Stora shoppingtråden IIII

Bukefalos 30 år!

Är det någon som har sett en typ groominggrimma med spänne vid nosen? Så man kan få på den under ett träns. Vi kommer behöva byta träns, eller minst bett, mellan dressyr och hoppning på fälttävlan och ponnyn är väldigt rädd om huvudet och har slitit sig vid liknande tillfällen så jag måste hitta en lösning där han alltid är säkrad. Det är för långt att hinna till transporten för att lasta och byta.
Jag har sådana, med snabbspänne över nosen. Ska fundera över vart jag köpte dem.

Vårväder så jag drog på mig de tunna ridlegginsen jag köpte i höstas som då passade perfekt och var ursköna. Har lite svårt att hitta byxor som passar och jag var så glad över dessa.
Nu har de blivit för stora och glider ner, och när jag nu kollade finns inte längre modellen att köpa. Såå besviken :(

Är det någon som har sett en typ groominggrimma med spänne vid nosen? Så man kan få på den under ett träns. Vi kommer behöva byta träns, eller minst bett, mellan dressyr och hoppning på fälttävlan och ponnyn är väldigt rädd om huvudet och har slitit sig vid liknande tillfällen så jag måste hitta en lösning där han alltid är säkrad. Det är för långt att hinna till transporten för att lasta och byta.
Trinity hade en sån grimma för ett par år sedan, men den blev inte långvarig i sortimentet 😟

@Ninnurur Tänker att det är jätteenkelt att tillverka själv utan att sy. Köp en billig grimma, klipp av nosbandet, knyt fast ett rep på ena sidan och sätt fast en karbinhake på andra sidan- et voila! Grimma med snabbknäppe på nosen för en väldigt liten peng😁.

Inte groominggrimma men hade nåt sånt här kunnat funka kanske? https://www.petster.se/hast/grimmor...NndSC4lPpGjS7nS9-J7Lj1N8M3PcYEjUaAlwJEALw_wcB

Jag är kanske lite trög men varför måste grimman gå att öppna vid nosen?
Går inte en grimma man öppnar under käken lika bra?

20% på ridersport så köpte ett till Rambo hoody🫣 har köpt eksemtäcken för 10.000 minst på två år. Sålt endel begagnade för låga priser pga slitna. Hoppas hon klarar sig ett par år nu.. ska sälja ett av de gamla så har hon tre att växla med.
Köpte en begagnad sadelgjord på Vinted också, till Mini!
Japp jag har köpstopp 😁

För att lättare få in den innanför sidostyckena tänker jag?
Jag har ju aldrig provat, men tänker att man måste ju först trä den över öronen och ”under tränset nackstycke” oavsett om den sen träs på över eller under nosen liksom? Och det kändes (när jag försökte här hemma i soffan 😅) lika enkelt göra från framsidan av huvudet (och stänga vid käken) som tvärtom?
Men jag vet verkligen inte :) Aldrig testat och det var bara i mitt huvud jag tänkte att det borde funka med knäppning runt käken

Jag har ju aldrig provat, men tänker att man måste ju först trä den över öronen och ”under tränset nackstycke” oavsett om den sen träs på över eller under nosen liksom? Och det kändes (när jag försökte här hemma i soffan 😅) lika enkelt göra från framsidan av huvudet (och stänga vid käken) som tvärtom?
Men jag vet verkligen inte :) Aldrig testat och det var bara i mitt huvud jag tänkte att det borde funka med knäppning runt käken
Jag ska testa åt båda håll. Huvudsaken är ju att han inte kommer lös!

Finntack har sådana grimmor!

När dotterns ponny var yngre försökte hon alltid komma lös i stallet för att sno hö från gammeltantens box så fort man skulle tränsa eller tränsa av.
Funkade inte att sätta grimman runt halsen bara då hon snabbt hade krupit ur den.
Så vi tränsade helt enkelt med grimman på. Spännet under nosen spänt lite lösare (hade aldrig grimma i hagen) och sedan in med nackstycket på tränset under nosdelen på grimman och så var tränset på.
Samma nör vi tog av det. Av med tränset över öronen och sedan bara dra det ner under nosdelen på grimman.

Eller dedär mer distansritt-tränsen? Hade ett austrailenträns som va så oxå 🤔 där det är typ en lädergrimma som man fäster bett med sidstycke på? Men dom kanske inte är ok att tävla med i alla discipliner?

Eller dedär mer distansritt-tränsen? Hade ett austrailenträns som va så oxå 🤔 där det är typ en lädergrimma som man fäster bett med sidstycke på? Men dom kanske inte är ok att tävla med i alla discipliner?
Nä, vill nog att han har sina micklem som funkar bra. Han är ganska känslig.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka