Stora shoppingtråden III

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.

10% är ändå rätt mycket i sammanhanget.

Det kan vara skillnaden mellan att nå termisk balans och ligg under.

Men med en riktig fryslort hade jag som sagt satsat på Horsewares värstingar i liner + täcke.

10% är ändå rätt mycket i sammanhanget.

Det kan vara skillnaden mellan att nå termisk balans och ligg under.

Men med en riktig fryslort hade jag som sagt satsat på Horsewares värstingar i liner + täcke.
Jo jag få leta. 400 verkar räcka till -15°, men vill ha alternativ för det kan bli kallare än så.

Men forskningen visar ju att det inte hjälper med dubbla täcken. Det ger bara typ 10% mer värme, oavsett tjocklek.
Mina hästar blir då mycket varmare av att ha 200-250g innetäcke under utetäckena.
Nu när vi haft kring -30 så har de fått ha 200g under. Tanten har 300g utetäcke och valacken har 250g, båda med hals.
När det börjar krypa ner under -20 så sätter jag på extra under och det gör stor skillnad.
Ett tunt 50 gram gör ingen skillnad i låga temperaturer. Så prova 200-300g innetäcke. Det gör skillnad. Det är ju luften som isolerar och värmer. Så ju fluffigare desto varmare.

Det där håller inte jag med om. Klart att ett 400 g under 400 g blir bra mycket varmare än bara ett täcke? Om problemet är att det undre täcket komprimeras av det yttre så ha ett tjockt innetäcke och ett tunnare (=lättare) utetäcke över? Har alltid funkat jättebra för mig. Mvh hon vars förra häst ville ha super heavy 550g + utetäcke 200g över det vid -15.

Det blir ju dock inte så mycket varmare. Skilde bara 1° med ett 50g under 400g.
50g extra är ju ingenting. Skulle säga att man minst behöver öka med 100g för att ha chans att få lite varmare.
Min är också frusen. Hon har 100g rambo + 300g liner stor del av vintern, just nu har hon 100g rambo + 400g liner. Blir det ännu kallare kombinerar jag 400g liner med 250g vintertäcke. Det blir definitivt skillnad!

Ingen aning men hans comforrtemp verkar vara ca 28°.

Helhals. Kan inte ha benen lindade i en halvmeter snö.

Han skakar när vi tar in från hagen så ja, han fryser.

Har också minus i stallet så han har samma täcke dygnet runt. Får leta efter det HW. Annars prova med ull under 400g.
Om han har samma täcke ute som inne så HW heavy med liner? Då kan du få 500, 600, 700 eller 800 gram beroende på liner.

Eller om du kör dubbla täcken istället så sätt liner i amigo insulator innetäcke. Då kan du få ännu varmare då de finns till 500 eller om det är 550 gram och så finns liner upp till 400

Jag byter ju täcke då stallet håller plus, och stalltäcket hänger utanför och tar fukt om han får utetäcket över. Men jag har 400 gr amigo bravo utetäcke och kör liner i det. Och insett att han vill ha MYCKET MER täckning än jag förstått..

Det blir ju dock inte så mycket varmare. Skilde bara 1° med ett 50g under 400g.
Kör en tjockare liner. Det blir rejäl skillnad med 200-300-400 gram liner under 400. 100 gram gör dock inte lika stor skillnad.
Den forskningen stämmer inte med varken termometer eller hästens uppfattning

Z som ansåg 400 g plus 200 gr liner var för kallt i minus 10 ansåg 400 gr plus 400 gram liner var perfekt i minus 18. Termometern i täcket skilde 5 grader om jag inte minns fel.

Däremot 100 gr liner gör varken till eller från tycker varken hästen eller jag. Men 200, 300 och 400 gr liner gör skillnad

Väntar på ett paket från Hööks innehållande ett par Polarpads och benreflexer. Har lite långt till Hööks så jag beställde istället för att åka dit. Men blev tvungen att ta bil till jobbet igår och passade då på att åka till B**tema för att köpa en broddhylsa (gick ej att beställa). Det slank ner en hovkrats och några hundleksaker med. Men Hööks ligger på samma gata så hoppade in där med och hittade en ljusblå Mulle-grimma, boots, reflexbrösta, ullstrumpor, rotviska och en hink med hästgodis som också fick följa med hem. Nu behöver jag Polar padsen!

Jag behöver hitta en sadel :nailbiting: Tyvärr så passar inte mina två sadlar, den ena är för bred och den andra löste inte hög manke, så ska ta mig en sväng till en hästbutik och reka utbudet. Har en tanke om att equipe emporio kanske kan passa, så får se om det finns någon inne att prova.

Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.

Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden :banghead:
Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.

Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?

En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?

Jag behöver också byta sadel. Min häst har breddat sig. Men behöver en med mycket kort anläggningsyta och har inte ekonomi till en sprillans ny, så min jakt på rätt sadel har börjat, igen!
Red lektion i går och tyckte sadeln hästen hade var jätteskön så jag kollade lite på den och hittade märke och jag tror jag vet modell med. Men hittade inte någon märkning på sitsstorlek, tyvärr. För den finns i 16.5 begagnad (med 44 cm anläggningsyta), men jag bör ha 17 och den modellen finns bara i 16.5 och 17.5 och 17.5 är för lång. Så hade varit bra att veta om den här ändå var 16.5 för då skulle en sådan funka, om jag hittar en vid.

Jag är återigen på jakt efter riktigt med skavskydd för tyglarna. Letat i flera år men hittills inte hittat något optimalt. Vanliga tygelludd i fuskpäls hjälper inte, hästen har börjat fått skav nu trots dessa. Jag tror det blir för hög friktion.

Förra året fick jag tips om att använda riktigt fårskinn istället men har än så länge inte hittat några som funkar riktigt bra. Köpte först nackludd som hade fårskinn på ena sidan och tyg på andra sidan, men tyngden gjorde att tyglarna snurrade och istället låg tygdelen mot halsen hela tiden :banghead:
Hittade nosludd utan kardborre men de är lite för korta och sitter inte på plats, glider omkring på tygeln med resultat att den ändå är tygel utan ludd som ligger mot halsen.

Har fått för mig att jag ska undvika kardborre men vet inte om min oro där är överdriven? Har tänkt att det finns en risk att liksom kanten på kardborren hamnar mot halsen, och den kan ju vara lite vass? Någon som provat?

En annan tanke är att köpa typ sidentyg och sy egna tunnlar, men vet inte hur bra det kommer bli. De kanske blir för mjuka och liksom korvar ihop sig istället för att sitta på plats? Någon som testat?
Provat denna? https://theskinagent.com/produkt/anti-chafe-stick-horse-hound-75-ml/

Jag tänker också att du behöver något som glider lätt, typ sidentunnlar eller något annat tyg med låg friktion. Borde ju gå att ta en väl tilltagen bit och fästa ordentligt med buntband i båda sidor för att hålla hyfsat slätt. Vid tvätt får man klippa loss dem bara och fästa på nytt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Laga trasig sadelbom
  • Tjurigt sto
  • Slutridet på ett tag
  • Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka