligg under.
Men med en riktig fryslort hade jag som sagt satsat på Horsewares värstingar i liner + täcke.
Var hittar jag täcken med mer än 400 g? Termometer under täcket har verkligen varit intressant. Innetäcke under 400g höjden inte temperaturen nämnvärt, så vi behöver något ännu varmare. Tips?
Mina hästar blir då mycket varmare av att ha 200-250g innetäcke under utetäckena.Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.
Har också minus i stallet så han har samma täcke dygnet runt. Får leta efter det HW. Annars prova med ull under 400g.
Det där håller inte jag med om. Klart att ett 400 g under 400 g blir bra mycket varmare än bara ett täcke? Om problemet är att det undre täcket komprimeras av det yttre så ha ett tjockt innetäcke och ett tunnare (=lättare) utetäcke över? Har alltid funkat jättebra för mig. Mvh hon vars förra häst ville ha super heavy 550g + utetäcke 200g över det vid -15.Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.
50g extra är ju ingenting. Skulle säga att man minst behöver öka med 100g för att ha chans att få lite varmare.Det blir ju dock inte så mycket varmare. Skilde bara 1° med ett 50g under 400g.
Om han har samma täcke ute som inne så HW heavy med liner? Då kan du få 500, 600, 700 eller 800 gram beroende på liner.Ingen aning men hans comforrtemp verkar vara ca 28°.
Helhals. Kan inte ha benen lindade i en halvmeter snö.
Han skakar när vi tar in från hagen så ja, han fryser.
Har också minus i stallet så han har samma täcke dygnet runt. Får leta efter det HW. Annars prova med ull under 400g.
Kör en tjockare liner. Det blir rejäl skillnad med 200-300-400 gram liner under 400. 100 gram gör dock inte lika stor skillnad.Det blir ju dock inte så mycket varmare. Skilde bara 1° med ett 50g under 400g.
Den forskningen stämmer inte med varken termometer eller hästens uppfattningMen forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.
Provat denna? https://theskinagent.com/produkt/anti-chafe-stick-horse-hound-75-ml/Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.
Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden
Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.
Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?
En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?
Testat tex bakom öron osv innan, inte tyckt det blivit ngn skillnad..
Jag tänker också att du behöver något som glider lätt, typ sidentunnlar eller något annat tyg med låg friktion. Borde ju gå att ta en väl tilltagen bit och fästa ordentligt med buntband i båda sidor för att hålla hyfsat slätt. Vid tvätt får man klippa loss dem bara och fästa på nytt.Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.
Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden
Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.
Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?
En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?